Alltså, va fan? Hjälp mig!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Alltså, va fan? Hjälp mig!

Inläggav Tarzan » 2018-05-15 22:12

Jävla loudspeakerfreaks.

Jag tänkte ju bygga en lite trevlig högtalare man kunde ha med sig till parken: rundspridande med uppåtriktat baselement och en liten diskant snett uppåt i varje riktning. Jag tänkte använda SB acoustics 5" element avstämt till ca 50 Hz i en strax under 10 liter stor låda med slitsport.

När jag fick paketet med elementen märkte jag direkt att diskanterna ju var fel. Dayton, ja, men det var fel modell. De hade större egen baffel än vad jag ville ha, men annars såg spridningen något bättre ut. Vad jag inte märkte förrän långt senare var att jag inte hade fått det baselement jag beställt heller, utan deras 6"-element, alltså det här.

Bild på sepcs:
Bild
Bild på elementet:
Bild

Jag orkar inte ha med loudspeakerfreaks att göra, så det återstår bara att bygga något kul av den. Monospelande passivt delad loungehögtalare är vad jag vill ha, men jag behöver hjälp med hur jag ska få till det. Jag lyckas inte simulera fram någonting i basta jag tycker verkar bra med sextummaren. Hjälp! Låt fantasin flöda!

Som diskanter har jag alltså 4 st av dessa att leka med.
Här är diskantens tonkurva:
Bild



tldr: Jag fick fel element. Hjälp mig hitta på vad jag kan göra med 1st SB Acoustics 6" SB16PFC25-4 och upp till 4 st Dayton ND20FA-6!

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Alltså, va fan? Hjälp mig!

Inläggav gopnik » 2018-05-15 22:21

Jag tycker elementet ska spela nedåt i stället. Genom en stor öppning i var sida. Kanske med magneten nedåt för att maximera nyttovolymen. Dels för att det inte ska spela så stor roll om man står upp, dels för att slippa baffelstegskompensera bort en massa känslighet och dels så att ingen boll/frisbee/öl/unge/ful gubbe landar på det. 8O
25 l, 0.5 Ω filterresistans och fp 35 hz ser väl helt fantastiskt ut för basen?
Bilagor
Screenshot_20180515_222408.png
Screenshot_20180515_222408.png (28.34 KiB) Visad 621 gånger
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Alltså, va fan? Hjälp mig!

Inläggav Platis » 2018-05-15 22:38

Är det inte lite väl hög lägsta delningsfrekvens på diskanterna för att passa bra ihop med det baselementet?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Alltså, va fan? Hjälp mig!

Inläggav Perfector » 2018-05-15 22:38

en fyrkantig låda men hög.
30 cm i 4-kant och 40 till 50 cm hög.
Såga av hörnet i 30 graders vinkel och sätt dit "tårtbitar" på snedden som diskanterna kan sitta i.
Det borde blir rundstrålande så det räcker.
Borde se rätt futuristiskt ut åxå, vilket ju kan tilltala ögat.
Lycka till, oavsett vad det blir.
lek och ha roligt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Alltså, va fan? Hjälp mig!

Inläggav gopnik » 2018-05-15 22:42

Platis skrev:Är det inte lite väl hög lägsta delningsfrekvens på diskanterna för att passa bra ihop med det baselementet?

För ändamålet kan man ju tänka sig att en rätt stor svacka från 2.5 - 4 khz inte nödvändigtvis är dåligt...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster