Akrylplast

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Akrylplast

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-05-13 22:25

Ser lite då och då att folk avänder "acrylic platsic" när man bygger bygger om skivspelare. Som i tonarmsbrädan här tex:

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... W_9T_tGSMg

Vet någon vad det är för sorts material mer specifikt, och var man enklast kan få tag på det i Sverige?

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3497
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Akrylplast

Inläggav peterh » 2018-05-13 23:20

NeatNeatNeat skrev:Ser lite då och då att folk avänder "acrylic platsic" när man bygger bygger om skivspelare. Som i tonarmsbrädan här tex:

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... W_9T_tGSMg

Vet någon vad det är för sorts material mer specifikt, och var man enklast kan få tag på det i Sverige?

Plexiglas hittar du hos välsorterade glasmästare och tom hos butiken vars namn inte får sägas :-)









spolier










BILTEMA
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Akrylplast

Inläggav Lasse- » 2018-05-13 23:28

Materialbutiken i korsningen Folkungagaten Tjärhovsgatan har en del och dom har även en web butik där man
Kan kika och det ligger på Södermalm i Stockholm närmaste tunnelbana är Medborgarplatsen

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Akrylplast

Inläggav EmuMannen » 2018-05-13 23:36

Slöjd-Detaljer har också och är ofta billigare än Materialbutiken. Glöm inte att köpa en plastskärare också om du skall jobba med akrylplast. Själv vänder jag mig ofta till en lokal firma som tillverkar skyltar, montrar, lådor med mera i bland annat akrylplast. De kan skära, bocka och till och med kapa till delar (hål text med mera) från en CAD-ritning med deras laserskärare. Du behöver en speciell sort lim också om du skall limma akryl/plexi. Jag fick en flaska av skyltfirman (som hade litervis)...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Akrylplast

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-05-13 23:44

Man tackar. Behöver vara svart och rätt tjockt, typ 8mm. Borde gå att hitta nu när jag vet vad det rör sig om :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Akrylplast

Inläggav EmuMannen » 2018-05-13 23:56

NeatNeatNeat skrev:Man tackar. Behöver vara svart och rätt tjockt, typ 8mm. Borde gå att hitta nu när jag vet vad det rör sig om :)

8mm, skall du ha det till tonarmsbräda? Du kan alltid lägga 6-8 mm fin björkplywood i botten (enkel att fräsa och bra att fästa tonarm i osv.). Fasa kanterna något inåt på undersidan och betsa den svart. Sen kan du lägga en 2mm svart akryl ovanpå. Har du kantfräs kan du fräsa den till samma storlek som underliggande plywood men tänk på att plast kan bli kladdigt om du kör för fort och utan kylning/smörning. Tunnare plexi är enklare att arbeta med än tjockare och sen väger det mindre också. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Akrylplast

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-05-14 08:12

Men det skulle mest vara för ytans skull isf? Som jag fattat saken man används solid akrylplast pga det absorberar vibrationer bra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Akrylplast

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-14 12:09

Min egenbyggda skivspelares innerchassi är gjort av ett laminat av akryl-bly-akryl. Blev både styvt och resonansdött. Helt annat än alla "plåtchassin" som sitter i många skivspelare. Inspirationen fick jag från Audiomeca - Pierre Lurnè.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Akrylplast

Inläggav EmuMannen » 2018-05-14 13:50

NeatNeatNeat skrev:Men det skulle mest vara för ytans skull isf? Som jag fattat saken man används solid akrylplast pga det absorberar vibrationer bra.

Skillnaden mellan plywood och akrylplast vad avser vibrationsdämpning skall jag låta vara osagt. Men ja, jag tänkte i första hand på en kombination av utseende och funktion (med funktion avser jag i första hand tillverkning, fästa med mera och inte dämpa vibrationer)...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], flow, Michael och 6 gäster