Vänster högtalare som är likadan saknar detta problem.
Jag har letat lefter lös skruvar och dylikt men jag hittar inte orsaken

Finns det någon som kan vara behjälplig med felsöknings uppslag?
Moderator: Redaktörer
DanNorman skrev:Bild på och i högalaren?
jansch skrev:kör med sinuston med löst element så det skorrar. tryck med fingret "klockan" 12 , 3 ,6 och 9. slutar det skorra vid någon punkt?
koppla bort sinusen och rör konen uppochner genom att trycka asymetriskt , alltså klockan 12, 3, 6 och 9. skrapar det i något läge?
Ta ett batteri typ 1,5v eller 9v, inte så noga och anslut till polklämmorna. Vicka på anslutningarna mellan kon och chassi lite försiktigt - skrapar det?
Perfector skrev:Kan det vara centreringsringen som är skadad eller har en lös kantlimning?
Tillägg.
1 växla lådor för elementen.
Stannar skorret i lådan är det lådan.
Följer skorret med till andra lådan är det elementet.
2 vänd elementet ut och in i lådan och skruva fast det igen.
Se om det går att se ifall kanten på centreringsringen är skadad.
Om den rör på sig som om kanten vore lös.
3 kolla om det är andra skador på centrenringsringen, repa eller om den känns för mjuk vilket kan ge oljud.
4 Kolla om tätlisten som verkar vara en fönstertätlist är hel eller om det kan läcka luft.
Byt till kantlist som är avsedd för högtalare, finns på HiFi-Kit i Stockholm och är bra att ha hemma
Hoppas du får till det.
dewpo skrev:Perfector skrev:Kan det vara centreringsringen som är skadad eller har en lös kantlimning?
Tillägg.
1 växla lådor för elementen.
Stannar skorret i lådan är det lådan.
Följer skorret med till andra lådan är det elementet.
2 vänd elementet ut och in i lådan och skruva fast det igen.
Se om det går att se ifall kanten på centreringsringen är skadad.
Om den rör på sig som om kanten vore lös.
3 kolla om det är andra skador på centrenringsringen, repa eller om den känns för mjuk vilket kan ge oljud.
4 Kolla om tätlisten som verkar vara en fönstertätlist är hel eller om det kan läcka luft.
Byt till kantlist som är avsedd för högtalare, finns på HiFi-Kit i Stockholm och är bra att ha hemma
Hoppas du får till det.
Byte av element gav det tråkiga svaret att det är högerlåda som orsakar missljudet, Missljudet stannade på högersida
NADifierad skrev:En ovidkommande fråga utav nyfikenhet. Brukar man använda så mycket fluff i en slavbaskonstruktion?
dewpo skrev:NADifierad skrev:En ovidkommande fråga utav nyfikenhet. Brukar man använda så mycket fluff i en slavbaskonstruktion?
Vet ejMen jag var tvungen, Jag fick resonanser höger upp i frekvens som störde
![]()
Jag har fått bort de flesta problem, Nu är det bara distorsionen/skorrandet i slavbasområdet som stör.
NADifierad skrev:dewpo skrev:NADifierad skrev:En ovidkommande fråga utav nyfikenhet. Brukar man använda så mycket fluff i en slavbaskonstruktion?
![]()
Jag har fått bort de flesta problem, Nu är det bara distorsionen/skorrandet i slavbasområdet som stör.
Får hoppas att du kommer till rätta med skorrandet.
Jag har aldrig själv byggt med slavbas.
NADifierad skrev:dewpo skrev:NADifierad skrev:En ovidkommande fråga utav nyfikenhet. Brukar man använda så mycket fluff i en slavbaskonstruktion?
![]()
dewpo skrev:Jag tror att en del av problemet beror på att jag valde att bygga i plyfa i stället för mdf,
dewpo skrev:NADifierad skrev:dewpo skrev:
![]()
Jag tror att en del av problemet beror på att jag valde att bygga i plyfa i stället för mdf,
Det är tydlige mycket mer resonans benäget,
Men jag bygger mest för att jag gillar experimenterandet bra ljud är sekundärt,
En del påstår ju till ock med att det är misslyckandena som man lär sig på, Och då borde jag snart vara fullärd
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster