Loudspeaker Freaks

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Loudspeaker Freaks

Inläggav EmuMannen » 2018-05-21 21:30

Någon som handlat från Loudspeaker Freaks nyligen och fått vad ni beställt? Själv lade jag en beställning i början på mars på ett par Dayton Audio RS225-8 (de var hyfsat billiga). Ordern har varit ###PENDING### sedan dess och de har inte svarat på ett enda av de tre mail jag skickat för att få någon klarhet i vad som hänt med min order. Jag vet att de kan ta lång tid på sig men problemet är att de inte verkar svara på frågor. Nu när jag kollade deras hemsida idag så har de inga element från Dayton Audio längre så frågan är vad som hänt och om de någonsin kommer skeppa min order? Sen undrar jag om det är någon som hävt en order från dem och som fått pengarna tillbaka, hur bar ni er i så fall åt?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Loudspeaker Freaks

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-22 07:44

Om du betalat med kontokort kan du försöka få hjälp av kortföretaget.

På deras hemsida hittar jag heller inget från Dayton Audio. Här finns de:

http://www.audio.nl/Aprodview.asp?type= ... oduct=1516
https://www.soundimports.eu/en/rs225-8. ... gKWdPD_BwE
https://www.audiophonics.fr/en/hifi-day ... -8487.html

På hemmaplan finns hos BRL.
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... gJRZPD_BwE

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Loudspeaker Freaks

Inläggav paa » 2018-05-22 09:24

Hittade detta i en kundkommentar om företaget i fråga:

I ended up contacting the supplier directly, and found out that Loudspeaker Freaks had not paid their bill with the supplier hence the reason for the delay!


Dessutom verkar det som att dom inte svarar kunderna via email.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Loudspeaker Freaks

Inläggav darkg » 2018-05-22 10:05

Många har upplevt förseningar, oklarhet och felleveranser tyvärr. Jag också.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Loudspeaker Freaks

Inläggav HenrikE » 2018-05-22 10:09

De är helt omöjliga att få tag i. De svarar varken på e-post eller telefon. Någonsin.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Loudspeaker Freaks

Inläggav Tarzan » 2018-05-22 10:11

Ja, det är alltid lite av ett lotteri (fast med ovanligt bra chanser för att vara ett lotteri) att beställa från dem.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Loudspeaker Freaks

Inläggav EmuMannen » 2018-05-22 19:46

RogerGustavsson skrev:Om du betalat med kontokort kan du försöka få hjälp av kortföretaget.

Tack för förslaget Roger, det visade sig att SEB har en tjänst för kortreklamation. Vi får se om och hur den fungerar. Jag har i alla fall fyllt i en massa formulär via webben, bifogat mina försök till mail-konversation och kontoutdrag. Sen fick man ett ärendenummer och meddelande om att handläggningstiden är cirka fem veckor...

Baserat på mina egna erfarenheter skulle jag inte rekommendera någon att handla från Loudspeaker Freaks. Kanske kan det stoppa någon annan från att begå samma misstag som jag. På deras sida står det nu att de även accepterar betalning via PayPal. De har ganska bra policy för återbetalning vid utebliven leverans men jag skulle nog inte våga chansa på det heller när de uppger att leveranstiden kan vara runt 8 veckor. Det innebär att man kan tvingas ligga ute med pengarna i ett kvartal även om man kan få dem återbetalda.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Loudspeaker Freaks

Inläggav EmuMannen » 2018-05-26 10:24

Nu kan jag berätta hur detta slutade. När jag anmält säljaren till SEB och MasterCard så funderade jag på om det var något mer jag kunde göra? Så jag satte ihop ett sista email med ett "legal notice" där jag mycket formellt beskrev att jag förgäves försökt kontakta säljaren, att jag anmält honom till min bank och via dem MasterCard samt att jag ämnade polisanmäla honom nästkommande måndag om pengarna inte var återbetalda innan dess. Döm om min förvåning när jag nästan omedelbart fick ett svar från herr Jean Benoist!
My sincere apologies for this, we stopped selling Dayton in our shop because of the extreme long delivery times and non existing support from Partsexpress the owner of Dayton.
I will cancel your order and refund the payment that you made for the parts immediately.

Att de slutat sälja Dayton kan ju inte ha kommit som någon överraskning för herr Jean. Inte heller att han suttit på min beställning på just Dayton i nästan tre månader utan så mycket som ett pip när jag skickat email efter email och frågat om status. I vilket fall som helst så har han nu satt tillbaka pengarna på mitt konto så nu är den här affären utagerad. Jag kommer dock inte att handla från Loudspeaker Freaks igen och jag är förvånad att det faktiskt var någon som svarade till slut. Kanske kan detta vara till hjälp för någon annan om ni råkar hamna i en liknande situation.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Loudspeaker Freaks

Inläggav i » 2018-05-26 20:18

EmuMannen skrev:Nu kan jag berätta hur detta slutade. När jag anmält säljaren till SEB och MasterCard så funderade jag på om det var något mer jag kunde göra? Så jag satte ihop ett sista email med ett "legal notice" där jag mycket formellt beskrev att jag förgäves försökt kontakta säljaren, att jag anmält honom till min bank och via dem MasterCard samt att jag ämnade polisanmäla honom nästkommande måndag om pengarna inte var återbetalda innan dess. Döm om min förvåning när jag nästan omedelbart fick ett svar från herr Jean Benoist!
My sincere apologies for this, we stopped selling Dayton in our shop because of the extreme long delivery times and non existing support from Partsexpress the owner of Dayton.
I will cancel your order and refund the payment that you made for the parts immediately.

Att de slutat sälja Dayton kan ju inte ha kommit som någon överraskning för herr Jean. Inte heller att han suttit på min beställning på just Dayton i nästan tre månader utan så mycket som ett pip när jag skickat email efter email och frågat om status. I vilket fall som helst så har han nu satt tillbaka pengarna på mitt konto så nu är den här affären utagerad. Jag kommer dock inte att handla från Loudspeaker Freaks igen och jag är förvånad att det faktiskt var någon som svarade till slut. Kanske kan detta vara till hjälp för någon annan om ni råkar hamna i en liknande situation.


Det gäller att kunna prata på rätt språk. :mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Hero
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2019-01-22

Re: Loudspeaker Freaks

Inläggav Hero » 2019-01-23 13:37

Hej!
Jag har handlat flera gånger från Europe Audio som bytte namn till Loudspeaker Freaks och med samma ägare Jean Benoist. Sista gången var i september 2016. Leveranstid angavs till 2 veckor. Då inget hände kollade jag hemsidan och fann min order på ca 7000kr restnoterad. Ny leveranstid men inget hände. Mailade och slutligen ringde ett flertal gånger men inget svar. Detta pågick fram mars/april 2017 då jag fått nog.

Sökte info på nätet vem som var ägare och eventuella kommentarer. Reklamationsnämnden i Holland hade stort antal anmärkningar på företaget, vill minnas +40st. Företaget och Jean Benoist var känd för sin underlåtenhet att leverera och besvara mail/telefon i flertalet forum som Tyskland, Frankrike, Belgien, USA, Spanien mfl. Vid några tillfällen har han svarat med tveksamma förklaringar och ursäkter.

Jag skrev Jean ett mail på holländska mha translateprogram från nätet. I vänliga ordalag nämnde jag att jag skulle informera Mastercard, Paypal, mina banker samt bifoga länkar till dem om hans förehavanden. Mina pengar fanns på kontot inom 2 dagar utan kommentar. Det hela löste sig och jag förlorade enbart kursvärdets förändring under nästan ett år dvs nära 20%... Mitt omdöme säger att man skall vara noga med att handla bara det som är bekräftat finns i lager.

Tell
 
Inlägg: 2087
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Loudspeaker Freaks

Inläggav Tell » 2019-01-23 13:49

Mitt omdöme säger att man inte ska handla alls från ett företag som beter sig sådär, oavsett om det finns på lager eller inte.
Synd dock, för jag var på g att köpa element för linjekällor som fanns så mycket billigare där, men blev ju aldrig av pga just att företaget verkar jävligt fishy :\

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Loudspeaker Freaks

Inläggav darkg » 2019-01-23 13:50

Jag minns inte helt säkert, men jag tror att det har strulat även när jag har hållit mig till varor som enligt sidan fanns i lager.
Don’t just do something, sit there.

Hero
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2019-01-22

Re: Loudspeaker Freaks

Inläggav Hero » 2019-01-23 19:54

Här en länk till holländsk konsumentsupport för reklamationer ; https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/e ... 9df9b98cf7. Det behövs inga språkkunskaper för att förstå hur det ligger till...

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Loudspeaker Freaks

Inläggav Maccis » 2019-07-21 21:58

Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Loudspeaker Freaks

Inläggav dewpo » 2019-07-23 16:43

Jag har handlat från Loudspeaker Freaks tidigare, Och haft tur :oops:
Men vill helst undvika att fresta fru fortuna ytterligare :|
Men vart vänder man sig istället? Om man vill kunna köpa de flesta värden på komponenter, Inte bara de vanligaste?

Vad har ni för erfarenhet av dessa sidor?
https://www.hificollective.co.uk/
https://www.audiophonics.fr/en/
https://www.intertechnik.de/
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Loudspeaker Freaks

Inläggav darkg » 2019-07-23 17:24

Hifi Collective har jag handlat från, inga problem den gången.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Loudspeaker Freaks. Alternativ

Inläggav paa » 2019-07-23 17:28

Har handlat stora spolar och polypropylenkondingar av Intertechnik. Inga som helst problem där.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: Loudspeaker Freaks

Inläggav Lasse- » 2019-07-23 19:33

Jag har också handlat komponenter ifrån Hificolective i England utan problem.

Mvh Lasse-

Jag har också handlat komponenter ifrån Tube Town i Tyskland och det brukar gå på en vecka ungefär


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster