Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav Tangband » 2018-07-17 00:52

gopnik skrev:
Tangband skrev:Sedan är delningar nere vid 100 hz eller lägre ingen hit med passiv teknik , oavsett hur påkostade spolar du använder.

Men det innebär en stor kostnad för massor av koppar, eller en lite större serieresistans. Om den serieresistansen är av ondo eller ej ... beror på. Man kanske i något hypotetiskt fall vill ha en mjukare drivning och lägre känslighet för just baselementet. Inte är det något som vanligtvis kallas distorsion. Varifrån menar du att denna skulle komma?

Om du använder spolar med järnkärnor med mättnads dist vid högre effekter . Luftlindade har ju inga sådana fel med de kan bli varma istället. Och det blir komplicerat med högre ordningens filter i basområdet.
Håller med dig om den extra resistansen som kan vara positiv eller negativ för ljudet eftersom det påverkar systemets Q i basområdet.

Håller med dig att jag generaliserat lite för hårt

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav Cortado » 2018-07-17 00:57

Tangband skrev:Sedan är delningar nere vid 100 hz eller lägre ingen hit med passiv teknik , oavsett hur påkostade spolar du använder.


Ofta behöver man väl bara lågpassfiltret för den nedre regionen då den övre kan utnyttja lådvolymen för "högpassa". Eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav gopnik » 2018-07-17 01:04

Tangband skrev:Om du använder spolar med järnkärnor med mättnads dist vid högre effekter . Luftlindade har ju inga sådana fel med de kan bli varma istället. Och det blir komplicerat med högre ordningens filter i basområdet.

Hur varm en spole blir beror på hur stor termisk massa den har och hur mycket effekt man pytsar in. En luftlindad spole med jämförbar serieresistans absorberar precis lika mycket energi som en med kärna, men har högst sannolikt mycket större termisk massa. Den bli alltså mindre varm.
Ett högre ordningens filter är varken mer eller mindre komplicerat vid låga frekvenser än höga. Komponenterna blir bara lite dyrare, som sagt. Bra mycket billigare än även ett rätt billigt slutsteg dock.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav Tangband » 2018-07-17 07:52

gopnik skrev:
Tangband skrev:Om du använder spolar med järnkärnor med mättnads dist vid högre effekter . Luftlindade har ju inga sådana fel med de kan bli varma istället. Och det blir komplicerat med högre ordningens filter i basområdet.

Hur varm en spole blir beror på hur stor termisk massa den har och hur mycket effekt man pytsar in. En luftlindad spole med jämförbar serieresistans absorberar precis lika mycket energi som en med kärna, men har högst sannolikt mycket större termisk massa. Den bli alltså mindre varm.
Ett högre ordningens filter är varken mer eller mindre komplicerat vid låga frekvenser än höga. Komponenterna blir bara lite dyrare, som sagt. Bra mycket billigare än även ett rätt billigt slutsteg dock.


Naturligtvis blir både spolar med järnkärna och luftlindade diton behäftade med förluster i form av värme.’, Ju högre input dessto mer förluster sker. Om det spelar stor roll för ljudet beror ju förstås på.
Passiva filter ändrar sina egenskaper dynamiskt mycket mer än aktiva dsp filter som är betydligt mera noggranna i exakthet . Jag ser passiv teknik som en dinosaurie men med vissa fördelar vid högre delningar samt fördelen att kunna använda resistans för de konstruktörer som behärskar det, närhelst det behövs för att få ett bättre resultat än endast med lågresistiv dsp- teknologi. Men man kan ju kombinera passiv teknik med dsp filter för att få ett bättre resultat än endast passiv teknik, även i de övre frekvensregistren.
Jag ser den extra A/D konverteringen i ett dsp system som ofta mera transparent än användandet av aktiv analog teknik.
Analog teknik i aktiv eller passiv form har fel som är svåra att bortse från . Den är tex betydligt mindre exakt i filterflankerna.

Allt det här är svårbehärskat och jag har precis börjat laborera med första ordningens luftlindade seriespole med olika värden med mina Jbl på midbasen- kombinerat med dsp filter för att ev uppleva en förbättring. Jag tycker det är spännande eftersom det ju visats av lilltroll med mätningar på forumet att dsp-teknik kombinerat med seriespole kan i vissa fall ge bättre resultat än renodlade aktiva eller passiva filter. Jag har även provat passivt seriemotstånd i olika värden till mina Jbl horn för att motverka dynamisk kompression och ev minskad dist men där blev det subjektivt bättre helt utan motstånd. Jag tror därför att man inte kan säga generellt att allt är hugget i sten utan det är bra att prova och testa själv.
Tråden finns här: viewtopic.php?f=10&t=67072&hilit=Experiment+med+serieresistans

För att inte bli för mycket OT så ser jag fram mot bygget i denna tråd.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav Tangband » 2018-07-17 08:16

Cortado skrev:
Tangband skrev:Sedan är delningar nere vid 100 hz eller lägre ingen hit med passiv teknik , oavsett hur påkostade spolar du använder.


Ofta behöver man väl bara lågpassfiltret för den nedre regionen då den övre kan utnyttja lådvolymen för "högpassa". Eller tänker jag fel?


Ett exempel på flack delning i basregistret, där subbasarna mer fungerar som ”Bass reinforcement speakers” :

12 db/okt elektriskt filter till stereo-subwoofers= delningfrekvens där de slutna inverterade topparna faller av akustiskt med 12 db/okt. Subbasarna kopplas inte inverterat.

Nackdelen i detta fall är ju att midbasen inte avlastas alls, men med dsp kan man ändå högpassfiltrera topparna brant vid 16 Hz för att begränsa konutslagen. Det sabbar inte fasen.
Förutsättningen för att dessa flacka filter ska fungera bra i basområdet är att topparna inte låter illa utan högpassfilter, samt att stereosubbarna placeras nära topparna och matas med stereosignal. ( applikation by Phil Budd , tekniken används bl.a. i aktiva majik 109 med högpass vid 16 Hz )

Detta är en teknik som jag tycker fungerar bra med vissa förbehåll och i många fall ger bättre resultat med musik än tex den vanligare 24/12 db delningen med slutna toppar. Prova :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav Morello » 2018-07-17 09:32

Varför vill du dela så lågt som 100 Hz? Det är ofta lämpligare att dela ungefär där baffelsteget ger sig tillkänna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav Tangband » 2018-07-17 09:47

Morello skrev:Varför vill du dela så lågt som 100 Hz? Det är ofta lämpligare att dela ungefär där baffelsteget ger sig tillkänna.


Bygget ser ju ut såhär, baffeln är 20 cm bred och ska han dela vid baffelsteget så blir det väldigt höga frekvenser för Peerless 10:an

weedogt2
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2018-07-07

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav weedogt2 » 2018-07-17 21:51

Min plan (vi får se om det verkligen blir så) är ett 12 dB/okt HP på strax under 100 Hz för mellanbasen, dvs vid lådans resonansfrekvens och ett 24 dB/okt LP för basen. Den senare kommer funka som en inbyggd subwoofer (sluten låda med korrigerad frekvensgång). Mitt mål är inte högt ljudtryck utan en trevlig design med OK ljud i någorlunda kompakt format. Och Bluetooth förstås som begränsar ljudkvaliteten.

Hur jag delar mellan diskant och mellanbas är en öppen fråga. Mäta först och testa/lyssna sedan.

Bygget går långsamt, men framåt, i den starka sommarvärmen. De digitala filtren är på väg med en krokig resa från Hong Kong.

weedogt2
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2018-07-07

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav weedogt2 » 2018-07-19 14:49

FedEx är skräp. Det vara bara rena turen att min fru mötte transportkilen på gatan med en låda i handen. Han ringde på fel dörr men struntade i att ringa (jodå, han hade mitt nummer) och skapade bara en "avvikelse". Det var INTE första gången FedEx gjorde ett rikgti dåligt jobb.

Också "intressant" att kolla spåra paktet. Det är en märklig irrfärd över världen:
- Hong Kong, Kina
- Guangzhou, Kina
- New Delhi, Indien
- Dubai City, Dubai
- Paris, Frankrike
- Köln, Tyskland
- Arlanda, Sverige

Total 6(1) flygresor och 7 dygns resa för 30 USD. Hur får FedEx ihop det?? Inte konstigt att kvalitén blir lidande.

Whatever, nu är korten här och det ska bli intressant att prova. Korten startade snällt och "pratade" med min PC. Nu ska jag "bara" bygga högtalare #2 så jag kan prova in real life.

Bild

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav Tangband » 2018-07-22 12:05

Kul :)
Följer med intresse

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav Tangband » 2018-07-22 12:08

weedogt2 skrev:Min plan (vi får se om det verkligen blir så) är ett 12 dB/okt HP på strax under 100 Hz för mellanbasen, dvs vid lådans resonansfrekvens och ett 24 dB/okt LP för basen. Den senare kommer funka som en inbyggd subwoofer (sluten låda med korrigerad frekvensgång). Mitt mål är inte högt ljudtryck utan en trevlig design med OK ljud i någorlunda kompakt format. Och Bluetooth förstås som begränsar ljudkvaliteten.

Hur jag delar mellan diskant och mellanbas är en öppen fråga. Mäta först och testa/lyssna sedan.

Bygget går långsamt, men framåt, i den starka sommarvärmen. De digitala filtren är på väg med en krokig resa från Hong Kong.


Låter som en bra utgångspunkt för delning mellan basarna.

weedogt2
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2018-07-07

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav weedogt2 » 2018-07-28 17:49

Nu har temperaturen äntligen sjunkit under 30 grader. Det går att tänka/jobba igen. Satte dit lite fler bitar och fräste bafflar idag.
Det är första gången jag bygger med skivor av Valchromat (en sorts svart MDF). Trevligt att borra, såga, fräsa i men liksom sprödare än vanlig MDF.

Bild

weedogt2
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2018-07-07

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav weedogt2 » 2018-07-29 21:37

Allra första mätningen (bara på en högtalare) klar. I bilden har jag lagt in vad jag själv har mätt och hur det ser i ut i databladet för respektive element. Stämmer rätt bra. :)

Tror jag börjar med att lägga delningen för sub och bas/mellan på 100 Hz och till diskanten vid 2-3 kHz. Sedan får vi se hur det går att räta ut frekvensgången med de digitala filtren.

Bild

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav Tangband » 2018-07-29 21:54

Mycket fint jobbat !
Du kan senare laborera med filterbrantheter . Eftersom du har subbasarna integrerade i högtalaren så kanske det fungerar så lågt som med 6 db filter mellan bas/ boomer vid 100 hz. Kan låta bättre än 24 db/okt , kan låta sämre. Prova och se.
Jag skulle prova delningar mellan 60-300 hz och 1500 -4000 hz med olika brantheter , hålla allt öppet och sedan välja det som presterar och låter bäst. Baffelsteget blir väl mellan 500-700 hz nånstans och där brukar det i praktiken behövas 2-4 db ( min erfarenhet ) lyft för boomern. Teorin säger 6 db men det är utan rumsstöd .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav Tangband » 2018-07-30 02:29

Jag skulle också prova ett 12 db filter vid kanske 55 hz för basarna och köra boomern ofiltrerad nedåt (elektriskt) a la REL ( blir ju ändå akustiskt 12 db avrullning i sluten låda för boomern . Och boomer och diskant inverterade . Boomern blir inte avlastad men ljudet kanske bli bättre vid normala ljudvolymer.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav rajapruk » 2018-07-30 09:02

weedogt2 skrev:Allra första mätningen (bara på en högtalare) klar. I bilden har jag lagt in vad jag själv har mätt och hur det ser i ut i databladet för respektive element. Stämmer rätt bra. :)

Tror jag börjar med att lägga delningen för sub och bas/mellan på 100 Hz och till diskanten vid 2-3 kHz. Sedan får vi se hur det går att räta ut frekvensgången med de digitala filtren.

[ Bild ]


Nice, hur mäter du?

weedogt2
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2018-07-07

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav weedogt2 » 2018-07-31 09:17

Tangband skrev:Jag skulle prova...
och så flera bra förslag. :) Tack för tips. Jag har dock ännu inte kommit till mer att bara testa det mest basala.

rajapruk skrev:Nice, hur mäter du?

Jag mäter på lika olika sätt. Bara ett sätt ger inte en heltäckande bild. Just detta är mätt med ljudkortet Sound Blaster SoundBlaster X-FI HD. http://se.creative.com/p/sound-blaster/sound-blaster-digital-music-premium-hd

Bild

Och mätmick miniDSP UMIK-1. https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1

Bild

Jag använder lika olika mjukvaror. Dessa mätningar är gjorda utomhus med svept sinus med REW. https://www.roomeqwizard.com/

Jag mäter på flera olika avstånd. Riktigt nära för sub och från någon decimeter till någon meter för bas/mellan och diskant.

Jag håller just nu på att skriva klart ett eget mätprogram inspirerat av en post på Linkwitz Lab. http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#tone-burst

I korhet går metoden ut på att mäta med en serie korta impulser (amplitudmodulerade sinus med olika frekvens). Det liknar att mäta med dirac puls men är inte samma. Pulsen är smalbanding istället för bredbanding. Metoden elminerar vissa problem - och introducerar andra. Bla måste man skicka ut många pulser så mätningen tar mycket längre tid. Den perfekta metoden för att mäta på högtalare finns (nog) inte.

weedogt2
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2018-07-07

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav weedogt2 » 2019-07-26 12:10

Bild

Efter ett lååångt uppehåll har jag återstartat mitt projekt. All elektronik ligger i en trasselsudd men nu har jag byggt ihop så pass mycket att jag kunnat lyssna lite. Låter najs! Basen i sin slutna låda låter "torr", kontrollerad och nästan lite tråkig men med de DSP filtren kan man justera klangfärgen - intressant att dona med. Jag hissar 11 dB vid 38 Hz med en parametric EQ och delar vid 120 Hz mot bas/mellan.

Bild

Tanken är ju att slutsteg och filter ska in i högtalarlådorna så nu funderar jag på olika lösningar. Just nu lutar det åt klass-D förstärkare. Mycket högre verkningsgrad och därmed lägre kostnad för strömförsörjning och kylning. Kretsen TPA3255 från Texas Instruments har 4 kanaler och utlovar mycket bra prestanda. http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa3255.pdf

Med enkel 48 V matning får man ut ungefär 35-40 W med single-ended koppling och 130 W bridge-tied-load (8 Ohm i båda fallen). Man kan få ut mer effekt med högre matningsspänning men för min del tror jag det räcker gott med totalt runt 200 W per högtalare. En fördel med just 48V är också att det blir enkelt att få tag i spänningsaggregat.
Kanal 1: 35-40 W till diskant
Kanal 2: 35-40 W till Bas/mellan
Kanal 3 och 4: 130 W till sub

Bild

Det finns ett utvecklingskit för 150 USD. Kanske "fuskar" jag och köper två sådana isf för att designa egna kort.

Bild

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav Tangband » 2019-07-26 22:06

Spännande och kul :)
LT:n i basen kan anpassas nästan exakt om du mäter en halv cm från baselementet och ser hur kurvan ser ut . Sedan kan du laborera med LT frekvensen och q-värdet. Det kan behövas ett q- värde upp mot 10 vid LT, beroende på hur stor lådan är.
Visst använder du shelvingfilter till LT:n ? Det ser ut som att du använder bell- filter ?

weedogt2
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2018-07-07

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav weedogt2 » 2019-07-27 10:49

Nej, bara ett LP-filter på 120 Hz (Linkwitz–Riley 24 dB/okt) och parametrisk EQ (38 Hz, + 11 dB, Q=1.3). Jag mäter både mkt nära sub-elementet och på olika ställen i rummet. Det blir blir tydligt jämnare frekvensgång i rummet när båda subbarna är igång. Just nu har jag högtalarna i sommarhuset i ett alltför litet rum så det blir rätt skarpa resonanser.

Som sagt, nu är fokus mest på att bygga slutsteg. Det blir Class-D i någon form. Kul att prova det eftersom jag annars bara har byggt vanliga Class-AB.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav Kalejdokom » 2019-07-27 11:30

Fantastiskt fina byggen! Och utmärkta element. Jag har själv 8 st XLS-10 som jag använt i alla möjliga kabinett och storlekar. Revelator-basar har jag också ett antal, både 15W- och 18W-varianter.

Vet att delning diskuterats tidigare i tråden, men vill ändå ge ett råd.
XLS-basarna är utpräglade subbasar. Att dela så högt som 120Hz/24dB skulle jag inte rekommendera. Prova att sänka till max 80Hz (eller lägre) och med brantare delning.
Revelator-basarna har en fantastisk förmåga att prestera låg bas. Dom kan utan vidare delas riktigt lågt mot subbasarna.

Slutsats: Jag vill verkligen rekommendera att du sänker delningen och brantar till filtren (åtminstone LP-filtret till subben). Min erfarenhet är att det ger mycket behagligare lågbas.

PS. Jag vill också tipsa om att testa att köra utan subbarna och utan HP-filter till midbasasrna. Då får du en känsla för vad Revelator kan prestera utan stöd i botten. Jag blir lika imponerad varje gång!

weedogt2
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2018-07-07

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav weedogt2 » 2019-07-27 12:23

@Kalejdokom Ja, absolut! Annan delning och mycket annat ska provas. Det är tacksamt med digitala filter - lätt att mixtra med. Kanske lite för enkelt... kan bli att man nästan inte kan sluta prova hit å dit...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Projekt: Golvhögtalare med aktiva filter och Bluetooth

Inläggav Tangband » 2019-07-27 12:57

weedogt2 skrev:Nej, bara ett LP-filter på 120 Hz (Linkwitz–Riley 24 dB/okt) och parametrisk EQ (38 Hz, + 11 dB, Q=1.3). Jag mäter både mkt nära sub-elementet och på olika ställen i rummet. Det blir blir tydligt jämnare frekvensgång i rummet när båda subbarna är igång. Just nu har jag högtalarna i sommarhuset i ett alltför litet rum så det blir rätt skarpa resonanser.

Som sagt, nu är fokus mest på att bygga slutsteg. Det blir Class-D i någon form. Kul att prova det eftersom jag annars bara har byggt vanliga Class-AB.


Det blir ett bättre resultat med shelvingfilter vid LT förstärkning. Nu får du en " bulle " som iofs kan tunas att låta rätt bra men det blir inte perfekt :)

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster