Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav EmuMannen » 2018-05-28 12:22

Tusen tack Kraniet för dina förslag (klart intressanta och helt i linje med hur jag tänker)! Jag skall sätta mig ned och simulera med vart och ett. Det hela började med högtalarna, som sedan ledde till aktivt filer, som sedan ledde till flerkanalsförstärkare och som nu verkar leda till både förförstärkare, RIAA- och hörlursförstärkare. Eftersom de ursprungliga elementen aldrig kom så har jag nu möjlighet att fundera på alternativ, om än inom ramen för vad övriga komponenter kan tänkas prestera. Så planen just nu är att bygga klart aktiv delning och slutsteget först. Sen får jag se vad som följer på det, försteg eller högtalare? Detta innebär att jag har tid på mig att fundera på vilka element som bäst kan komplettera detta pussel. Småstruligt blev det men DIY kan ju lätt bli lite "like a box of chocolates". ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav EmuMannen » 2018-05-28 12:52

Kraniet skrev:Basta visar ca 95 dB på 1m vilket minus avstånd och baffelsteg kanske ger 80-85 dB på lyssningsplats?

Det är ganska intressant eftersom specifikationen säger 85 dB (2.83 V / 1 m). Det finns en hel del element som jag förkastat på grund av vad jag ansåg vara för låg effektivitet. Och tyvärr så har de flesta rena subwoofers rätt låg effektivitet...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav Kraniet » 2018-05-28 12:59

EmuMannen skrev:
Kraniet skrev:Basta visar ca 95 dB på 1m vilket minus avstånd och baffelsteg kanske ger 80-85 dB på lyssningsplats?

Det är ganska intressant eftersom specifikationen säger 85 dB (2.83 V / 1 m). Det finns en hel del element som jag förkastat på grund av vad jag ansåg vara för låg effektivitet. Och tyvärr så har de flesta rena subwoofers rätt låg effektivitet...


Uttrycker mig slarvig. Det jag menar är maximal ljudtryck innan xmax är uppnåt. Men det är xmax vid ca 20 Hz, så det är ju beroende på vilket material som spelas.
Låg känslighet har kanske inte jättestor betydelse när du kör aktivt. Samtidigt innebär det ju att mer effekt behövs vilket värmer talspolen mer, så det kan ju ha en påverkan på termisk kompression. Men du spelar antagligen inte superhögt väldigt länge så det behöver ju inte vara ett jätteproblem.

Jag tror inte jag hört något exempel där låg känslighet innebär ett problem. Annat än att man måste vrida upp volymen "så mycket". Det finns ju en del som menar att det skulle påverka "impulsvilligheten" och känslan av "snabbhet", men jag vet inte..
Kan nämna tex A4 monitor som är en tvåvägare men ca 82 dB känslighet. Lät superbra så länge man vred upp volymen ordentligt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav EmuMannen » 2018-05-28 16:27

Kraniet skrev:Låg känslighet har kanske inte jättestor betydelse när du kör aktivt.

Både ja och nej... Jag kan bara dämpa 6 dB i filtret så är skillnaden större mellan HF och LF så måste jag dämpa på något annat sätt. Jag har max 4 x 80 watt att disponera. Jag lyssnar inte särskilt högt men med 6 dB skillnad mellan HF och LF så får två kanaler jobba fyra gånger så hårt och de andra två begränsas till en fjärdedel av tillgänglig effekt. Hade jag haft typ 400 watt för LF så hade det varit en annan sak. Detsamma gäller LT, jag kör ganska snabbt slut på effekt i de två kanalerna där LT appliceras alternativt så är det xmax som begränsar. Skall jag ha stort xmax så leder det ofta till låg känslighet och då kör jag slut på effekt osv. Med facit i hand hade det varit enklare om jag kört 2 x Tripath för HF och 2 x Class D eller AB för LF men nu tvingas jag jobba med det jag har...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav Kraniet » 2018-05-28 19:37

Nej det är kanske inte helt optimalt om det är jättestor skillnad i effektivitet. Men enligt det jag får fram i basta så krävs bara ca 40-50W för att maxa basarna vid de lägre frekvenserna för basarna med 10mm xmax. För de med kortare xmax krävs mindre effekt än så för att nå full slaglängd.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav EmuMannen » 2018-05-28 20:45

Kraniet skrev:Nej det är kanske inte helt optimalt om det är jättestor skillnad i effektivitet. Men enligt det jag får fram i basta så krävs bara ca 40-50W för att maxa basarna vid de lägre frekvenserna för basarna med 10mm xmax. För de med kortare xmax krävs mindre effekt än så för att nå full slaglängd.

Helt korrekt, med RS225 till exempel så nådde jag xmax (7 mm) vid dryga 30 watt. Att klämma in element som vill ha lite större lådor i en mindre sluten låda och vips så krävs betydligt mer effekt för att nå xmax. Men du har rätt Kraniet, det gäller att hitta en bra avvägning så jag skall sätta mig och simulera lite till...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav EmuMannen » 2018-05-28 21:35

Kraniet skrev:Ett annat SB-element som har lite mer kapacitet är ju detta SB23MFCL45-8

Jag är klart förvånad men du har rätt. I Basta! ser det sjukt bra ut. Något lägre känslighet vid F0 jämfört med RS225P-8A men 15 Hz lägre (i 20 liters låda). Vid 50 watt når RS225P-8A xmax. Jag får inte ens SB23MFCL45-8 att nå xmax wid 63 watt och mer än så räknar jag inte med per kanal. Så det ser ju riktigt bra ut. Tack för tipset Kraniet :)

Ps. Wavecor SW215WA02 är ett nästan lika bra alternativ som SB23MFCL45-8. Samma marginal till xmax (klarar en lätt LT upp till cirka 18 watt). F0 ned 10 Hz jämfört med RS225P-8A men rullar av något snabbare än SB23MFCL45-8. Ett annat klart prisvärt alternativ (måste dock delas lågt). :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav EmuMannen » 2018-05-29 23:13

Nu ger jag snart upp eftersom allt börjar likna varandra i Basta!. SB23MFCL45-8 och SW215WA02 såg lovande ut men kan bli för djupa i lådan jag tänkte använda. Så jag gick tillbaka och började om med RS225P-8 som referens. SB23NRXS45-8 blev snabbt en favorit men sen började jag jämför den med lite annat som jag hade liggandes i Basta! Första överraskningen var att den billiga Response 210W10 från HiFiKit såg ungefär ut som SB23NRXS45-8 i 20 liter. Den klarar inte riktigt lika mycket effekt utan kör slut på xmax men i övrigt ganska lika. Nu vart jag lite frustrerad och kastade in en 10-tummare! Scan-Speak 26W/8534G00, även den i en låda på 20 liter. Någon dB högre vid 60 Hz och betydligt mera xmax att ge på men i övrigt ganska lika... Ser jag i syne eller?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav Kraniet » 2018-05-30 09:01

Eftersom du kör LT så kan nog 26W funka. Jag får det till att den i 25 liters låda har ett Q på ca 0,9 vilket är högre än de andra elementen. Men eftersom du använder LT kanske det inte gör så mycket.
Högre känslighet betyder mindre effektbehov, sen pumpar den ju ganska bra med luft så en LT 30 Hz Q 0,7 ser ju inte helt dumt ut.

Men jag skulle nog ta ett steg tillbaka och definiera behovet mer tydligt.
Slå fast,
lådvolym
ljudtryckskrav
lägsta frekvens
pris

Sen finns det ju luddiga parametrar som hur bra det faktiskt låter. Det syns ju inte i några datablad.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav EmuMannen » 2018-05-30 18:37

lådvolym = gärna 20 liter, max 30 liter
ljudtryckskrav = runt 96 dB vore bra men kan även vara lägre
lägsta frekvens = så lågt som möjligt men gärna minst 50 Hz
pris = 1000 till 1500 kr per element
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav EmuMannen » 2018-07-20 17:40

Efter en tids pulande med slutsteg och försteg så är jag på mitt högtalarbygge igen. Från början hade jag tänkt mig något vägghängt typ den prototyp jag satte ihop för mina W5-2143:

IMG_1492.jpg
Prototyp med W5-2143
IMG_1492.jpg (40.2 KiB) Visad 4208 gånger


Den högtalaren portade jag för att se hur djupt jag kunde få W5-2143. Tanken med den nya högtalaren var att att göra den lite bredare, lite högre och lite djupare samt med två slutna kaviteter, en för W5-2143 på cirka 4 liter och resten för en woofer. Tanken var att jag skulle klara mig utan de två subwoofers som idag assisterar prototyperna. Eftersom prototypen var så grund (bara 11.5 cm) så blev den en ganska bred baffel (32 cm). Såhär i efterhand är jag rätt nöjd med det och det är något jag skulle vilja fortsätta utforska. Det naturliga hade kanske varit att bygga ett par slutna satelliter med W5-2143 (som kan hängas på väggen) samt två subbasar som kan stå på golvet men jag skulle vilja prova något nytt. Ett alternativ som jag börjat fundera på när jag läst allt jag kommit över om högtalare med breda bafflar är att bygga något i stil med Heco Direkt:

Heco_Direkt_Standard_OF_WE.jpg
Heco Direkt
Heco_Direkt_Standard_OF_WE.jpg (63.53 KiB) Visad 4208 gånger


Nu tänker jag mig i första hand utseendemässigt (fast utan fartränder och med en del synligt trä). Heco Direkt på bilden borde vara på cirka 60 liter totalt (utvändiga mått 44 x 90 x 20 cm). Jag hade tänkt mig en baffelbredd på 36 cm och en delningsfrekvens på 320 Hz. Jag hade tänkt krympa måtten något, typ 36 x 70 x 20. Det borde ge mig runt 37 liter totalt, 4 liter för W5-2143 så har jag cirka 33 liter kvar till woofern. De woofer-element som finns kvar på min lista är:

  • SB Acoustics SB23NRXS45-8
  • Scan-Speak 22W/8534G00
De är båda 8-tums element som behöver dryga 30 liter för en sluten låda (jag hade gärna kört med 10 tum men jag tror att det kanske blir bättre med 8 tum om jag skall dela vid 320 Hz och skall göra lådan mindre) . Efter simulering i 33 liter så lutar jag åt SB23NRXS45-8 men de simulerar otroligt lika. Nu till mina två frågor:

1. Vad tror ni om konceptet? Bred baffel och form typ Heco Direct (fast något mindre). Jag inser att jag är minst lika intresserad av utseendet som ljudet i detta bygge och ja, jag är beredd att kompromissa en del på ljudsidan till förmån för utseendet.

2. Ni som har arbetat med både SB23NRXS45-8 och 22W/8534G00, vilken av dessa två skulle ni valt och varför (har ni några andra kandidater)?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav Kraniet » 2018-08-08 10:48

Denna bas kan ju också kanske vara intressant till ett sådant bygge.

http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=461
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav EmuMannen » 2018-08-08 18:53

Kraniet skrev:Denna bas kan ju också kanske vara intressant till ett sådant bygge.

Tack Kraniet jag skall simulera den också. En högtalare som jag sneglat på som inspiration är Troels Gravesens 3WC (fast utan diskant till att börja med). Det som avskräcker lite är hans val av aperiodic tuning. Allt jag läst om så kallad Variovent är i princip negativt. På samma gång har jag ganska högt förtroende för Troels så jag får inte riktigt det hela att gå ihop. Den stora frågan för mig kommer vara om jag skall köra slutet eller portat? För tillfället lutar jag åt slutet...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav EmuMannen » 2018-08-08 20:04

Kraniet skrev:Denna bas kan ju också kanske vara intressant till ett sådant bygge.

F0 = 43.4 Hz jämfört med 48.5 för RNX ... MEN det kräver en rätt rejält mycket större volym, 61 i stället för 31 liter så inte aktuellt i det här fallet...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav DanNorman » 2018-08-08 21:57

Jag har inte jobbat med SB-elementen, men väl 22W och RS225.
SB-elementen verka ha trasig tonkurva över 1kHz. Det kan aldrig fungera i en tvåvägare. RS225 har bra tonkurva en bra bit upp, men man måste ta hand om uppbrytningarna.
22W mäter jämnare och lugnare än Ino B85 :)
Stirra dig inte blid på bassimuleringarna. Det är mycket svårare att få ihop en bas och en diskant :)

Jag talar om RS225 utan P, alltså aluelementet. Jag skulle välja aluelementet över P. P-elementet har en konuppbrytning vid 1kHz som ställer till det, och inte bättre tonkurva däröver än aluelementet. Det kommer vara lättare att ta hand om alukonens vilda beteende.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav EmuMannen » 2018-08-08 22:30

DanNorman skrev:Jag har inte jobbat med SB-elementen, men väl 22W och RS225.
SB-elementen verka ha trasig tonkurva över 1kHz. Det kan aldrig fungera i en tvåvägare. RS225 har bra tonkurva en bra bit upp, men man måste ta hand om uppbrytningarna.
22W mäter jämnare och lugnare än Ino B85 :)
Stirra dig inte blid på bassimuleringarna. Det är mycket svårare att få ihop en bas och en diskant :)

Jag talar om RS225 utan P, alltså aluelementet. Jag skulle välja aluelementet över P. P-elementet har en konuppbrytning vid 1kHz som ställer till det, och inte bättre tonkurva däröver än aluelementet. Det kommer vara lättare att ta hand om alukonens vilda beteende.

Tack för dina erfarenheter DanNorman. Problemet med RS255 alu är möjligen att känsligheten är så mycket lägre än P-varianten (eftersom jag skall dela aktivt så skulle jag kunna kompensera med mer effekt men jag har bara 80W per kanal och max +6dB förstärkning med trim-pottar i delningsfiltret). Kom också ihåg att detta inte är någon normal två-vägare utan en ganska stor 5" bredbandare som skall delas vid 320 Hz mot något som spelar därunder (se det som en FAST/WAW). Den låga delningen talar kanske för ett aluelement men i simulering så ser både NRXS45 och 22W rätt bra ut. Men simulering är simulering och det var därför jag sökte praktisk erfarenhet av 22W och NRXS45...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav DanNorman » 2018-08-08 22:33

Ok, ska du dela så lågt så är mina kommentarer om tonkurva vid 1kHz värdelösa. Där nere vid 350Hz och lägre kan du lugnt köra Basta!-simuleringar och sova något sånär gott.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav EmuMannen » 2018-08-09 06:30

DanNorman skrev:Ok, ska du dela så lågt så är mina kommentarer om tonkurva vid 1kHz värdelösa. Där nere vid 350Hz och lägre kan du lugnt köra Basta!-simuleringar och sova något sånär gott.

Alla erfarenheter är värdefulla. Eftersom jag är lite skeptisk till designen av min nya högtalare så får jag tänka på alternativa användningsområden också. Skulle det inte fungera överhuvudtaget så är det inte fel om tonkurvan är användbar för annan delning. För i så fall tvingas jag bygga något annat och i så fall kanske elementen kan återanvändas. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till Dayton Audio RS225-8

Inläggav EmuMannen » 2018-10-01 20:22

Efter mycket velande blev det till slut ett par NRXS45. De och 22W verkar mäta ruskigt lika men i mina simuleringar ser NRXS45 något bättre ut. Nu skall jag bara bygga klart mitt aktiva filter och sen blir det äntligen dags att bygga nya högtalare. :)

IMG_1115.jpg
SB Acoustics SB23NRXS45-8
IMG_1115.jpg (90.62 KiB) Visad 3917 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster