Försteg med variabel loudness

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Försteg med variabel loudness

Inläggav EmuMannen » 2018-06-26 22:26

Denna tråd är ett försöka att dokumentera olika alternativ för variabel loudness och bakgrunden återfinns i denna tråd.

Varför variabel loudness? Personligen eftersom jag uppskattar den variabla loudness jag har på min Yamaha CA-600. Det är en funktion som jag använder oftare än exempelvis tonkontrollerna. Det är en funktion som funnits (och fortfarande finns) på ett fåtal försteg och integrerade förstärkare och det är en funktion som många som haft den saknar när de inte har den. Därför tänkte jag dokumentera några olika alternativ om någon annan är intresserad av att bygga något liknade.

YamahaLoudness.jpg
Variabel Loudness
YamahaLoudness.jpg (79.75 KiB) Visad 3999 gånger

Det finns ett antal olika responskurvor för loudness och den mest kända är kanske Fletcher–Munson. De ursprungliga har uppdaterats av Robinson–Dadson och den senaste fastställda standardiseringen är ISO 226:2003. Men utöver dessa så har en rad mer proprietära kurvor används i förstärkare från bland annat Yamaha och McIntosh. Vilken som är "bäst" är nog en fråga om tycke och smak samt vilken typ av material man lyssnar på.

Några kurvor som förtjänar lite extra uppmärksamhet är de som användes av McIntosh. Dels eftersom de är eftertraktade av dem som har haft dem (om det beror på att det är McIntosh eller om de verkligen gillar kurvan skall jag låta vara osagt). Och dels eftersom produkter som The Delicious One hävdar att de sökt inspiration i dessa kurvor (själv tycker jag de är fruktansvärt lika Yamahas).

MX110TDOLoudness.jpg
McIntosh
MX110TDOLoudness.jpg (34.59 KiB) Visad 4007 gånger

Nedan kommer jag presentera en rad olika responskurvor samt referenser till dem och till sist några kretsar där de implementerats. Kretsarna bygger på en anpassning av Rod Elliotts Project 02 där tonkontrollerna bytts ut mot olika kretsar för variabel loudness. Simuleringen har skett i Tina-Ti med ideala op-ampar. Själv kommer jag bygga runt NE5532 och kraftmatning med mera framgår av Rods websida.

Men vi börjar med responskurvorna. Samtliga är simulerade i samma krets med balans på 50%, volym 100% och loudness från 0% till 100% i ett linjärt svep om fem steg.

De första kretsarna jag snubblade över när jag började söka på internet var baserat på kretsar från olika Yamahaförstärkare. Jag har simulerat flera av dessa och nedan är resultatet så ni kan se skillnaden:

CR-620.jpeg
Yamaha CR-620
CR-620.jpeg (59.8 KiB) Visad 4021 gånger
A960.jpeg
Yamaha A960
A960.jpeg (60.13 KiB) Visad 4021 gånger
A960II.jpeg
Yamaha A960II
A960II.jpeg (59.68 KiB) Visad 4021 gånger

Om ni ser på kretsarna (nedan) så är de mer eller mindre identiska men med olika komponentvärden. Kurvorna är snarlika men långt ifrån identiska.

Nästa kurva jag snubblade över kallar jag POQX eftersom den beskrivs som en del av Extraordinary POQX Analogue Signal Processor. Bakgrunden till själva kretsen hittar ni nog här och responskurvan ser ut såhär:

POQX.jpeg
POQX
POQX.jpeg (57.61 KiB) Visad 4021 gånger

Det här var den krets jag började arbeta med och som jag ursprungligen planerade att använda men jag är inte så säker längre.

Nästa krets som jag snubblade över var den som återfinns i "Balance Amplifier with Loudness Control" (Application Note: Audio Circuits Using the NE5532/4 [ON Semiconductor: AND8177/D, tidigare Philips Semiconductors: AN142]). Den här kurvan har lite annan karaktär och ser ut såhär:

AND8177.jpeg
AND8177
AND8177.jpeg (61.59 KiB) Visad 4021 gånger

Till sist har vi en diskussion där åsikten framförs att diskanten inte skall påverkas över huvud taget och att POQX-kretsen skulle må bättre av att droppa HF-delen och att anpassa kretsen så att den svarar bättre mot ISO 226:2003. Så jag gjorde just det och resultatet ser ut såhär:

ISO226-2003.jpeg
ISO226-2003
ISO226-2003.jpeg (56.51 KiB) Visad 4021 gånger

De två sista skulle förmodligen passa bäst med logaritmisk potentiometer. Jag tror jag nöjer mig här och så presenterar jag själva kretsarna i nästa inlägg.
Senast redigerad av EmuMannen 2018-06-27 10:32, redigerad totalt 11 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Försteg med variabel loudness

Inläggav EmuMannen » 2018-06-26 22:27

Och här är kretsarna. Loudness mellan första och andra steget. Volym och balans mellan andra och tredje.

S-CR-620.jpeg
Yamaha CR-620
S-CR-620.jpeg (467.69 KiB) Visad 4015 gånger

S-A960.jpeg
Yamaha A960
S-A960.jpeg (461.52 KiB) Visad 4015 gånger

S-A960II.jpeg
Yamaha A960II
S-A960II.jpeg (468.99 KiB) Visad 4015 gånger

S-POQX.jpeg
POQX
S-POQX.jpeg (477.23 KiB) Visad 4015 gånger

AND8177.jpeg
AND8177
AND8177.jpeg (529.27 KiB) Visad 4012 gånger

S-ISO226-2003.jpeg
ISO226-2003
S-ISO226-2003.jpeg (451.82 KiB) Visad 4015 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav Perfector » 2018-06-26 23:34

Jag föredrar ingen loudness alls, utan låter högtalaren återge det som kommer.
Och det jag byggt genom åren har aldrig varit i behov av loudness heller.
Men det är min åsikt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav EmuMannen » 2018-06-26 23:41

Perfector skrev:Jag föredrar ingen loudness alls, utan låter högtalaren återge det som kommer.

Lyssnar du aldrig på låg volym? Det gör jag och då tycker jag det är perfekt med loudness. Framförallt variabel eftersom den inte är begränsad till en fast kurva och kan anpassas efter volymen.
Perfector skrev:Och det jag byggt genom åren har aldrig varit i behov av loudness heller.

Hur menar du då? Det handlar ju inte om själva högtalarna utan om hur vi som människor uppfattar ljudet vid olika ljudnivåer. Eller anser du att Fletcher–Munson & Co. har fel?

Ps. Jag kanske skulle tillägga att denna tråd inte är för er som av någon anledning inte tycker om eller inte vill använda loudness. Den är för de som vet exakt vad de vill ha eller de som aldrig fått uppleva variabel loudness och är nyfikna att prova på...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav Perfector » 2018-06-27 00:44

EmuMannen skrev:
Perfector skrev:Jag föredrar ingen loudness alls, utan låter högtalaren återge det som kommer.

Lyssnar du aldrig på låg volym? Det gör jag och då tycker jag det är perfekt med loudness. Framförallt variabel eftersom den inte är begränsad till en fast kurva och kan anpassas efter volymen.
Perfector skrev:Och det jag byggt genom åren har aldrig varit i behov av loudness heller.

Hur menar du då? Det handlar ju inte om själva högtalarna utan om hur vi som människor uppfattar ljudet vid olika ljudnivåer. Eller anser du att Fletcher–Munson & Co. har fel?

Ps. Jag kanske skulle tillägga att denna tråd inte är för er som av någon anledning inte tycker om eller inte vill använda loudness. Den är för de som vet exakt vad de vill ha eller de som aldrig fått uppleva variabel loudness och är nyfikna att prova på...

Njae, jag har ju en rätt egen metod att bygga högtalare.
Det finns en tråd om det men just nu hittar jag den inte.
Den gör att man får en loudness inbyggd i högtalaren som klingar av med stigande volym och då behövs inte loudness.
Med det sagt var jag i min akuta ungdom en riktig loudnessbög som gärna använde allt som kunde användas för att få bas som kändes i hela huset.
Fletcher har rätt i att man har usel hörsel i basområdet vid låga nivåer.
Därför byggde jag unde de 25 år jag höll på högtalare med den funktionen sas. inbyggd i högtalaren.
Då berörs ju bara det register som behöver förstärkning.
Fusk?
Javisst, men eftersom den perfekta högtalaren inte finns och nog aldrig kommer att finnas får man "fuska" sig fram så man blir nöjd :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav darkg » 2018-06-27 01:00

Både hur konsistent P.s resonemang är och hur rätt tänkt loudnessfunktionen är i sig och i förhållande till hörkurvan kan och har diskuterats på annan plats, bättre låta den här tråden fortsätta som en loudnessbyggartråd! :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav Perfector » 2018-06-27 01:09

darkg skrev:Både hur konsistent P.s resonemang är och hur rätt tänkt loudnessfunktionen är i sig och i förhållande till hörkurvan kan och har diskuterats på annan plats, bättre låta den här tråden fortsätta som en loudnessbyggartråd! :)

Instämmer.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav Morello » 2018-06-27 08:33

Perfector skrev:
EmuMannen skrev:
Perfector skrev:Jag föredrar ingen loudness alls, utan låter högtalaren återge det som kommer.

Lyssnar du aldrig på låg volym? Det gör jag och då tycker jag det är perfekt med loudness. Framförallt variabel eftersom den inte är begränsad till en fast kurva och kan anpassas efter volymen.
Perfector skrev:Och det jag byggt genom åren har aldrig varit i behov av loudness heller.

Hur menar du då? Det handlar ju inte om själva högtalarna utan om hur vi som människor uppfattar ljudet vid olika ljudnivåer. Eller anser du att Fletcher–Munson & Co. har fel?

Ps. Jag kanske skulle tillägga att denna tråd inte är för er som av någon anledning inte tycker om eller inte vill använda loudness. Den är för de som vet exakt vad de vill ha eller de som aldrig fått uppleva variabel loudness och är nyfikna att prova på...

Njae, jag har ju en rätt egen metod att bygga högtalare.
Det finns en tråd om det men just nu hittar jag den inte.
Den gör att man får en loudness inbyggd i högtalaren som klingar av med stigande volym och då behövs inte loudness.
Med det sagt var jag i min akuta ungdom en riktig loudnessbög som gärna använde allt som kunde användas för att få bas som kändes i hela huset.
Fletcher har rätt i att man har usel hörsel i basområdet vid låga nivåer.
Därför byggde jag unde de 25 år jag höll på högtalare med den funktionen sas. inbyggd i högtalaren.
Då berörs ju bara det register som behöver förstärkning.
Fusk?
Javisst, men eftersom den perfekta högtalaren inte finns och nog aldrig kommer att finnas får man "fuska" sig fram så man blir nöjd :-)


Suck - har du inte fått det där förklarat för dig av folk på forat?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav Bill50x » 2018-06-27 08:57

Quad försteg är väl kända för sin lodnessfunktion och går vi söderut så jobbade ju även Braun med sådana. Såvitt jag vet var de lite olika uppbyggda, någon som vet?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28069
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav PerStromgren » 2018-06-27 10:02

Bill50x skrev:Quad försteg är väl kända för sin lodnessfunktion och går vi söderut så jobbade ju även Braun med sådana. Såvitt jag vet var de lite olika uppbyggda, någon som vet?

/ B


Jag tror inte Quad har haft loudness, åtminstone inte sedan de transistoriserades, dvs 33 och framåt. Du kanske tänker på deras tonbalanskontroll?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav EmuMannen » 2018-06-27 10:17

Bill50x skrev:Quad försteg är väl kända för sin lodnessfunktion och går vi söderut så jobbade ju även Braun med sådana. Såvitt jag vet var de lite olika uppbyggda, någon som vet?

Du kanske tänker på Bass Lift/Step- och Tilt-kontrollerna på Quad 34? Jag har övervägt dem och jag har några scheman för dem (har dock inte simulerat dem). Det blir dock två kontroller i stället för en och de fyller inte riktigt samma funktion som variabel loudness (även om det säkert går att skapa liknande kurvor). Jag ser det snarare som ett alternativ till tonkontroller...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav bassman » 2018-06-27 10:44

Jag hade en Luxman r-5030 stereo receiver under många år, den hade steglös loudness som vid mysspelade ofta drogs upp en smula. Saknar faktiskt litegrann den funktionen på min nuvarande Linn Classik Musik..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav lennartj » 2018-06-27 10:53

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Quad försteg är väl kända för sin lodnessfunktion och går vi söderut så jobbade ju även Braun med sådana. Såvitt jag vet var de lite olika uppbyggda, någon som vet?

/ B


Jag tror inte Quad har haft loudness, åtminstone inte sedan de transistoriserades, dvs 33 och framåt. Du kanske tänker på deras tonbalanskontroll?

Nej, jag tror Bill50x tänker på den vänstra "kranen" på den avbildade Quad 34'an, märkt "Bass lift" på den övre halvan av dess reglerområde.

Bild

Är inte det en tämligen korrekt loudnesskompensation i tre steg utan diskanthöjning?
Samma finns på Quad 44.
På Quad 66 finns något som heter "Bass step" och den vet jag inte vad den gör.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav EmuMannen » 2018-06-27 11:00

lennartj skrev:På Quad 66 finns något som heter "Bass step" och den vet jag inte vad den gör.

För Quad 34 (kanske samma för 66):
The bass Step function is unusual in that, instead of rolling off the low end (thus progressively attenuating the deeper bass), this one depresses the entire bass range by about 6dB relative to the upper ranges, introducing a shelf into the low-end response. The amount of shelving remains constant, but the control varies the frequency at which the shelf cuts in (100, 170 or 200Hz). This varies the low-end balance without affecting its low-end limit.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav RogerGustavsson » 2018-06-27 15:46

Jag hade en Quad 44 under 8 år. Det är möjligt att dess bass lift fungerar lite som loudness men jag lyssnar sällan på så låg volym så att behöver en sådan kompensation. Jag antar att det är nivåer 20-30 dB under min önskade ljudnivå som en loudnesskompensation kan vara aktuell? Det är också möjligt att lågbasen är svag hos många fonogram.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav jansch » 2018-06-27 19:30

Emumannen - du frågar: ”varför variabel loudness?”

Om man vill ha loudness möjlighet är det ju jättebra. Dock! Förstärkarkonstruktören kan ju inte veta vilken känslighet dina högtalare har, signalkällans utnivå, ditt lyssningsavstånd eller ditt lyssningsrums efterklang.
Det kan ju resultera i en ljudnivåsdiff på säkert 20 dB. Alltså borde variabel loudness vara bra.

Därutöver tycker ja att det beror på hur man lyssnar Om man vill kompensera och hur mycket.

Du kan i sig aldrig veta vad som ger neutral frekvensgång. Olika inspelningar och musikinstrument har ju olika ljudvolym men man optimerar programkällans utstyrning normalt.

Detta är förstås ”lika illa” oavsett man använder loudness eller ”flat”. Det står ju aldrig t.ex. på en CD vilken medelnivå låtarna skall avlyssnas på....
Jag tycker nog att man lurar sig själv om man alltid tycker det är rätt med ”flat”.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav EmuMannen » 2018-06-28 18:35

jansch skrev:Jag tycker nog att man lurar sig själv om man alltid tycker det är rätt med ”flat”.

Jag kan bara hålla med. Det är inget fel på ”flat” men om det låter bättre med lite EQ så har jag inget emot det heller. Jag lyssnar ofta på låg nivå och jag skulle inte vilja vara utan variabel loudness. Problemet jag har just nu är att välja en av alla tänkbara kurvor. Sen är det inte bara kurvorna utan även implementationen. Yamahas är inte så intuitiv men när man väl förstår den så är den rätt användbar. Tanken är att volymkontrollen används till "normal" lyssningsnivå (med loudness på 0, dvs "flat"). Sen använder man loudness för att dämpa och när man nått önskad nivå (som nu är lägre) är det tänkt att den skall ha rätt loudness-nivå i förhållande till hur mycket man dämpat. Detta skiljer sig från de flesta andra implementationer av loudness som förstärker basen i stället för att dämpa mellanregistret.

För mitt försteg måste jag bestämma mig för hur jag vill ha det? Variabel loudness med dämpning typ Yamaha eller något annat? En knapp med fix "bass boost" är inte aktuellt men kretsen från "POQX" erbjuder något av ett alternativ. Som ni ser på kurvan så dämpar den inget av den låga basen. Kurvan ligger mer eller mindre fast från 20Hz för att sedan någorlunda följa ISO226-2003 (dvs ett mindre lyft i diskanten än Fletcher–Munson och Yamahas kurvor). Det skulle innebära ett lite annat användningssätt och även böjligheten att använda den som lätt "bass boost" utan allt förmycket påverkan på diskanten samt som baffelstegskompensation med mera. Lyssning på låg nivå blir lite mer av en tvåstegsraket där jag först får sänka volymen och sedan ratta in "rätt" mängd loudness men det är flexiblare än Yamahas implementation även om du även där kan höja volymen mer än normalt med loudness i botten om du vill ha mer loudness vid högre volym (men då får jag också högre diskant på köpet). Det skulle inte behövas med kretsen från POQX...

Problemet jag brottas med är att jag vet hur Yamahas implementation fungerar och låter men jag har ingen aning om hur "POQX" kommer fungera eller låta. Skulle det vara till det bättre eller sämre, det är frågan?

Någon som har andra synpunkter eller idéer?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav jansch » 2018-06-28 18:45

Emumannen - Jag gillar Yamaha:s loudnesslösning, dessutom deras "Direct knapp" (visst hette den så?).
Gjorde mej av med Yamahaförstärkaren när jag gick över till Beolab5 högtalare som har inbyggda slutsteg.

Saknar faktiskt Yamahas inställningsbara Loudness som gjorde att man fritt kunde välja kompensation.
Direct knappen är ju också bra lösning, inte bara "flat" utan den förbikopplar en massa tonkontrollsteg - riktigt bra!
Nu har jag ju inte ägt speciellt många förstärkare(kanske 6-8st), det kanske finns på andra "burkar" oxå??

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav Tangband » 2018-06-28 19:57

Perfector skrev:Jag föredrar ingen loudness alls, utan låter högtalaren återge det som kommer.
Och det jag byggt genom åren har aldrig varit i behov av loudness heller.
Men det är min åsikt.


Jag har optimerat balansen i mina aktiva trevägare så att jag inte behöver loudness vid den volym jag oftast lyssnar. *
Jag kör alltid pure direct. Det var nog över 20 år sedan jag ibland använde loudness. Med dsp filter kan jag ställa in precis som jag vill att klangbalansen ska vara. Shelving filtret i Dbx kan tex konfigureras att fungera precis som Noolom, om man känner att man skulle behöva det.

* de flesta passiva högtalare jag hört har för LITE bas för att låta naturligt tycker jag.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav lennartj » 2018-06-28 21:14

jansch skrev:Emumannen - Jag gillar Yamaha:s loudnesslösning, dessutom deras "Direct knapp" (visst hette den så?).
Gjorde mej av med Yamahaförstärkaren när jag gick över till Beolab5 högtalare som har inbyggda slutsteg.

Saknar faktiskt Yamahas inställningsbara Loudness som gjorde att man fritt kunde välja kompensation.
Direct knappen är ju också bra lösning, inte bara "flat" utan den förbikopplar en massa tonkontrollsteg - riktigt bra!
Nu har jag ju inte ägt speciellt många förstärkare(kanske 6-8st), det kanske finns på andra "burkar" oxå??

Man kan få lite överraskningar av förbikopplingar om t.ex. tonkontrollsteget är fasvändande, som i mitt förra försteg.
Till min förvåning lät mina bästa akustiska inspelningar bäst med tonkontrollsteget inkopplat, men när jag micklat lite med ambiofonikopplingar via en separat integrerad förstärkare (Yamaha A-320) insåg jag att "tone defeat" knappen även är omkopplare för absolut fas. Det bekräftades när jag stängde av ambiofonin och vände fas på båda fronthögtalarna och simsalabim så lät det i stället bäst med tonkontrollerna bortkopplade.
Yamaha A-320.jpg
Yamaha A-320.jpg (37.91 KiB) Visad 3742 gånger

A-320 är en ovanligt puristisk liten förstärkare som låter riktigt bra, men den saknar alla former av tonkontroller och loudness.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav EmuMannen » 2018-07-03 18:29

Jag har snickrat vidare på mitt försteg i Tina-Ti. Efter en del funderande så bestämde jag mig för att inkludera tonkontroller i kombination med en variabel loudness typ Yamaha. Jag arrangerade om stegen så att jag fick kontrollerna i den ordning jag vill ha dem, tonkontroller, balans, volym och sist loudness. Kretsen är ett hopkok av olika kretsar, mycket inspiration hämtat från Rod Elliots sidor om såväl volym-, balans- som tonkontroller. Tonkontrollerna är av typ Baxandall men centrerade vid 640Hz i stället för 1 kHz och begränsade till +/- 10 dB. Balans och volym är "fake-log" och alla potentiometrar är linjära. Jag har försökt hålla nere alla värden och alla potentiometrar är 10k förutom balansen som då blir 25k.

Förstärkningen är fördelad mellan stegen enligt, 1:a = ca x5.7 (15 dB), 2:a ca +/- x3 (10 dB), 3:e ca x2 (6 dB), 4:e = ca x2 (6 dB). Centrerad dämpar balanskontrollen 8 dB så total gain är ca x4 (12 dB) nog för att förstärka 0.316 Vrms till 1.228 Vrms (tänk dock på att tonkontrollerna kan förstärka ytterligare +10 dB!). Eftersom det hänger potentiometrar framför samtliga op-ampar så är tanken att det skall vara JFET (jag tänkte använda OPA2134). Förmodligen går det då att klara sig utan C1/C2 men jag har behållit dem för säkerhets skull.

Edit: Jag inser nu att det inte hänger någon potentiometer på ingången till den första op-ampen. Så den skulle kunna vara bipolär (inte så dumt eftersom det är den som är först och har mest gain) och då är det lika bra att C1/C2 får sitta kvar.

Om ni ser något fel eller potential till förbättringar så är jag tacksam för åsikter och förslag. Nedan följer schema och grafer (samtliga svepta i 7 steg mellan 5% och 95% av värdet på potentiometrarna, R101/R102 är endast till för att simulera lasten från mitt slutsteg):

Preamp.jpeg
Fullständigt schema (förutom kraftmatning)
Preamp.jpeg (595.01 KiB) Visad 3681 gånger

Ton.jpeg
Tonkontroller (ca +10 till - 10 dB)
Ton.jpeg (79.67 KiB) Visad 3681 gånger

Balans.jpeg
Balanskontroll (ca 0 till -8 dB)
Balans.jpeg (74.83 KiB) Visad 3681 gånger

Volym.jpeg
Volymkontroll (ca 0 till -20 dB)
Volym.jpeg (74.45 KiB) Visad 3681 gånger

Loudness.jpeg
Loudness (ca 0 till -17 dB i mellanregistret)
Loudness.jpeg (82.97 KiB) Visad 3681 gånger
Senast redigerad av EmuMannen 2018-07-03 20:22, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav EmuMannen » 2018-07-03 18:52

Och här ett exempel på hur kontrollerna kan kombineras. Bas 50% (dvs flat), diskant 25% (dvs något sänkt) och loudness på 50% (dvs sänkt). Den första grafen visar volymen svept i sju steg mellan 5% och 95%. Som ni ser följer kurvan med volymen. Om jag däremot använt loudness i stället så hade sett ut som i den andra grafen, volymen är satt till 75% och loudness är svept i sju steg mellan 5% och 95%.

Kombo.jpeg
Kombo av kontroller och volym
Kombo.jpeg (83.49 KiB) Visad 3678 gånger

Kombo2.jpeg
Kombo av kontroller och loudness
Kombo2.jpeg (91.64 KiB) Visad 3678 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Försteg med variabel loudness

Inläggav EmuMannen » 2018-07-03 19:49

Är det någon som vet om det är OK att köra Rin = 1k och Rf = 4.7k i stället för Rin = 10k och Rf = 47k med OPA2134? Hur lågt kan jag sätta Rin och Rf på en OPA2134? Är det OK med Rin = 1k och Rf = 1k?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster