Tips på liten diy-stativarekit

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Beakungen » 2018-07-02 18:35

Hej!

Är lite sugen på att knåpa ihop någon liten stativhögtalare mest på skoj. Jag vill gärna utgå från något färdigt kit med element och filter typ.

Gärna två-vägs med bas/diskant typ 4-5 tum i basen kanske 6tum om det ryms i lådan.

Jag har idag ett par lådor liggandes på strax under 8 liter jag gärna återanvänder.


Tanken är bara att skruva ihop något enkelt roligt som kanske hamnar vid datorn om de låter bra nog.

Vill åtminstone få hyfsad bas ner till under 50hz. Behöver inte kunna spela blodigt högt men ingen nackdel om man kan spela hyfsat ok om man väljer dela dem vid 80hz :)

har tittat på ett kitt som heter the speedster som verkar nice.

Kan tänka mig lägga max 2-3000kr på element å filter :)

Kanske har någon något roligt liggandes?

Vill inte göra något allt för avancerat av det hela utan tanken är att om jag tycker det är roligt så kanske jag i framtiden ger mig på något mer avancerat då :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav darkg » 2018-07-02 18:55

Har du noga övervägt att ha ett enda element istället? Det blir enklare ;-) och inte så himla dåligt heller, har jag hört.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Beakungen » 2018-07-02 19:08

darkg skrev:Har du noga övervägt att ha ett enda element istället? Det blir enklare ;-) och inte så himla dåligt heller, har jag hört.


Nej det kanske egentligen är ett alternativ? Men tänker mig att man kommer sakna lite utsträcking och luft i diskanten? Men kanske är det mina fördomar från att inte ha hört en riktigt bra högtalare med "bredband" :P

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Tangband » 2018-07-02 19:26


Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav darkg » 2018-07-02 19:31

Det blir ju lätt ett antal dilemman när man ska bygga nåt: nåt enkelt, framför allt! Men riktigt bra. Kul, men gärna en pålitlig standardlösning. Snyggt måste det vara, men prio på ljudet. Hemskt gärna billigt, men gärna kvalitetskomponenter, helst i ett färdigt koncept. Bara man får bestämma lite själv. Behövs absolut inga tokvolymer, men man måste ju kunna dra på lite. Lättdrivet, men inga dyra specialelement eller konstigt horn. Ska det vara så svårt?!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Beakungen » 2018-07-02 19:44

darkg skrev:Det blir ju lätt ett antal dilemman när man ska bygga nåt: nåt enkelt, framför allt! Men riktigt bra. Kul, men gärna en pålitlig standardlösning. Snyggt måste det vara, men prio på ljudet. Hemskt gärna billigt, men gärna kvalitetskomponenter, helst i ett färdigt koncept. Bara man får bestämma lite själv. Behövs absolut inga tokvolymer, men man måste ju kunna dra på lite. Lättdrivet, men inga dyra specialelement eller konstigt horn. Ska det vara så svårt?!


Hehe så sant så!

För min del spelar inte lättdrivenhet någon större roll. Har gott om drivning om så behövs.

Däremot snyggt får det gärna vara. Därav jag tänker mig att lådorna jag har på ca 8 liter är perfekta då de är snygga och att "plasta" om dem i snyggare utförande är inte allt för svårt.


just att bygga lådor är inte min starka sida :oops:

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Beakungen » 2018-07-02 19:45




helt klart intressant förslag dock lirar de inte så djupt?! Vill gärna komma ner runt 50hz eller något lägre och är villig att ge lite avkall på ljudtryck för detta :P

Annars verkar ju sbacoustics vara prisvärda element! :D

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Emanuelgbg » 2018-07-03 08:48

Kolla under sticky.

viewtopic.php?f=3&t=15719

Kraniet
 
Inlägg: 12537
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Kraniet » 2018-07-03 09:02

9LAEH är nog det bästa du kan hitta. viewtopic.php?f=3&t=18807&hilit=9laeh

För några tusenlappar mer kan du ju också bygga piP.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Tangband » 2018-07-03 09:22

Vill slå ett slag för att köpa en riktigt bra tvåvägare begagnad- bygg sedan om den till aktiv drift med tex en mini-dsp.
Då du ställt in allt rätt ( kan ta några månader ) skulle jag bli förvånad om inte detta låter bättre än högtalaren i passiv form.

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Beakungen » 2018-07-03 11:47

Trevligt med förslag som trillar in :D


Kikade lite på fukdist också men det är nog i största laget för mitt bruk.

piP är en mkt trevlig liten högtalare som jag ägt och varit mkt imponerad av! Dock vill jag prova något nytt och ändå försöka nyttja de lådor jag har :)


Tangband: ja att bygga om är säkert roligt och kan bli bra! Dock ska det sägas att jag inte ska ersätta huvudstereon som just nu är Infinity kappa8a delade mot 4x15tums sluta subbar (om det inte blir galet bra förstås).

Polaren har ju studio 590 btw. Är 530n såpass bra alltså? Jag har inte fått möjlighet att höra 590 i bra rum så jag vet faktiskt inte hur bra den kan bli :P


Ska läsa lite om de andra förslagen också! Dvs 9laeh :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Tangband » 2018-07-03 12:31

Beakungen skrev:Trevligt med förslag som trillar in :D


Kikade lite på fukdist också men det är nog i största laget för mitt bruk.

piP är en mkt trevlig liten högtalare som jag ägt och varit mkt imponerad av! Dock vill jag prova något nytt och ändå försöka nyttja de lådor jag har :)


Tangband: ja att bygga om är säkert roligt och kan bli bra! Dock ska det sägas att jag inte ska ersätta huvudstereon som just nu är Infinity kappa8a delade mot 4x15tums sluta subbar (om det inte blir galet bra förstås).

Polaren har ju studio 590 btw. Är 530n såpass bra alltså? Jag har inte fått möjlighet att höra 590 i bra rum så jag vet faktiskt inte hur bra den kan bli :P


Ska läsa lite om de andra förslagen också! Dvs 9laeh :)

Jbl 590 är en jättestor högtalare med dubbla 8-tums högtalare och ett stort diskanthorn. Har inte hört denna, men det vore kul. Jag antal att även denna skulle få betydligt bättre ljud med aktivering.

Aktiva 530 är betydligt bättre än passiva som de är i original. alla som lyssnat här och kunnat jämföra hur de lät i passiv form vittnar om stora förbättringar vid aktivering- en helt annan högtalare. Men hittar jag ett par bättre stativhögtalare än dessa byter jag direkt :D
( det har inte hänt än )

(PS har också haft piP, de låter inte i närheten så bra som Jbl 530, tycker jag )

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Beakungen » 2018-07-05 21:47

Tangband skrev:
Beakungen skrev:Trevligt med förslag som trillar in :D


Kikade lite på fukdist också men det är nog i största laget för mitt bruk.

piP är en mkt trevlig liten högtalare som jag ägt och varit mkt imponerad av! Dock vill jag prova något nytt och ändå försöka nyttja de lådor jag har :)


Tangband: ja att bygga om är säkert roligt och kan bli bra! Dock ska det sägas att jag inte ska ersätta huvudstereon som just nu är Infinity kappa8a delade mot 4x15tums sluta subbar (om det inte blir galet bra förstås).

Polaren har ju studio 590 btw. Är 530n såpass bra alltså? Jag har inte fått möjlighet att höra 590 i bra rum så jag vet faktiskt inte hur bra den kan bli :P


Ska läsa lite om de andra förslagen också! Dvs 9laeh :)

Jbl 590 är en jättestor högtalare med dubbla 8-tums högtalare och ett stort diskanthorn. Har inte hört denna, men det vore kul. Jag antal att även denna skulle få betydligt bättre ljud med aktivering.

Aktiva 530 är betydligt bättre än passiva som de är i original. alla som lyssnat här och kunnat jämföra hur de lät i passiv form vittnar om stora förbättringar vid aktivering- en helt annan högtalare. Men hittar jag ett par bättre stativhögtalare än dessa byter jag direkt :D
( det har inte hänt än )

(PS har också haft piP, de låter inte i närheten så bra som Jbl 530, tycker jag )


Mkt intressant läsning!

Hur skulle du säga att 530 är i basen? Du kör dina delade va?

Såg i andra tråden med bredband å slavbas att du tipsade om en sb-acoustics med tillhörande slav.

Tror du det kan vara ett trevligt bygge?

Användarvisningsbild
Beakungen
 
Inlägg: 2670
Blev medlem: 2009-11-14

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Beakungen » 2018-07-05 21:48

Btw har jag idag efter lite lekande skrotat mina testlådor jag tänkte använt till nytt bygge då det lät skit rent ut sagt.

Tänker att jag får väll beställa ett par lådor från ett snickeri istället. Så kan man hellre göra egen finish på det.


Någon som vet något snickeri runt Halmstad som kan tänkas göra högtalarlådor?


Eller finns det någon annan i Sverige som kanske kan tänkas skicka? :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Tangband » 2018-07-05 22:50

Beakungen, jbl 530 delas till två stora stereosubbar med 24 db okt filter vid 75 hz.
Ljud är ganska subjektivt så det kanske är svårt att beskriva hur det låter men en trevlig sak är att jag kan spela väldigt starkt med jbl 530, starkare än någon annan stativare jag jämfört med som har en 5:a i midbasen.
Utan subbasar går jbl ned till ungefär 35 hz ( röret är tunat vid 42 hz )
Senast redigerad av Tangband 2018-07-05 22:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Cortado » 2018-07-05 22:53

Tangband skrev:två stora stereosubbar


Blir ju nyfiken på varför det ska vara just stereosubbar när det ska spela upp till 75Hz. Kan du motivera det?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Tangband » 2018-07-05 23:00

Cortado skrev:
Tangband skrev:två stora stereosubbar


Blir ju nyfiken på varför det ska vara just stereosubbar när det ska spela upp till 75Hz. Kan du motivera det?

Kan inte motivera det tekniskt annat än att jag tycker att det låter bättre med stereo i basen. Har provat många alternativa kopplingar med basarna på olika ställen i rummet men stereobas tycker jag låter bättre. Inte särskilt kontroversiellt , det finns många som tycker att stereo i basen är att föredra om det är möjligt.
Jag kan även dela högre i frekvens då jag kör stereo i basen utan att ljudet blir sämre.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Cortado » 2018-07-05 23:30

Tangband skrev:Kan inte motivera det tekniskt annat än att jag tycker att det låter bättre med stereo i basen. Har provat många alternativa kopplingar med basarna på olika ställen i rummet men stereobas tycker jag låter bättre. Inte särskilt kontroversiellt , det finns många som tycker att stereo i basen är att föredra om det är möjligt.
Jag kan även dela högre i frekvens då jag kör stereo i basen utan att ljudet blir sämre.


Näe, det bör inte vara kontroversiellt att tycka något.

Tänker lite att kring 50-80Hz är det svårt för oss att höra riktning på ljudet iom att våglängden är så lång. Om du inte hör riktningen på ett basljud, då vet man ju inte om det kommer från vänster, höger, uppifrån, bakifrån etc.

Sen brukar väl bas ändå vara mono i musik också pga våglängderna, så om vänster och höger inte spelar i fas så tar de ut varandra i rummet.. blir väldigt konstigt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Tangband » 2018-07-06 00:09

En fundering skulle kunna vara : ett filter är inte oändligt brant. Ett element är inte helt dist-fritt. Du har ett avstånd mellan subbasar och satelliter.
En elbaston återges även i satelliterna med alla övertoner.

Dessa fyra villkor påverkar kanske teorin om att man inte kan höra skillnad på bas under 80 hz i mono eller stereo ? Under perfekta förhållanden kanske, men i verkligheten ?
Senast redigerad av Tangband 2018-07-06 00:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Perfector » 2018-07-06 00:11

Cortado skrev:
Tangband skrev:Kan inte motivera det tekniskt annat än att jag tycker att det låter bättre med stereo i basen. Har provat många alternativa kopplingar med basarna på olika ställen i rummet men stereobas tycker jag låter bättre. Inte särskilt kontroversiellt , det finns många som tycker att stereo i basen är att föredra om det är möjligt.
Jag kan även dela högre i frekvens då jag kör stereo i basen utan att ljudet blir sämre.


Näe, det bör inte vara kontroversiellt att tycka något.

Tänker lite att kring 50-80Hz är det svårt för oss att höra riktning på ljudet iom att våglängden är så lång. Om du inte hör riktningen på ett basljud, då vet man ju inte om det kommer från vänster, höger, uppifrån, bakifrån etc.

Sen brukar väl bas ändå vara mono i musik också pga våglängderna, så om vänster och höger inte spelar i fas så tar de ut varandra i rummet.. blir väldigt konstigt.

Pink Floyd Wish you were here sidan 1, slutet på första spåret och övergången till andra.
Där hör man ett fartygsmaskineri som spelar de lägsta tonerna i stereo.
Mycket effektfullt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav NADifierad » 2018-07-06 06:11

Perfector skrev:
Cortado skrev:
Tangband skrev:Kan inte motivera det tekniskt annat än att jag tycker att det låter bättre med stereo i basen. Har provat många alternativa kopplingar med basarna på olika ställen i rummet men stereobas tycker jag låter bättre. Inte särskilt kontroversiellt , det finns många som tycker att stereo i basen är att föredra om det är möjligt.
Jag kan även dela högre i frekvens då jag kör stereo i basen utan att ljudet blir sämre.


Näe, det bör inte vara kontroversiellt att tycka något.

Tänker lite att kring 50-80Hz är det svårt för oss att höra riktning på ljudet iom att våglängden är så lång. Om du inte hör riktningen på ett basljud, då vet man ju inte om det kommer från vänster, höger, uppifrån, bakifrån etc.

Sen brukar väl bas ändå vara mono i musik också pga våglängderna, så om vänster och höger inte spelar i fas så tar de ut varandra i rummet.. blir väldigt konstigt.

Pink Floyd Wish you were here sidan 1, slutet på första spåret och övergången till andra.
Där hör man ett fartygsmaskineri som spelar de lägsta tonerna i stereo.
Mycket effektfullt.

Är du säker på att det är ”de lägsta tonerna” som återges i stereo? :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Perfector » 2018-07-06 08:02

NADifierad skrev:
Perfector skrev:
Cortado skrev:
Näe, det bör inte vara kontroversiellt att tycka något.

Tänker lite att kring 50-80Hz är det svårt för oss att höra riktning på ljudet iom att våglängden är så lång. Om du inte hör riktningen på ett basljud, då vet man ju inte om det kommer från vänster, höger, uppifrån, bakifrån etc.

Sen brukar väl bas ändå vara mono i musik också pga våglängderna, så om vänster och höger inte spelar i fas så tar de ut varandra i rummet.. blir väldigt konstigt.

Pink Floyd Wish you were here sidan 1, slutet på första spåret och övergången till andra.
Där hör man ett fartygsmaskineri som spelar de lägsta tonerna i stereo.
Mycket effektfullt.

Är du säker på att det är ”de lägsta tonerna” som återges i stereo? :)

Njae, men det låter väldigt lågt, och i stereo.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Cortado » 2018-07-06 08:33

Perfector skrev:Njae, men det låter väldigt lågt, och i stereo.


HUR lågt?

Om du inte kan höra riktningen på ljudet för att våglängden är längre än ditt lyssningsrums längsta mått, då kommer du inte höra vilken högtalare det kommer från eller om det kommer från vänster eller höger. Kan du höra det så är det inte så låga frekvenser att de måste mixas i mono. Det är lite av ett axiom.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Perfector » 2018-07-06 08:49

Cortado skrev:
Perfector skrev:Njae, men det låter väldigt lågt, och i stereo.


HUR lågt?

Om du inte kan höra riktningen på ljudet för att våglängden är längre än ditt lyssningsrums längsta mått, då kommer du inte höra vilken högtalare det kommer från eller om det kommer från vänster eller höger. Kan du höra det så är det inte så låga frekvenser att de måste mixas i mono. Det är lite av ett axiom.

Antagligen, men det låter djupt i ton och klart i stereo.
Om man fasförskjuter basen mellan kanalerna kan man även höra riktningen.
Så när man kör i mono så försvinner det mesta av basen.
Ett sådant sycke är spår 8 på dark side of the moon där det framgår väldigt klart hur det blir med ljud i olika fas på samma gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav jansch » 2018-07-06 09:24

NADifierad skrev:
Perfector skrev:
Cortado skrev:
Näe, det bör inte vara kontroversiellt att tycka något.

Tänker lite att kring 50-80Hz är det svårt för oss att höra riktning på ljudet iom att våglängden är så lång. Om du inte hör riktningen på ett basljud, då vet man ju inte om det kommer från vänster, höger, uppifrån, bakifrån etc.

Sen brukar väl bas ändå vara mono i musik också pga våglängderna, så om vänster och höger inte spelar i fas så tar de ut varandra i rummet.. blir väldigt konstigt.

Pink Floyd Wish you were here sidan 1, slutet på första spåret och övergången till andra.
Där hör man ett fartygsmaskineri som spelar de lägsta tonerna i stereo.
Mycket effektfullt.

Är du säker på att det är ”de lägsta tonerna” som återges i stereo? :)


Att höra riktning i ett rum under sådär 180Hz är väldigt svårt.
Beskrivningen nedan är diskuterad många gånger på Faktiskt.io och jag ber om ursäkt om det är väldigt "basic" för många.

I praktiken har man ett högpass filter med en viss branthet på en sub och våra öron följer ju Phonkurvan (ISO 226). Är filtrets brytfrekven 80Hz 12dB/oktav HÖR vi en 160Hz ton lika bra/högt som en 80Hz ton genom sub:en (ungefär).
Nu lyssnar vi ju inte på sinustoner utan förhoppningsvis på musik. Det finns inga musikinstrument som inte producerar övertoner och musikinstrument har ett anslag som är väldigt övertonsrikt i de flesta fall. Det är då anslaget som sätter riktningen på ljudet (Haas effekten) och dessa övertoner kommer ju då inte från sub:en. Dvs de vanliga stereohögtalarna producerar högre ljudnivå på transienterna än sub:en.

Vad jag vill påpeka med denna förklaring är:
- Använder man EN Sub bör ha ett brant högpassfilter då vår hörsel "jobbar emot" filtrets verkan.
Det kan ju finnas instrument/ljud med få högre övertoner och att då de vanliga stereohögtalarna producerar väldigt lite ljud. Provar man bara sub:en med musik kan man ofta riktningsbestämma ljudet även om övertonerna/transienterna är svaga.
- Alla musikinstrument* har övertoner och speciellt vid anslag. Därför är det anslaget som sätter riktningen av ljudet och vår hörsel "låser" riktningen väldigt elegant.

* Det finns några fall när ett musikinstrument är helt utan anslag. T.ex. elgitarr när man slår an strängen och drar på volymen efter anslaget. Kommer inte just nu på någon låt med detta spelsätt men det finns många låtar med spelsättet.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Cortado » 2018-07-06 09:44

Perfector skrev:Antagligen, men det låter djupt i ton och klart i stereo.
Om man fasförskjuter basen mellan kanalerna kan man även höra riktningen.
Så när man kör i mono så försvinner det mesta av basen.


Ojnevojne. Det är så mycket tokigheter i det där. Du sprider en massa felaktig kunskap, kan du sluta med det?

Jag gjorde följande:
1) Jag tog flacrips av spår 1 och 2 från Wish You Were here
2) Satte ihop dem för att få ett enda spår av båda
3) Splittade vänster och höger till två monokanaler (två olika spår)
4) Inverterade ena kanalen ( vänster )
5) Satte ihop de till ett stereospår
6) Mixade ihop det nya stereospåret till mono

Vad hände?

Jo, det låter jävligt basfattigt och kasst. Eftersom basen försvann så var den mono, det som är kvar är skillnaden mellan kanalerna.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Tangband » 2018-07-06 09:51

Jansch, det du skriver om filtrering är intressant. De är inte oändligt branta. Subbaselement har heller inte oändligt låg distorsion. Detta gör att man ofta upplever en förbättring med subwoofers kopplade i stereo och där dessa står rel nära huvudhögtalarna V/H.
Sedan har vi avstånden mellan stativhögtalare OCH subwoofers. Enligt Linkwitz forskning får inte detta avstånd vara för stort och måste vägas med filtrens branthet som används. Jag tycker detta stämmer väldigt bra med praktisks prov.
Jag tycker heller inte att EN enda subwoofer innebär en förbättring av ljudet - tvärtom oavsett hur bra den är så upplever jag det som en befrielse då den slås av- oavsett hur bra subwoofern är. Jag har säkert hört ett hundratal olika modeller.
Dubbla monosubbar nära fronthögtalarna är lite bättre och stereokopplade subbar ännu lite bättre.
Jag tror Peter Stendl har mer info om detta ( jag tycker lika som honom angående stereosub i detta fall )

Jag och en kompis har även laborerat med 4 subwoofers både i mono och i stereo efter konstens alla regler med olika filter, men vi upplevde detta som en svag försämring mot två stereokopplade subwoofers nära högtalarna.
Faktiskt uppfattningen att multipla subwoofers är bäst håller jag alltså inte med i. Det kan säkert vara så i många fall men man måste prova själv och ställa höga krav vid lyssningen. Rummet påverkar oerhört mycket

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Perfector » 2018-07-06 10:02

Cortado skrev:
Perfector skrev:Antagligen, men det låter djupt i ton och klart i stereo.
Om man fasförskjuter basen mellan kanalerna kan man även höra riktningen.
Så när man kör i mono så försvinner det mesta av basen.


Ojnevojne. Det är så mycket tokigheter i det där. Du sprider en massa felaktig kunskap, kan du sluta med det?

Jag gjorde följande:
1) Jag tog flacrips av spår 1 och 2 från Wish You Were here
2) Satte ihop dem för att få ett enda spår av båda
3) Splittade vänster och höger till två monokanaler (två olika spår)
4) Inverterade ena kanalen ( vänster )
5) Satte ihop de till ett stereospår
6) Mixade ihop det nya stereospåret till mono

Vad hände?

Jo, det låter jävligt basfattigt och kasst. Eftersom basen försvann så var den mono, det som är kvar är skillnaden mellan kanalerna.


Nu blev det inte rätt.
Att blanda och fasvända ger det du säger.
Det dom gör på Pink Floyd är att panorera basen och ha den ena sidan ur fas.
Sedan växlar man kanal och får då en signal som är klart hörbar som höger och vänster.
Det var därför jag hänvisade till dark side off the moon där man gjorde exakt som du skriver.
Blandade samma signal ur fas och ljudet nästan försvann.
Blev det tydligare så?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Cortado » 2018-07-06 10:08

Tangband;

"Human nature is such that sometimes simply hearing a difference is enough to believe that there has been an improvement."

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tips på liten diy-stativarekit

Inläggav Tangband » 2018-07-06 10:34

Cortado- detta är inte negativt menat, men har du själv någon PRAKTISK erfarenhet av olika sorters inkoppling av olika sorters subwoofers i olika konfigurationer , eller skriver du sådant som du läst och lärt dig på detta forum ?

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PAL14 och 6 gäster