Var ett tag sen jag var här, ca 7 år tror jag. då byggde jag mig en hemma bas med lite tweaks från er här och den rullar på bra än idag.
Nu så har jag hittat en fin gammal volvo 740 sedan, den är snart 30år men har väldigt lite rost och lite småfix(tror en spridare är lite trög när den är kall).
Eftersom det är en GLE så är orginal ljudet väldigt bra vilket jag absolut aldrig hört på äldre bilar, brukar sitta slitna papp högtalare som väser åt en om man lyssnar på annat än vädret. har fått ett par uppmaningar om att vrida upp subbwoffern på den för den låter lite lågt, men det går inte eftersom jag inte har någon.
Eftersom jag inte är 18 år längre så känner jag inte ett jätte sug av att slänga i 2st 15 tums basar eller liknande så har jag beställt väldigt nätta : https://www.brl.se/sv/artiklar/2-pack-g ... 10001.html
Andra erfarenheter jag haft av 6.5 tums basar fick jag från: http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_1254
Dom använder jag i en lite peugeot 107 och dom funkar väldigt bra.
Där fick jag med lådritning rör och allt som behövdes så det var ett enkelt bygge. nu behöver jag ett bra/ok beräknings program. grävt fram gamla probox 2000 men vet inte om det finns enklare eller bättre. winisd har jag testat men där finns hur många parametrar att fylla i som helst och någon lådritning verkar det inte kunna skaka fram heller men det är nog inte tänkt till det heller?
Har tänkt mig en sluten låda för att jag helt enkelt aldrig byggt en bra sådan(dom har alltid läckt lite här och där) och att min andra baslåda i lillbilen "bummlar" lite mkt och låter inte så rapp som jag vill, men den är portad och dom brukar vara lite bummligare, men mycket effektivare.
så jag har tänkt att rikta in basarna mot skidluckan och täta så gott det går. får skära till några vinklar som hamnar bra mot ryggstödet. har aldrig tidigare byggt ljud i en bil där bagaget är helt avskilt från kupen.
så något annat vettigt program till dessa små basar och allmänna ideer om hur jag ska göra. vill inte göra ingrepp i bilen(den är faktiskt riktigt fin) inga hål med basrör som sticker ut lite här och där. skiter det sig med den slutna så får jag göra en portad helt enkelt.
så färdiga ritningar till båda vore guld men det kan jag givetvis inte begära av er, mer en spark i rätt riktning och lite program och ideer från 2018 vore inte helt fel

MVH: En som är sugen på basbygge men som borde göra annat.