2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-18 11:15

Tog en snabbsession i Bastun och rekommenderar därefter;

- Inte portad låda. Ska man tro på de parametrar jag hittar för det elementet (GAS GPP65D1) så ger den en väldigt peakig avstämning. Ska man få bort den har man att göra. Kanske behöver man modda elementet.

- Sluten låda. Storlek har inte skitstor betydelse, 40-50L med fluff i, nått stag, kanske lite bitumenmatta om man så vill.

Även med 40L låda ligger lådtrycket vid MOL lågt nog att slaglängden på elementet tar slut innan det når 150dB. Tonkurvan kommer börja falla mjukt ganska tidigt (70-80Hz) så kommer bilens kupé att boosta det kraftigt så det borde inte bli basfattigt.


Några asterisker som jag inte vet var jag ska placera dem;

* Då slaglängden inte är specad någonstans så drog jag till med en gissning på 10mm, Sd är inte heller specat så jag drog till med 135cm2.
** Jag har inte och kommer inte hävda att jag kan billjud, så hur man skulle stämma av en portad baslåda för bil är i skrivande stund ett frågetecken för mig. Ska man ta hänsyn till vägbrus, ska man inte.. etc.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-18 11:38

Bilar måste vara svårt att bygga efter, eftersom alla bilar är olika, saker kan skrammla och mkt annat som kan störa, man måste nog göra mycket för finlirande i bil.
Vart ska jag ha bitumen mattan? På insidan?

Ska kika på basta.

Kollade imorse innan jobbet bas box och den rekomenderar ca 12 liters låda. Det jag inte kopplade var att med mycket dämpvadd så hamnade jag på ca 70hz f3 (heter det så?) Men med väldigt lite hamnade jag på 59hz.
Ska inte sluten ha mycket vadd? Eller gör jag bara lådan större? Ca 20 liter funkar nog bra i skuffen utan att ta bort utrymmet.

Har 2 talspolar i elementen om 1 ohm blir det rätt om jag serie kopplar dom för 2 ohm och sen paralell kopplar elementen för 1ohm(steget klarar 1 ohm). Finns det nackdelar med det?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-18 12:31

Cortado skrev:- Inte portad låda. Ska man tro på de parametrar jag hittar för det elementet (GAS GPP65D1) så ger den en väldigt peakig avstämning. Ska man få bort den har man att göra. Kanske behöver man modda elementet.

Ja, kan man inte i varje fall mäta impedansen famlar man lite i blindo. Men om man kan det, och det är ju inte helt överdrivet svårt, så kan man labba med portens Q och output genom både Svante-slits, dämpmaterial kring mynningen och kanske strömningsmotstånd mellan element och port. Men bara två element ger väldigt små lådor som det är svårt att få plats med portar i. Nu blir det kanske överambitiöst, men...

Tre element i 25-30 l, avstämning runt 30 hz och port-Q cirka 7-10 ser inte helt illa ut. Speciellt om man tänker sig att porten tappar lite. Ett okapat 68x400 mm rör med portar - med mynning åt sidan - får med lätthet plats i en avlång, liggande låda.
Det ger ett system som tappar 5-6 dB per oktav från ungefär 70 hz, men jag gissar att en bilkupé lyfter det dubbla. Bara en svag topp runt 30, men annars inom någon decibel från den höftade "målkurvan" ner till 25 hz. Någon som vet med större säkerhet ungefär vad som är rimligt att räkna med i form av baslyft?

En impedansmätning görs relativt enkelt med ljudkort för både in- och uppspelning, några för kortet passande sladdar med krokodilklämmor i ena änden, och ett motstånd. Svante har bra mjukvara även för detta.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-18 13:08

aka_the_barf skrev:Bilar måste vara svårt att bygga efter, eftersom alla bilar är olika, saker kan skrammla och mkt annat som kan störa, man måste nog göra mycket för finlirande i bil.


För basregistret så är det inte så stor skillnad. Sätter man det i perspektiv så har lägre frekvenser våglängder som är längre än bilens insida. Exempelvist så är halvperiodslängden för 30Hz 5,7 meter. Det betyder mer eller mindre att ju längre våglängden är i förhållande till bilens längsta mått (på insidan) desto mer trycksätter basen hela bilens insida snarare än att det är ljudvågor som "studsar omkring" i bilen.

Visst kan saker skallra, men det beror inte på högtalaren så att säga utan att saker är lösa eller sitter löst. Men ja, insidan på en bil är som utgångspunkt suboptimal för att få bra ljud så svårt är det.

aka_the_barf skrev:Vart ska jag ha bitumen mattan? På insidan?


De största fria ytorna på insidan av lådan. Om du stagar lådan vettigt så gör bitumenmattorna inte så stor skillnad - där jagar man millimetrar. Om du väljer mellan stag och bitumen så skulle jag säga stag. Både och om du vill overkilla lite för nattsömnen.


aka_the_barf skrev:Ska kika på basta.


Gört. Det är ett bra program, hjälp finns ofta här på forumet. Även Svante som är upphovsman till det figurerar här, i skuggorna. :)


aka_the_barf skrev:Kollade imorse innan jobbet bas box och den rekomenderar ca 12 liters låda. Det jag inte kopplade var att med mycket dämpvadd så hamnade jag på ca 70hz f3 (heter det så?) Men med väldigt lite hamnade jag på 59hz.
Ska inte sluten ha mycket vadd? Eller gör jag bara lådan större? Ca 20 liter funkar nog bra i skuffen utan att ta bort utrymmet.


Ja, med tanke på elementets egenskaper så gör lådstorleken inte så stor skillnad. Varför du bör välja en större låda är för att ljudtrycket inuti lådan ska bli lägre. När trycket i lådan börjar passera kring 150dB så börjar luften i lådan dista och det gör den "lättare" när lådan är liten. Sen får du lite hjälp vid lägre frekvenser med en större låda, i ditt fall ska man betona lite eftersom elementet är så styvt. Jämför jag en 12L låda utan vadd mot en oändligt stor låda så är det lite knappt 3dB skillnad vid 20Hz, 1,5dB vid 40Hz.

Vaddet har två funktioner och det är dels att den gör lådan större och det andra är att den minskar de resonanser som finns inuti lådan.


aka_the_barf skrev:Har 2 talspolar i elementen om 1 ohm blir det rätt om jag serie kopplar dom för 2 ohm och sen paralell kopplar elementen för 1ohm(steget klarar 1 ohm). Finns det nackdelar med det?


Ja, det är nog den bästa lösningen.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-18 20:19

Verkar som att lådan inte har så stor betydelse storleksmässigt om den är över 12 liter vilket beror på elementens egenskaper, vilket nog är både bra och dåligt(dåligt om man vill göra en stor låda och få ut mkt mer av högtalaren).

egentligen är det nog bara ut och mäta i skuffen och fundera lite på hur mkt utrymme högtalaren ska få ta upp, ju mer ju bättre, även om skillnaden verkar ganska försumbar efter 12 liter. skulle det skita sig sig så finns en plan b som kan fungera bättre, 2 små platta lågor som ligger under sätena. bara kolla så dom överhuvudtaget kommer in där om jag blir missnöjd med skuffen. det är en bra fördel med dessa små högtalare, att dom kan vara lättare att placera på andra ställen än dom traditionella.

mätt lite i skuffen och märkte att jag hade mindre utrymme än jag trott att leka med, dels pga ett par stora metall delar(sittet tyg över) som sticker ut på vardera sida om hatt hyllan högt upp.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-18 21:12

aka_the_barf skrev:Verkar som att lådan inte har så stor betydelse storleksmässigt om den är över 12 liter vilket beror på elementens egenskaper, vilket nog är både bra och dåligt(dåligt om man vill göra en stor låda och få ut mkt mer av högtalaren).


Ja, för att vara övertydlig, jag tycker du ska ha mer än 12L, snarare runt 30-40L i minsta lag och säg max 50L.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-19 06:12

Blir en 30 liter låda med mdf i 22mm få se om jag får arslet ur vagnen efter jobbet idag och åka iväg och köpa mig ett par plankor.

en annan intressant sak är steget som jag kikat lite närmare på, det har 2 st gain. först har man den vanliga gainen som styr volymen från tex 150hz och nedåt, sen har jag en till gain som jag kan sätta på tex 60hz och nedåt, så jag kan "boosta" ett visst frekvens område. få se hur den fungerar i praktiken, kanske låter riktigt illa 8O

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-19 11:12

aka_the_barf skrev:Blir en 30 liter låda med mdf i 22mm få se om jag får arslet ur vagnen efter jobbet idag och åka iväg och köpa mig ett par plankor.

en annan intressant sak är steget som jag kikat lite närmare på, det har 2 st gain. först har man den vanliga gainen som styr volymen från tex 150hz och nedåt, sen har jag en till gain som jag kan sätta på tex 60hz och nedåt, så jag kan "boosta" ett visst frekvens område. få se hur den fungerar i praktiken, kanske låter riktigt illa 8O


22mm är nog onödigt för en så liten låda, 19 räcker. Du spar några kronor på det och så blir det inte lika tungt att hantera. :D

Stagen gör större skillnad än de 3mm i styvhet.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-19 12:15

Men med 22mm så borde jag slippa stadga? Slipper jag plonk ljud så kan det vara värt några kronor och nått kilo extra

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-19 14:53

aka_the_barf skrev:Men med 22mm så borde jag slippa stadga? Slipper jag plonk ljud så kan det vara värt några kronor och nått kilo extra


Ptja, jag hade kört 19mm med nått stag snarare än 22mm. Skulle nästan kunna gå ner till 16mm bara för att trotsa lite (visst, kanske med lite mer stagning men ändå inte mycket). :D

Det finns mycket myter kring det där.. vissa bygger ju små lådor med 30mm.. det är vansinne, tycker jag.


Vad har du för verktyg att bygga med?

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-19 15:25

Cirkelsåg, sticksåg, borrmaskin, skruvdragare. Ganska vanliga saker.

Finns folk som bygger med betong, det känns som överkurs. Slipper gärna stadga men att köra 30mm på en sån liten låda känns definitivt som overkill.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-19 15:37

aka_the_barf skrev:Cirkelsåg, sticksåg, borrmaskin, skruvdragare. Ganska vanliga saker.

Finns folk som bygger med betong, det känns som överkurs. Slipper gärna stadga men att köra 30mm på en sån liten låda känns definitivt som overkill.



Räcker ju med "pinnar" mellan de större väggarna typ. Behöver absolut inte vara något uträknat, CNC-fräst tekniskt under som godkänts av NASA.. :D

Säg då att du har 25cm mellan de två största paralella väggarna, då kan ett stag vara en bit MDF som är 25cm lång och säg 5cm bred (19mm tjock). Limma fast den mellan väggarna, gärna med polyuretan. Det måste inte vara exakt i mitten, det är tom bra om du stagar lite asymmetriskt.

Baffeln kommer ju ha elementen i sig, den behöver du inte staga iom att elementen stagar "i sig". Vill du så kan du ju sätta ett stag från baffeln till baksidan.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav darkg » 2018-07-19 16:27

Håller med om "pinnar". Mycket verkan på liten massa, kostnad och möda. Men om man vill slippa stag (mitt genom lådan) kan man väl ändå ännu lite enklare förstyva sidorna med pålimmade reglar / mdf-bitar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-19 16:34

Nu har ni satt saker i mitt huvud så nu sket jag i 22mm mdf och kör nog 19mm istället med något stag mellan de stora bitarna.
Stag behöver väll inte vara något tekniskt under? Stadgade en låda med pinnar som man brukar märka ut vart man ska borra i marken och det fungerade rätt bra.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-19 17:50

aka_the_barf skrev:Nu har ni satt saker i mitt huvud så nu sket jag i 22mm mdf och kör nog 19mm istället med något stag mellan de stora bitarna.


Det är bara att gratulera, alltid bra att få saker i huvet. :D

aka_the_barf skrev:Stag behöver väll inte vara något tekniskt under? Stadgade en låda med pinnar som man brukar märka ut vart man ska borra i marken och det fungerade rätt bra.


Näe, exakt. Jag har ett par subbar hemma på 130-140L där jag verkligen överkillade stagningen. Dessutom hade jag 22mm MDF. Idag hade jag inte byggt likadant, hade inte ens byggt med 15"arna jag byggde med. Men men, tillgång till CNC gjorde att det var relativt enkelt att göra det hela.

Det finns mycket värre problem att ta hand om än stagningen men är man inte så insatt blir det lätt att överfokusera på något som någon någonstans kanske överdrivit vikten av. Självklart är det inte oviktigt men skillnaden mellan OK stagning och riktigt bra stagning tror jag är en mycket mindre prestandavinst än t.ex. att göra någon (vettig) åtgärd för akustiken i ens rum. Nu pratar vi visserligen billjud här i den här tråden.. men ändå. :)

Tillexempel så är jag en aning skeptisk när jag ser saker som detta: http://magico.net/technology/enclosures.php

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-19 19:09

Ja vissa bilder man sett på riktigt stag galningar är där dom stadgar med 5-10 cm mellanrum och inga dåliga doningar heller, stora feta mdfbitar med massor av hål i. det är säkert inget dåligt men många av stagen gör nog ingen större nytta heller mer än att ta upp plats i lådan som gör den större och mycket tyngre.

har man tillgång till professionella verktyg och maskiner så skulle jag nog och festa till det lite.

måste ta tag i kabel dragningen också men antar att en volvo 740 inte bjuder på några större överraskningar på den fronten. den lilla peugeoten var en sattyg att dra kablar med borrande i torped väggar och inget annat val än att dra kablarna under mattorna största delen av biten, jag KUNDE rivit ut säten och hela inredningen men det kändes inte värt det. så ska ni bygga ljud i en av trillingbilarna (107,c1, aygo) så går det men är inte någon hit och även en liten baslåda som jag satte in tar upp det mesta av bagage utrymmet(det är väldigt litet utan fällda säten, hmm även med fällda säten är det litet).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Nattlorden » 2018-07-19 19:35

aka_the_barf skrev:Ja vissa bilder man sett på riktigt stag galningar är där dom stadgar med 5-10 cm mellanrum och inga dåliga doningar heller, stora feta mdfbitar med massor av hål i. det är säkert inget dåligt men många av stagen gör nog ingen större nytta heller mer än att ta upp plats i lådan som gör den större och mycket tyngre.


Tja... B&W stagade sina Matrix så här:
Bild

Är/var de galningar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-19 19:48

Nattlorden skrev:Tja... B&W stagade sina Matrix så här:
[ Bild ]

Är/var de galningar?


Jag var på väg att nämna just B&W's Matrix, sen tyckte jag det räckte med Magico - det känns mer Dyr-Fi än B&W. Kanske är den (B&Ws Matrix) inte galen men frågan är hur många millimetrar bättre högtalaren blev av den?.. tror nog att de större vinsterna gjordes på andra områden, t.ex. element och delningsfilter. Sen förstår jag ju att de gjorde en no-compromises-högtalare för tjocka plånböcker, så en såndär stagning tjänar ju flera syften där det akustiska är en av dem.

Av någon för mig okänd anledning så hör jag en manlig finsk nyhetsuppläsare säga "Matrikksi" när jag ser "Matrix". Man är bra skum ibland.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Nattlorden » 2018-07-19 20:41

Jag tänker på
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-19 20:53

Den där stagningen var inte dålig den heller, men är det företag som gör det så har dom nog lagt mycket forskning på att det som sagt ska tjäna mer syften än enbart stagning...eller ja hoppas man nog iallafall eftersom de nog inte är den billigaste modellen.

Det roliga är att se amatörer som en själv som fått stagning på hjärnan och stagar upp lådan så den skulle tåla en granat attack :roll: . men vad gör man inte för att sova gott om natten :lol:

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-19 21:16

Nattlorden skrev:Tja... B&W stagade sina Matrix så här:
[ Bild ]

Är/var de galningar?

Galningar är väl att ta i... Men B&W är definitivt nere i USP® och ormoljeträsket och slirar rätt ordentligt ibland. Klotformade mellanregisterkammare, diskantflöjter, golfbollsportar, diamantmembran, flacka filter och matrixstagning är ju allihopa saker som ger snygga broschyrer men ingenjörsmässigt är mycket tveksamt. På senare tid har de drabbats av filterminimalismsjukan och i stort sett alla modeller lider av fruktansvärda integrationsproblem och berg-och-dalbanetonkurvor. Spridningsmässigt har det också sett ut lite hur som helst även längre tillbaka.
Det är väl en av firmorna jag menar har tappat all kompetens, ambition och glöd - och lever nu på sitt varumärke, (sponsrings)samarbeten med stora studios, gul(/grå) kevlar och glättiga kataloger.

Att en enskild modell som utgick för flera decennier sedan, konstruerad av folk som inte längre finns kvar, uppskattats av flera tekniskt kompetenta på forumet ska inte tillgodoräknas företaget i övrigt helt i onödan. Gamla meriter.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-20 00:03

gopnik skrev:Gamla meriter.


Ja, exakt. Medhåll. :)

Vad tyckte du om Magico?.. Känns konstigt att staga med ett material där ljudhastigheten är mångdubbelt högre än det är i trä/MDF.. och desstuom mer eller mindre fylla lådan med sådana..

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-20 00:10

aka_the_barf skrev:Det roliga är att se amatörer som en själv som fått stagning på hjärnan och stagar upp lådan så den skulle tåla en granat attack :roll: . men vad gör man inte för att sova gott om natten :lol:


Jo, men sådär är det. Vet man inte så vet man inte, dessutom kanske man inte vet att man inte vet. :)

Jag ska också säga att jag inte vet så mycket jag heller. Har vart nyfiken och intresserad och börjat läsa lite böcker, haft "rätt" umgänge och hängt här.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-20 11:28

Så hur ska jag göra med stoppningen? Enligt basbox så höjs f3 med mycket stoppning MEN lådan jag ska göra är ungefär 3 ggr så stor som rekomenderades? Kan jag med gott samvete fylla lådan till brädden med ull eller häfta dit lite sparsamt på väggarna?

Nån som vet någon bra sida där man kan lägga upp bilder. Photobucket och img schack funkade bra förut men inte längre, tror man måste bli medlem.

Kan ju va trevligt att visa nått sedan när det börjar hända nått

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-20 12:36

aka_the_barf skrev:Så hur ska jag göra med stoppningen? Enligt basbox så höjs f3 med mycket stoppning MEN lådan jag ska göra är ungefär 3 ggr så stor som rekomenderades? Kan jag med gott samvete fylla lådan till brädden med ull eller häfta dit lite sparsamt på väggarna?


Jo, du kan fylla rätt frikostigt. Hade du kunnat impedansmäta högtalaren så kan man fylla, mäta, fylla, mäta och när man ser att impedanspeaken börjar öka istället för att sjunka så börjar lådvolymen minska av fluffet. Det finns alltså en brytpunkt på när fluffet inte längre isotermiserar (gör lådan större). Om man sedan vill fylla lådan är en entydig ja/nej-fråga - det har diskuterats förr på faktiskt. Men för din situation säger jag att du kan andas ut och fylla lådan så att det inte är packat och att det inte kommer in i elementen.

Använder du t.ex. glasull, stenull eller nått sånt så brukar det vara skivor av en viss tjocklek. Skär du bitar av det så att de inte minskar så mycket i tjocklek när de väl kommer in i lådan så är du nog i hamn. Om du inte vill hålla på med sådana material och dessutom köpa en hel bal så kan du köpa en skummaddrass från Jysk. Det är lätt att hantera med en morakniv och ger inte kliningar i händer, luktar inte konstigt etc. Den kan du desstom packa lite och få en stagande effekt av.

aka_the_barf skrev:Nån som vet någon bra sida där man kan lägga upp bilder. Photobucket och img schack funkade bra förut men inte längre, tror man måste bli medlem.

Kan ju va trevligt att visa nått sedan när det börjar hända nått


Du kan ju bifoga filer här på faktiskt. När du skriver ett inlägg så kan du bifoga en fil, sen kan du placera det inom inlägget.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-21 23:17

Nu testar jag att slänga iväg en bild här. tog en liten bild, ska man minska ned dem innan? den här blev så automatiskt när jag mailade mig själv bilden.
Bilagor
thumbnail_20180720_201842.jpg
det tar sig...
thumbnail_20180720_201842.jpg (446.82 KiB) Visad 4908 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-21 23:19

Det tar sig!

För mig är det bra, kör 1920x1200 med webbläsaren på 100%.

Haynesmanual är bra som fan, såklart. :)

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-22 15:55

går lite segt med bygget då denna torka håller på skörda alla saker i trädgården, häcken var riktigt sliten så den fick en droppslang. måste fixa lite mer saker men det tar jag imorgon tror jag.

har hittat en mysig och mindre stökig hörna där jag kan leka lite.
Bilagor
thumbnail_20180722_154701.jpg
mysigt
thumbnail_20180722_154701.jpg (354.25 KiB) Visad 4880 gånger

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-22 16:09

Vad är det för svart bamsehögtalare som skymtar i bakgrunden?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-22 16:43

Det är en gammal proson bas som jag fick/tog när min bror gick bort. var nog nästan 10 år sen, den har mest flyttats runt. funderar på att ha den på altanen på somrarna men har bara funktions testat den och inte testat "vad det går för". va ni är observanta.

SÅ hur mäta ut hålen till basarna på bästa sätt? har mätt ut och fixat 2 centrerade punkter där dom ska sitta men jag lyckas alltid göra fel, oftast för små hål. den där borren brukar fungera OK att borra hål men ska nog mest markera med den och köra min nya handfräs på resten. funderar på att mäta hur stora dom är och dra av längden det är in till "kanten" där basen börjar. sen göra en mall i kartong eller fixa en passare? var kan man köpa en sådan modell större? menar en sån där man hade i skolan med penna på ena sidan och en pigg på andra.
Bilagor
thumbnail_20180722_162438.jpg
thumbnail_20180722_162438.jpg (358.05 KiB) Visad 4872 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster