2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-07 15:27

Sådär, då var den ihopsatt. packade dämpullen så det "kändes" bra.

Nu ska den torka sen kan man test lyssna den inne. har inte fått modet att dra kablarna i bilen än. mycket funderingar på mitt lilla uthus som ska rivas. kollade upp på "vinden" där ingen varit sen...ja 40 talet och där fanns det ett par fotbollstora getingbon jag måste fixa till på något sätt, innan jag rivet huset. bensin i balja under kan fungera sägs det. ett annat sätt är att hälla bensin på huset och tända eld på det istället :)
Bilagor
thumbnail_20180807_151159.jpg
nästan klar
thumbnail_20180807_151159.jpg (347.02 KiB) Visad 5257 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-08-07 15:49

aka_the_barf skrev:Sådär, då var den ihopsatt. packade dämpullen så det "kändes" bra.

Nu ska den torka sen kan man test lyssna den inne. har inte fått modet att dra kablarna i bilen än. mycket funderingar på mitt lilla uthus som ska rivas. kollade upp på "vinden" där ingen varit sen...ja 40 talet och där fanns det ett par fotbollstora getingbon jag måste fixa till på något sätt, innan jag rivet huset. bensin i balja under kan fungera sägs det. ett annat sätt är att hälla bensin på huset och tända eld på det istället :)

Snyggt jobb, det där blir nog alldeles kanon det.
Getingbon, om du kan komma fram till dom tas enkelt bort med en stor plastpåse om som du snabbt knyter ihop så ingen geting hinner ut.
Görs med fördel på natten när dom sover.
Annars en dammsugare med munstycket någon cm ifrån öppningen och sedan låta den stå på nå'n timme till alla getingar hamnat i dammsugaren.
Det sista som brukar komma ut är en stor drottning som undrar var alla arbetare är.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Hoffen » 2018-08-07 20:35

Startgas i kombination med dammsugare.
Bomba in så mycketstartgas (eter) du bara kan i bo't och sug upp de sovande små liven med dammsugaren.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-07 23:15

Blir en liten test spelning imorgon när limmet torkat lite. eter(startgas) lät smart och även dammsugare. det är ett litet uthus som är 19kvm som ska "kapas" så det blir mindre så jag får bygga ett garage i framtiden. tyvärr är "vinden" om man kan kalla den det väldigt trång. tror jag nog inte skulle kunna krypa i den, dessutom är jag osäker på om det finns fler getingbon därinne, så att ställa in en balja med bensin kan nog göra susen då om det finns flera bon så bör även dom ryka av gasen/ ångorna.
Har inget emot getingar egentligen då det är nytto djur som håller skadedjur och annat stången men i det här fallet är dom ivägen och dom KOMMER bli vansinniga när vi kommer och ska såga i "deras" hus.
plastpås tricket kommer nog fungera på min vanliga vind, däruppe har jag inte varit alls på...ja flera månader, misstänker att jag kan ha en stor fotboll där också. brukar ta dom på våren när det är golfbollar men iår har det inte blivit av. i värsta fall kan man vänta till vintern, då möter man inte mkt motstånd :)

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-08 14:04

test spelning med en liten förstärkare helt fel för ändamålet men dom fungerade och den bas dom producerade var ganska imponerande för storleken. djupbasen ville den inte riktigt vara helt med på men jag hoppas boosten i en bil samt de extra inställningarna på monoblocket kan fixa till det lite, nästan lite BOSE över det hela med trix för att fixa dåligt ljud :)

Den bas jag hörde mellan mellanregistret och diskanten som skramlade igenom (tecno funkade OK) hördes riktigt fast rapp och distinkt. inte som basreflexer som kan bli lite bumliga. mina stadgar i lådan verkade fungera bra, inget irriterande lådskrammel kunde höras.

Nu ska bara lite tyg på(ska inte vara jätte snyggt då det främst är till för att den inte ska glida runt överallt) sen har jag inga ursäkter för att inte dra kablarna i volvon.
Bilagor
thumbnail_20180808_134749.jpg
thumbnail_20180808_134749.jpg (285.29 KiB) Visad 5170 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-08-08 17:42

aka_the_barf skrev:test spelning med en liten förstärkare helt fel för ändamålet men dom fungerade och den bas dom producerade var ganska imponerande för storleken. djupbasen ville den inte riktigt vara helt med på men jag hoppas boosten i en bil samt de extra inställningarna på monoblocket kan fixa till det lite, nästan lite BOSE över det hela med trix för att fixa dåligt ljud :)

Den bas jag hörde mellan mellanregistret och diskanten som skramlade igenom (tecno funkade OK) hördes riktigt fast rapp och distinkt. inte som basreflexer som kan bli lite bumliga. mina stadgar i lådan verkade fungera bra, inget irriterande lådskrammel kunde höras.

Nu ska bara lite tyg på(ska inte vara jätte snyggt då det främst är till för att den inte ska glida runt överallt) sen har jag inga ursäkter för att inte dra kablarna i volvon.

Det finns ju plats för basreflex om det skulle hampa sig så.
2x6½ motsvarar 8" så röret kan lätt räknas ut för bibehållen belastning som gör att elementen inte hoppar okontrollerat.
65 x 153 mm ger styrning som bromsar elementen utan att ge sämre bas.
Annars kan du prova att räkna på en avstämning där du vill ha den och få än bättre resultat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-09 14:45

Ska först testa hur det låter i bilen. Men det förra lilla lådan jag byggde med 2x 6or lät i princip ingenting inomhus. I bilen däremot blev det STOR skillnad.

Den här lyckades producera lite bas inomhus viljet kan betyda att det bara kan bli bättre i bilen. Dessutom om jag lyckas ställa in steget ordentligt så bör det kunna fungera.
Steget är byggt för att kunna "pusha" lägre frekvenser uppåt på db stegen. Sen hur det funkar i verkligheten får jag se

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-08-09 14:49

Tycker inte du ska porta den, åtminstone inte efter Perfectors råd.

Det finns säkert mer hjälp här om du stöter på några konstigheter! :)

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-10 11:00

ska först och främst få in den i bilen innan jag gör något åt själva lådan. men jag tror inte jag vill porta den och jag tror inte jag kommer behöva det heller. med alla rattar som det där lilla steget har så anser jag att jag nog är en dålig människa om jag inte lyckas få det att låta okej iallafall.

Tänkte du på hans råd om att sätta en port inuti lådan, har ingen skiljevägg där så det kommer inte gå. så mkt vill jag inte bygga om lådan heller, basreflex är sista utvägen efter jag tagit mig igenom depressionen av att vara en dålig människa som inte ens kan "BOSE" fula till ljudet.
Bilagor
thumbnail_20180810_105229.jpg
thumbnail_20180810_105229.jpg (205.25 KiB) Visad 5076 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-08-15 13:35

Nå?

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-15 21:56

Ja jag har inte kommit igång med dragningen än faktiskt. inte nog med att det regnat men det har varit svalt och då finns det mycket annat att göra som jag inte orkat förut. MEN jag har inte glömt bort er eller lådan, den bara vilar lite nu :). SENAST nästa vecka kan jag sätta igång. imorgon ska lilla huset kapas och getingarna är...många och arga. hängt upp ett par geting fällor för att minska antalet och sedan ska jag ställa in lite bensin tidigt imorgon, sen går resten av dagen åt att böka med huset utan getingarna förhoppningsvis.
min flickvän tycker att vi "inte gjort något på semestern" så på fredag blir det heldag på stan. lördag är det botkyrka träffen där man kör bil i skogen hela dagen och söndag...kan fungera, om jag inte är bakfull :roll:

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-08-15 22:03

aka_the_barf skrev:imorgon ska lilla huset kapas och getingarna är...många och arga. hängt upp ett par geting fällor för att minska antalet och sedan ska jag ställa in lite bensin tidigt imorgon, sen går resten av dagen åt att böka med huset utan getingarna förhoppningsvis.


Jag hade ett getingbo utanför mitt köksfönstret, ringde hyresvärden som skickade en såndär skadedjursbekämpare. Han kom dit och sprutade in ett pulver i en springa mellan en takregel och betongväggen den går in i. Det blev först ett j*vla liv på dem och några timmar senare (när jag kom hem) såg jag inte en enda geting. Pulvret var något nervgift som arbetarna drar in och så att säga bjuder drottningen på den, när hon dör så dör alla andra oavsett om de blivit förgiftade eller inte. Det var imponerande effektivt.

Nomor heter företaget.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-17 00:02

Flyttade dörren till "vardagsrummet" så biten utan pannor ska rivas för att komma ned under den magiska 15KVM gränsen(tak utskjutning under 50cm räknas inte in antar jag?)
skyddar läkten mot regn med lite plast så det inte kryper in under delen som ska vara kvar.
ska fortsätta med svärfar vid senare tillfälle när jag förhoppningsvis dödat geting boet på mini vinden, det hänger 2 getingfällor på hörnet kan ni se, en köpt i glas på rusta och min egna av en pepsi flaska. under hela dagen har dom "fångat" 3 getingar inte så lyckat. har oblandad saft i dom, kanske ska ha nått annat?
var lite nojjigt när vi arbetade ibland då dom blev lite irriterade, men dom var groggy av bensinen jag ställt upp i en skål på vinden. funderar på att borra ett litet hål innifrån och föra in ett sånt där rör från typ 5-56 flaska och trycka på med radar eller liknande. det jävliga är att dom nog hittar mig rätt snabbt eftersom jag numer saknar fönster och dörr. fönstret är hel plastat men dörren är lite små plastad så man kan gå in men ska skydda lite mot regn då fodret till dörren ligger därinne tills vi satt panelen på "nya" utsidan.
geting boet var mer aktivt och större än jag trott.

angående basen så har jag börjat klä in den med spray lim och lite klammer, funkar rätt bra. kommer en bild till sen.
Bilagor
thumbnail_20180816_195320.jpg
thumbnail_20180816_195320.jpg (533.98 KiB) Visad 4913 gånger

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-08-27 19:50

Har inte glömt er MEN ibland händer det saker som ni ser på bilden. tänkte tjejen kunde få fila/slipa på sin lilla rost bubbla som såg väldigt liten och oskyldig ut på hennes jeep wrangler. bra att hon lär sig medan jag servar peugeoten tänkte jag. sen säger hon att det blev ett litet hål.
tur att jag köpte spackel tänker jag och hämtar kniven för att rensa så gott jag kan, det fanns en del rost och hålet slutade inte växa heller som ni ser. sen började det regna mitt upp i allt men jag tror det klarar sig hyfsat med zinkfärg på spacklet. när jag byggt garage i framtiden så kommer jag kapa bort en stor bit av den flygeln och göra om det eftersom det fanns mkt mer rost men mycket mindre tid att fixa det eftersom bilen används dagligen.

sen undrar ni nog vad jag gjorde hela förra veckan, jo jag jobbade med sämsta skiftet. börjar 9 och slutar "när det är klart" vilket kan betyda allt från 7 till 12 på natten så då kunde jag inte göra så mkt. men helgen ska jag planera upp för att dra kablarna i bilen så det blir klart innan den ska ställas undan under vintern. i helgen sov jag och spacklade bil i stundtals ösregn
Bilagor
thumbnail_20180826_160934.jpg
thumbnail_20180826_160934.jpg (282.68 KiB) Visad 4847 gånger

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-09-01 18:57

Lite fin dragning med gummigenomföring och allt. ska dra lågnivån en annan dag. jorden blir lite av en funderare men bältes fästet borde fungera?

Dödat genting boet också, borrade hål i taket under på flera ställen där jag trodde boet var och pumpade in geting gift på burk, nu verkar dom döda. stackarna fattade inte vart fienden kom ifrån.
Bilagor
Resized_20180901_175235_8340.jpeg
Resized_20180901_175235_8340.jpeg (269.82 KiB) Visad 4799 gånger

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-09-14 16:08

Så nu är den på plats och besvikelsen är enorm. basen i sig är ett prestanda monster men jag får helt enkelt inte in ljudet i kupen. i bakluckan är basen sjuklig, med stegets boost funktion klättrar den lågt ned. medan jag satt inne i bilen med stänga dörrar och tyckte basen var medioker satt frugan inne i huset 100 meter bort och undrade vem som dragit igång en fest någonstans med så hög musik tidigt på dagen.

för att strö salt i såren så blickar alla lampor i takt med basen OCH lambda lampan har börjat lysa vilket jag tror beror på strömfall. spelade rätt hårt i flera minuter och lungt ett bra tag innan det med steget var iskallt, kan verkligen rekommendera klass D steg, speciellt i en bil.

så nu är frågan om jag ska:

1. kasta in handduken och skaffa basar under sätet, har ju redan steg och allt även om det är overkill för sådana system men hellre för hög än för låg effekt. bas lådan kommer jag säkert få användning för en annan dag.

2. eller försöka bygga en ram som "leder" basen in i kupen, frågan är hur lyckat det brukar vara?

3. Ställer basen upp i baksätet och spänner fast den med bältet och säger till alla att det är min släkting. :roll:

i en coupé eller kombi skulle den här lådan vara perfekt.

väldigt kluven. om jag väljer väg 2 så innebär det nog ingrepp i bilen vilket jag helst undviker då det inte är en rostburk utan rätt fin.

Om basarna kan jag bara säga monster dom tuggar i sig effekt och låter bra när dom gör det också, spelar högt och tydligt(om man inte befinner sig i kupen).
.
helt ärligt trodde jag inte det skulle vara ett problem att få in basen i kupen med så mkt effekt och tryck. har skidluckan öppen och basen ställd mot den.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-09-14 16:18

Fasen va trist med att du inte får in basen i kupén. Kanske skulle du skaffa en hatthylla du kan modda och bygga in basarna i den?.. (ha kvar hatthyllan så du fortfarande kan återställa..)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-09-14 19:41

aka_the_barf skrev:Så nu är den på plats och besvikelsen är enorm. basen i sig är ett prestanda monster men jag får helt enkelt inte in ljudet i kupen. i bakluckan är basen sjuklig, med stegets boost funktion klättrar den lågt ned. medan jag satt inne i bilen med stänga dörrar och tyckte basen var medioker satt frugan inne i huset 100 meter bort och undrade vem som dragit igång en fest någonstans med så hög musik tidigt på dagen.

för att strö salt i såren så blickar alla lampor i takt med basen OCH lambda lampan har börjat lysa vilket jag tror beror på strömfall. spelade rätt hårt i flera minuter och lungt ett bra tag innan det med steget var iskallt, kan verkligen rekommendera klass D steg, speciellt i en bil.

så nu är frågan om jag ska:

1. kasta in handduken och skaffa basar under sätet, har ju redan steg och allt även om det är overkill för sådana system men hellre för hög än för låg effekt. bas lådan kommer jag säkert få användning för en annan dag.

2. eller försöka bygga en ram som "leder" basen in i kupen, frågan är hur lyckat det brukar vara?

3. Ställer basen upp i baksätet och spänner fast den med bältet och säger till alla att det är min släkting. :roll:

i en coupé eller kombi skulle den här lådan vara perfekt.

väldigt kluven. om jag väljer väg 2 så innebär det nog ingrepp i bilen vilket jag helst undviker då det inte är en rostburk utan rätt fin.

Om basarna kan jag bara säga monster dom tuggar i sig effekt och låter bra när dom gör det också, spelar högt och tydligt(om man inte befinner sig i kupen).
.
helt ärligt trodde jag inte det skulle vara ett problem att få in basen i kupen med så mkt effekt och tryck. har skidluckan öppen och basen ställd mot den.

Alternativ 1.
Du kan prova att sätta elementen på en baffel utan låda och montera den så basarna sitter mot genomlastningsluckan.
Alternativ 2.
Jag har sett folk som borrat massor med hål i ryggen på baksätet, så stor som elementkonen och sedan skruvat fast elementen direkt i ryggen.
Alternativ 3.
Mycket extra jobb med att sätta bitumen/blymattor på alla stora plåtytor i bakluckan och sedan ta steg 1.
Alternativ 4.
Inte alls roligt, men en ordentligt stor bas som passar helt mot genomlastningsluckan, gärna ett element med hög TotalQ på över 0.6.
Då räknar alla program på en nästan oändlig låda så då blir skuffen precis "lagom stor".
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-09-14 19:47

https://imgur.com/a/bnpXhnW
https://imgur.com/a/eayh6sn
https://imgur.com/a/RXbwxaQ

testade IMG men det fungerade inte av någon anledning, nåja ni får jobba lite och klicka på länkarna istället.

högtalarna som sitter där är bra och härligt retro orginal. "hatthyllan" är ett extremt tunt hårt tyg eller jätte tunn träbit med tyg på, lådorna med 69orna får ned under till en plåt och därav kommer problemet. jag vill gärna ha kvar 69orna och slippa göra en ny tunn hatthylla för att dölja hålen, sen så måste jag bygga in ventilationshålen ni ser precis vid rutan i nya hyllan. ljudet kommer inte vidare för att bagaget är en helt egen "låda". har enbart fram system i bilen och dessa 6x9or och dom gör rätt mycket för ljudbilden. bilen har ett bra allround ljud det som saknas är basen.

installationen är den bästa jag någonsin gjort, jordningen kanske är overkill som ni ser men det är bättre med för mkt än för lite, inget generator surr här inte(zink färg mot rost på jordningsbilden).

en kompis ska komma över imorgon och kika lite han med och se om han kan se något man kan göra.

EDIT: tog ut felkoder(ja bilar från sent 80 tal har sådant, trodde jag inte) och den säger lambdan men jag ska nollställa innan jag börja jaga fel, eftersom det kom när jag spelade på bra så alla lysen i bilen blinkade så hoppas jag att det beror på det. batteriet är för litet och har 10år på nacken så jag jag tror att generatorn fick kämpa på bra eftersom vartalet även sjönk i takt med musiken.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-09-16 02:24

Bytte batteri idag och lambda lampan försvann, så det hade med strömfallet att göra. med lite mer trixande på steget kunde jag få lite mer bas i bilen och när jag på polarens inrådan vände basen med elementen bakåt så fick jag mer bas men dessvärre mer otydlig. ska nog försöka göra en lite ram eller träbitar jag kan klämma fast lådan samtidigt som jag tätar mot skidluckan. den kan nog bli rätt okej endå.
det värsta jag upptäckt är att regplåt en vibbrerar som fan, riktigt volvo-raggar-jag-är-18-med-2x-15tummare-bak. inte undra på att alla kollade kostigt på mig. "nån har lånat grabbens bil ser jag". nä det måste fixas.

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-09-23 09:22

Hör och häpna men det där låter "bäst" tyckte basen var lite bumlig när den låg så men det visar sig att den låter förträffligt vid metal och hårdtrock vilket får öronen att blöda i den andra bilen med reflex låda. var faktiskt lite orolig för att den här lådan inte skulle klara av det och låta liknande illa. men den är väldigt rapp och hänger med väldigt bra när dubbla bas kaggar smattrar iväg.

den får vara sådär tillsvidare då jag som vissa vet håller på att kapa av en liten bod. igår var jag ute och slog loss lite brädor. av slöhet och trots frugans inrådan om att jag ska ta på mig skorna med spikskydd så struntade jag i det "ska inte gå på nån spik ska ju bara ta bort lite plankor". i sann gordon freeman anda stog jag och slog bort plankor med kofoten i högsta hugg varpå jag behöver lite mer stadga (biltemas förstärka kofot som väger en del). tar ett snabbt steg bakåt och känner hur en spik borrar sig in i fotsulan. haltar in och rengör skadan. vid 9 på kvällen sitter jag på huddinge närakut men deras stelkramps sprutor är slut så jag får åka till huddinge sjukhus istället. nu ska jag iväg och hämta antibiotika.
Bilagor
thumbnail_20180916_162317.jpg
thumbnail_20180916_162317.jpg (534.21 KiB) Visad 4571 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-09-23 11:07

Ajfifan, spik (rostig eller inte) är nog inte mysigt att få in i foten. Hoppas det läker utan någon drama!

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-09-27 22:51

Tack för omtanken. Men nu snart en vecka senare känns det bättre.
Dom snålade inte med antibiotikan heller. Riktigt feta piller.
Idag var första dagen det inte ran blod och skit ur hålet, antar att kroppen håller sår öppna för att sköta rengöringen bättre. Jag har givetvis skött om foten pedantiskt med fina plåster och mycket alsolsprit.
Läkaren sa att fot skador ska man inte avfärda då dom snabbt kan bli riktigt dåliga.
Ögonen och munnen läker snabbast medan fötterna ligger långt ned på prioritets listan över skador som ska lagas.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-09-27 23:12

aka_the_barf skrev:Ögonen och munnen läker snabbast medan fötterna ligger långt ned på prioritets listan över skador som ska lagas.


Tänker man på det där med lite enkel logik så borde de (fötterna) ju läka snabbt om ögon och/eller mun inte också är skadade samtidigt. :D

Hur som helst låter det ju som att du är på bättringsvägen så det får man väl .. typ, gratulera (?) för. :)

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-09-30 01:29

Handlar mycket om blodflöde också. senor och ligament läker väldigt sakta för det är lite blodflöde i dom medan muskler med högt blodflöde läker snabbare.

lite ontopic så funkar basarna bra och jag är rätt nöjd men en del fin inställning kvarstår, steget är bara grovt inställt och boosten vid låga toner är rätt påtaglig så där vill jag ha en bättre övergång. sen måste steget fästas på nått bra ställe där det är lätt att komma åt att ställa in och att det inte kommer vatten på den. bakluckan läcker in lite vatten vid listen men lyckas jag få in steget vid baslådan så är det inget problem dör där kommer inget vatten in. ska även se över vad jag kan göra för att få en tätare baklucka. listen ser hel ut men är 30 år gammal så där ligger nog problemet men andra sidan är helt tät så luckan kanske bara är lite sned? i vilket fall så ska inte steget ligga och fara runt i bagage utrymmet hur som helst.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster