Defekt subwooferslutsteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henriq91
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2006-12-01
Ort: Västerås

Defekt subwooferslutsteg

Inläggav henriq91 » 2018-05-01 21:59

Hej, har en Canton CD 1 subwoofer med inbyggt slutsteg. När jag kopplar in nätkontakten knäpper det till i högtalaren och den står bara och brummar. Allt är kopplat rätt. Verkar som signalen inte när fram till subwoofern?

Kan utesluta att det är fel på högtalarelementet då jag redan felsökt detta separat.

Vad kan orsaka detta brum, och är det något som kan gå att fixa?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Defekt subwooferslutsteg

Inläggav Perfector » 2018-05-01 22:05

henriq91 skrev:Hej, har en Canton CD 1 subwoofer med inbyggt slutsteg. När jag kopplar in nätkontakten knäpper det till i högtalaren och den står bara och brummar. Allt är kopplat rätt. Verkar som signalen inte när fram till subwoofern?

Kan utesluta att det är fel på högtalarelementet då jag redan felsökt detta separat.

Vad kan orsaka detta brum, och är det något som kan gå att fixa?

Tack på förhand!

Titta på basen vid tillslag.
Om den hoppar ut eller in och stannar där är sluttransistorn bränd och då måste den repareras
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
henriq91
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2006-12-01
Ort: Västerås

Re: Defekt subwooferslutsteg

Inläggav henriq91 » 2018-05-01 22:34

Tack för tipset, ska kolla detta imorgon! Återkommer med resultat.

Finns det fler felsökningar som går att göra av en amatör? Jag har en multimeter av enklare modell om den skulle vara till hjälp.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Defekt subwooferslutsteg

Inläggav Perfector » 2018-05-01 23:08

henriq91 skrev:Tack för tipset, ska kolla detta imorgon! Återkommer med resultat.

Finns det fler felsökningar som går att göra av en amatör? Jag har en multimeter av enklare modell om den skulle vara till hjälp.

Mina kunskaper är begränsade här, men det finns nog andra forumister som kan vara till hjälp.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
henriq91
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 2006-12-01
Ort: Västerås

Re: Defekt subwooferslutsteg

Inläggav henriq91 » 2018-05-03 09:05

Provade att se efter konutslaget vid påslag av slutsteget, konen hoppar till men stannar inte i något läge. Nu är jag trött på åbäket, den åker upp på vinden igen!


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster