Perfector skrev:Nu blev det inte rätt.
Att blanda och fasvända ger det du säger.
Det dom gör på Pink Floyd är att panorera basen och ha den ena sidan ur fas.
Sedan växlar man kanal och får då en signal som är klart hörbar som höger och vänster.
Det var därför jag hänvisade till dark side off the moon där man gjorde exakt som du skriver.
Blandade samma signal ur fas och ljudet nästan försvann.
Blev det tydligare så?
Jag fattar inte alls vad du skriver. Vet inte om du verkligen läste det jag skrev, om jag är otydlig eller om du inte förstod det av någon anledning.
Om man ser till diskussionen i tråden så börjar detta vara helt OT.
Tittar man på en frekvens som t.ex. 20Hz så är våglängden 17,2 METER. Så länge du sitter i ett rum där det största måttet är mindre än 8,6m (halva våglängden) så kommer två högtalare som spelar 20Hz från samma monosignal att vara i fas, oavsett var i rummet de står. Varken du eller någon annan kommer höra var de står. Spelar de inte mono, dvs, två skilda 20Hz signaler så kommer skillnaderna ( urfasigheten ) att ta ut sig själv och kvar bli likheterna och då är det det likfasiga ljudet man hör.
Höjer man frekvensen gradvis så kommer man någonstans kring 50-80Hz börja höra varifrån ljudet kommer, då kommer fas och placering också börja ha betydelse.
Hela detta förklarar också varför det blir dålig bas i centrum mellan två stereohögtalare där ena högtalaren kopplats i motfas ( vända på + och - ). Vid riktigt låga frekvenser som t.ex. 20Hz blir det dålig bas i hela rummet tack vare våglängden - framförallt om basen är mono.