2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav DVD-ai » 2018-07-16 09:15

Jag tycker om Perfector !
Inte för att han och jag är överens om allt när det kommer till hur saker fungerar osv... Men han är en mycket trevlig, genuin och fin person på forumet som vill allas bästa.
Dessutom så är han väldigt behjälplig i Vintage delen eller med bla data på gamla element, ja där är han faktiskt guld värd. :)

Problemet är ju att varje gång Perfector tar upp detta med röret mellan två kammare så behöver någon kommentera att det inte är så verkligheten fungerar, för vad händer om ingen kommenterar?!
Jo risken är stort att någon tar till sig detta som vore det ett fakta om det inte också tydliggörs att denna uppfattning om hur fysiken fungerar inte alls är det korrekta och ej delas av någon annan på forumet.
Som sagt fysik är fakta och fakta tar ingen hänsyn till någons tyckande, erfaranheter eller uppfattningar. stämmer ej dina erfaranheter med någon som är ren fakta så har du förbisett någon faktor som spelade in och på påverkade.
Gör om testet men eleminera alla möjliga avvikelser som kan göra att resulatet blir felaktigt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Jodah » 2018-07-16 11:06

Jag har inte så värst mycket erfarenhet av GAS basar, och dom jag lyssnat på har inte varit något vidare.
Personligen hade jag nog lagt på en femhundring och tagit JL audio basarna i samma storlek.
Märkligt att det inte fanns något lådförslag till GAS basarna föresten.
Annars är det väl en god idé att testa sig fram. Det blir ju ingen stor låda så du kan ju labba runt med lite olika placeringar.
Ibland låter det bäst att ha basarna riktade bakåt i bagageluckan.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav ante_77 » 2018-07-16 12:59

Är det typ detta perfector menar?

Bild

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-16 13:14

ante_77 skrev:Är det typ detta perfector menar?


Såhär har jag förstått det:

PerfectorDubbelkammare.png
PerfectorDubbelkammare.png (2.96 KiB) Visad 4823 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Morello » 2018-07-16 13:49

Det inses lätt att flödet i porten blir noll, dvs den har ingen verkan - givet att elementen är lika och drivs med samma signal.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Morello » 2018-07-16 14:00

Ritade ihop et ekvivalent schema. Genom motståndet "koppl" går ingen ström, dvs verkan saknas.
Bilagor
perfectors.png
perfectors.png (118.46 KiB) Visad 4806 gånger
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Morello » 2018-07-16 14:09

aka_the_barf skrev:WOW grabbar min tråd urartade i västa "slagsmålet" här. kan vi inte bara säga att alla uppfattar ljud på olika sätt och det som jag tycker låter bra kanske andra skriker åt i ve mod? är inte kammar lådan med rör någon form av bandpass låda i en annorlunda tappning?

ELLER så kan man bygga lådan och se hur det låter, simuleringar i all ära men äkta vara är alltid bättre eller sämre beroende hur man ser på det :).


Man behöver inte testa att ta två lika batterier, koppla ihop minuspolerna och sedan ansluta en glödlampa mellan pluspolerna för att inse att det inte fungerar, dvs lampan tänds inte.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-07-16 14:29

Cortado skrev:
ante_77 skrev:Är det typ detta perfector menar?


Såhär har jag förstått det:

Bilagan PerfectorDubbelkammare.png finns inte längre

Mera så här.
Bilagor
Dubbelkammare.jpg
Dubbelkammare.jpg (95.99 KiB) Visad 4795 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Morello » 2018-07-16 15:05

Förändrar ingenting i sak - lösningen saknar relevans och funktion.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-16 15:17

Perfector skrev:Mera så här.


Den där porten mellan kammrarna gör ingen skillnad. Man kan lika gärna plocka bort den eftersom vardera sida av skiljeväggen är likadana.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-16 15:32

Men allvarligt...

Nu har ännu en tråd kommit att handla om Perfectors villfarelser istället för ljudteknik och DIY. Vi hade kunnat ha ett intelligent meningsbyte med all energi riktad åt billjud, kavitetsverkan, lämpliga dimensioneringar - och ekvivalentscheman och FEM-simuleringar som rör detta! Just billjud är dessutom ett område som inte avhandlats i någon större omfattning tidigare. I stället har vi ... trams.
Om teknikdelarna någonsin ska blomstra igen (eller över huvud taget överleva...) måste det bli en lösning på detta nu. Eftersom baksätesmoderering är oönskat föreslår jag ingen konkret åtgärd, men någonting måste till. Och det rätt bråttom. :evil:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav ante_77 » 2018-07-16 16:35

Perfector skrev:
Cortado skrev:
ante_77 skrev:Är det typ detta perfector menar?


Såhär har jag förstått det:

PerfectorDubbelkammare.png

Mera så här.

Då i någon form av isobarik/push-pull konstruktion?

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav ante_77 » 2018-07-16 16:40

Morello skrev:Förändrar ingenting i sak - lösningen saknar relevans och funktion.


Men om man gör ett maximalt stort rör, så får man ju en bra stagning av lådan...åtminstone i hörnen där det förmodligen krävs minst stagning.
Om man gör röret ofantligt litet så är ju stagningen stabilare åtminstone.

Ja, det såg lite knepigt ut med funktionen.
Kanske det motsvarar lite mekaniskt ”fluff” i lådan eller att stående vågor dör ut på grund av någon slags turbulens

Man kan ju dessutom placera ett rör på sidan av lådan, typ en meter till vänster om lådan.
Kanske ger resultat även det[emoji51]

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-16 17:57

Denna tråden har verkligen eskalerat, men rätt kul att läs måste jag säga :D

tack till alla tips och den med denna lösning: https://www.youtube.com/watch?v=uXe1a3ekHHc verkar intressant, men frågan är om det fungerar med en mindre bas eller måste det vara 15 tum+ som gäller?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Perfector » 2018-07-16 18:01

aka_the_barf skrev:Denna tråden har verkligen eskalerat, men rätt kul att läs måste jag säga :D

tack till alla tips och den med denna lösning: https://www.youtube.com/watch?v=uXe1a3ekHHc verkar intressant, men frågan är om det fungerar med en mindre bas eller måste det vara 15 tum+ som gäller?

Det går med 10" och uppåt.
Annars kan du sätta 2 6½" på en platta och skruva dit så det fyller genomlastningsluckan.
Det är ungefär vad jag föreslog i början på tråden.
Ber samtidigt om ursäkt för att den spårade ur.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-16 18:53

aka_the_barf skrev:tack till alla tips och den med denna lösning: https://www.youtube.com/watch?v=uXe1a3ekHHc verkar intressant, men frågan är om det fungerar med en mindre bas eller måste det vara 15 tum+ som gäller?

Det fungerar med vilka elementstorlekar som helst. Sen är frågan hur linjära de element du valt är, men jag tycker som sagt att det är klart värt att testa. Q 0.65-ish om specarna stämmer borde ju fungera i väldigt stor volym rent tonkurvemässigt, med tanke på att bilcupén lyfter en del ytterligare.
Om det inte går spela högt eller rent nog får du nog mäta upp elementen så det går räkna på en basreflexlåda. Som extra bonus är elementen då redan inspelade. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav DVD-ai » 2018-07-16 19:53

10" med vettig kapacitet rekommenderar jag ändå om du ska ha den i en sådan otät och öppen (akustiskt kortsluten) låda, du tappar en del kapacitet nämligen...
Om du bygger en låda i bagarummet så slipper du detta på det stora hela. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-16 19:56

Ser ut som jag får testa några olika lösningar tills jag hittar en som fungerar. i absolut värsta fall får jag helt enkelt testa med nått annat element om 2x 6.5 är för klena. dom kan förpassas till RW6 ornas reflex låda eftersom de börjar bli lite slitna, ena elementet låter rätt illa ibland men det var nog ganska klena element från början vilket dessa inte verkar vara.

verkligen halkat in på små kompakta element med kraft. faktum är att jag har kvar min gamla 18 års bas(bara elmementet, lådan var alltförstor) en gammal mds audiophile 15 tummare, var kung när man gled runt med den i bagaget, lät RIKTIGT illa men på den tiden var det mindre viktigt :roll:

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-16 20:00

Om du har en sådan skulle jag nog hellre vilja använda femtontummaren i samma konfiguration. 8O Speciellt om ljudtryckskapacitet är viktigt.
Det är ju inte alls säkert att det var elementet i sig som lät illa. Det kan lika gärna bero på lådvolymen den satt i, eller klippande förstärkare för den delen

Det är svårt att ersätta membranarea...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav gopnik » 2018-07-16 20:03

DVD-ai skrev:10" med vettig kapacitet rekommenderar jag ändå om du ska ha den i en sådan otät och öppen (akustiskt kortsluten) låda, du tappar en del kapacitet nämligen...

Mja, men hur otätt är det egentligen mellan kupén och bagaget, undantaget skidluckan? Jag tror nog det är rätt tätt faktiskt. Annars får man täta. Att inte själva bagageutrymmet är tätt spelar ingen större roll. Någon akustisk kortslutning blir det då inte tal om. Snarare någonting IB-liknande.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav DVD-ai » 2018-07-16 20:17

gopnik skrev:
DVD-ai skrev:10" med vettig kapacitet rekommenderar jag ändå om du ska ha den i en sådan otät och öppen (akustiskt kortsluten) låda, du tappar en del kapacitet nämligen...

Mja, men hur otätt är det egentligen mellan kupén och bagaget, undantaget skidluckan? Jag tror nog det är rätt tätt faktiskt. Annars får man täta. Att inte själva bagageutrymmet är tätt spelar ingen större roll. Någon akustisk kortslutning blir det då inte tal om. Snarare någonting IB-liknande.


Nu va det några år sedan, men det jag mins var att det fanns en del otätheter mellan bagagelucka och kupe.
Detta tätade vi med montagelim innan vi monterade en hel skiva över en del av ryggstödet bakifrån och tillverkade ett skydd för elementet. Så att ej last osv ska kunna komma åt något känsligt.
I övrigt blir det mycket riktigt likt en IB lösning.
Senast redigerad av DVD-ai 2018-07-16 20:23, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav DVD-ai » 2018-07-16 20:22

gopnik skrev:Om du har en sådan skulle jag nog hellre vilja använda femtontummaren i samma konfiguration. 8O Speciellt om ljudtryckskapacitet är viktigt.
Det är ju inte alls säkert att det var elementet i sig som lät illa. Det kan lika gärna bero på lådvolymen den satt i, eller klippande förstärkare för den delen

Det är svårt att ersätta membranarea...



Men den MDS basen låter inte musik alls, det spelar resonant med tydlig egenkaraktär oavsett vad du gör med den.
Det enda den duger hjälpligt till är att flytta luft :)
Har lyssnat till den i 3olika byggen, 2st slutna på ca 40liter respektive 60liter och portat på ca 80liter.
Utöver att jag faktiskt har spelat en sådan fritt i luften vid ett tillfälle och utöver att intrycket av ljudet bestod så står det klart att mekaniska biljud även är ett bekymmer med denna.

Så jag skulle absolut säga: sälj MDS basen och ta vad för pengar du får för den och skjut till i investeringen inför kommande baslåsning.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-17 08:24

Ja den där audiophile basen låter inte fagert tyvärr. Borde få mina saker idag eller imorgon. Då kan jag börja planera lite

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Jodah » 2018-07-17 09:29

Storleksmässigt ryms väl dina basar i hatthyllan?
Med en anpassad låda under?
Håller på och skissar på en liknande lösning till polarens jänkare.
Dock med 4st 8” basar :)

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Jodah » 2018-07-17 09:36

gopnik skrev:
DVD-ai skrev:10" med vettig kapacitet rekommenderar jag ändå om du ska ha den i en sådan otät och öppen (akustiskt kortsluten) låda, du tappar en del kapacitet nämligen...

Mja, men hur otätt är det egentligen mellan kupén och bagaget, undantaget skidluckan? Jag tror nog det är rätt tätt faktiskt. Annars får man täta. Att inte själva bagageutrymmet är tätt spelar ingen större roll. Någon akustisk kortslutning blir det då inte tal om. Snarare någonting IB-liknande.


Det är otätt och det ska vara så för att ventilationen i bilen ska fungera.
Brukar sitta utsläpp bakom stötfångarna :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav DVD-ai » 2018-07-17 16:04

Jodah skrev:
gopnik skrev:
DVD-ai skrev:10" med vettig kapacitet rekommenderar jag ändå om du ska ha den i en sådan otät och öppen (akustiskt kortsluten) låda, du tappar en del kapacitet nämligen...

Mja, men hur otätt är det egentligen mellan kupén och bagaget, undantaget skidluckan? Jag tror nog det är rätt tätt faktiskt. Annars får man täta. Att inte själva bagageutrymmet är tätt spelar ingen större roll. Någon akustisk kortslutning blir det då inte tal om. Snarare någonting IB-liknande.


Det är otätt och det ska vara så för att ventilationen i bilen ska fungera.
Brukar sitta utsläpp bakom stötfångarna :)


Just ja !
därav tätade vi ej i kanterna där dom största håligheterna fanns, och fokuserade på maximal täthet och stabilitet i övrigt i ryggstöd och hathylla för att skapa en bra "baffel"
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-17 18:26

sätta dom i hatthyllan går inte av 2 anledningar, där sitter redan volvo orginal 6x9or som låter jävligt bra för att vara 30 år. sen vill jag inte såga i bilen. har för övrigt fått hem grejerna nu. trodde posten hanterade flera paket bättre, hämtade ut mitt paket och åkte hem men inser att basarna saknas. innan jag ringer till brl (det paketet var dessutom dåligt tejpat med papp tejp och hade öppnats men hade turligt nog plast band runt) så kollar jag aviseringen 1 gång till och ser att jag fått 2 sms med olika kolli nr. kan inte det bindas ihop så man får båda endå? så jag fick åkta tillbaka för att hämta basarna.

vilka små monster. så styva att jag nästan tror det är fel på dem och magneten är lika stora som konen och väger väldigt mycket för så små element. GPP serien ska ju vara lite bättre och inte billigaste så det är säkert därför. dom känns dyra och proffsiga och var fint paketerade i dubbla kartonger.

nu måste jag skaffa tid och material och mera tid att dra alla kablar fint i bilen. som vuxen har man även tråkiga måsten som att riva ett litet fallfärdigt hus på tomten där man har motor cyklar och massor av olika grejer, ja där står givetvis lite högtalare också. 2 st som kommer bli jobbiga att flytta ensam, får se om det ens går dom är gigantiska.

MEN det finns ljus i tunneln och det är 4 veckor semester som drar igång på fredag då bör jag hinna bygga det här och tömma och riva huset

Användarvisningsbild
aka_the_barf
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2011-06-20

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav aka_the_barf » 2018-07-17 23:53

Ska jag bygga en skiljevägg mellan basarna? Ska jag borra hål i den eller spelar det mindre roll?
Har räknat och kikat i 2 program och mina basar ligger mitt i mellan portad och sluten så jag antar att det är bra basar att testa olika lådor med?
Tänker använda bass box pro 6 att räkna lite på en låda med. Hade det liggande på en bacup disk. Efter ett par uppdateringar så ska port buggen va fixad, den gjorde portar för långa och stora tydligen.
Kommit så långt att jag lagt in basarna i programmet iallafall.
Velar lite mellan mdf och spån. Brukar göra i mdf men en sluten låda lider väll mer av egen resonans? Oandra sidan får jag måla mer för att få den tät men det kan jag leva med om jag minskar klonk ljud.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Cortado » 2018-07-18 10:23

aka_the_barf skrev:Ska jag bygga en skiljevägg mellan basarna? Ska jag borra hål i den eller spelar det mindre roll?


Näe, det gör ingen skillnad. Möjligen stagar skiljeväggen lådan men att skilja på elementens kaviteter är vad jag kan se helt önodigt.

aka_the_barf skrev:Har räknat och kikat i 2 program och mina basar ligger mitt i mellan portad och sluten så jag antar att det är bra basar att testa olika lådor med?


Det trista här är att man kanske inte vet exakt vad elementen har för parametrar. Det enklaste du kan göra är att bygga dem i en sluten låda, så stor du kan. Det bästa du kan göra är att mäta upp elementen och sedan bygga lådan utefter de riktiga parametrarna. Det senare brukar vara knepigt om man inte har grejjer, kunskap och vana.

Simulera med de parametrarna du fått så du har någon slags grund att stå på.

aka_the_barf skrev:Tänker använda bass box pro 6 att räkna lite på en låda med. Hade det liggande på en bacup disk. Efter ett par uppdateringar så ska port buggen va fixad, den gjorde portar för långa och stora tydligen.


Om du vill ha hjälp med simuleringen rekommenderar jag att du använder Basta! som är lite av den gyllene standarden på faktiskt. Fullversionen av den är numera gratis och finns att ladda ner här.

aka_the_barf skrev:Velar lite mellan mdf och spån. Brukar göra i mdf men en sluten låda lider väll mer av egen resonans? Oandra sidan får jag måla mer för att få den tät men det kan jag leva med om jag minskar klonk ljud.


Jag hade kört med MDF. Lådans resonanser kommer mer av dens dimensioner (mått) än materialet när det kommer till bas. Sen kan man få bort mycket av lådljuden genom att staga, fluff och bitumenmattor - om behov finns.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: 2st 6.5 tums basar i min volvo sedan 740

Inläggav Morello » 2018-07-18 10:45

Basta jämte Svantes övriga mjukvaror (tombstone, sirp etc) är kalasbra!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster