Elfirma i Göteborgsområdet

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Elfirma i Göteborgsområdet

Inläggav Bipen » 2018-05-02 11:43

Är det någon som har erfarenhet av en bra elfirma i Göteborgsområdet som ni kan rekommendera? Jag tänkte byta till jordade vägguttag i ett rum och kanske även dra separat ledning på egen säkring till anläggningen.

Användarvisningsbild
jannew
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2005-03-22

Re: Elfirma i Göteborgsområdet

Inläggav jannew » 2018-05-02 16:07

PNL installation är bra.
Prata med Erik Lennartsson.

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Elfirma i Göteborgsområdet

Inläggav Bipen » 2018-05-03 14:02

Tack för tipset jannew. Ni andra får gärna också komma med rekommendationer. Det är alltid bra att ha minst tre olika firmor att höra med.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Elfirma i Göteborgsområdet

Inläggav Helmut » 2018-05-04 18:01

Får man byta till jordat i ett rum eller ett uttag. Ville ha ett jordat uttag i mitt hus och fick av firman veta att jag måste byta till jordat i alla uttag. Blev också tvungen att byta till jordat i taklampan. Var i kontakt med flera firmor som alla påstod att alla uttag måste bytas ut.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Elfirma i Göteborgsområdet

Inläggav Adhoc » 2018-05-04 18:10

Som jag har hört / stött på det, gäller vid ny/ominstallation till jordat uttag så ska samtliga uttag i rummet bytas till jordade. I äldre byggnation är det nog inte ovanligt att det är blandat så att i tex köket finns vid diskbänken jordat uttag medan uttag nära golv är ojordade. Huruvida även takarmaturuttag måste jordas vet jag inte.

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Elfirma i Göteborgsområdet

Inläggav Bipen » 2018-05-04 18:21

Enligt Elsäkerhetsverket så får man inte byta bara ett uttag till jordat om man har flera i ett rum utan man måste byta alla i rummet. Däremot måste man inte byta till jordade uttag i övriga rum i bostaden utan där kan man ha kvar ojordade uttag. Uttag för taklampa står det inget om men logiken säger väl att det ingår också.

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... g-ojordat/


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster