Fråga om Basta!, fjärde ordningens filter och sum...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Fråga om Basta!, fjärde ordningens filter och sum...

Inläggav EmuMannen » 2018-05-26 21:52

Hur skall jag tolka Bastas "show sum of these system responses"? När jag försöker simulera ett aktivt filter av fjärde ordningen så blir det i princip alltid en dipp vid delningsfrekvensen mellan elementen (om jag lägger ett högpassfilter på den ena och ett lågpassfilter på den andra med samma delningsfrekvens). Dippen varierar dessutom rätt mycket i storlek mellan olika element. Det kan beror på olika känslighet och andra parametrar men jag undrar om Basta vet något som jag inte vet? Hur noggrann är denna funktion och hur förhåller den sig till verkliga mätningar? Är det någon som vet? Hoppas ni förstår vad jag menar...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Fråga om Basta!, fjärde ordningens filter och sum...

Inläggav Tarzan » 2018-05-26 22:24

Det har med fas att göra. Om signalerna är helt i fas blir summan av de två signalerna 6 dB starkare och om de är helt ur fas blir det en total utsläckning.

Man åtgärdar problemet genom att fasvända ett av elementen. Man kan finjustera fasen genom att vinkla baffeln också. Och hur man utformar filtret såklart.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Fråga om Basta!, fjärde ordningens filter och sum...

Inläggav EmuMannen » 2018-05-26 22:54

Tarzan skrev:Man åtgärdar problemet genom att fasvända ett av elementen.

För andra ordningens filter hade jag förstått det men ett fjärde ordningens Linkwitz–Riley är väl i fas även om lågpassdelen ligger en hel period (360 grader) efter, eller? Nej det känns som om det är något annat som jag inte förstår... Men skillnaden mellan element verkar vara beroende av fas så det har säkert något med fas att göra...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Fråga om Basta!, fjärde ordningens filter och sum...

Inläggav paa » 2018-05-26 23:03

Ett fjärde ordningens Butterworth-filter summerar inte rakt, det är inte ett sådant du har knappat in i stället för LR-filtret?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Fråga om Basta!, fjärde ordningens filter och sum...

Inläggav EmuMannen » 2018-05-26 23:31

paa skrev:Ett fjärde ordningens Butterworth-filter summerar inte rakt, det är inte ett sådant du har knappat in i stället för LR-filtret?

Hmmm, det står faktisk inte vad det är för typ av filter i Basta! Jag bara utgick ifrån att det var LR (under fliken "Source / Active filter)... Så jag var tvungen att läsa manualen och där står att läsa:
The lookup functions set the response of the filter to Butterworth for odd order filter and to Linkwitz-Riley for even order filters.

Jag tolkar det som att 2:a och 4:e ordningen blir LR medan 1:a och 3:e blir Butterworth. Så det borde summera rakt men det blir i princip alltid en dipp (och ibland förstärker de varandra). Jag kan se att denna effekt variera med fasförskjutningen mellan elementen så det måste ha med det att göra men jag förstår inte riktigt vad som händer under huven... Jag vet inte hur exakt den är och ibland tycker jag att jag får olika kurvor för samma element bara genom att hopa fram och tillbaka mellan olika element (när jag kommer tillbaka så ser inte kurvan ut som innan jag hoppade därifrån om ni förstår vad jag menar). Jag vet inte om jag inbillar mig och det är ganska svårt att reproducera effekten. Jag kanske får ta en serie screenshots och jämföra dem åt...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Fråga om Basta!, fjärde ordningens filter och sum...

Inläggav gopnik » 2018-05-27 01:47

EmuMannen skrev:För andra ordningens filter hade jag förstått det men ett fjärde ordningens Linkwitz–Riley är väl i fas även om lågpassdelen ligger en hel period (360 grader) efter, eller?

Filtret har ju en faspåverkan, också, men! → Det jag tror Tarzan menar är att olika element i både samma och olika lådor, ger system med olika fasgång. Slå på faskurvefönstret om du inte redan har det, så ser du att de två faskurvorna för systemen inte ligger precis på varandra. Det "måste" de göra om det ska summera helt snörrakt.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Fråga om Basta!, fjärde ordningens filter och sum...

Inläggav EmuMannen » 2018-05-27 08:06

gopnik skrev:
EmuMannen skrev:För andra ordningens filter hade jag förstått det men ett fjärde ordningens Linkwitz–Riley är väl i fas även om lågpassdelen ligger en hel period (360 grader) efter, eller?

Filtret har ju en faspåverkan, också, men! → Det jag tror Tarzan menar är att olika element i både samma och olika lådor, ger system med olika fasgång. Slå på faskurvefönstret om du inte redan har det, så ser du att de två faskurvorna för systemen inte ligger precis på varandra. Det "måste" de göra om det ska summera helt snörrakt.

Helt rätt, jag har labbat runt lite med olika element och lådor så nu förstår jag bättre vad som händer. Jag måste också ge Tarzan rätt i att det även med ett 4:e ordningens filter kan bli bättre om man fasvänder det ena elementet. Man lär sig något nytt varje dag...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster