Moderator: Redaktörer
Figge77 skrev:halloj!
tänkte höra om lite byggförslag-
det är så att jag satte ut en bananlåda med micsladdar å ett mixerbord och div annan ljudutrusting på annons, å en 8 åring från gatan brevid dök upp!
visade sig att han var som jag i den åldern. dvs galen i stereogrejer och hålla på och koppla dessa o spela musik:)
givetvis fick han skiten billigare, eftersom jag blev lite lyrisk över att se att detta galna intresse finns hos dom små!
bytte nummer med hans farsa och föreslog att dom skulle bygga högtalare tillsammans det skulle nog grabben gilla.
så rotade i gömmorna och hittade 2 st http://www.hifikit.se/hogtalarelement/hifi/bas/sw-1030
samt 2 gamla motorola pietzo skrikor:) lol
hur skulle detta kunna bli "bra" om man kan säga så. sluten låda? basreflex? 50L eller mer? eller är allt skitsamma. ja i detta fallet kanske det är det:)
delningsfilter? ja får väl bli en konding till skrikan.
tänkte bara kolla så dom inte bygger nån helt galen låda till detta.
smile skrev:Jag har inget att tillföra egentligen, men piezo diskanter brukar dämpas med ett effektmotstånd, läs på lite om det så inte den entusiastiska lille gossen bränner något det första han gör!
I övrigt tycker jag att du gör helt rätt i att uppmuntra honom på det sätt du gör!
NADifierad skrev:Jag provade för ett tag sedan, i samband med reparation av ett par mindre Cerwin Vega högtalare, att även dela enligt perfectors rekommendation. Ljudkaraktären blev betydligt behagligare och mindre Piezoaktig.
Nackdelen i ett tvåvägs-system mot en större bas, blir att delningsfrevensen skjuts ytterligare uppåt, från de ca 3500hz där de delas naturligt. Kan vara bra att att ha med i övervägandena.
Figge77 skrev:NADifierad skrev:Jag provade för ett tag sedan, i samband med reparation av ett par mindre Cerwin Vega högtalare, att även dela enligt perfectors rekommendation. Ljudkaraktären blev betydligt behagligare och mindre Piezoaktig.
Nackdelen i ett tvåvägs-system mot en större bas, blir att delningsfrevensen skjuts ytterligare uppåt, från de ca 3500hz där de delas naturligt. Kan vara bra att att ha med i övervägandena.
måste först bara säga TACK perfector! så fort det gäller högtalare hakar du på!:)
nadifierad! jag kan lätt rota fram nån annan diskant. men tänkte dom passade basarna på nåt vis:)
Perfector skrev:en bild säger mer än 1000 ord
Basen kommer att hamna på runt 90 db och hornets karaktär ligger på 95 till 97 db per meter och watt, lite beroende på vilket fabrikat det är.
Prova ett mostånd på 10 Ohm tvärs över hornet och en 4.7 uf konding i serie med signalen så får du runt 6 db dämpning och en karaktär som är väldigt lik en banddiskant.
Blir det för mycket diskant tar du ett 8.2 ohm motstånd, och blir det för lite så tar du ett 12 ohms motstånd och styr därmed hur mycket som skall göra en bypass förbi hornet.
Figge77 skrev:haha oj!
Figge77 skrev:tilläggas bör väl att basarna är 8ohm och inte 4ohm som länken till hifikit visar.
Figge77 skrev:tilläggas bör väl att basarna är 8ohm och inte 4ohm som länken till hifikit visar.
så 50L basreflex med 80x189mm rör
4,7uf serie och 10ohm parallelt till skrikan
detta är en "vettig" början iaf?
Figge77 skrev:perfect! då skissar ja upp en ritning å kopplingschema på detta så kan dom åka till byggmax:) å sätta igång.
återkommer med resultat. när dom blir klara och man blir inbjuden att lyssna på skönheterna!
Figge77 skrev:haha ja jag riggar upp mät micken när ja kommer dit å kollar upp bygget:) samt lämnar stället besviken med kommentaren gör om gör rätt, å kontakta ALDRIG mig igen! sen pang i dörren!
Figge77 skrev:... en gång kom dottern (11) förbi i vardags rummet å såg att skivspelaren snurrade...hon stannade upp å kollade, -Coolt! sa hon å gick vidare:)
Figge77 skrev:perfect! då skissar ja upp en ritning å kopplingschema på detta så kan dom åka till byggmax:) å sätta igång.
återkommer med resultat. när dom blir klara och man blir inbjuden att lyssna på skönheterna!
Figge77 skrev:Självklart stormar inte ut därifrån å berättar hur dåliga dom var:)
Har du program som kan simulera hur en kurva skulle ut på detta. Byggt enligt ovan anvisningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster