2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-15 00:11

Hej!

Var ett tag sen jag var här, ca 7 år tror jag. då byggde jag mig en hemma bas med lite tweaks från er här och den rullar på bra än idag.

Nu så har jag hittat en fin gammal volvo 740 sedan, den är snart 30år men har väldigt lite rost och lite småfix(tror en spridare är lite trög när den är kall).

Eftersom det är en GLE så är orginal ljudet väldigt bra vilket jag absolut aldrig hört på äldre bilar, brukar sitta slitna papp högtalare som väser åt en om man lyssnar på annat än vädret. har fått ett par uppmaningar om att vrida upp subbwoffern på den för den låter lite lågt, men det går inte eftersom jag inte har någon.

Eftersom jag inte är 18 år längre så känner jag inte ett jätte sug av att slänga i 2st 15 tums basar eller liknande så har jag beställt väldigt nätta : https://www.brl.se/sv/artiklar/2-pack-g ... 10001.html

Andra erfarenheter jag haft av 6.5 tums basar fick jag från: http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_1254

Dom använder jag i en lite peugeot 107 och dom funkar väldigt bra.

Där fick jag med lådritning rör och allt som behövdes så det var ett enkelt bygge. nu behöver jag ett bra/ok beräknings program. grävt fram gamla probox 2000 men vet inte om det finns enklare eller bättre. winisd har jag testat men där finns hur många parametrar att fylla i som helst och någon lådritning verkar det inte kunna skaka fram heller men det är nog inte tänkt till det heller?

Har tänkt mig en sluten låda för att jag helt enkelt aldrig byggt en bra sådan(dom har alltid läckt lite här och där) och att min andra baslåda i lillbilen "bummlar" lite mkt och låter inte så rapp som jag vill, men den är portad och dom brukar vara lite bummligare, men mycket effektivare.

så jag har tänkt att rikta in basarna mot skidluckan och täta så gott det går. får skära till några vinklar som hamnar bra mot ryggstödet. har aldrig tidigare byggt ljud i en bil där bagaget är helt avskilt från kupen.

så något annat vettigt program till dessa små basar och allmänna ideer om hur jag ska göra. vill inte göra ingrepp i bilen(den är faktiskt riktigt fin) inga hål med basrör som sticker ut lite här och där. skiter det sig med den slutna så får jag göra en portad helt enkelt.

så färdiga ritningar till båda vore guld men det kan jag givetvis inte begära av er, mer en spark i rätt riktning och lite program och ideer från 2018 vore inte helt fel :). vilken sida för uppladdning av bilder gäller idag, hittade en bra för ett par månader sen men den stängde ned och många andra trilsklas med mig.

MVH: En som är sugen på basbygge men som borde göra annat.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-07-15 01:37

aka_the_barf skrev:Hej!

Var ett tag sen jag var här, ca 7 år tror jag. då byggde jag mig en hemma bas med lite tweaks från er här och den rullar på bra än idag.

Nu så har jag hittat en fin gammal volvo 740 sedan, den är snart 30år men har väldigt lite rost och lite småfix(tror en spridare är lite trög när den är kall).

Eftersom det är en GLE så är orginal ljudet väldigt bra vilket jag absolut aldrig hört på äldre bilar, brukar sitta slitna papp högtalare som väser åt en om man lyssnar på annat än vädret. har fått ett par uppmaningar om att vrida upp subbwoffern på den för den låter lite lågt, men det går inte eftersom jag inte har någon.

Eftersom jag inte är 18 år längre så känner jag inte ett jätte sug av att slänga i 2st 15 tums basar eller liknande så har jag beställt väldigt nätta : https://www.brl.se/sv/artiklar/2-pack-g ... 10001.html

Andra erfarenheter jag haft av 6.5 tums basar fick jag från: http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_1254

Dom använder jag i en lite peugeot 107 och dom funkar väldigt bra.

Där fick jag med lådritning rör och allt som behövdes så det var ett enkelt bygge. nu behöver jag ett bra/ok beräknings program. grävt fram gamla probox 2000 men vet inte om det finns enklare eller bättre. winisd har jag testat men där finns hur många parametrar att fylla i som helst och någon lådritning verkar det inte kunna skaka fram heller men det är nog inte tänkt till det heller?

Har tänkt mig en sluten låda för att jag helt enkelt aldrig byggt en bra sådan(dom har alltid läckt lite här och där) och att min andra baslåda i lillbilen "bummlar" lite mkt och låter inte så rapp som jag vill, men den är portad och dom brukar vara lite bummligare, men mycket effektivare.

så jag har tänkt att rikta in basarna mot skidluckan och täta så gott det går. får skära till några vinklar som hamnar bra mot ryggstödet. har aldrig tidigare byggt ljud i en bil där bagaget är helt avskilt från kupen.

så något annat vettigt program till dessa små basar och allmänna ideer om hur jag ska göra. vill inte göra ingrepp i bilen(den är faktiskt riktigt fin) inga hål med basrör som sticker ut lite här och där. skiter det sig med den slutna så får jag göra en portad helt enkelt.

så färdiga ritningar till båda vore guld men det kan jag givetvis inte begära av er, mer en spark i rätt riktning och lite program och ideer från 2018 vore inte helt fel :). vilken sida för uppladdning av bilder gäller idag, hittade en bra för ett par månader sen men den stängde ned och många andra trilsklas med mig.

MVH: En som är sugen på basbygge men som borde göra annat.

Fundera på en PA-bas.
Dom har höga TotalQ som oftast och kan med fördel sättas direkt i ryggstödet inifrån bagagerummet.
Det behövs inte ens en låda då.
En 16 mm Plyfa att skruva fast den på och sedan plyfan i ryggen på sätet och klart.
Sedan ett separat slutsteg för en billig peng och så är du klar.
Det blir knappt några märken av skruvarna som håller plyfan och du kan tom. använda bagageutrymmet om så skulle behövas utan att ta ut en skrymmande låda.
Ett alternativ är om du har en hjulbalja i skuffen.
Då kan du lägga en plyfa och sätta basen i den sen golvmattan över.
Jag garanterar att du hör basen rent och klart.
12 " räcker bra om du vill kunna sitta i bilen när du spelar upp lite.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav RogerGustavsson » 2018-07-15 10:18

aka_the_barf skrev:Har tänkt mig en sluten låda för att jag helt enkelt aldrig byggt en bra sådan(dom har alltid läckt lite här och där) och att min andra baslåda i lillbilen "bummlar" lite mkt och låter inte så rapp som jag vill, men den är portad och dom brukar vara lite bummligare, men mycket effektivare.


De där BRL-basarna verkar inte lämpade för slutna lådor, högt Q och hög Fs. Borde bli ännu högre Q och Fs i låda. Antingen ingen låda alls eller om det går att få till en passande basreflexlåda.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-15 15:58

frågan är om en lös(open air?) bas i bagage luckan verkligen fungerar? någon som testat detta? reservhjulsbaljan ligger väldigt gömd under 2 mattor så frågan är om det verkligen hörs bra till förar utrymmet?

Känns lite som om dessa basar är lite "mittimellan" men jag får nog helt enkelt testa och se vad som händer? låter det skit så får jag testa en annan väg, tex en portad låda istället och se om det blir bättre. eller köpa en helt annan högtalare till bil som kan vara mer lämpad för små slutna lådor.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-07-15 16:06

aka_the_barf skrev:frågan är om en lös(open air?) bas i bagage luckan verkligen fungerar? någon som testat detta? reservhjulsbaljan ligger väldigt gömd under 2 mattor så frågan är om det verkligen hörs bra till förar utrymmet?

Känns lite som om dessa basar är lite "mittimellan" men jag får nog helt enkelt testa och se vad som händer? låter det skit så får jag testa en annan väg, tex en portad låda istället och se om det blir bättre. eller köpa en helt annan högtalare till bil som kan vara mer lämpad för små slutna lådor.

Jag har byggt i bilar många gånger, och open air med hög total Q funkar klockrent.
Och i en balja med gummimattor har jag åxå byggt och det med full semesterpackning så gick basen fram utan problem.
Gör du som jag beskrev ovan med ett galler framför basen så blir golvet slätt och kan lastas utan att basen lider av det.
Annars en dubbelkammare för 2 6½" som jag åxå byggt till bil.
Jag väntar med detaljen om lådan så du kan få fler ideer och inspiration av andra här, men skulle det hampa sig så, så kan jag ge dig mått på låda.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-15 18:09

Har du testat och det fungerar så kan det helt klart vara något. ska basarna dela samma låda eller ska man dela av lådan med en skiva i mitten? det jag läst om sedaner är att det är svårt att få in bas ljudet i kupen men det kanske inte är så illa som folk vill få det att låta?
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=291084

den där har jag kikat på, fast det kanske är onödigt arbete och bättre att skippa stora delar av lådan och bara köra en träbit som håller i basarna mot skidluckan?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-07-15 18:20

aka_the_barf skrev:Har du testat och det fungerar så kan det helt klart vara något. ska basarna dela samma låda eller ska man dela av lådan med en skiva i mitten? det jag läst om sedaner är att det är svårt att få in bas ljudet i kupen men det kanske inte är så illa som folk vill få det att låta?
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=291084

den där har jag kikat på, fast det kanske är onödigt arbete och bättre att skippa stora delar av lådan och bara köra en träbit som håller i basarna mot skidluckan?

Kör en bas med Q över 0.6 så räknar alla program på en i princip oändlig låda, dvs. skuffen blir lådan.
Då kan du sätta elementet direkt på ryggstödet och saken är klar.
Ett lämpligt slutsteg och du har kompletterat stereon istället för att stoppa in nytt och börja om från början.
En låda för 2 basar blir med mellanväg och ett rör i mellanväggen samt ett rör från varje kammare ut så du får bareflex där elementen styr varandra så du inte får olinjära slag.
Lådan du hänvisar till tar ju upp utrymme och om du nånsin vill lasta lite i bilen för en semester så måste ju lådan ut.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav darkg » 2018-07-15 18:26

För den som har missat det har ingen hittills på faktiskt hållit med om att det där mellanröret verkar vettigt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-07-15 18:32

darkg skrev:För den som har missat det har ingen hittills på faktiskt hållit med om att det där mellanröret verkar vettigt.

Nä, men gubbarna på sinus i Bureå var lyriska när dom i princip spelade sönder en bil med 2 12" i 100 liter efter den principen.
Jag håller på Sinus alla dar i veckan.
Men alla har rätt till en åsikt i ämnet, så jag tar inte åt mig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-15 21:13

Perfector skrev:Men alla har rätt till en åsikt i ämnet

Nej, man har faktiskt inte det. Du har helt enkelt fel. Därmed punkt. Det vore en välgärning om du slutade sprida dessa dumheter nu.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-07-15 21:31

gopnik skrev:
Perfector skrev:Men alla har rätt till en åsikt i ämnet

Nej, man har faktiskt inte det. Du har helt enkelt fel. Därmed punkt. Det vore en välgärning om du slutade sprida dessa dumheter nu.

Skitskalle som inte fattar att jag har så väl på fötterna genom både Sinus och andra som skärskådat det jag gjort genom 25 år att det är konstigt att du hittar till skithuset utan hjälp!
Nu har jag sänkt mig till din nivå!
Vill du fortsätta på den resan så säg till.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-15 21:35

Jag bryr mig inte om vad du påstår att Sinus har sagt. Om de påstått att det fungerar som du beskriver har även de fel. Jag bryr mig inte heller om hur länge du haft fel, hur ,ånga kunder du lurat på undermåliga konstruktioner eller hur många "samarbeten" du haft. Det är helt irrelevant. Vad som är relevant är att dina konstruktionsprinciper är ren rappakalja, som du utan hänsyn ständigt stänker ner tråd efter tråd med. Låt nu bli det i fortsättningen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-15 21:37

Perfector skrev:Men alla har rätt till en åsikt i ämnet


+1 på Gopniks inlägg. Typ.

Klart man kan få ha en åsikt om hur fysiken fungerar.. men varför?.. En åsikt förändrar inte verkligheten oavsett vad åsikten är.

Skaran som håller med Perfector om det med rör mellan två kamrar har hitills varit helt frånvarande.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-15 21:44

RogerGustavsson skrev:De där BRL-basarna verkar inte lämpade för slutna lådor, högt Q och hög Fs. Borde bli ännu högre Q och Fs i låda. Antingen ingen låda alls eller om det går att få till en passande basreflexlåda.

Nu har jag inte orkat simulera, men basarna ser ut att väldigt styv upphängning. Även ganska små lådor gör det nog inte så mycket värre som man först skulle kunna tro.

Jag tycker dock spontant att idén om öppen baffel genom "skidluckan" känns rätt lockande.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-07-15 21:52

Cortado skrev:
Perfector skrev:Men alla har rätt till en åsikt i ämnet


+1 på Gopniks inlägg. Typ.

Klart man kan få ha en åsikt om hur fysiken fungerar.. men varför?.. En åsikt förändrar inte verkligheten oavsett vad åsikten är.

Skaran som håller med Perfector om det med rör mellan två kamrar har hitills varit helt frånvarande.

Hålla med är åxå irrelevant.
Att prova ÄR relevant.
Har man ingen insikt ska man inte ha en åsikt.
Prova först och kommentera sedan, eller håll käften.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-15 22:26

Perfector skrev:
gopnik skrev:
Perfector skrev:Men alla har rätt till en åsikt i ämnet

Nej, man har faktiskt inte det. Du har helt enkelt fel. Därmed punkt. Det vore en välgärning om du slutade sprida dessa dumheter nu.

Skitskalle som inte fattar att jag har så väl på fötterna genom både Sinus och andra som skärskådat det jag gjort genom 25 år att det är konstigt att du hittar till skithuset utan hjälp!
Nu har jag sänkt mig till din nivå!
Vill du fortsätta på den resan så säg till.


Perfector skrev:Hålla med är åxå irrelevant.
Att prova ÄR relevant.
Har man ingen insikt ska man inte ha en åsikt.
Prova först och kommentera sedan, eller håll käften.



Tycker det är lite tråkig ton på dina inlägg.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav HenrikE » 2018-07-15 22:35

Perfector skrev:
Cortado skrev:
Perfector skrev:Men alla har rätt till en åsikt i ämnet


+1 på Gopniks inlägg. Typ.

Klart man kan få ha en åsikt om hur fysiken fungerar.. men varför?.. En åsikt förändrar inte verkligheten oavsett vad åsikten är.

Skaran som håller med Perfector om det med rör mellan två kamrar har hitills varit helt frånvarande.

Hålla med är åxå irrelevant.
Att prova ÄR relevant.
Har man ingen insikt ska man inte ha en åsikt.
Prova först och kommentera sedan, eller håll käften.

Perfector, skulle du tro på en FEM-simulering som visar att ditt rör mellan kamrarna inte gör någon slillnad? Det är mindre jobb än att bygga på riktigt men tar ändå en stund att göra. Men om det skulle innebära att jag slipper läsa fler inlägg om det förbannade röret skulle det vara värt det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-07-15 22:42

HenrikE skrev:
Perfector skrev:
Cortado skrev:
+1 på Gopniks inlägg. Typ.

Klart man kan få ha en åsikt om hur fysiken fungerar.. men varför?.. En åsikt förändrar inte verkligheten oavsett vad åsikten är.

Skaran som håller med Perfector om det med rör mellan två kamrar har hitills varit helt frånvarande.

Hålla med är åxå irrelevant.
Att prova ÄR relevant.
Har man ingen insikt ska man inte ha en åsikt.
Prova först och kommentera sedan, eller håll käften.

Perfector, skulle du tro på en FEM-simulering som visar att ditt rör mellan kamrarna inte gör någon slillnad? Det är mindre jobb än att bygga på riktigt men tar ändå en stund att göra. Men om det skulle innebära att jag slipper läsa fler inlägg om det förbannade röret skulle det vara värt det.

Röret är verklighet.
Simuleringen är just det, simulering.
Simulerar gör man arbete.
Att ni sitter och förkastar Sinus som mäter allting innan dom lyssnar finner jag klart ointelligent och förolämpande mot dom som var Sveriges bästa ljudbyggare.
Att jag förlitar mig på deras omdöme och står vid min text är mer normalt.
Ni kan ju i stället för att hantera hackan så illa komma med era EGN förslag, eller har ni inga och tycker därför att ni kan kritisera det ni inte provat eller förstår.?
Därmed avslutar jag mitt skrivande i den här tråden.
Ber TS om ursäkt ifall den spårat ur.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-15 22:43

HenrikE skrev:Perfector, skulle du tro på en FEM-simulering som visar att ditt rör mellan kamrarna inte gör någon slillnad? Det är mindre jobb än att bygga på riktigt men tar ändå en stund att göra. Men om det skulle innebära att jag slipper läsa fler inlägg om det förbannade röret skulle det vara värt det.


En fråga är hur ett sådant bygge skulle kunna användas för att faktiskt motbevisa teorin?

Typ.. hur mäter man?.. räcker det med att bygga den och säga att det inte fungerar?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-07-15 22:51

Man kan börja med lådan utan mellanvägg och 2 element i lådan.
Därefter en mellanvägg med hål för röret fast man pluggar hålet tillfälligt.
Då får man skillnaden mellan en och 2 kammare.
Sedan i med röret och kolla skillnad i effekttålighet och Ljudtryck
Det var så jag gjorde.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-15 22:58

Perfector skrev:Man kan börja med lådan utan mellanvägg och 2 element i lådan.
Därefter en mellanvägg med hål för röret fast man pluggar hålet tillfälligt.
Då får man skillnaden mellan en och 2 kammare.


Jag fattar inte det fetade. Förklara gärna, jag vill förstå.


Perfector skrev:Sedan i med röret och kolla skillnad i effekttålighet och Ljudtryck
Det var så jag gjorde.


Ja, men hur kollade du skillnad i effekttålighet och ljudtryck?

Tittade på dem?

Mätte du det med något instrument? Vilket?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-07-15 23:02

Cortado skrev:
Perfector skrev:Man kan börja med lådan utan mellanvägg och 2 element i lådan.
Därefter en mellanvägg med hål för röret fast man pluggar hålet tillfälligt.
Då får man skillnaden mellan en och 2 kammare.


Jag fattar inte det fetade. Förklara gärna, jag vill förstå.


Perfector skrev:Sedan i med röret och kolla skillnad i effekttålighet och Ljudtryck
Det var så jag gjorde.


Ja, men hur kollade du skillnad i effekttålighet och ljudtryck?

Tittade på dem?

Mätte du det med något instrument? Vilket?

Effekten märker man ju när man drar upp volymen och det blev mycket mot klockan 11 med dubbelkammaren.
Ljudtrycket gjordes på samma sätt.
När lådan når X-max oavsett effekttålighet så blir det ju inte mer.
Och nej, Sinus mätte vilket jag inte har instrument till.
Men välkommen att prova själv.
då ska jag ta till mig kritiken.
Skillnad på 2 element i en volym och sedan dela den i 2 med element i varje kammare, nog så enkelt.
Röret kom till efter diverse lyssning hemma och faktiskt en mätning hos HiFi-Connection i Mälarhöjden.

Men nu lägger jag ner denna tråd så TS kan få svar på sina frågor utan tjafsande om varandras förslag.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-15 23:20

Perfector skrev:Sedan i med röret och kolla skillnad i effekttålighet och Ljudtryck
Det var så jag gjorde.

Cortado skrev:Ja, men hur kollade du skillnad i effekttålighet och ljudtryck?

Tittade på dem?

Mätte du det med något instrument? Vilket?


Perfector skrev:Effekten märker man ju när man drar upp volymen och det blev mycket mot klockan 11 med dubbelkammaren.
Ljudtrycket gjordes på samma sätt.


Märker?

Hur märkte du en skillnad i effekten/effekttålighet och ljudtryck?

.. eller kan det vara så att du avsåg att skriva "mätte" och inte "märkte" ?

Isåfall, hur mätte du det?


Perfector skrev:Skillnad på 2 element i en volym och sedan dela den i 2 med element i varje kammare, nog så enkelt.
Röret kom till efter diverse lyssning hemma och faktiskt en mätning hos HiFi-Connection i Mälarhöjden.


Hur mätte Hifi-Connection i Mälarhöjden upp det hela?

Om nu Sinus mätte upp det hela, hur gjorde de?

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-15 23:26

WOW grabbar min tråd urartade i västa "slagsmålet" här. kan vi inte bara säga att alla uppfattar ljud på olika sätt och det som jag tycker låter bra kanske andra skriker åt i ve mod? är inte kammar lådan med rör någon form av bandpass låda i en annorlunda tappning?

ELLER så kan man bygga lådan och se hur det låter, simuleringar i all ära men äkta vara är alltid bättre eller sämre beroende hur man ser på det :).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav DVD-ai » 2018-07-15 23:51

Som fortsättning på TS tråd så vill jag säga att jag byggt i två 740 och dela med mig av erfaranheten.

bil1: det blev 10" bas i skidluckan denna gången, blev mycket bra om man nöjer sig med mer än nog "upf" till all musik du vill spela starkt som tusan, men inte räcker det till att "spela skjortan av sig".
JBL av någon modell jag ej mins.... (kanske GTO?) Qts på ca 0,6 har jag för mig, med övriga data på elementet som bla relativt lågt FS så blev det en bra och djup basåtergivning.

bil2: Åter igen kom tester fram till att skidluckan är en bra plats! (för ljudet och för det estetiska och praktiska)
Dock ville bilägaren ha mera pulver, så det blev att klippa upp skidluckan i diameter och bygga en "tunnel" från kupe och i den montera 2st 12" i låda i bageutrymmet.
Dessa spelade alltså rakt in i denna tunnel som leder in till kupen, allt ljud skickas direkt in i bilen och ej i bageutrymmet.
DLS basar av någon modell, datan var passande för lådans storlek och ändamålet.
Blev "musikaliskt" (artikulerad återgivning) och djup bas och ägaren blev nöjd.


Gällande Perfectors låda med två kammare och rör mellan dessa kammare:

Jag har testat detta för flera år sedan (kan ha varit 14år ?!), gav ingen som helst upplevd effekt med min testlåda när jag "lekte", oavsett om jag körde 2st philips 8" eller 2st sinus 8" i lådan. (och olika avstämningar bör tilläggas)
Med port mellan båda kammare så hände alltså ingenting alls, senare när jag mätte frekvenssvar på denna låda med eller utan rör mellan båda kammare i lådan och även hade lärt mig fysiken bakom.
Ja då kom jag åter fram till att att porten mitt i lådan inte gör något för det gick inte att på något vis uppleva/uppfatta skillnad med eller utan port, ej heller mäta och fysiken sade också att porten inte ska göra ett skit där.
Så därefter kände jag mig klar med just den testen :)
Senast redigerad av DVD-ai 2018-07-16 00:21, redigerad totalt 3 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav darkg » 2018-07-15 23:53

aka_the_barf skrev:WOW grabbar min tråd urartade i västa "slagsmålet" här. kan vi inte bara säga att alla uppfattar ljud på olika sätt och det som jag tycker låter bra kanske andra skriker åt i ve mod? är inte kammar lådan med rör någon form av bandpass låda i en annorlunda tappning?

ELLER så kan man bygga lådan och se hur det låter, simuleringar i all ära men äkta vara är alltid bättre eller sämre beroende hur man ser på det :).


Man kan bygga vilken variant som helst!
Det är olika hur vi uppfattar världen, men vi lever i samma värld, som går att beskriva. En del beskrivningar håller bättre för granskning än andra. En relativt framgångsrik genväg är logik och fysik, som gör att vi slipper testa allt möjligt. Inget är förbjudet, en hel del är onödigt.

Hur vet man till exempel att det inte är värt besväret att hänga en jordnöt framför diskanten? Om man inte testat? Eller tapetsera höger vägg med turkos tapet? Det är inte bara erfarenhet, utan även en viss generell kunskap som kommer till användning, diverse allmänna förhållanden som är förstådda. Att vi inte överblickar allt betyder inte att vi inte vet något med säkerhet.

Självklart ska du, Perfector och jag få bygga hur vi vill, och säga vad vi vill. Om vi sen blir avfärdade så beror det på något, som det är upp till oss att ta ställning till.

Det är BRA, tycker jag, att testa. Simulering och teori kan missa målet om man inte har tillräcklig kunskap om vad teorin säger och simuleringen bygger på. Eller teorin är fel. Sen får man kanske vara ödmjuk ibland också.

När alla man tillfrågar är skeptiska är ju frågan om man är omgiven av idioter, utsatt för en konspiration eller om det finns en annan förklaring ;-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-16 00:23

aka_the_barf skrev:WOW grabbar min tråd urartade i västa "slagsmålet" här. kan vi inte bara säga att alla uppfattar ljud på olika sätt och det som jag tycker låter bra kanske andra skriker åt i ve mod? är inte kammar lådan med rör någon form av bandpass låda i en annorlunda tappning?

ELLER så kan man bygga lådan och se hur det låter, simuleringar i all ära men äkta vara är alltid bättre eller sämre beroende hur man ser på det :).


På faktiskt råder en stark vetenskaplig kultur när det kommer till hur saker fungerar och det kan vara en ganska stark kontrast mot hur diskussioner ser ut på andra forum. Fysik är inte ett subjektivt ämne, så som konst kan vara. Det är helt objektivt, så som matematik. Hur högtalare fungerar är etablerat sedan långt tillbaka, det Perfector föreslår är inte "nästa genombrott" tyvärr.

Nu pratar jag inte om att man kan uppleva ljud på olika sätt eller att man kan ha olika prefenser på ljud etc - det är en helt separat diskussion.

Det Perfectors teori går ut på (har diskuterats tidigare) är att två element i en sluten låda beter sig helt annorlunda om lådan delas av med en vägg där man har ett hål i väggen, med ett rör. Huruvida det är sant eller inte avgörs inte av en åsikter.

Tänk dig dessa scenarion;

1) En sluten låda med ett element av sorten A. Volymen är 30L och när konen går inåt 2mm så uppstår ett tryck på X. Trycket beror på konens yta och längd på rörelsen mot lådans volym.
2) En sluten låda med två element av sorten A, volymen 60L. Konen går inåt 2mm så uppstår ett tryck på X. Eftersom vi nu har dubblat volymen, dubblat antalet element så blir trycket i lådan samma eftersom du har lika mycket lådvolym mot varje kon.
3) En sluten låda med två element av sorten A, volymen 60L men nu är innervolymen delad så att respektive kammare är på 30L vardera. Vi har nu scenario 1, fast dubbelt. Trycket i respektive kammare blir såklart samma som i scenario 1 .. eftersom allt är samma.
4) En sluten låda med två element av sorten A, volymen 60L men nu är innervolymen delad så att respektive kammare är på 30L vardera, denna gång gör vi ett hål i mellanväggen med ett rör. Resultatet är samma som i scenario 2 eftersom lådan är sluten - luften rör sig inte någonstans i lådan eftersom det är en sluten volym.

Mejkar det sense aka_the_barf ?

Låt oss återgå. :)
Senast redigerad av Cortado 2018-07-16 00:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-16 00:27

darkg skrev:En massa bra text!


+7.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-07-16 01:15

Cortado skrev:
aka_the_barf skrev:WOW grabbar min tråd urartade i västa "slagsmålet" här. kan vi inte bara säga att alla uppfattar ljud på olika sätt och det som jag tycker låter bra kanske andra skriker åt i ve mod? är inte kammar lådan med rör någon form av bandpass låda i en annorlunda tappning?

ELLER så kan man bygga lådan och se hur det låter, simuleringar i all ära men äkta vara är alltid bättre eller sämre beroende hur man ser på det :).


På faktiskt råder en stark vetenskaplig kultur när det kommer till hur saker fungerar och det kan vara en ganska stark kontrast mot hur diskussioner ser ut på andra forum. Fysik är inte ett subjektivt ämne, så som konst kan vara. Det är helt objektivt, så som matematik. Hur högtalare fungerar är etablerat sedan långt tillbaka, det Perfector föreslår är inte "nästa genombrott" tyvärr.

Nu pratar jag inte om att man kan uppleva ljud på olika sätt eller att man kan ha olika prefenser på ljud etc - det är en helt separat diskussion.

Det Perfectors teori går ut på (har diskuterats tidigare) är att två element i en sluten låda beter sig helt annorlunda om lådan delas av med en vägg där man har ett hål i väggen, med ett rör. Huruvida det är sant eller inte avgörs inte av en åsikter.

Tänk dig dessa scenarion;

1) En sluten låda med ett element av sorten A. Volymen är 30L och när konen går inåt 2mm så uppstår ett tryck på X. Trycket beror på konens yta och längd på rörelsen mot lådans volym.
2) En sluten låda med två element av sorten A, volymen 60L. Konen går inåt 2mm så uppstår ett tryck på X. Eftersom vi nu har dubblat volymen, dubblat antalet element så blir trycket i lådan samma eftersom du har lika mycket lådvolym mot varje kon.
3) En sluten låda med två element av sorten A, volymen 60L men nu är innervolymen delad så att respektive kammare är på 30L vardera. Vi har nu scenario 1, fast dubbelt. Trycket i respektive kammare blir såklart samma som i scenario 1 .. eftersom allt är samma.
4) En sluten låda med två element av sorten A, volymen 60L men nu är innervolymen delad så att respektive kammare är på 30L vardera, denna gång gör vi ett hål i mellanväggen med ett rör. Resultatet är samma som i scenario 2 eftersom lådan är sluten - luften rör sig inte någonstans i lådan eftersom det är en sluten volym.

Mejkar det sense aka_the_barf ?

Låt oss återgå. :)

Kort svar sen droppar jag tråden.
Du dubblar volymen med 2 element vilket jag inte gör.
Volymen för ett element delas i 2.
Kan du se om det gör nån skillnad då volymen minskar för respektive element angående tryck och belastning?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-16 02:31

Perfector skrev:
Cortado skrev:
aka_the_barf skrev:WOW grabbar min tråd urartade i västa "slagsmålet" här. kan vi inte bara säga att alla uppfattar ljud på olika sätt och det som jag tycker låter bra kanske andra skriker åt i ve mod? är inte kammar lådan med rör någon form av bandpass låda i en annorlunda tappning?

ELLER så kan man bygga lådan och se hur det låter, simuleringar i all ära men äkta vara är alltid bättre eller sämre beroende hur man ser på det :).


På faktiskt råder en stark vetenskaplig kultur när det kommer till hur saker fungerar och det kan vara en ganska stark kontrast mot hur diskussioner ser ut på andra forum. Fysik är inte ett subjektivt ämne, så som konst kan vara. Det är helt objektivt, så som matematik. Hur högtalare fungerar är etablerat sedan långt tillbaka, det Perfector föreslår är inte "nästa genombrott" tyvärr.

Nu pratar jag inte om att man kan uppleva ljud på olika sätt eller att man kan ha olika prefenser på ljud etc - det är en helt separat diskussion.

Det Perfectors teori går ut på (har diskuterats tidigare) är att två element i en sluten låda beter sig helt annorlunda om lådan delas av med en vägg där man har ett hål i väggen, med ett rör. Huruvida det är sant eller inte avgörs inte av en åsikter.

Tänk dig dessa scenarion;

1) En sluten låda med ett element av sorten A. Volymen är 30L och när konen går inåt 2mm så uppstår ett tryck på X. Trycket beror på konens yta och längd på rörelsen mot lådans volym.
2) En sluten låda med två element av sorten A, volymen 60L. Konen går inåt 2mm så uppstår ett tryck på X. Eftersom vi nu har dubblat volymen, dubblat antalet element så blir trycket i lådan samma eftersom du har lika mycket lådvolym mot varje kon.
3) En sluten låda med två element av sorten A, volymen 60L men nu är innervolymen delad så att respektive kammare är på 30L vardera. Vi har nu scenario 1, fast dubbelt. Trycket i respektive kammare blir såklart samma som i scenario 1 .. eftersom allt är samma.
4) En sluten låda med två element av sorten A, volymen 60L men nu är innervolymen delad så att respektive kammare är på 30L vardera, denna gång gör vi ett hål i mellanväggen med ett rör. Resultatet är samma som i scenario 2 eftersom lådan är sluten - luften rör sig inte någonstans i lådan eftersom det är en sluten volym.

Mejkar det sense aka_the_barf ?

Låt oss återgå. :)

Kort svar sen droppar jag tråden.
Du dubblar volymen med 2 element vilket jag inte gör.
Volymen för ett element delas i 2.
Kan du se om det gör nån skillnad då volymen minskar för respektive element angående tryck och belastning?


Volymen är inte intressant i argumentet - det väsentliga är att skiljeväggen med hålet/röret inte gör någon skillnad. Volymen är bara där för att ge kontext.

Snälla, ta upp din dubbelkammardiskussion i en ny förklaringstråd och sluta skapa oreda i andras trådar. Du kan istället länka till den tråden istället för att skapa en ny debatt varje gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav DVD-ai » 2018-07-16 09:15

Jag tycker om Perfector !
Inte för att han och jag är överens om allt när det kommer till hur saker fungerar osv... Men han är en mycket trevlig, genuin och fin person på forumet som vill allas bästa.
Dessutom så är han väldigt behjälplig i Vintage delen eller med bla data på gamla element, ja där är han faktiskt guld värd. :)

Problemet är ju att varje gång Perfector tar upp detta med röret mellan två kammare så behöver någon kommentera att det inte är så verkligheten fungerar, för vad händer om ingen kommenterar?!
Jo risken är stort att någon tar till sig detta som vore det ett fakta om det inte också tydliggörs att denna uppfattning om hur fysiken fungerar inte alls är det korrekta och ej delas av någon annan på forumet.
Som sagt fysik är fakta och fakta tar ingen hänsyn till någons tyckande, erfaranheter eller uppfattningar. stämmer ej dina erfaranheter med någon som är ren fakta så har du förbisett någon faktor som spelade in och på påverkade.
Gör om testet men eleminera alla möjliga avvikelser som kan göra att resulatet blir felaktigt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Jodah » 2018-07-16 11:06

Jag har inte så värst mycket erfarenhet av GAS basar, och dom jag lyssnat på har inte varit något vidare.
Personligen hade jag nog lagt på en femhundring och tagit JL audio basarna i samma storlek.
Märkligt att det inte fanns något lådförslag till GAS basarna föresten.
Annars är det väl en god idé att testa sig fram. Det blir ju ingen stor låda så du kan ju labba runt med lite olika placeringar.
Ibland låter det bäst att ha basarna riktade bakåt i bagageluckan.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav ante_77 » 2018-07-16 12:59

Är det typ detta perfector menar?

Bild

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-16 13:14

ante_77 skrev:Är det typ detta perfector menar?


Såhär har jag förstått det:

PerfectorDubbelkammare.png
PerfectorDubbelkammare.png (2.96 KiB) Visad 4829 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Morello » 2018-07-16 13:49

Det inses lätt att flödet i porten blir noll, dvs den har ingen verkan - givet att elementen är lika och drivs med samma signal.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Morello » 2018-07-16 14:00

Ritade ihop et ekvivalent schema. Genom motståndet "koppl" går ingen ström, dvs verkan saknas.
Bilagor
perfectors.png
perfectors.png (118.46 KiB) Visad 4812 gånger
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Morello » 2018-07-16 14:09

aka_the_barf skrev:WOW grabbar min tråd urartade i västa "slagsmålet" här. kan vi inte bara säga att alla uppfattar ljud på olika sätt och det som jag tycker låter bra kanske andra skriker åt i ve mod? är inte kammar lådan med rör någon form av bandpass låda i en annorlunda tappning?

ELLER så kan man bygga lådan och se hur det låter, simuleringar i all ära men äkta vara är alltid bättre eller sämre beroende hur man ser på det :).


Man behöver inte testa att ta två lika batterier, koppla ihop minuspolerna och sedan ansluta en glödlampa mellan pluspolerna för att inse att det inte fungerar, dvs lampan tänds inte.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-07-16 14:29

Cortado skrev:
ante_77 skrev:Är det typ detta perfector menar?


Såhär har jag förstått det:

Bilagan PerfectorDubbelkammare.png finns inte längre

Mera så här.
Bilagor
Dubbelkammare.jpg
Dubbelkammare.jpg (95.99 KiB) Visad 4801 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Morello » 2018-07-16 15:05

Förändrar ingenting i sak - lösningen saknar relevans och funktion.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-16 15:17

Perfector skrev:Mera så här.


Den där porten mellan kammrarna gör ingen skillnad. Man kan lika gärna plocka bort den eftersom vardera sida av skiljeväggen är likadana.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-16 15:32

Men allvarligt...

Nu har ännu en tråd kommit att handla om Perfectors villfarelser istället för ljudteknik och DIY. Vi hade kunnat ha ett intelligent meningsbyte med all energi riktad åt billjud, kavitetsverkan, lämpliga dimensioneringar - och ekvivalentscheman och FEM-simuleringar som rör detta! Just billjud är dessutom ett område som inte avhandlats i någon större omfattning tidigare. I stället har vi ... trams.
Om teknikdelarna någonsin ska blomstra igen (eller över huvud taget överleva...) måste det bli en lösning på detta nu. Eftersom baksätesmoderering är oönskat föreslår jag ingen konkret åtgärd, men någonting måste till. Och det rätt bråttom. :evil:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav ante_77 » 2018-07-16 16:35

Perfector skrev:
Cortado skrev:
ante_77 skrev:Är det typ detta perfector menar?


Såhär har jag förstått det:

PerfectorDubbelkammare.png

Mera så här.

Då i någon form av isobarik/push-pull konstruktion?

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav ante_77 » 2018-07-16 16:40

Morello skrev:Förändrar ingenting i sak - lösningen saknar relevans och funktion.


Men om man gör ett maximalt stort rör, så får man ju en bra stagning av lådan...åtminstone i hörnen där det förmodligen krävs minst stagning.
Om man gör röret ofantligt litet så är ju stagningen stabilare åtminstone.

Ja, det såg lite knepigt ut med funktionen.
Kanske det motsvarar lite mekaniskt ”fluff” i lådan eller att stående vågor dör ut på grund av någon slags turbulens

Man kan ju dessutom placera ett rör på sidan av lådan, typ en meter till vänster om lådan.
Kanske ger resultat även det[emoji51]

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-16 17:57

Denna tråden har verkligen eskalerat, men rätt kul att läs måste jag säga :D

tack till alla tips och den med denna lösning: https://www.youtube.com/watch?v=uXe1a3ekHHc verkar intressant, men frågan är om det fungerar med en mindre bas eller måste det vara 15 tum+ som gäller?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-07-16 18:01

aka_the_barf skrev:Denna tråden har verkligen eskalerat, men rätt kul att läs måste jag säga :D

tack till alla tips och den med denna lösning: https://www.youtube.com/watch?v=uXe1a3ekHHc verkar intressant, men frågan är om det fungerar med en mindre bas eller måste det vara 15 tum+ som gäller?

Det går med 10" och uppåt.
Annars kan du sätta 2 6½" på en platta och skruva dit så det fyller genomlastningsluckan.
Det är ungefär vad jag föreslog i början på tråden.
Ber samtidigt om ursäkt för att den spårade ur.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-16 18:53

aka_the_barf skrev:tack till alla tips och den med denna lösning: https://www.youtube.com/watch?v=uXe1a3ekHHc verkar intressant, men frågan är om det fungerar med en mindre bas eller måste det vara 15 tum+ som gäller?

Det fungerar med vilka elementstorlekar som helst. Sen är frågan hur linjära de element du valt är, men jag tycker som sagt att det är klart värt att testa. Q 0.65-ish om specarna stämmer borde ju fungera i väldigt stor volym rent tonkurvemässigt, med tanke på att bilcupén lyfter en del ytterligare.
Om det inte går spela högt eller rent nog får du nog mäta upp elementen så det går räkna på en basreflexlåda. Som extra bonus är elementen då redan inspelade. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav DVD-ai » 2018-07-16 19:53

10" med vettig kapacitet rekommenderar jag ändå om du ska ha den i en sådan otät och öppen (akustiskt kortsluten) låda, du tappar en del kapacitet nämligen...
Om du bygger en låda i bagarummet så slipper du detta på det stora hela. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-16 19:56

Ser ut som jag får testa några olika lösningar tills jag hittar en som fungerar. i absolut värsta fall får jag helt enkelt testa med nått annat element om 2x 6.5 är för klena. dom kan förpassas till RW6 ornas reflex låda eftersom de börjar bli lite slitna, ena elementet låter rätt illa ibland men det var nog ganska klena element från början vilket dessa inte verkar vara.

verkligen halkat in på små kompakta element med kraft. faktum är att jag har kvar min gamla 18 års bas(bara elmementet, lådan var alltförstor) en gammal mds audiophile 15 tummare, var kung när man gled runt med den i bagaget, lät RIKTIGT illa men på den tiden var det mindre viktigt :roll:

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-16 20:00

Om du har en sådan skulle jag nog hellre vilja använda femtontummaren i samma konfiguration. 8O Speciellt om ljudtryckskapacitet är viktigt.
Det är ju inte alls säkert att det var elementet i sig som lät illa. Det kan lika gärna bero på lådvolymen den satt i, eller klippande förstärkare för den delen

Det är svårt att ersätta membranarea...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-16 20:03

DVD-ai skrev:10" med vettig kapacitet rekommenderar jag ändå om du ska ha den i en sådan otät och öppen (akustiskt kortsluten) låda, du tappar en del kapacitet nämligen...

Mja, men hur otätt är det egentligen mellan kupén och bagaget, undantaget skidluckan? Jag tror nog det är rätt tätt faktiskt. Annars får man täta. Att inte själva bagageutrymmet är tätt spelar ingen större roll. Någon akustisk kortslutning blir det då inte tal om. Snarare någonting IB-liknande.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav DVD-ai » 2018-07-16 20:17

gopnik skrev:
DVD-ai skrev:10" med vettig kapacitet rekommenderar jag ändå om du ska ha den i en sådan otät och öppen (akustiskt kortsluten) låda, du tappar en del kapacitet nämligen...

Mja, men hur otätt är det egentligen mellan kupén och bagaget, undantaget skidluckan? Jag tror nog det är rätt tätt faktiskt. Annars får man täta. Att inte själva bagageutrymmet är tätt spelar ingen större roll. Någon akustisk kortslutning blir det då inte tal om. Snarare någonting IB-liknande.


Nu va det några år sedan, men det jag mins var att det fanns en del otätheter mellan bagagelucka och kupe.
Detta tätade vi med montagelim innan vi monterade en hel skiva över en del av ryggstödet bakifrån och tillverkade ett skydd för elementet. Så att ej last osv ska kunna komma åt något känsligt.
I övrigt blir det mycket riktigt likt en IB lösning.
Senast redigerad av DVD-ai 2018-07-16 20:23, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav DVD-ai » 2018-07-16 20:22

gopnik skrev:Om du har en sådan skulle jag nog hellre vilja använda femtontummaren i samma konfiguration. 8O Speciellt om ljudtryckskapacitet är viktigt.
Det är ju inte alls säkert att det var elementet i sig som lät illa. Det kan lika gärna bero på lådvolymen den satt i, eller klippande förstärkare för den delen

Det är svårt att ersätta membranarea...



Men den MDS basen låter inte musik alls, det spelar resonant med tydlig egenkaraktär oavsett vad du gör med den.
Det enda den duger hjälpligt till är att flytta luft :)
Har lyssnat till den i 3olika byggen, 2st slutna på ca 40liter respektive 60liter och portat på ca 80liter.
Utöver att jag faktiskt har spelat en sådan fritt i luften vid ett tillfälle och utöver att intrycket av ljudet bestod så står det klart att mekaniska biljud även är ett bekymmer med denna.

Så jag skulle absolut säga: sälj MDS basen och ta vad för pengar du får för den och skjut till i investeringen inför kommande baslåsning.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-17 08:24

Ja den där audiophile basen låter inte fagert tyvärr. Borde få mina saker idag eller imorgon. Då kan jag börja planera lite

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Jodah » 2018-07-17 09:29

Storleksmässigt ryms väl dina basar i hatthyllan?
Med en anpassad låda under?
Håller på och skissar på en liknande lösning till polarens jänkare.
Dock med 4st 8” basar :)

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Jodah » 2018-07-17 09:36

gopnik skrev:
DVD-ai skrev:10" med vettig kapacitet rekommenderar jag ändå om du ska ha den i en sådan otät och öppen (akustiskt kortsluten) låda, du tappar en del kapacitet nämligen...

Mja, men hur otätt är det egentligen mellan kupén och bagaget, undantaget skidluckan? Jag tror nog det är rätt tätt faktiskt. Annars får man täta. Att inte själva bagageutrymmet är tätt spelar ingen större roll. Någon akustisk kortslutning blir det då inte tal om. Snarare någonting IB-liknande.


Det är otätt och det ska vara så för att ventilationen i bilen ska fungera.
Brukar sitta utsläpp bakom stötfångarna :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav DVD-ai » 2018-07-17 16:04

Jodah skrev:
gopnik skrev:
DVD-ai skrev:10" med vettig kapacitet rekommenderar jag ändå om du ska ha den i en sådan otät och öppen (akustiskt kortsluten) låda, du tappar en del kapacitet nämligen...

Mja, men hur otätt är det egentligen mellan kupén och bagaget, undantaget skidluckan? Jag tror nog det är rätt tätt faktiskt. Annars får man täta. Att inte själva bagageutrymmet är tätt spelar ingen större roll. Någon akustisk kortslutning blir det då inte tal om. Snarare någonting IB-liknande.


Det är otätt och det ska vara så för att ventilationen i bilen ska fungera.
Brukar sitta utsläpp bakom stötfångarna :)


Just ja !
därav tätade vi ej i kanterna där dom största håligheterna fanns, och fokuserade på maximal täthet och stabilitet i övrigt i ryggstöd och hathylla för att skapa en bra "baffel"
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-17 18:26

sätta dom i hatthyllan går inte av 2 anledningar, där sitter redan volvo orginal 6x9or som låter jävligt bra för att vara 30 år. sen vill jag inte såga i bilen. har för övrigt fått hem grejerna nu. trodde posten hanterade flera paket bättre, hämtade ut mitt paket och åkte hem men inser att basarna saknas. innan jag ringer till brl (det paketet var dessutom dåligt tejpat med papp tejp och hade öppnats men hade turligt nog plast band runt) så kollar jag aviseringen 1 gång till och ser att jag fått 2 sms med olika kolli nr. kan inte det bindas ihop så man får båda endå? så jag fick åkta tillbaka för att hämta basarna.

vilka små monster. så styva att jag nästan tror det är fel på dem och magneten är lika stora som konen och väger väldigt mycket för så små element. GPP serien ska ju vara lite bättre och inte billigaste så det är säkert därför. dom känns dyra och proffsiga och var fint paketerade i dubbla kartonger.

nu måste jag skaffa tid och material och mera tid att dra alla kablar fint i bilen. som vuxen har man även tråkiga måsten som att riva ett litet fallfärdigt hus på tomten där man har motor cyklar och massor av olika grejer, ja där står givetvis lite högtalare också. 2 st som kommer bli jobbiga att flytta ensam, får se om det ens går dom är gigantiska.

MEN det finns ljus i tunneln och det är 4 veckor semester som drar igång på fredag då bör jag hinna bygga det här och tömma och riva huset

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-17 23:53

Ska jag bygga en skiljevägg mellan basarna? Ska jag borra hål i den eller spelar det mindre roll?
Har räknat och kikat i 2 program och mina basar ligger mitt i mellan portad och sluten så jag antar att det är bra basar att testa olika lådor med?
Tänker använda bass box pro 6 att räkna lite på en låda med. Hade det liggande på en bacup disk. Efter ett par uppdateringar så ska port buggen va fixad, den gjorde portar för långa och stora tydligen.
Kommit så långt att jag lagt in basarna i programmet iallafall.
Velar lite mellan mdf och spån. Brukar göra i mdf men en sluten låda lider väll mer av egen resonans? Oandra sidan får jag måla mer för att få den tät men det kan jag leva med om jag minskar klonk ljud.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-18 10:23

aka_the_barf skrev:Ska jag bygga en skiljevägg mellan basarna? Ska jag borra hål i den eller spelar det mindre roll?


Näe, det gör ingen skillnad. Möjligen stagar skiljeväggen lådan men att skilja på elementens kaviteter är vad jag kan se helt önodigt.

aka_the_barf skrev:Har räknat och kikat i 2 program och mina basar ligger mitt i mellan portad och sluten så jag antar att det är bra basar att testa olika lådor med?


Det trista här är att man kanske inte vet exakt vad elementen har för parametrar. Det enklaste du kan göra är att bygga dem i en sluten låda, så stor du kan. Det bästa du kan göra är att mäta upp elementen och sedan bygga lådan utefter de riktiga parametrarna. Det senare brukar vara knepigt om man inte har grejjer, kunskap och vana.

Simulera med de parametrarna du fått så du har någon slags grund att stå på.

aka_the_barf skrev:Tänker använda bass box pro 6 att räkna lite på en låda med. Hade det liggande på en bacup disk. Efter ett par uppdateringar så ska port buggen va fixad, den gjorde portar för långa och stora tydligen.


Om du vill ha hjälp med simuleringen rekommenderar jag att du använder Basta! som är lite av den gyllene standarden på faktiskt. Fullversionen av den är numera gratis och finns att ladda ner här.

aka_the_barf skrev:Velar lite mellan mdf och spån. Brukar göra i mdf men en sluten låda lider väll mer av egen resonans? Oandra sidan får jag måla mer för att få den tät men det kan jag leva med om jag minskar klonk ljud.


Jag hade kört med MDF. Lådans resonanser kommer mer av dens dimensioner (mått) än materialet när det kommer till bas. Sen kan man få bort mycket av lådljuden genom att staga, fluff och bitumenmattor - om behov finns.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Morello » 2018-07-18 10:45

Basta jämte Svantes övriga mjukvaror (tombstone, sirp etc) är kalasbra!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-18 11:15

Tog en snabbsession i Bastun och rekommenderar därefter;

- Inte portad låda. Ska man tro på de parametrar jag hittar för det elementet (GAS GPP65D1) så ger den en väldigt peakig avstämning. Ska man få bort den har man att göra. Kanske behöver man modda elementet.

- Sluten låda. Storlek har inte skitstor betydelse, 40-50L med fluff i, nått stag, kanske lite bitumenmatta om man så vill.

Även med 40L låda ligger lådtrycket vid MOL lågt nog att slaglängden på elementet tar slut innan det når 150dB. Tonkurvan kommer börja falla mjukt ganska tidigt (70-80Hz) så kommer bilens kupé att boosta det kraftigt så det borde inte bli basfattigt.


Några asterisker som jag inte vet var jag ska placera dem;

* Då slaglängden inte är specad någonstans så drog jag till med en gissning på 10mm, Sd är inte heller specat så jag drog till med 135cm2.
** Jag har inte och kommer inte hävda att jag kan billjud, så hur man skulle stämma av en portad baslåda för bil är i skrivande stund ett frågetecken för mig. Ska man ta hänsyn till vägbrus, ska man inte.. etc.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-18 11:38

Bilar måste vara svårt att bygga efter, eftersom alla bilar är olika, saker kan skrammla och mkt annat som kan störa, man måste nog göra mycket för finlirande i bil.
Vart ska jag ha bitumen mattan? På insidan?

Ska kika på basta.

Kollade imorse innan jobbet bas box och den rekomenderar ca 12 liters låda. Det jag inte kopplade var att med mycket dämpvadd så hamnade jag på ca 70hz f3 (heter det så?) Men med väldigt lite hamnade jag på 59hz.
Ska inte sluten ha mycket vadd? Eller gör jag bara lådan större? Ca 20 liter funkar nog bra i skuffen utan att ta bort utrymmet.

Har 2 talspolar i elementen om 1 ohm blir det rätt om jag serie kopplar dom för 2 ohm och sen paralell kopplar elementen för 1ohm(steget klarar 1 ohm). Finns det nackdelar med det?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-18 12:31

Cortado skrev:- Inte portad låda. Ska man tro på de parametrar jag hittar för det elementet (GAS GPP65D1) så ger den en väldigt peakig avstämning. Ska man få bort den har man att göra. Kanske behöver man modda elementet.

Ja, kan man inte i varje fall mäta impedansen famlar man lite i blindo. Men om man kan det, och det är ju inte helt överdrivet svårt, så kan man labba med portens Q och output genom både Svante-slits, dämpmaterial kring mynningen och kanske strömningsmotstånd mellan element och port. Men bara två element ger väldigt små lådor som det är svårt att få plats med portar i. Nu blir det kanske överambitiöst, men...

Tre element i 25-30 l, avstämning runt 30 hz och port-Q cirka 7-10 ser inte helt illa ut. Speciellt om man tänker sig att porten tappar lite. Ett okapat 68x400 mm rör med portar - med mynning åt sidan - får med lätthet plats i en avlång, liggande låda.
Det ger ett system som tappar 5-6 dB per oktav från ungefär 70 hz, men jag gissar att en bilkupé lyfter det dubbla. Bara en svag topp runt 30, men annars inom någon decibel från den höftade "målkurvan" ner till 25 hz. Någon som vet med större säkerhet ungefär vad som är rimligt att räkna med i form av baslyft?

En impedansmätning görs relativt enkelt med ljudkort för både in- och uppspelning, några för kortet passande sladdar med krokodilklämmor i ena änden, och ett motstånd. Svante har bra mjukvara även för detta.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-18 13:08

aka_the_barf skrev:Bilar måste vara svårt att bygga efter, eftersom alla bilar är olika, saker kan skrammla och mkt annat som kan störa, man måste nog göra mycket för finlirande i bil.


För basregistret så är det inte så stor skillnad. Sätter man det i perspektiv så har lägre frekvenser våglängder som är längre än bilens insida. Exempelvist så är halvperiodslängden för 30Hz 5,7 meter. Det betyder mer eller mindre att ju längre våglängden är i förhållande till bilens längsta mått (på insidan) desto mer trycksätter basen hela bilens insida snarare än att det är ljudvågor som "studsar omkring" i bilen.

Visst kan saker skallra, men det beror inte på högtalaren så att säga utan att saker är lösa eller sitter löst. Men ja, insidan på en bil är som utgångspunkt suboptimal för att få bra ljud så svårt är det.

aka_the_barf skrev:Vart ska jag ha bitumen mattan? På insidan?


De största fria ytorna på insidan av lådan. Om du stagar lådan vettigt så gör bitumenmattorna inte så stor skillnad - där jagar man millimetrar. Om du väljer mellan stag och bitumen så skulle jag säga stag. Både och om du vill overkilla lite för nattsömnen.


aka_the_barf skrev:Ska kika på basta.


Gört. Det är ett bra program, hjälp finns ofta här på forumet. Även Svante som är upphovsman till det figurerar här, i skuggorna. :)


aka_the_barf skrev:Kollade imorse innan jobbet bas box och den rekomenderar ca 12 liters låda. Det jag inte kopplade var att med mycket dämpvadd så hamnade jag på ca 70hz f3 (heter det så?) Men med väldigt lite hamnade jag på 59hz.
Ska inte sluten ha mycket vadd? Eller gör jag bara lådan större? Ca 20 liter funkar nog bra i skuffen utan att ta bort utrymmet.


Ja, med tanke på elementets egenskaper så gör lådstorleken inte så stor skillnad. Varför du bör välja en större låda är för att ljudtrycket inuti lådan ska bli lägre. När trycket i lådan börjar passera kring 150dB så börjar luften i lådan dista och det gör den "lättare" när lådan är liten. Sen får du lite hjälp vid lägre frekvenser med en större låda, i ditt fall ska man betona lite eftersom elementet är så styvt. Jämför jag en 12L låda utan vadd mot en oändligt stor låda så är det lite knappt 3dB skillnad vid 20Hz, 1,5dB vid 40Hz.

Vaddet har två funktioner och det är dels att den gör lådan större och det andra är att den minskar de resonanser som finns inuti lådan.


aka_the_barf skrev:Har 2 talspolar i elementen om 1 ohm blir det rätt om jag serie kopplar dom för 2 ohm och sen paralell kopplar elementen för 1ohm(steget klarar 1 ohm). Finns det nackdelar med det?


Ja, det är nog den bästa lösningen.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-18 20:19

Verkar som att lådan inte har så stor betydelse storleksmässigt om den är över 12 liter vilket beror på elementens egenskaper, vilket nog är både bra och dåligt(dåligt om man vill göra en stor låda och få ut mkt mer av högtalaren).

egentligen är det nog bara ut och mäta i skuffen och fundera lite på hur mkt utrymme högtalaren ska få ta upp, ju mer ju bättre, även om skillnaden verkar ganska försumbar efter 12 liter. skulle det skita sig sig så finns en plan b som kan fungera bättre, 2 små platta lågor som ligger under sätena. bara kolla så dom överhuvudtaget kommer in där om jag blir missnöjd med skuffen. det är en bra fördel med dessa små högtalare, att dom kan vara lättare att placera på andra ställen än dom traditionella.

mätt lite i skuffen och märkte att jag hade mindre utrymme än jag trott att leka med, dels pga ett par stora metall delar(sittet tyg över) som sticker ut på vardera sida om hatt hyllan högt upp.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-18 21:12

aka_the_barf skrev:Verkar som att lådan inte har så stor betydelse storleksmässigt om den är över 12 liter vilket beror på elementens egenskaper, vilket nog är både bra och dåligt(dåligt om man vill göra en stor låda och få ut mkt mer av högtalaren).


Ja, för att vara övertydlig, jag tycker du ska ha mer än 12L, snarare runt 30-40L i minsta lag och säg max 50L.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-19 06:12

Blir en 30 liter låda med mdf i 22mm få se om jag får arslet ur vagnen efter jobbet idag och åka iväg och köpa mig ett par plankor.

en annan intressant sak är steget som jag kikat lite närmare på, det har 2 st gain. först har man den vanliga gainen som styr volymen från tex 150hz och nedåt, sen har jag en till gain som jag kan sätta på tex 60hz och nedåt, så jag kan "boosta" ett visst frekvens område. få se hur den fungerar i praktiken, kanske låter riktigt illa 8O

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-19 11:12

aka_the_barf skrev:Blir en 30 liter låda med mdf i 22mm få se om jag får arslet ur vagnen efter jobbet idag och åka iväg och köpa mig ett par plankor.

en annan intressant sak är steget som jag kikat lite närmare på, det har 2 st gain. först har man den vanliga gainen som styr volymen från tex 150hz och nedåt, sen har jag en till gain som jag kan sätta på tex 60hz och nedåt, så jag kan "boosta" ett visst frekvens område. få se hur den fungerar i praktiken, kanske låter riktigt illa 8O


22mm är nog onödigt för en så liten låda, 19 räcker. Du spar några kronor på det och så blir det inte lika tungt att hantera. :D

Stagen gör större skillnad än de 3mm i styvhet.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-19 12:15

Men med 22mm så borde jag slippa stadga? Slipper jag plonk ljud så kan det vara värt några kronor och nått kilo extra

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-19 14:53

aka_the_barf skrev:Men med 22mm så borde jag slippa stadga? Slipper jag plonk ljud så kan det vara värt några kronor och nått kilo extra


Ptja, jag hade kört 19mm med nått stag snarare än 22mm. Skulle nästan kunna gå ner till 16mm bara för att trotsa lite (visst, kanske med lite mer stagning men ändå inte mycket). :D

Det finns mycket myter kring det där.. vissa bygger ju små lådor med 30mm.. det är vansinne, tycker jag.


Vad har du för verktyg att bygga med?

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-19 15:25

Cirkelsåg, sticksåg, borrmaskin, skruvdragare. Ganska vanliga saker.

Finns folk som bygger med betong, det känns som överkurs. Slipper gärna stadga men att köra 30mm på en sån liten låda känns definitivt som overkill.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-19 15:37

aka_the_barf skrev:Cirkelsåg, sticksåg, borrmaskin, skruvdragare. Ganska vanliga saker.

Finns folk som bygger med betong, det känns som överkurs. Slipper gärna stadga men att köra 30mm på en sån liten låda känns definitivt som overkill.



Räcker ju med "pinnar" mellan de större väggarna typ. Behöver absolut inte vara något uträknat, CNC-fräst tekniskt under som godkänts av NASA.. :D

Säg då att du har 25cm mellan de två största paralella väggarna, då kan ett stag vara en bit MDF som är 25cm lång och säg 5cm bred (19mm tjock). Limma fast den mellan väggarna, gärna med polyuretan. Det måste inte vara exakt i mitten, det är tom bra om du stagar lite asymmetriskt.

Baffeln kommer ju ha elementen i sig, den behöver du inte staga iom att elementen stagar "i sig". Vill du så kan du ju sätta ett stag från baffeln till baksidan.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav darkg » 2018-07-19 16:27

Håller med om "pinnar". Mycket verkan på liten massa, kostnad och möda. Men om man vill slippa stag (mitt genom lådan) kan man väl ändå ännu lite enklare förstyva sidorna med pålimmade reglar / mdf-bitar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-19 16:34

Nu har ni satt saker i mitt huvud så nu sket jag i 22mm mdf och kör nog 19mm istället med något stag mellan de stora bitarna.
Stag behöver väll inte vara något tekniskt under? Stadgade en låda med pinnar som man brukar märka ut vart man ska borra i marken och det fungerade rätt bra.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-19 17:50

aka_the_barf skrev:Nu har ni satt saker i mitt huvud så nu sket jag i 22mm mdf och kör nog 19mm istället med något stag mellan de stora bitarna.


Det är bara att gratulera, alltid bra att få saker i huvet. :D

aka_the_barf skrev:Stag behöver väll inte vara något tekniskt under? Stadgade en låda med pinnar som man brukar märka ut vart man ska borra i marken och det fungerade rätt bra.


Näe, exakt. Jag har ett par subbar hemma på 130-140L där jag verkligen överkillade stagningen. Dessutom hade jag 22mm MDF. Idag hade jag inte byggt likadant, hade inte ens byggt med 15"arna jag byggde med. Men men, tillgång till CNC gjorde att det var relativt enkelt att göra det hela.

Det finns mycket värre problem att ta hand om än stagningen men är man inte så insatt blir det lätt att överfokusera på något som någon någonstans kanske överdrivit vikten av. Självklart är det inte oviktigt men skillnaden mellan OK stagning och riktigt bra stagning tror jag är en mycket mindre prestandavinst än t.ex. att göra någon (vettig) åtgärd för akustiken i ens rum. Nu pratar vi visserligen billjud här i den här tråden.. men ändå. :)

Tillexempel så är jag en aning skeptisk när jag ser saker som detta: http://magico.net/technology/enclosures.php

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-19 19:09

Ja vissa bilder man sett på riktigt stag galningar är där dom stadgar med 5-10 cm mellanrum och inga dåliga doningar heller, stora feta mdfbitar med massor av hål i. det är säkert inget dåligt men många av stagen gör nog ingen större nytta heller mer än att ta upp plats i lådan som gör den större och mycket tyngre.

har man tillgång till professionella verktyg och maskiner så skulle jag nog och festa till det lite.

måste ta tag i kabel dragningen också men antar att en volvo 740 inte bjuder på några större överraskningar på den fronten. den lilla peugeoten var en sattyg att dra kablar med borrande i torped väggar och inget annat val än att dra kablarna under mattorna största delen av biten, jag KUNDE rivit ut säten och hela inredningen men det kändes inte värt det. så ska ni bygga ljud i en av trillingbilarna (107,c1, aygo) så går det men är inte någon hit och även en liten baslåda som jag satte in tar upp det mesta av bagage utrymmet(det är väldigt litet utan fällda säten, hmm även med fällda säten är det litet).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Nattlorden » 2018-07-19 19:35

aka_the_barf skrev:Ja vissa bilder man sett på riktigt stag galningar är där dom stadgar med 5-10 cm mellanrum och inga dåliga doningar heller, stora feta mdfbitar med massor av hål i. det är säkert inget dåligt men många av stagen gör nog ingen större nytta heller mer än att ta upp plats i lådan som gör den större och mycket tyngre.


Tja... B&W stagade sina Matrix så här:
Bild

Är/var de galningar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-19 19:48

Nattlorden skrev:Tja... B&W stagade sina Matrix så här:
[ Bild ]

Är/var de galningar?


Jag var på väg att nämna just B&W's Matrix, sen tyckte jag det räckte med Magico - det känns mer Dyr-Fi än B&W. Kanske är den (B&Ws Matrix) inte galen men frågan är hur många millimetrar bättre högtalaren blev av den?.. tror nog att de större vinsterna gjordes på andra områden, t.ex. element och delningsfilter. Sen förstår jag ju att de gjorde en no-compromises-högtalare för tjocka plånböcker, så en såndär stagning tjänar ju flera syften där det akustiska är en av dem.

Av någon för mig okänd anledning så hör jag en manlig finsk nyhetsuppläsare säga "Matrikksi" när jag ser "Matrix". Man är bra skum ibland.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Nattlorden » 2018-07-19 20:41

Jag tänker på
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-19 20:53

Den där stagningen var inte dålig den heller, men är det företag som gör det så har dom nog lagt mycket forskning på att det som sagt ska tjäna mer syften än enbart stagning...eller ja hoppas man nog iallafall eftersom de nog inte är den billigaste modellen.

Det roliga är att se amatörer som en själv som fått stagning på hjärnan och stagar upp lådan så den skulle tåla en granat attack :roll: . men vad gör man inte för att sova gott om natten :lol:

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-19 21:16

Nattlorden skrev:Tja... B&W stagade sina Matrix så här:
[ Bild ]

Är/var de galningar?

Galningar är väl att ta i... Men B&W är definitivt nere i USP® och ormoljeträsket och slirar rätt ordentligt ibland. Klotformade mellanregisterkammare, diskantflöjter, golfbollsportar, diamantmembran, flacka filter och matrixstagning är ju allihopa saker som ger snygga broschyrer men ingenjörsmässigt är mycket tveksamt. På senare tid har de drabbats av filterminimalismsjukan och i stort sett alla modeller lider av fruktansvärda integrationsproblem och berg-och-dalbanetonkurvor. Spridningsmässigt har det också sett ut lite hur som helst även längre tillbaka.
Det är väl en av firmorna jag menar har tappat all kompetens, ambition och glöd - och lever nu på sitt varumärke, (sponsrings)samarbeten med stora studios, gul(/grå) kevlar och glättiga kataloger.

Att en enskild modell som utgick för flera decennier sedan, konstruerad av folk som inte längre finns kvar, uppskattats av flera tekniskt kompetenta på forumet ska inte tillgodoräknas företaget i övrigt helt i onödan. Gamla meriter.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-20 00:03

gopnik skrev:Gamla meriter.


Ja, exakt. Medhåll. :)

Vad tyckte du om Magico?.. Känns konstigt att staga med ett material där ljudhastigheten är mångdubbelt högre än det är i trä/MDF.. och desstuom mer eller mindre fylla lådan med sådana..

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-20 00:10

aka_the_barf skrev:Det roliga är att se amatörer som en själv som fått stagning på hjärnan och stagar upp lådan så den skulle tåla en granat attack :roll: . men vad gör man inte för att sova gott om natten :lol:


Jo, men sådär är det. Vet man inte så vet man inte, dessutom kanske man inte vet att man inte vet. :)

Jag ska också säga att jag inte vet så mycket jag heller. Har vart nyfiken och intresserad och börjat läsa lite böcker, haft "rätt" umgänge och hängt här.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-20 11:28

Så hur ska jag göra med stoppningen? Enligt basbox så höjs f3 med mycket stoppning MEN lådan jag ska göra är ungefär 3 ggr så stor som rekomenderades? Kan jag med gott samvete fylla lådan till brädden med ull eller häfta dit lite sparsamt på väggarna?

Nån som vet någon bra sida där man kan lägga upp bilder. Photobucket och img schack funkade bra förut men inte längre, tror man måste bli medlem.

Kan ju va trevligt att visa nått sedan när det börjar hända nått

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-20 12:36

aka_the_barf skrev:Så hur ska jag göra med stoppningen? Enligt basbox så höjs f3 med mycket stoppning MEN lådan jag ska göra är ungefär 3 ggr så stor som rekomenderades? Kan jag med gott samvete fylla lådan till brädden med ull eller häfta dit lite sparsamt på väggarna?


Jo, du kan fylla rätt frikostigt. Hade du kunnat impedansmäta högtalaren så kan man fylla, mäta, fylla, mäta och när man ser att impedanspeaken börjar öka istället för att sjunka så börjar lådvolymen minska av fluffet. Det finns alltså en brytpunkt på när fluffet inte längre isotermiserar (gör lådan större). Om man sedan vill fylla lådan är en entydig ja/nej-fråga - det har diskuterats förr på faktiskt. Men för din situation säger jag att du kan andas ut och fylla lådan så att det inte är packat och att det inte kommer in i elementen.

Använder du t.ex. glasull, stenull eller nått sånt så brukar det vara skivor av en viss tjocklek. Skär du bitar av det så att de inte minskar så mycket i tjocklek när de väl kommer in i lådan så är du nog i hamn. Om du inte vill hålla på med sådana material och dessutom köpa en hel bal så kan du köpa en skummaddrass från Jysk. Det är lätt att hantera med en morakniv och ger inte kliningar i händer, luktar inte konstigt etc. Den kan du desstom packa lite och få en stagande effekt av.

aka_the_barf skrev:Nån som vet någon bra sida där man kan lägga upp bilder. Photobucket och img schack funkade bra förut men inte längre, tror man måste bli medlem.

Kan ju va trevligt att visa nått sedan när det börjar hända nått


Du kan ju bifoga filer här på faktiskt. När du skriver ett inlägg så kan du bifoga en fil, sen kan du placera det inom inlägget.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-21 23:17

Nu testar jag att slänga iväg en bild här. tog en liten bild, ska man minska ned dem innan? den här blev så automatiskt när jag mailade mig själv bilden.
Bilagor
thumbnail_20180720_201842.jpg
det tar sig...
thumbnail_20180720_201842.jpg (446.82 KiB) Visad 4960 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-21 23:19

Det tar sig!

För mig är det bra, kör 1920x1200 med webbläsaren på 100%.

Haynesmanual är bra som fan, såklart. :)

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-22 15:55

går lite segt med bygget då denna torka håller på skörda alla saker i trädgården, häcken var riktigt sliten så den fick en droppslang. måste fixa lite mer saker men det tar jag imorgon tror jag.

har hittat en mysig och mindre stökig hörna där jag kan leka lite.
Bilagor
thumbnail_20180722_154701.jpg
mysigt
thumbnail_20180722_154701.jpg (354.25 KiB) Visad 4932 gånger

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-22 16:09

Vad är det för svart bamsehögtalare som skymtar i bakgrunden?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-22 16:43

Det är en gammal proson bas som jag fick/tog när min bror gick bort. var nog nästan 10 år sen, den har mest flyttats runt. funderar på att ha den på altanen på somrarna men har bara funktions testat den och inte testat "vad det går för". va ni är observanta.

SÅ hur mäta ut hålen till basarna på bästa sätt? har mätt ut och fixat 2 centrerade punkter där dom ska sitta men jag lyckas alltid göra fel, oftast för små hål. den där borren brukar fungera OK att borra hål men ska nog mest markera med den och köra min nya handfräs på resten. funderar på att mäta hur stora dom är och dra av längden det är in till "kanten" där basen börjar. sen göra en mall i kartong eller fixa en passare? var kan man köpa en sådan modell större? menar en sån där man hade i skolan med penna på ena sidan och en pigg på andra.
Bilagor
thumbnail_20180722_162438.jpg
thumbnail_20180722_162438.jpg (358.05 KiB) Visad 4924 gånger

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-22 16:51

Om du inte ska försänka elementen är det nästan lättare, och dammar framför allt mindre, att ta upp hålet med sticksåg än fräs. Det behöver inte bli snyggt. Passare finns på Clas Ohlson, men en assiett eller liknande av lagom storlek funkar lika bra som mall.
Det viktiga är att hålet blir litet nog att elementets skruvhål inte hamnar för nära kanten, men stort nog att elementet går ner. Det behöver inte stämma på millimetern.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-22 17:35

Vad är en assiett? får nog ge mig iväg till olson imorgon då. har inte tänkt att försänka hålen. fräsen är även bra att fixa till kanterna med om hålet blir lite för litet. brukar alltid stå och fila till vansinne eller sandpappra. någon annan som tätar runt elementen med w fönster list som jag klipper bort en del av w et på :) funkar rätt bra

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav darkg » 2018-07-22 17:41

aka_the_barf skrev:Vad är en assiett? får nog ge mig iväg till olson imorgon då. har inte tänkt att försänka hålen. fräsen är även bra att fixa till kanterna med om hålet blir lite för litet. brukar alltid stå och fila till vansinne eller sandpappra. någon annan som tätar runt elementen med w fönster list som jag klipper bort en del av w et på :) funkar rätt bra


Liten tallrik :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-22 19:01

just ja, tyckte att jag kände igen assiett

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-23 14:00

Nej jag har inte mist vettet än. jag ska inte limma ihop lådan med badrums silikon men passaren kommer väl till pass. silikonet är till för att toalett stolen lossnat. biltemas silikon är inte att rekommendera till att sätta fast en toalettstol, nu vet ni det :)
Bilagor
thumbnail_20180723_134922.jpg
inte galen än
thumbnail_20180723_134922.jpg (276.77 KiB) Visad 4785 gånger

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-23 18:29

Liten uppdatering. nu sitter 1 av basarna. fick nytta av min handfräs då jag precis i vanlig stil gjorde hålet för litet, men det är bättre än för stort.

Toaletten kan jag också uppdatera, den är nu "limmad" med riktig badrums silikon, biltemas klet behövde jag inte ens använda något för att få bort. det var bara ta tag i en ände och dra bort det i långa remsor. :wink:
Bilagor
thumbnail_20180723_152719.jpg
Framgång
thumbnail_20180723_152719.jpg (370.18 KiB) Visad 4768 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-23 20:41

Härligt härligt, det är bara att kämpa på!

Vad ska du ha för fluff då?

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-24 14:39

Hört att fårull ska vara bra men det blev standard syntetiskt vadd då fårullet var slut men antar att det funkar ok endå.
Lådan ska lackas, funkar biltemas lackfärg invändigt har nämligen en sån burk liggandes.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-24 14:46

aka_the_barf skrev:Hört att fårull ska vara bra men det blev standard syntetiskt vadd då fårullet var slut men antar att det funkar ok endå.


I din applikation spelar det inte så stor roll vad det är, så länge det är isotermiserande. Det måste alltså inte vara nått "Audioull Delux 3000++", blir oftast billigare när man köper nått som funkar men inte är "gjort för just ljud". T.ex stenull, glasull eller varför inte en skummadrass.

aka_the_barf skrev:Lådan ska lackas, funkar biltemas lackfärg invändigt har nämligen en sån burk liggandes.


Jo, det ska det göra. Kan vara så att den inte gillar silikon, om du nu silikonat hörnen på insidan.. vilket du ju inte nödvändigtvis behöver om du ändå ska måla. Men annars funkar det, tanken är ju bara att det ska bli tätt och då spelar sorten på färgen inte någon jättestor roll.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-24 17:11

Silikonat har jag inte gjort, verkar bli rätt bra med trälim enbart.
Skum kanske man kan ha om man får plonk ljud, det hade jag i en annan högtalare med ok resultat men plonk ljud får man oftast om man stadgat lådan dåligt?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-24 17:27

aka_the_barf skrev:Silikonat har jag inte gjort, verkar bli rätt bra med trälim enbart.


Skulle säga att du inte behöver det, räcker om du målar insidan av lådan.

aka_the_barf skrev:Skum kanske man kan ha om man får plonk ljud, det hade jag i en annan högtalare med ok resultat men plonk ljud får man oftast om man stadgat lådan dåligt?


Skum, nä.. har du redan nått annat vadd i, i rätt mängd, så kommer det inte bli bättre med något annat som skum eller annat vadd.

Stag, nja. Nu vet jag såklart inte exakt vad du upplever som plonkljud men lådresonanser går att utreda sen om det skulle vara ett misstänkt problem. Elementen har kan ha mycket större hyss för sig. :)

Mer byggbilder nudå!

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-24 19:01

Har bara lagt ihop bitarna som jag inte satt fast än för att få en helhetsbild. det finns en millimeter på vardera sida där det inte kommer bli riktigt tätt(bauhaus sågning men dom sa att det är alltid svårt med milimetrar). så hur kan jag göra där? fylla igen med färg, bara lägga något bakom eller kanske trälim eller silikon. det är extremt lite max någon milimeter som sträcker sig kanske 10cm på vardera sida ser det ut att kunna bli, alltså väldigt små glipor, en annan sak man skulle kunna göra är att limma för det med en bit eller kloss av spill bitarna som blev över, kanske man slipper stadga i lådan?
ser ni hålen så är mina fräs skills inte så bra(borrade upp för små hål som jag sedan fräste till).
Bilagor
thumbnail_20180724_184915.jpg
sakta men säkert
thumbnail_20180724_184915.jpg (322.17 KiB) Visad 4707 gånger

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-24 19:22

Det går lika bra att måla utsidan som insidan om man tycker det är enklare. Eller låta bli målning helt. Lådan kommer i så fall få en ytterst marginellt mindre resonant avstämning...
Jag skulle till och med vilja se till att lådan läcker lite lagom - med flit. Med tanke på att den kommer utsättas för "stora" tryck och temperaturväxlingar. Så lämna minst en sida omålad.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-24 21:32

aka_the_barf skrev:det finns en millimeter på vardera sida där det inte kommer bli riktigt tätt(bauhaus sågning men dom sa att det är alltid svårt med milimetrar).

De bitar som sticker upp ska slipas eller hyvlas ner tills det inte blir glipor längre.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-24 22:29

Får försöka ta tag i det i övermorgon. Har ju semester så imorgon ska jag och tjejen göra nått "semestrigt". Har slipmaskin så den får jobba lite, det var ett tag sen.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-25 10:15

gopnik skrev:Det går lika bra att måla utsidan som insidan om man tycker det är enklare. Eller låta bli målning helt. Lådan kommer i så fall få en ytterst marginellt mindre resonant avstämning...
Jag skulle till och med vilja se till att lådan läcker lite lagom - med flit. Med tanke på att den kommer utsättas för "stora" tryck och temperaturväxlingar. Så lämna minst en sida omålad.


eftersom den ska bo i en bil så måste nog alla målas, fukten gillar mdf och mögel med, japp jag har haft en omålad låda i en bil, den såg rätt skabbig ut sen. funderar på använda kemiskt trä på gliporna :twisted: den ska ju ändå vara i en bil så skönhet är inget den behöver och det tar bort en del slip jobb, eller vanligt spackel? några uppenbara nackdelar med det?

nu ska jag iväg till "fjärilsstigen" eller vad det kallas, tjejer och deras konstiga ideer...

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-25 18:14

aka_the_barf skrev:några uppenbara nackdelar med det?

Ja, alltså, pålagt spackel är inte alls så starkt som MDF och går inte limma mot. Lådan blir mycket mindre stum och fogarna håller inte. Det är inte bara att det ska bli tätt som är grejjen. Det ska vara kontakt trä mot trä för att limningen ska fungera.

Med tanke på att många billådor verkar lindas in i filt helt obehandlade tror jag inte målningen behövs av det skälet. Snarare vill man kanske att kondens och fukt på insidan av lådan ska ha en chans att ta sig ur. I varje fall ibland... Jag skulle slipa till en grov passning, förborra, dra ihop hela skiten med kopiösa mängder lim och skruv, rulla lådan i filt innan det ens torkat och sedan vara glad. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-26 07:23

Ja det blir lim...massor av lim :). högtalarfilt som man har utanpå lådan gör att den ligger hyfsat still iallafall. min gamla låda for runt i bagaget som en...ja nått som satt helt löst medan bror min som köpte en låda med filt runt sig låg kvar i de tuffaste kurvor.
blir nog en tur till till biltema tror jag. måste även ha spray lim.

att gå långt i varmt väder ger en härlig jägarbränna på de flesta ställen där benen rör sig mycket. går som en mycket sliten människa.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-26 17:15

Ja på bilden ser ni glipan som blir på ena sidan av båda kortsidorna. ska jag sandpappra bort lite eller hyvla eller raspa(raspfil)? jag har en sån där vibrator som man sätter sandpapper på, inte tjejernas runda utan den med platt trekantig fot, kan det räcka om jag hittar nått grovt papper typ 120 borde finna på de flesta platser.

eller ska jag göra som man gjorde med moppars topplock när jag var liten, helt enkelt lägga lådan upp och ned på golvet och dra den fram och tillbaka tills jag är nöjd :mrgreen:
Bilagor
thumbnail_20180726_170645.jpg
hurg
thumbnail_20180726_170645.jpg (211.91 KiB) Visad 4546 gånger

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-26 17:53

Det var ingen liten felsågning! 8O
Det där skulle jag gå på med elektrisk hyvel. Eller köra tillbaka till brädgården och föra liv. Det där är ju flera millimeter fel. :?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Nattlorden » 2018-07-26 19:10

Fy.... har slipat till en-två mm fel själv... det där ser ut att vara uppåt fyra.... Tycker nog att det går att föra liv om.... Om inget annat så att få kompensation för allt jobb du gör nu... ifall du måste göra om det så är det alla sidor en gång till - plus lim och vad annat som använts....

Men det kanske inte kan fixas alls om det skall bli en rätvinklig låda. Eller om det inte ser likadant ut på andra sidan den sidan....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Jodah » 2018-07-26 22:34

Helt obegripligt att dom kan få till sågningen så dåligt.
Ska jag vara ärlig så skulle jag nog börja med nya bitar.
Att stå o fila eller slipa dom kanterna du fått kommer ta tid.
Och det är svårt.
Det går att såga med passform även med en såg som har dålig precision.
Det mest kritiska är sidorna och att gavlarna har samma höjd.
(Sidorna är där du har tagit hålen för basarna)
Det kan man få till genom att antingen såga alla dom med ett snitt eller att man använder anhållet som jag antar sågen har.
Locken gör man med ett par millimeters övermått.
Det justerar man när lådan är ihopsatt.
Betydligt lättare att slipa till eller fräsa med fräs om man har tillgång till det.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-26 22:50

Ett alternativ skulle kunna vara att fräsa ner matchande urtag i locket...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-27 16:41

Har köpt slip papper till min slip, grovt 40 papper få se om det fungerar.
Annars får jag kolla upp min handfräs där jag fick med lite saker så jag kan få det mer rakt.

Var en dam på bauhaus som sågade till det så jag hoppades inte på några underverk direkt. Men jag har varit med om värre sågningar från k rauta där dom sågade hela 2 cm fel så det fick jag fixa själv.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-27 17:04

Blev skit bra det där. 40 pappret gjorde sitt jobb bra. gick snabbare än jag trott, har visserligen enbart handslipat sånt där med 240 papper förut och det kändes som det tog evigheter. snabbt och enkelt gick det här. nu över till målningen av insidan.
Bilagor
thumbnail_20180727_165551.jpg
thumbnail_20180727_165551.jpg (329.25 KiB) Visad 4496 gånger

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-27 17:56

Sådär ja. insidan målad och även locket(har tejpat där det ska limmas så jag inte limmar färg). nån tyckte jag inte behövde måla hela insidan men jag kan kompensera med att bara måla 1 gång? vad tror ni om någon stadga pinne i lådan? har nog tänkt mig ett enkelt kors i mitten av lådan, kan det vara något? det kommer bli tryck i lådan då det är en sluten låda och då kanske det behövs? har varit helt seriös och även köpt lådmatta och spraylim för utsidan.

En sak till, hur gör jag med högtalarkablarna? en terminal känns lite felat eftersom de ofta är tunna och i plast och kan säkert påverka, dessutom är det 2 högtalare så det kan i värsta fall bli 2 terminaler(om jag vill koppla på annat sätt någon gång). alternativet är att borra hål och dra ut kablar ur lådan och sen smältlimma igen hålet. finns det bättre sätt(gissar på ja)?
Bilagor
thumbnail_20180727_172454.jpg
thumbnail_20180727_172454.jpg (496.58 KiB) Visad 4492 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav darkg » 2018-07-27 19:50

Jao, förutom 1) terminalplattor / -brunnar och 2) sladd kan man sätta 3) terminaler direkt i lådan, utan platta. Något ytterligare sätt kommer jag inte på.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-27 22:02

terminaler utan platta har jag inte sett, vart finns dessa, hur ser dom ut?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav darkg » 2018-07-27 22:06

Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-27 22:18

tackar, tackar. precis något sådant jag behöver. hmm får beställa det men ibland får man vänta lite på något gott. måste ju ändå dra kablarna i bilen någongång.

EDIT: hmm deras butik ligger ju på st eriksgatan, vilken tillfällighet då jag troligtvis ska in till stan imorgon. hoppas dom har några inne :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav NADifierad » 2018-07-28 12:07

Jag skulle nog valt en brunn med infällda terminaler, på en låda som ska ligga i en bil. Mindre risk för diverse tillbud, som tex kortis eller avbrutna terminaler etc...
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-28 19:53

Kan nog sätta nått litet skydd för dom eller montera på en plats där dom inte bör komma till skada så lätt. trevliga var dom på hifikit, dit kommer jag gå igen.

Men fy i helvete vilken jägarbränna jag fått på låren, får skaffa cykelbyxor som är ett hett tips. jag tvättade av med handalkohol och det var inte så trevligt det heller.

på bilden ser ni mitt ungdomsmisstag som jag inte riktigt vet vad jag ska ha det till längre? Sen har vi det fina "locket" till lådan målat och klart.
Bilagor
thumbnail_20180728_194654.jpg
thumbnail_20180728_194654.jpg (448.35 KiB) Visad 4942 gånger

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-31 11:30

Sådär nu är dom 2ohm kopplade.finns det något vettigare sätt att sätta fast dom än att dra dit dom med träskruv som jag brukar. dom väger då mycket att jag funderar på om de inte lossnar om jag gör det? kanske man ska borra och köra på mindre bultar med mutter och bricka? hur brukar ni göra?
Bilagor
thumbnail_20180730_224519 (1).jpg
thumbnail_20180730_224519 (1).jpg (465 KiB) Visad 4885 gånger

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-31 11:40

Förborra, droppa lite lim i hålet, använd bra skruv med grov gänga utan räfflor eller liknande, var lite försiktig med åtdragningsmomentet. Det kommer inte lossna.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-31 13:14

Vanligt trälim? Är inte fin gänga att föredra, eller kanske inte i mdf? Tunna skruvar utan försänking antar jag?

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav juanth » 2018-07-31 13:18

aka_the_barf skrev:Har köpt slip papper till min slip, grovt 40 papper få se om det fungerar.
Annars får jag kolla upp min handfräs där jag fick med lite saker så jag kan få det mer rakt.

Var en dam på bauhaus som sågade till det så jag hoppades inte på några underverk direkt. Men jag har varit med om värre sågningar från k rauta där dom sågade hela 2 cm fel så det fick jag fixa själv.


Var det möjligen Bauhaus i Länna du fick dem sågade vid?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-31 13:35

Nej det var i botkyrka? är dom i länna lite bättre måntro?

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-31 16:59

Lött dit 2.5mm kablar till elementen. hade 4mm kablar men de blev för stora/tjocka. köpte packning på burk som jag tänkt ha runt elementen. anledningen är att det blir nog väldigt tätt och packning på burk limmar inte fast saker som tex silikon gör, så vill jag en dag ta bort elmenenten så följer inte hela baffeln med.
kör packning på burk på min lilla peugeot 107 för den läckte in vid baklysen, bromslysen samt antennen och oturligt nog behövde jag byta ett lyse kort efter "lagningen" och den klibbade väldigt lite.
Bilagor
thumbnail_20180731_165017.jpg
thumbnail_20180731_165017.jpg (348.17 KiB) Visad 4825 gånger

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3645
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav juanth » 2018-07-31 17:12

aka_the_barf skrev:Nej det var i botkyrka? är dom i länna lite bättre måntro?


Nej, när jag sågade till mdf i Länna till mina baslådor blev jag så missnöjd med resultatet att jag reklamerade det och de fick ta tillbaka det uppsågade och jag åkte istället till Fredells där resultatet blev perfekt, möjligen något dyrare, kanske 50-100:- mer. Sågen i Länna är felinställd, den sågade inte rakt, kanterna på bitarna skiljde ca 3-4 mm tvärs över snittet när de sågade alla snitt i lod om jag minns rätt. I våg blev snitten raka.

Felinställt/okalibrerat/utslitet... nåt fel är det iaf.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-31 18:11

Bild på utsidan, satte på lite trälim innan jag hammrade in dom, kanske gör lite nytta.

K rauta verkar inte mkt bättre. behövde nya baksidor till gamla lådor som jag bytte lite högtalare och slitna delar på då sågade dom 2 cm för långt, var ingen super big deal då jag bara körde av resten med cirkelsågen men bygg varuhusen verkar inte sköta om och kalibrera sina saker som de ska. fast det är väll billigare att göra service och ställa in sakerna vart femte år istället för varje :roll:

kanske blir fredells för mig nästa gång, tack för tipset.
Bilagor
thumbnail_20180731_175646.jpg
thumbnail_20180731_175646.jpg (317.64 KiB) Visad 4812 gånger

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-31 23:20

Nu blir ni glada, lite intressanta bilder. nu börjar det likna något faktiskt. ska imorgon smältlimma fast kablarna i lådan så de inte fladdrar runt överallt och göra någon enkel stadgning i form av ett kors i mitten. sen är det bara på med locket och sätta på lite tyg och sen kommer det jag faktiskt hatar med att bygga ljud i bilar.
just ja ni gissade rätt, dra alla jäkla kablar och sen hoppas att jordning och allt blir OK så det inte brummar. måste nog dra en större jord från batteriet till chassit också...
blir inte bättre av att det ska vara 32 grader ute imorgon :o
Bilagor
thumbnail_20180731_221955.jpg
thumbnail_20180731_221955.jpg (445.58 KiB) Visad 4779 gånger

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav NADifierad » 2018-07-31 23:52

Härligt med byggbilder :) .
Svårt att säga med säkerhet, utifrån bilden på lödningarna, men det ser litet ut som att bara trådkardelerna är mättade med lod? Har det flutit ut och bundit även mot lödöronen? Kan vara värt att kolla innan du spikar ihop det permanent :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-01 00:38

Bilderna var lite luddiga men det har flutit ut ordentligt och bundit fint i öronen.
Lagat många kall lödningar på volvons instrument bräda och deras miss kommer jag inte göra, bensin mätaren leker fortfarande jojo. Men tror det är mätaren i tanken som spökar.
Tack endå, ibland klantar man sig. Alla tips och synpunkter uppskattas :)

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-02 23:39

hmm funderar lite hur det är bäst att packa, kanske lägga rullen på längden istället? :lol:
har aldrig packat en låda direkt. aldrig byggt slutet förut och på mina reflex lådor brukar jag häfta fast lite på bakväggen och inte mkt mer. antar att jag ska packa "hårt". eller kanske luftigt men att det täcker mer?
Bilagor
thumbnail_20180802_233421.jpg
packning?
thumbnail_20180802_233421.jpg (374.38 KiB) Visad 4707 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-08-02 23:45

aka_the_barf skrev:hmm funderar lite hur det är bäst att packa, kanske lägga rullen på längden istället? :lol:
har aldrig packat en låda direkt. aldrig byggt slutet förut och på mina reflex lådor brukar jag häfta fast lite på bakväggen och inte mkt mer. antar att jag ska packa "hårt". eller kanske luftigt men att det täcker mer?

Ju mer packning desto större blir lådan pga den sänkta lufthastigheten.
Samtidigt tål då elementen lite mindre effekt men kan ge en riktigt herrejössesbas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-08-02 23:58

Perfector skrev:Ju mer packning desto större blir lådan pga den sänkta lufthastigheten.
Samtidigt tål då elementen lite mindre effekt men kan ge en riktigt herrejössesbas.


Det där är inte ett skitbra tips.

Man kan fylla rätt mycket men det finns en brytpunkt då fyllningen börjar göra lådan mindre. Att hitta brytpunkten är ganska svårt utan att kunna impedansmäta vartefter eller på något annat sätt verifiera att man har "rätt" mängd stoppning. Det ser dock ut som att du har för lite, om det nu är allt du har på bilden där - jag hade nog sett till att ha minst en till såndär rulle. Vad är det för något, är det Hifikits fårull?

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-03 02:30

Det är något billigare syntetiskt "ljud vadd". Har faktiskt lite till. Kanske inte en hel rulle men inte långt ifrån. Hur hårt ska det packas och ska det ligga nära högtalarna på nått speciellt sätt eller mer mot väggarna så högtalarna får en liten bubbla fri luft? Kan ju både limma och häfta dit det där jag vill ha det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Nattlorden » 2018-08-03 09:10

Det måste vara världens äldsta volvo den där.... 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-08-03 15:49

aka_the_barf skrev:Det är något billigare syntetiskt "ljud vadd". Har faktiskt lite till. Kanske inte en hel rulle men inte långt ifrån. Hur hårt ska det packas och ska det ligga nära högtalarna på nått speciellt sätt eller mer mot väggarna så högtalarna får en liten bubbla fri luft? Kan ju både limma och häfta dit det där jag vill ha det.


Hmm. Nu vet jag ju inte vad det är för vadd exakt men det är säkert bättre än att du har lådan tom. Det ska inte komprimeras mycket, så det ska vara i sin naturliga form och bara komprimeras så att det inte rör på sig.. typ. :D

En grundgrej och kanske skön sak att höra är ju att luften inte liksom rör på sig i en sluten låda, placeringen av vaddet är alltså inte lika kritiskt som i en portad låda där du kan tjäna på att lägga dem optimalt och kanske tom ha olika sorters stoppning på olika ställen i högtalaren. Därmed inte sagt att det är helt utan vikt i en sluten, bara inte lika känsligt. Jag hade lagt det så att jag hade fyllt mycket av tomrummet och försökt att hålla det borta från elementen så att det typ inte kommer innanför elementets korg. Dock skulle jag skaffa en till rulle om jag var du.

Dina terminaler ger dig möjligheten att bl.a. koppla elementen ur fas och/eller koppla dem i stereo. Hur har du tänkt med det?

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-03 21:05

Ska försöka lägga luddet "naturligt". :)

elementen skall kopplas till ett monoblock. dom är nu kopplade i 2 ohm per element. så jag ska parallell koppla dom för 1 ohm vilket steget pallar. varje element har 2 spolar i 1 ohm så de har jag serie kopplat.

bild på bilen, den är gammal men fin.
Bilagor
thumbnail_20161006_091317.jpg
bil
thumbnail_20161006_091317.jpg (496.22 KiB) Visad 4620 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-08-03 21:28

aka_the_barf skrev:så jag ska parallell koppla dom för 1 ohm vilket steget pallar. varje element har 2 spolar i 1 ohm så de har jag serie kopplat.


Tänkte bara att det kanske hade vart smidigare att sätta dit ett par kontakter och löda båda högtalarna på dem, då behöver du bara en tvåledare från steget.

aka_the_barf skrev:bild på bilen, den är gammal men fin.


Ja, det där ska man inte skämmas för. Fin! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Nattlorden » 2018-08-04 09:46

aka_the_barf skrev:bild på bilen, den är gammal men fin.


Fantastisk finish för att snart vara 1300 år gammal. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-04 12:42

Dom kunde bygga bilar på den tiden :)

tänkte ett steg längre och körde en separat terminal per högtalare så om jag byter steg eller på nått sätt gör mig av med lådan så finns det möjlighet att koppla högtalaren i 4 ohm som betydligt flera steg klarar av. :)

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-04 13:55

Vad tror ni om en tunn dörr/fönster list istället för lim så är lådan inte förseglad för alltid?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-08-04 14:43

aka_the_barf skrev:Vad tror ni om en tunn dörr/fönster list istället för lim så är lådan inte förseglad för alltid?


Så hade jag inte gjort. Man kommer ju in i lådan genom elementhålen, om man nu skulle behöva..

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav DanNorman » 2018-08-04 15:43

Att fogarna måste vara perfekta om man använder trälim är en myt. Det är snarare tvärt om!

Matthias Wandel testar fogar:
http://woodgears.ca/joint_strength/glue_methods.html
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Nattlorden » 2018-08-04 15:52

DanNorman skrev:Att fogarna måste vara perfekta om man använder trälim är en myt. Det är snarare tvärt om!


Självklart... ju mer perfekta, desto mindre lim behövs.... med ett icke-poröst material och helt perfekta fogar så behövs inget alls...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav DanNorman » 2018-08-04 16:01

Jag säger inte att man ska låta bli att försöka få raka, räta, plana och fina limytor, bara att man inte behöver ta till sämre metoder om det är lite skevt. Ös på med lim bara! :)
Tätt blir det ju när man spacklat och målat. Har man riktigt dåliga fogar så är det ju lätt att täta på insidan med lite vad som helst, typ akrylfog.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav NADifierad » 2018-08-04 21:25

DanNorman skrev:Jag säger inte att man ska låta bli att försöka få raka, räta, plana och fina limytor, bara att man inte behöver ta till sämre metoder om det är lite skevt. Ös på med lim bara! :)
Tätt blir det ju när man spacklat och målat. Har man riktigt dåliga fogar så är det ju lätt att täta på insidan med lite vad som helst, typ akrylfog.

Prexis! 8)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-05 14:16

Är sant att man kan komma in genom element hålen.

Angående skeva bitar så borde man kunna dra ihop det tätare med lite extra skruvar :D.

Gummifärg borde fungera som tätning mellan element och låda.

Brukar måla servon till min rc grejjer med gummifärg vilket gör att de klarar vatten väldigt bra.

Kanske gummifärg även kan fungera istället för lim, nån modig får testa nån dag :)

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-07 15:27

Sådär, då var den ihopsatt. packade dämpullen så det "kändes" bra.

Nu ska den torka sen kan man test lyssna den inne. har inte fått modet att dra kablarna i bilen än. mycket funderingar på mitt lilla uthus som ska rivas. kollade upp på "vinden" där ingen varit sen...ja 40 talet och där fanns det ett par fotbollstora getingbon jag måste fixa till på något sätt, innan jag rivet huset. bensin i balja under kan fungera sägs det. ett annat sätt är att hälla bensin på huset och tända eld på det istället :)
Bilagor
thumbnail_20180807_151159.jpg
nästan klar
thumbnail_20180807_151159.jpg (347.02 KiB) Visad 5336 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-08-07 15:49

aka_the_barf skrev:Sådär, då var den ihopsatt. packade dämpullen så det "kändes" bra.

Nu ska den torka sen kan man test lyssna den inne. har inte fått modet att dra kablarna i bilen än. mycket funderingar på mitt lilla uthus som ska rivas. kollade upp på "vinden" där ingen varit sen...ja 40 talet och där fanns det ett par fotbollstora getingbon jag måste fixa till på något sätt, innan jag rivet huset. bensin i balja under kan fungera sägs det. ett annat sätt är att hälla bensin på huset och tända eld på det istället :)

Snyggt jobb, det där blir nog alldeles kanon det.
Getingbon, om du kan komma fram till dom tas enkelt bort med en stor plastpåse om som du snabbt knyter ihop så ingen geting hinner ut.
Görs med fördel på natten när dom sover.
Annars en dammsugare med munstycket någon cm ifrån öppningen och sedan låta den stå på nå'n timme till alla getingar hamnat i dammsugaren.
Det sista som brukar komma ut är en stor drottning som undrar var alla arbetare är.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Hoffen » 2018-08-07 20:35

Startgas i kombination med dammsugare.
Bomba in så mycketstartgas (eter) du bara kan i bo't och sug upp de sovande små liven med dammsugaren.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-07 23:15

Blir en liten test spelning imorgon när limmet torkat lite. eter(startgas) lät smart och även dammsugare. det är ett litet uthus som är 19kvm som ska "kapas" så det blir mindre så jag får bygga ett garage i framtiden. tyvärr är "vinden" om man kan kalla den det väldigt trång. tror jag nog inte skulle kunna krypa i den, dessutom är jag osäker på om det finns fler getingbon därinne, så att ställa in en balja med bensin kan nog göra susen då om det finns flera bon så bör även dom ryka av gasen/ ångorna.
Har inget emot getingar egentligen då det är nytto djur som håller skadedjur och annat stången men i det här fallet är dom ivägen och dom KOMMER bli vansinniga när vi kommer och ska såga i "deras" hus.
plastpås tricket kommer nog fungera på min vanliga vind, däruppe har jag inte varit alls på...ja flera månader, misstänker att jag kan ha en stor fotboll där också. brukar ta dom på våren när det är golfbollar men iår har det inte blivit av. i värsta fall kan man vänta till vintern, då möter man inte mkt motstånd :)

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-08 14:04

test spelning med en liten förstärkare helt fel för ändamålet men dom fungerade och den bas dom producerade var ganska imponerande för storleken. djupbasen ville den inte riktigt vara helt med på men jag hoppas boosten i en bil samt de extra inställningarna på monoblocket kan fixa till det lite, nästan lite BOSE över det hela med trix för att fixa dåligt ljud :)

Den bas jag hörde mellan mellanregistret och diskanten som skramlade igenom (tecno funkade OK) hördes riktigt fast rapp och distinkt. inte som basreflexer som kan bli lite bumliga. mina stadgar i lådan verkade fungera bra, inget irriterande lådskrammel kunde höras.

Nu ska bara lite tyg på(ska inte vara jätte snyggt då det främst är till för att den inte ska glida runt överallt) sen har jag inga ursäkter för att inte dra kablarna i volvon.
Bilagor
thumbnail_20180808_134749.jpg
thumbnail_20180808_134749.jpg (285.29 KiB) Visad 5249 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-08-08 17:42

aka_the_barf skrev:test spelning med en liten förstärkare helt fel för ändamålet men dom fungerade och den bas dom producerade var ganska imponerande för storleken. djupbasen ville den inte riktigt vara helt med på men jag hoppas boosten i en bil samt de extra inställningarna på monoblocket kan fixa till det lite, nästan lite BOSE över det hela med trix för att fixa dåligt ljud :)

Den bas jag hörde mellan mellanregistret och diskanten som skramlade igenom (tecno funkade OK) hördes riktigt fast rapp och distinkt. inte som basreflexer som kan bli lite bumliga. mina stadgar i lådan verkade fungera bra, inget irriterande lådskrammel kunde höras.

Nu ska bara lite tyg på(ska inte vara jätte snyggt då det främst är till för att den inte ska glida runt överallt) sen har jag inga ursäkter för att inte dra kablarna i volvon.

Det finns ju plats för basreflex om det skulle hampa sig så.
2x6½ motsvarar 8" så röret kan lätt räknas ut för bibehållen belastning som gör att elementen inte hoppar okontrollerat.
65 x 153 mm ger styrning som bromsar elementen utan att ge sämre bas.
Annars kan du prova att räkna på en avstämning där du vill ha den och få än bättre resultat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-09 14:45

Ska först testa hur det låter i bilen. Men det förra lilla lådan jag byggde med 2x 6or lät i princip ingenting inomhus. I bilen däremot blev det STOR skillnad.

Den här lyckades producera lite bas inomhus viljet kan betyda att det bara kan bli bättre i bilen. Dessutom om jag lyckas ställa in steget ordentligt så bör det kunna fungera.
Steget är byggt för att kunna "pusha" lägre frekvenser uppåt på db stegen. Sen hur det funkar i verkligheten får jag se

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-08-09 14:49

Tycker inte du ska porta den, åtminstone inte efter Perfectors råd.

Det finns säkert mer hjälp här om du stöter på några konstigheter! :)

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-10 11:00

ska först och främst få in den i bilen innan jag gör något åt själva lådan. men jag tror inte jag vill porta den och jag tror inte jag kommer behöva det heller. med alla rattar som det där lilla steget har så anser jag att jag nog är en dålig människa om jag inte lyckas få det att låta okej iallafall.

Tänkte du på hans råd om att sätta en port inuti lådan, har ingen skiljevägg där så det kommer inte gå. så mkt vill jag inte bygga om lådan heller, basreflex är sista utvägen efter jag tagit mig igenom depressionen av att vara en dålig människa som inte ens kan "BOSE" fula till ljudet.
Bilagor
thumbnail_20180810_105229.jpg
thumbnail_20180810_105229.jpg (205.25 KiB) Visad 5155 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-08-15 13:35

Nå?

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-15 21:56

Ja jag har inte kommit igång med dragningen än faktiskt. inte nog med att det regnat men det har varit svalt och då finns det mycket annat att göra som jag inte orkat förut. MEN jag har inte glömt bort er eller lådan, den bara vilar lite nu :). SENAST nästa vecka kan jag sätta igång. imorgon ska lilla huset kapas och getingarna är...många och arga. hängt upp ett par geting fällor för att minska antalet och sedan ska jag ställa in lite bensin tidigt imorgon, sen går resten av dagen åt att böka med huset utan getingarna förhoppningsvis.
min flickvän tycker att vi "inte gjort något på semestern" så på fredag blir det heldag på stan. lördag är det botkyrka träffen där man kör bil i skogen hela dagen och söndag...kan fungera, om jag inte är bakfull :roll:

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-08-15 22:03

aka_the_barf skrev:imorgon ska lilla huset kapas och getingarna är...många och arga. hängt upp ett par geting fällor för att minska antalet och sedan ska jag ställa in lite bensin tidigt imorgon, sen går resten av dagen åt att böka med huset utan getingarna förhoppningsvis.


Jag hade ett getingbo utanför mitt köksfönstret, ringde hyresvärden som skickade en såndär skadedjursbekämpare. Han kom dit och sprutade in ett pulver i en springa mellan en takregel och betongväggen den går in i. Det blev först ett j*vla liv på dem och några timmar senare (när jag kom hem) såg jag inte en enda geting. Pulvret var något nervgift som arbetarna drar in och så att säga bjuder drottningen på den, när hon dör så dör alla andra oavsett om de blivit förgiftade eller inte. Det var imponerande effektivt.

Nomor heter företaget.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-17 00:02

Flyttade dörren till "vardagsrummet" så biten utan pannor ska rivas för att komma ned under den magiska 15KVM gränsen(tak utskjutning under 50cm räknas inte in antar jag?)
skyddar läkten mot regn med lite plast så det inte kryper in under delen som ska vara kvar.
ska fortsätta med svärfar vid senare tillfälle när jag förhoppningsvis dödat geting boet på mini vinden, det hänger 2 getingfällor på hörnet kan ni se, en köpt i glas på rusta och min egna av en pepsi flaska. under hela dagen har dom "fångat" 3 getingar inte så lyckat. har oblandad saft i dom, kanske ska ha nått annat?
var lite nojjigt när vi arbetade ibland då dom blev lite irriterade, men dom var groggy av bensinen jag ställt upp i en skål på vinden. funderar på att borra ett litet hål innifrån och föra in ett sånt där rör från typ 5-56 flaska och trycka på med radar eller liknande. det jävliga är att dom nog hittar mig rätt snabbt eftersom jag numer saknar fönster och dörr. fönstret är hel plastat men dörren är lite små plastad så man kan gå in men ska skydda lite mot regn då fodret till dörren ligger därinne tills vi satt panelen på "nya" utsidan.
geting boet var mer aktivt och större än jag trott.

angående basen så har jag börjat klä in den med spray lim och lite klammer, funkar rätt bra. kommer en bild till sen.
Bilagor
thumbnail_20180816_195320.jpg
thumbnail_20180816_195320.jpg (533.98 KiB) Visad 4992 gånger

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-27 19:50

Har inte glömt er MEN ibland händer det saker som ni ser på bilden. tänkte tjejen kunde få fila/slipa på sin lilla rost bubbla som såg väldigt liten och oskyldig ut på hennes jeep wrangler. bra att hon lär sig medan jag servar peugeoten tänkte jag. sen säger hon att det blev ett litet hål.
tur att jag köpte spackel tänker jag och hämtar kniven för att rensa så gott jag kan, det fanns en del rost och hålet slutade inte växa heller som ni ser. sen började det regna mitt upp i allt men jag tror det klarar sig hyfsat med zinkfärg på spacklet. när jag byggt garage i framtiden så kommer jag kapa bort en stor bit av den flygeln och göra om det eftersom det fanns mkt mer rost men mycket mindre tid att fixa det eftersom bilen används dagligen.

sen undrar ni nog vad jag gjorde hela förra veckan, jo jag jobbade med sämsta skiftet. börjar 9 och slutar "när det är klart" vilket kan betyda allt från 7 till 12 på natten så då kunde jag inte göra så mkt. men helgen ska jag planera upp för att dra kablarna i bilen så det blir klart innan den ska ställas undan under vintern. i helgen sov jag och spacklade bil i stundtals ösregn
Bilagor
thumbnail_20180826_160934.jpg
thumbnail_20180826_160934.jpg (282.68 KiB) Visad 4926 gånger

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-09-01 18:57

Lite fin dragning med gummigenomföring och allt. ska dra lågnivån en annan dag. jorden blir lite av en funderare men bältes fästet borde fungera?

Dödat genting boet också, borrade hål i taket under på flera ställen där jag trodde boet var och pumpade in geting gift på burk, nu verkar dom döda. stackarna fattade inte vart fienden kom ifrån.
Bilagor
Resized_20180901_175235_8340.jpeg
Resized_20180901_175235_8340.jpeg (269.82 KiB) Visad 4878 gånger

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-09-14 16:08

Så nu är den på plats och besvikelsen är enorm. basen i sig är ett prestanda monster men jag får helt enkelt inte in ljudet i kupen. i bakluckan är basen sjuklig, med stegets boost funktion klättrar den lågt ned. medan jag satt inne i bilen med stänga dörrar och tyckte basen var medioker satt frugan inne i huset 100 meter bort och undrade vem som dragit igång en fest någonstans med så hög musik tidigt på dagen.

för att strö salt i såren så blickar alla lampor i takt med basen OCH lambda lampan har börjat lysa vilket jag tror beror på strömfall. spelade rätt hårt i flera minuter och lungt ett bra tag innan det med steget var iskallt, kan verkligen rekommendera klass D steg, speciellt i en bil.

så nu är frågan om jag ska:

1. kasta in handduken och skaffa basar under sätet, har ju redan steg och allt även om det är overkill för sådana system men hellre för hög än för låg effekt. bas lådan kommer jag säkert få användning för en annan dag.

2. eller försöka bygga en ram som "leder" basen in i kupen, frågan är hur lyckat det brukar vara?

3. Ställer basen upp i baksätet och spänner fast den med bältet och säger till alla att det är min släkting. :roll:

i en coupé eller kombi skulle den här lådan vara perfekt.

väldigt kluven. om jag väljer väg 2 så innebär det nog ingrepp i bilen vilket jag helst undviker då det inte är en rostburk utan rätt fin.

Om basarna kan jag bara säga monster dom tuggar i sig effekt och låter bra när dom gör det också, spelar högt och tydligt(om man inte befinner sig i kupen).
.
helt ärligt trodde jag inte det skulle vara ett problem att få in basen i kupen med så mkt effekt och tryck. har skidluckan öppen och basen ställd mot den.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-09-14 16:18

Fasen va trist med att du inte får in basen i kupén. Kanske skulle du skaffa en hatthylla du kan modda och bygga in basarna i den?.. (ha kvar hatthyllan så du fortfarande kan återställa..)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-09-14 19:41

aka_the_barf skrev:Så nu är den på plats och besvikelsen är enorm. basen i sig är ett prestanda monster men jag får helt enkelt inte in ljudet i kupen. i bakluckan är basen sjuklig, med stegets boost funktion klättrar den lågt ned. medan jag satt inne i bilen med stänga dörrar och tyckte basen var medioker satt frugan inne i huset 100 meter bort och undrade vem som dragit igång en fest någonstans med så hög musik tidigt på dagen.

för att strö salt i såren så blickar alla lampor i takt med basen OCH lambda lampan har börjat lysa vilket jag tror beror på strömfall. spelade rätt hårt i flera minuter och lungt ett bra tag innan det med steget var iskallt, kan verkligen rekommendera klass D steg, speciellt i en bil.

så nu är frågan om jag ska:

1. kasta in handduken och skaffa basar under sätet, har ju redan steg och allt även om det är overkill för sådana system men hellre för hög än för låg effekt. bas lådan kommer jag säkert få användning för en annan dag.

2. eller försöka bygga en ram som "leder" basen in i kupen, frågan är hur lyckat det brukar vara?

3. Ställer basen upp i baksätet och spänner fast den med bältet och säger till alla att det är min släkting. :roll:

i en coupé eller kombi skulle den här lådan vara perfekt.

väldigt kluven. om jag väljer väg 2 så innebär det nog ingrepp i bilen vilket jag helst undviker då det inte är en rostburk utan rätt fin.

Om basarna kan jag bara säga monster dom tuggar i sig effekt och låter bra när dom gör det också, spelar högt och tydligt(om man inte befinner sig i kupen).
.
helt ärligt trodde jag inte det skulle vara ett problem att få in basen i kupen med så mkt effekt och tryck. har skidluckan öppen och basen ställd mot den.

Alternativ 1.
Du kan prova att sätta elementen på en baffel utan låda och montera den så basarna sitter mot genomlastningsluckan.
Alternativ 2.
Jag har sett folk som borrat massor med hål i ryggen på baksätet, så stor som elementkonen och sedan skruvat fast elementen direkt i ryggen.
Alternativ 3.
Mycket extra jobb med att sätta bitumen/blymattor på alla stora plåtytor i bakluckan och sedan ta steg 1.
Alternativ 4.
Inte alls roligt, men en ordentligt stor bas som passar helt mot genomlastningsluckan, gärna ett element med hög TotalQ på över 0.6.
Då räknar alla program på en nästan oändlig låda så då blir skuffen precis "lagom stor".
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-09-14 19:47

https://imgur.com/a/bnpXhnW
https://imgur.com/a/eayh6sn
https://imgur.com/a/RXbwxaQ

testade IMG men det fungerade inte av någon anledning, nåja ni får jobba lite och klicka på länkarna istället.

högtalarna som sitter där är bra och härligt retro orginal. "hatthyllan" är ett extremt tunt hårt tyg eller jätte tunn träbit med tyg på, lådorna med 69orna får ned under till en plåt och därav kommer problemet. jag vill gärna ha kvar 69orna och slippa göra en ny tunn hatthylla för att dölja hålen, sen så måste jag bygga in ventilationshålen ni ser precis vid rutan i nya hyllan. ljudet kommer inte vidare för att bagaget är en helt egen "låda". har enbart fram system i bilen och dessa 6x9or och dom gör rätt mycket för ljudbilden. bilen har ett bra allround ljud det som saknas är basen.

installationen är den bästa jag någonsin gjort, jordningen kanske är overkill som ni ser men det är bättre med för mkt än för lite, inget generator surr här inte(zink färg mot rost på jordningsbilden).

en kompis ska komma över imorgon och kika lite han med och se om han kan se något man kan göra.

EDIT: tog ut felkoder(ja bilar från sent 80 tal har sådant, trodde jag inte) och den säger lambdan men jag ska nollställa innan jag börja jaga fel, eftersom det kom när jag spelade på bra så alla lysen i bilen blinkade så hoppas jag att det beror på det. batteriet är för litet och har 10år på nacken så jag jag tror att generatorn fick kämpa på bra eftersom vartalet även sjönk i takt med musiken.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-09-16 02:24

Bytte batteri idag och lambda lampan försvann, så det hade med strömfallet att göra. med lite mer trixande på steget kunde jag få lite mer bas i bilen och när jag på polarens inrådan vände basen med elementen bakåt så fick jag mer bas men dessvärre mer otydlig. ska nog försöka göra en lite ram eller träbitar jag kan klämma fast lådan samtidigt som jag tätar mot skidluckan. den kan nog bli rätt okej endå.
det värsta jag upptäckt är att regplåt en vibbrerar som fan, riktigt volvo-raggar-jag-är-18-med-2x-15tummare-bak. inte undra på att alla kollade kostigt på mig. "nån har lånat grabbens bil ser jag". nä det måste fixas.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-09-23 09:22

Hör och häpna men det där låter "bäst" tyckte basen var lite bumlig när den låg så men det visar sig att den låter förträffligt vid metal och hårdtrock vilket får öronen att blöda i den andra bilen med reflex låda. var faktiskt lite orolig för att den här lådan inte skulle klara av det och låta liknande illa. men den är väldigt rapp och hänger med väldigt bra när dubbla bas kaggar smattrar iväg.

den får vara sådär tillsvidare då jag som vissa vet håller på att kapa av en liten bod. igår var jag ute och slog loss lite brädor. av slöhet och trots frugans inrådan om att jag ska ta på mig skorna med spikskydd så struntade jag i det "ska inte gå på nån spik ska ju bara ta bort lite plankor". i sann gordon freeman anda stog jag och slog bort plankor med kofoten i högsta hugg varpå jag behöver lite mer stadga (biltemas förstärka kofot som väger en del). tar ett snabbt steg bakåt och känner hur en spik borrar sig in i fotsulan. haltar in och rengör skadan. vid 9 på kvällen sitter jag på huddinge närakut men deras stelkramps sprutor är slut så jag får åka till huddinge sjukhus istället. nu ska jag iväg och hämta antibiotika.
Bilagor
thumbnail_20180916_162317.jpg
thumbnail_20180916_162317.jpg (534.21 KiB) Visad 4650 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-09-23 11:07

Ajfifan, spik (rostig eller inte) är nog inte mysigt att få in i foten. Hoppas det läker utan någon drama!

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-09-27 22:51

Tack för omtanken. Men nu snart en vecka senare känns det bättre.
Dom snålade inte med antibiotikan heller. Riktigt feta piller.
Idag var första dagen det inte ran blod och skit ur hålet, antar att kroppen håller sår öppna för att sköta rengöringen bättre. Jag har givetvis skött om foten pedantiskt med fina plåster och mycket alsolsprit.
Läkaren sa att fot skador ska man inte avfärda då dom snabbt kan bli riktigt dåliga.
Ögonen och munnen läker snabbast medan fötterna ligger långt ned på prioritets listan över skador som ska lagas.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-09-27 23:12

aka_the_barf skrev:Ögonen och munnen läker snabbast medan fötterna ligger långt ned på prioritets listan över skador som ska lagas.


Tänker man på det där med lite enkel logik så borde de (fötterna) ju läka snabbt om ögon och/eller mun inte också är skadade samtidigt. :D

Hur som helst låter det ju som att du är på bättringsvägen så det får man väl .. typ, gratulera (?) för. :)

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-09-30 01:29

Handlar mycket om blodflöde också. senor och ligament läker väldigt sakta för det är lite blodflöde i dom medan muskler med högt blodflöde läker snabbare.

lite ontopic så funkar basarna bra och jag är rätt nöjd men en del fin inställning kvarstår, steget är bara grovt inställt och boosten vid låga toner är rätt påtaglig så där vill jag ha en bättre övergång. sen måste steget fästas på nått bra ställe där det är lätt att komma åt att ställa in och att det inte kommer vatten på den. bakluckan läcker in lite vatten vid listen men lyckas jag få in steget vid baslådan så är det inget problem dör där kommer inget vatten in. ska även se över vad jag kan göra för att få en tätare baklucka. listen ser hel ut men är 30 år gammal så där ligger nog problemet men andra sidan är helt tät så luckan kanske bara är lite sned? i vilket fall så ska inte steget ligga och fara runt i bagage utrymmet hur som helst.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster