SB acoustics är 20 % dyrare nu

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

SB acoustics är 20 % dyrare nu

Inläggav Tangband » 2018-06-29 07:57

Hifikit har en ny hemsida.
I samband med lanseringen av denna har man höjt priset på element från Sb acoustics med i snitt 20 %.
Det innebär att de närmar sig Seas-elementen ( de har inte höjts ) och att de blir mindre intressanta tycker jag.
är det hifikit som höjt SB-elementen eller är höjningen hos alla leverantörer ?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: SB acoustics är 20 % dyrare nu

Inläggav Kraniet » 2018-06-29 08:32

sämre hemsida vad det verkar :(

Synd med prishöjning. Men det är ju fortfarande samma prestanda på grejorna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: SB acoustics är 20 % dyrare nu

Inläggav Nattlorden » 2018-06-29 08:41

nya hemsidan var dyr? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: SB acoustics är 20 % dyrare nu

Inläggav petersteindl » 2018-06-29 09:52

Tangband skrev:Hifikit har en ny hemsida.
I samband med lanseringen av denna har man höjt priset på element från Sb acoustics med i snitt 20 %.
Det innebär att de närmar sig Seas-elementen ( de har inte höjts ) och att de blir mindre intressanta tycker jag.
är det hifikit som höjt SB-elementen eller är höjningen hos alla leverantörer ?

Seas? Det är väl kinesiskt, eller?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: SB acoustics är 20 % dyrare nu

Inläggav Laila » 2018-06-30 00:27

petersteindl skrev:
Tangband skrev:Hifikit har en ny hemsida.
I samband med lanseringen av denna har man höjt priset på element från Sb acoustics med i snitt 20 %.
Det innebär att de närmar sig Seas-elementen ( de har inte höjts ) och att de blir mindre intressanta tycker jag.
är det hifikit som höjt SB-elementen eller är höjningen hos alla leverantörer ?

Seas? Det är väl kinesiskt, eller?

Å hur dä ligger till mä den saken gissar ja att du har järnkoll på, eller . . . typ ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: SB acoustics är 20 % dyrare nu

Inläggav paa » 2018-06-30 23:04

Laila skrev:
petersteindl skrev:
Tangband skrev:Hifikit har en ny hemsida.
I samband med lanseringen av denna har man höjt priset på element från Sb acoustics med i snitt 20 %.
Det innebär att de närmar sig Seas-elementen ( de har inte höjts ) och att de blir mindre intressanta tycker jag.
är det hifikit som höjt SB-elementen eller är höjningen hos alla leverantörer ?

Seas? Det är väl kinesiskt, eller?

Å hur dä ligger till mä den saken gissar ja att du har järnkoll på, eller . . . typ ? :wink:

Han har väl rätt på den punkten, men det är ju inte en kvalitetsparameter i sig.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: SB acoustics är 20 % dyrare nu

Inläggav dewpo » 2018-07-01 16:22

paa skrev:
Laila skrev:
petersteindl skrev:Seas? Det är väl kinesiskt, eller?

Å hur dä ligger till mä den saken gissar ja att du har järnkoll på, eller . . . typ ? :wink:

Han har väl rätt på den punkten, men det är ju inte en kvalitetsparameter i sig.

8O Men Seas har inte dom utveckling och produktion kvar i Norge trots att företaget är sålt?

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=172&Itemid=495 skrev:2014 SEAS joins the Sonavox Group, and are able to provide sound solutions using high-end amplification and streaming technology
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: SB acoustics är 20 % dyrare nu

Inläggav petersteindl » 2018-07-01 16:57

dewpo skrev:
paa skrev:
Laila skrev:Å hur dä ligger till mä den saken gissar ja att du har järnkoll på, eller . . . typ ? :wink:

Han har väl rätt på den punkten, men det är ju inte en kvalitetsparameter i sig.

8O Men Seas har inte dom utveckling och produktion kvar i Norge trots att företaget är sålt?

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=172&Itemid=495 skrev:2014 SEAS joins the Sonavox Group, and are able to provide sound solutions using high-end amplification and streaming technology


Hur vet man det? Är all tillverkning i Norge? Var tillverkas delarna som högtalarelementen byggs med? Ja, det är Sonavox Group som köpte Seas. Men var är deras high-end amplification and streaming technology? Det är 4 år sedan.

I princip är det VD:n och Styrelsen och Aktieägarna som bestämmer allt. Att ett bolag organisatoriskt bedrivs på samma sätt som före ett utköp håller jag för uteslutet. En ny ägare i ett bolag är inte samma sak som en ny sleeping partner. Den nya ägaren har sin agenda med bolaget och jag har aldrig hört talas om att någon ny ägare i något bolag, vad det än vara må, har samma agenda som den gamla ägaren. Det brukar inte vara synbart på själva produkterna under första tiden, men under ytan är det inte samma. Scan-Speak gick samma öde tillmötes i april år 2014. Oavsett var tillverkningslinan finns så är det toleranssättning och kvalitetskontroll som avgör produktens tillverkningskvalitet. VD:n sätter spelarna och de övergripande reglerna sätts av ägare och styrelse och det måste VD:n rätta sig efter. Dessutom brukar VD:n få ett nytt anställningsavtal kombinerat med vinstbonus, d v s större vinstoptimering baserat på cash än vinstoptimering på varumärke ur VD:s synvinkel. Så, då blir även tänket helt annorlunda från VD, även om det skulle vara samma VD som tidigare.

Saker kan bli bra, eller dåligt. Kinas ägarskap i Volvo personbilar ser jag som mer positivt än då det var svenskägt och betydligt mer positivt än Saab som amerikaägt.

Kineser verkar vilja göra bra grejer, åtminstone de kineser som inte satsar på att enbart fokusera på att kopiera.

Den info jag har fått är att en ganska stor andel av tidigare stora High-Endtillverkare av högtalare frångått Seas till förmån för Scan-Speak och speciellt för SB-Acoustics.
Då kan man fråga sig, varför?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: SB acoustics är 20 % dyrare nu

Inläggav jonasby » 2018-09-22 20:05

HifiKit.se har nu sänkt priset på SB Acoustics med 15%.

Vet ej om kampanj eller mer permanent. Så passa på.
Själv ska jag köpa ytterligare en diskant SB26STCN samt minst 1 par basar, 4", 5.25" eller 6.5". Vet inte än ...

Tror det blir ett par 4" till köket ...
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: SB acoustics är 20 % dyrare nu

Inläggav paa » 2018-09-22 20:36

petersteindl skrev: Ja, det är Sonavox Group som köpte Seas.
Med vänlig hälsning
Peter

Jag får lite samma vibbar som när Tymphany köpte upp större delen av de danska högtalartillverkarna, med hjälp av kapital från riskvilliga kapitalister vilka matats med info om den revolutionerande patentsökta kompakta baslösningen LAT. Den LAT som nu listas under discontinued products.
Sonavox hemsida ser faktiskt ut att vara designad med riskvilliga kapitalister som målgrupp snarare än för kunder som vill köpa deras produkter.
Jag tycker det ser lite besvärande ut så sett.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: SB acoustics är 20 % dyrare nu

Inläggav rikkitikkitavi » 2018-09-23 11:53

Med tanke på svenska valutans utveckling är inte 20% höjning oväntat.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: SB acoustics är 20 % dyrare nu

Inläggav Tangband » 2018-09-25 13:37

rikkitikkitavi skrev:Med tanke på svenska valutans utveckling är inte 20% höjning oväntat.


Nej det är ju sant. Men bra för oss att de trots allt sänkte med 15% igen.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: SB acoustics är 20 % dyrare nu

Inläggav nuffe » 2018-09-26 15:33

petersteindl skrev:
Hur vet man det? Är all tillverkning i Norge? Var tillverkas delarna som högtalarelementen byggs med? Ja, det är Sonavox Group som köpte Seas. Men var är deras high-end amplification and streaming technology? Det är 4 år sedan.

I princip är det VD:n och Styrelsen och Aktieägarna som bestämmer allt. Att ett bolag organisatoriskt bedrivs på samma sätt som före ett utköp håller jag för uteslutet. En ny ägare i ett bolag är inte samma sak som en ny sleeping partner. Den nya ägaren har sin agenda med bolaget och jag har aldrig hört talas om att någon ny ägare i något bolag, vad det än vara må, har samma agenda som den gamla ägaren. Det brukar inte vara synbart på själva produkterna under första tiden, men under ytan är det inte samma. Scan-Speak gick samma öde tillmötes i april år 2014. Oavsett var tillverkningslinan finns så är det toleranssättning och kvalitetskontroll som avgör produktens tillverkningskvalitet. VD:n sätter spelarna och de övergripande reglerna sätts av ägare och styrelse och det måste VD:n rätta sig efter. Dessutom brukar VD:n få ett nytt anställningsavtal kombinerat med vinstbonus, d v s större vinstoptimering baserat på cash än vinstoptimering på varumärke ur VD:s synvinkel. Så, då blir även tänket helt annorlunda från VD, även om det skulle vara samma VD som tidigare.

Saker kan bli bra, eller dåligt. Kinas ägarskap i Volvo personbilar ser jag som mer positivt än då det var svenskägt och betydligt mer positivt än Saab som amerikaägt.

Kineser verkar vilja göra bra grejer, åtminstone de kineser som inte satsar på att enbart fokusera på att kopiera.

Den info jag har fått är att en ganska stor andel av tidigare stora High-Endtillverkare av högtalare frångått Seas till förmån för Scan-Speak och speciellt för SB-Acoustics.
Då kan man fråga sig, varför?

Med vänlig hälsning
Peter


Glöm inte att Volvo bilar var i Amerikansk ägo innan Kinesen köpte det, och det var till det BÄTTRE!

Henrik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: SB acoustics är 20 % dyrare nu

Inläggav petersteindl » 2018-09-27 00:36

Menar du att det amerikanska ägandet var bättre för Volvo än det nuvarande kinesiska ägandet?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster