Op-amp baserad hörlursförstärkare för förförstärkare...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Op-amp baserad hörlursförstärkare för förförstärkare...

Inläggav EmuMannen » 2018-06-21 17:08

Tina-Ti är ju sjukt användbart, jag är glad att jag inte lever på att sälja kopplingsdäck! Jag försöker lära mig mer och återvände till denna krets (eftersom jag inte riktigt kunde skaka av mig HenrikEs kommentar "Kanske. Det är ju en crossfeed så du behöver ta med det som tillkommer från den andra kanalen också."). Jag ville simulera båda kanalernas bidrag i en kanal och HenrikEs förslag om mono var briljant (men inte hela svaret på frågan). Nu har jag gjort på ett annat sätt och undrar om det är OK att göra såhär?

För att komma förbi begränsningen om en källa så kopplade jag ihop två "controlled sources" (VCVS) och sedan matar jag dem från en "voltage generator". Nu kan jag välja "voltage amplification" på var och en av dessa två "controlled sources" (den ena positiv och den andra negativ eller båda positiva och så vidare). Sen kan jag mata höger respektive vänster kanal från varsin "controlled source". I det här fallet satte jag min "voltage generator" till 1V och sedan "voltage amplification" till 1V för respektive "controlled source". Sen använde jag ett "control object" för att kontrollera "voltage amplification" för en av mina "controlled sources". Mitt "control object" satte jag med ett startvärde av 0V och ett slutvärde av 1V med 5 "number of cases" och ett linjärt svep.

Tina-Ti1.jpeg
voltage generator + controlled sources + control object
Tina-Ti1.jpeg (90.87 KiB) Visad 587 gånger

När jag nu kör en "AC Transfer Characteristics"-analys så får jag följande diagram (logaritmiskt och linjärt svep):

Tina-Ti2.jpeg
Logaritmiskt svep
Tina-Ti2.jpeg (60.18 KiB) Visad 587 gånger

Tina-Ti3.jpeg
Linjärt svep
Tina-Ti3.jpeg (32.66 KiB) Visad 587 gånger

Så jag gissar att graferna visar summan av 100% bidrag från vänster kanal + 0%, 25%, 50%, 75% och 100% från höger kanal, stämmer det?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Op-amp baserad hörlursförstärkare för förförstärkare...

Inläggav HenrikE » 2018-06-21 20:26

Det där var ett stiligt sätt att göra det, och om jag har förstått det hela rätt så har du förstått det hela rätt :)

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: juanth och 11 gäster