NADifierad skrev:Perfector skrev:Cortado skrev:
Näe, det bör inte vara kontroversiellt att tycka något.
Tänker lite att kring 50-80Hz är det svårt för oss att höra riktning på ljudet iom att våglängden är så lång. Om du inte hör riktningen på ett basljud, då vet man ju inte om det kommer från vänster, höger, uppifrån, bakifrån etc.
Sen brukar väl bas ändå vara mono i musik också pga våglängderna, så om vänster och höger inte spelar i fas så tar de ut varandra i rummet.. blir väldigt konstigt.
Pink Floyd Wish you were here sidan 1, slutet på första spåret och övergången till andra.
Där hör man ett fartygsmaskineri som spelar de lägsta tonerna i stereo.
Mycket effektfullt.
Är du säker på att det är ”de lägsta tonerna” som återges i stereo?

Att höra riktning i ett rum under sådär 180Hz är väldigt svårt.
Beskrivningen nedan är diskuterad många gånger på Faktiskt.io och jag ber om ursäkt om det är väldigt "basic" för många.
I praktiken har man ett högpass filter med en viss branthet på en sub och våra öron följer ju Phonkurvan (ISO 226). Är filtrets brytfrekven 80Hz 12dB/oktav HÖR vi en 160Hz ton lika bra/högt som en 80Hz ton genom sub:en (ungefär).
Nu lyssnar vi ju inte på sinustoner utan förhoppningsvis på musik. Det finns inga musikinstrument som inte producerar övertoner och musikinstrument har ett anslag som är väldigt övertonsrikt i de flesta fall. Det är då anslaget som sätter riktningen på ljudet (Haas effekten) och dessa övertoner kommer ju då inte från sub:en. Dvs de vanliga stereohögtalarna producerar högre ljudnivå på transienterna än sub:en.
Vad jag vill påpeka med denna förklaring är:
- Använder man EN Sub bör ha ett brant högpassfilter då vår hörsel "jobbar emot" filtrets verkan.
Det kan ju finnas instrument/ljud med få högre övertoner och att då de vanliga stereohögtalarna producerar väldigt lite ljud. Provar man bara sub:en med musik kan man ofta riktningsbestämma ljudet även om övertonerna/transienterna är svaga.
- Alla musikinstrument* har övertoner och speciellt vid anslag. Därför är det anslaget som sätter riktningen av ljudet och vår hörsel "låser" riktningen väldigt elegant.
* Det finns några fall när ett musikinstrument är helt utan anslag. T.ex. elgitarr när man slår an strängen och drar på volymen efter anslaget. Kommer inte just nu på någon låt med detta spelsätt men det finns många låtar med spelsättet.