rx-a3030

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

rx-a3030

Inläggav jonny1 » 2018-05-19 20:47

Hej har byggt ett par frontar och kör bi-amp,nu är det bara det att jag skulle vilja veta om man kan köra allt på 1 ingång? utan att belasta ihjäl förstärkaren? oavsett hur delningen blir.

Elementen är på 4ohm.

Går detta eller bränner jag stärkaren?

tänkte nämligen köra front presence på biamp/sp1 på stärkaren istället

mvh jonny
Bilagor
1234.jpg
1234.jpg (205.69 KiB) Visad 423 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: rx-a3030

Inläggav Perfector » 2018-05-19 22:18

jonny1 skrev:Hej har byggt ett par frontar och kör bi-amp,nu är det bara det att jag skulle vilja veta om man kan köra allt på 1 ingång? utan att belasta ihjäl förstärkaren? oavsett hur delningen blir.

Elementen är på 4ohm.

Går detta eller bränner jag stärkaren?

tänkte nämligen köra front presence på biamp/sp1 på stärkaren istället

mvh jonny

Så länge det ligger ett filter i signalvägarna så blir lasten som den ska vara.
Att du bi-ampar spelar ingen roll då filtret håller isär registren och därmed blir impedansen som om du hade allt i en låda med filter för allting i den lådan
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: rx-a3030

Inläggav jonny1 » 2018-05-19 22:31

Perfector skrev:
jonny1 skrev:Hej har byggt ett par frontar och kör bi-amp,nu är det bara det att jag skulle vilja veta om man kan köra allt på 1 ingång? utan att belasta ihjäl förstärkaren? oavsett hur delningen blir.

Elementen är på 4ohm.

Går detta eller bränner jag stärkaren?

tänkte nämligen köra front presence på biamp/sp1 på stärkaren istället

mvh jonny

Så länge det ligger ett filter i signalvägarna så blir lasten som den ska vara.
Att du bi-ampar spelar ingen roll då filtret håller isär registren och därmed blir impedansen som om du hade allt i en låda med filter för allting i den lådan


Med andra ord så är de bara bygla på baksidan av hgt? och rocka på ? he he

Tänkte att det kunde bli tokig belastning på strk,vill ej förstöra ngt i onödan! man är ju amatör ha ha....

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: rx-a3030

Inläggav HenrikE » 2018-05-20 13:46

Man skulle egentligen behöva simulera hela rasket, eller ännu hellre mäta impedansen, innan man kan säga så mycket om det. Både rs225:an och rs210:an är 4-ohmsversionerna eller hur? De går ner mot 3 ohm som lägst. Mellanregistret har ett seriemotstånd som hjälper till lite, men det är ändå stor risk att totala impedansen får dippar ner under 2 ohm. Jag vet inte vad din förstärkare tycker om det. I värsta fall ger den upp, eller om den har vettiga skyddskretsar så klipper den och låter illa om du rockar på lite. Eller så funkar det hur bra som helst.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: nijo och 4 gäster