Moderator: Redaktörer
The Signature Edition is hand-built with point-to-point wiring and each comes with its own test result report (including its performance chart) that looks like this:
darkg skrev:IÖ:s tonkontroll är också värd att titta på, finns här nånstans.
darkg skrev:IÖ:s tonkontroll är också värd att titta på, finns här nånstans.
EmuMannen skrev:darkg skrev:IÖ:s tonkontroll är också värd att titta på, finns här nånstans.
Om du har en referens så skulle jag vara tacksam. Jag försökte söka i forumet men vet inte riktigt vad jag letar efter...
RogerGustavsson skrev:De blå är framtagna på 30-talet och förmodligen inte helt aktuella.
EmuMannen skrev:1. Faskurvan, är det bra eller dåligt?
2. R14/R16: 1MEG varför så mycket?
3. C6/C7: kan någon förklara varför de behövs?
4. Rod har lagt huvuddelen av förstärkningen i den sista opan, vad är fördelen med det (jag trodde det var bäst att lägga mest förstärkning i den första opan)?
5. FInns det eller går det att skapa dual-gang potentiometrar i Tina-Ti?
EmuMannen skrev:Jag vet tyvärr inte hur jag simulerar en logaritmisk potentiometer i Tina-Ti. Om jag simulerar med potentiometern som finns under "basic" så ser det ut som om det skall vara en logaritmisk potentiometer. Min lösning var att sätta sveptypen till logaritmisk för det control object som styr P4 men jag tror att det är något av ett hack.
HenrikE skrev:1. Faskurvan och amplitudkurvan hänger ihop. Med amplitudkurvorna du har valt blir helt enkelt faskurvorna som de blir. Inte mycket att göra åt det, men å andra sidan är det knappast ett problem
HenrikE skrev:2. Kretsen borde funka likadant utan R14/R16. Jag gissar att de sitter där mest för att se till att signalen på opamparnas positiva ingång alltid har en dc-koppling till jord. Om potentiometern glappar lite eller så.
HenrikE skrev:3. C6/C7 sänker förstärkningen för op:n vid låga frekvenser. Kopplingen är ett vanligt knep för att sänka DC-offset på utgången.
HenrikE skrev:4. Vet ej varför han gjort så. Men antagligen är kretsen så lågbrusig att det inte spelar nån roll i praktiken.
HenrikE skrev:5. Man får göra det med två vanliga pottar och skapa ett control object för varje (med samma inställningar). Sen under "analysis mode" väljer man "parameter stepping" och "parallel stepping" så stegas de två tillsammans.
HenrikE skrev:Jag tycker nog att det är ett enkelt och bra sätt att lösa det. Men log-pottar är bara sådär lite ungefär logaritmiska, så vill du göra det bättre kan du plocka ut värden ur databladet för din pott och stoppa in som en lista.
HenrikE skrev:Blir det förresten ingen fjärrkontroll för volymen?
Note that all op-amps (except the tone buffer) operate with DC gain. To eliminate this would have required the use of electrolytic caps in the signal path, something I wanted to avoid. This will cause slight DC offsets to appear at the op-amp outputs, but these will be in the order of a few millivolts only.
EmuMannen skrev:jag har snickrat vidare på mitt försteg (med alternativ 1) och försöker välja lämplig gain för de olika stegen. Som det ser ut nu just nu har jag valt:
Balanskontrollen dämpar 2.3 dB och med P3 = 50% så simulerar detta en total gain: ~13.35 dB (jag siktar på max 13.5 dB). Det jag är lite osäker på är hur mycket gain jag kan lägga i första steget? Gain = x 4.6 motsvarar 9.2 Vrms med en 2 Vrms källa (exempelvis CD-spelare). Det i sin tur motsvarar 26.025 Vpp. Jag kommer driva försteget med +/-15V och NE5532 har "output drive capability" = 10 Vrms / 600 Ohm. Borde jag sänka gain i steg 1 och höja det motsvarande i steg 2?
EmuMannen skrev:Jag har dock fortfarande några frågor kring denna krets rent generellt. Tack vare HenrikE förstår jag C6/C7 men jag förstår inte varför de bara finns på andra steget och inte första och tredje?
EmuMannen skrev:Sen har vi R20/R21. Jag förstår varför R5/R11 är satta till 100k. Jag tror jag förstår varför R14/R16 är satta till 1MEG (tack igen HenrikE). Men i så fall förstår jag inte varför R20/R21 är satta till endast 15k?
EmuMannen skrev:RogerGustavsson skrev:De blå är framtagna på 30-talet och förmodligen inte helt aktuella.
Somliga hävdar att de "blå" är mer korrekta om vi bara utgår från hur vi uppfattar ljud rent generellt. Jag vet inte varför de senare reviderades till de "röda"...
EmuMannen skrev:Än en gång, tusen tack HenrikE för att du tar dig tid och så generöst delar med dig av din kunskap. Det är det som gör den här typen av forum värdefulla.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster