Filteruppbyggnad. Spolars påverkan

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RuneStone
 
Inlägg: 270
Blev medlem: 2009-11-14

Filteruppbyggnad. Spolars påverkan

Inläggav RuneStone » 2018-07-01 21:00

Lödde ihop nya filter till PA-topparna idag och på kul tänkte jag att jag gör en mätning på ena spolen lös medan jag kör musiksignal genom den andra och ser rent praktiskt hur induktansen påverkas beroende på montering. Dom flesta här är förstås redan införstådda i hur man placerar spolar nära varann men det kan kanske intressera någon. Gjorde en liten film där jag visar.. Nu är det svårt att säga hur mycket det är induktansen som påverkas och hur mycket det är instrumentet som får fel signaler in men man ser skillnaden i montage. Driver med ca 20-30w https://www.youtube.com/watch?v=K_67YqnJdTc
Ha förlåtande för musikvalet. Tog första bästa jag hittade.

Edit: la filmen på youtube istället..
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Filteruppbyggnad. Spolars påverkan

Inläggav Eri » 2018-07-02 09:14

Vet inte om du har sett denna. Den sidan har har ju hänvisats till tidigare. http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
RuneStone
 
Inlägg: 270
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Filteruppbyggnad. Spolars påverkan

Inläggav RuneStone » 2018-07-02 17:39

Jodå. Det där är jag medveten om.. Nu handlade det inte om seriekopplade spolar utan hur spolarna påverkas av närliggande spolar som matas med signal..
Det är mätt med simpla metoder men det är bara för att enkelt visa.
Egentligen skulle man ha kopplat hela filtret och svept en signal och gjort flertalet mätningar över hela filtret med olika placering och olika effekt för att se hur det påverkar..

Högtalarna är byggda för att matas med 500-1000w kontinuerligt så det blir ju lite strömmar som går genom spolarna..
Det är lite trixigare att bygga för PA-bruk då man hela tiden måste utgå från att det matas i en jävla massa effekt och högtalarna jobbar vid 50-80% av max konstant.. Blir lite annan tonkurva också då man kanske inte vill ha flat vid 120dB.
Kompromiss är aldrig ett alternativ


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: sammel och 11 gäster