Visaton WS-17 E 8 ohm

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Visaton WS-17 E 8 ohm

Inläggav Tangband » 2018-05-06 09:10

Hur bra/ dåligt är detta element ?
Det är ett billigt element som kostar 225:- på ljudia.
Jag hittade mätningar på en Italiensk sida och den verkar dista rätt lite.http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html
Något för en wmtmw- konfiguration ?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Visaton WS-17 E 8 ohm

Inläggav Perfector » 2018-05-06 09:16

Tangband skrev:Hur bra/ dåligt är detta element ?
Det är ett billigt element som kostar 225:- på ljudia.
Jag hittade mätningar på en Italiensk sida och den verkar dista rätt lite.http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Visaton är inga dåliga element.
Under 25 år när jag byggde högtalare använde jag ofta deras billigaste serier och inget var dåligt.
Dock kräver dom ordentliga lådor som är vibrationsstadiga, dvs. tjockt material.
20 liter på 19 mm spån eller mdf och du har en jättebra högtalare.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Visaton WS-17 E 8 ohm

Inläggav Tangband » 2018-05-06 09:20

Perfector skrev:
Tangband skrev:Hur bra/ dåligt är detta element ?
Det är ett billigt element som kostar 225:- på ljudia.
Jag hittade mätningar på en Italiensk sida och den verkar dista rätt lite.http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Visaton är inga dåliga element.
Under 25 år när jag byggde högtalare använde jag ofta deras billigaste serier och inget var dåligt.
Dock kräver dom ordentliga lådor som är vibrationsstadiga, dvs. tjockt material.
20 liter på 19 mm spån eller mdf och du har en jättebra högtalare.

Tack för input

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Visaton WS-17 E 8 ohm

Inläggav Tangband » 2018-05-06 09:21

Som jämförelse ett element som kostar 4 gånger mer, Seas rnx. Lite bättre men kanske inte mycket ?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Visaton WS-17 E 8 ohm

Inläggav Perfector » 2018-05-06 10:11

Tangband skrev:Som jämförelse ett element som kostar 4 gånger mer, Seas rnx. Lite bättre men kanske inte mycket ?

Jag tycker man ofta snöar in på speciella fabrikat utan att ha ordentlig info om hur elementen från andra faktiskt låter.
Jag använde Aleca från spanien som ingen hört talas om med mycket gott resultat.
Siare var åxå en fenomenal tillverkare.
Isophon som jag har ett mycket gott öga till.
KLH som hade en 8" och en 11"som var det absolut bästa jag hört.
Jag köpte tom 10"element från klas ohlson som i 60 liter basreflex kunde konkurera med ungar i Hölö när jag bodde där som spelade själva och trodde jag gjorde samma sak då jag spelade Led Zeppelin's Heartbreaker.
Monacor behöver jag knappast nämna då jag är ett absolut fan av deras kvalitativa element.
Hittar du billiga element så har du dessutom friheten att leka utan krav på resultatet.
Därmed kan du ha lekstuga så mycket du vill utan att bli fattig eller besviken.
Lek och ha roligt, idag.
I morgon kan det ha kommit en utredning om saken, och då är det försent.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Visaton WS-17 E 8 ohm

Inläggav Kralle » 2018-05-06 10:30

Perfector skrev:Hittar du billiga element så har du dessutom friheten att leka utan krav på resultatet.
Därmed kan du ha lekstuga så mycket du vill utan att bli fattig eller besviken.

Precis den approachen jag hade med min experimentplattform med vissa Larsen 4-ambitioner. Använda billiga Visatonelement i syfte att lära sig något om högtalarprinciper. Använde W-170 S som är något dyrare än det ovan nämnda. Tror jag lyckades göra ungefär alla fel på den här konstruktionen. Den fick mig i alla fall att läsa om diffraktion en del. Använder en 160 mm muff för avloppsrör för att få lutningen på baselementet.

experimentplattform.jpg
experimentplattform.jpg (46.9 KiB) Visad 970 gånger

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Visaton WS-17 E 8 ohm

Inläggav Tangband » 2018-05-06 11:12

Dethär elementet kostar bara 129:- på ljudia. Mäter som en faital pro :D .
Denna 3:a kostar bara hälften 8O

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Visaton WS-17 E 8 ohm

Inläggav Perfector » 2018-05-06 11:22

Tangband skrev:Dethär elementet kostar bara 129:- på ljudia. Mäter som en faital pro :D .
Denna 3:a kostar bara hälften 8O

Vill du leka 3" så har du en drös här.
http://www.monacor.se/produkter/3-1/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Visaton WS-17 E 8 ohm

Inläggav Tangband » 2018-05-06 12:23

Perfector skrev:
Tangband skrev:Dethär elementet kostar bara 129:- på ljudia. Mäter som en faital pro :D .
Denna 3:a kostar bara hälften 8O

Vill du leka 3" så har du en drös här.
http://www.monacor.se/produkter/3-1/


Perfektor, de har testat en trea från monacor på den italienska sidan och denna mäter inte så bra som Visaton .
Den klara inte höga ljudtryck på samma sätt. Dessutom kostar denna monacor över 800:- vilket inte känns prisvärt.
Visatonen mäter bättre för 129:-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Visaton WS-17 E 8 ohm

Inläggav Perfector » 2018-05-06 13:07

Tangband skrev:
Perfector skrev:
Tangband skrev:Dethär elementet kostar bara 129:- på ljudia. Mäter som en faital pro :D .
Denna 3:a kostar bara hälften 8O

Vill du leka 3" så har du en drös här.
http://www.monacor.se/produkter/3-1/


Perfektor, de har testat en trea från monacor på den italienska sidan och denna mäter inte så bra som Visaton .
Den klara inte höga ljudtryck på samma sätt. Dessutom kostar denna monacor över 800:- vilket inte känns prisvärt.
Visatonen mäter bättre för 129:-

Det finns ju billigare element, och databladen säger inteallt.
Men just den 3" kevlaren har jag inte provat.
SP-45 3" 40 watt har jag provat an masse.
20 stycken i en 2 meter hög pelare filterlös och faslinjär med stor kyrkorgel.
Det blev en klar rysning av välbehag
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster