Staga upp baslåda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Tangband » 2018-07-18 17:05

Cortado skrev:30L är rätt litet. Ju mindre låda, desto mer vikt behöver du haka på slaven för att komma ner i avstämning.

Slaven jag länkade till har vas 66 liter och fs på 10 hz. Verkar passa i mindre lådor

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Cortado » 2018-07-18 17:13

Tangband skrev:
Cortado skrev:30L är rätt litet. Ju mindre låda, desto mer vikt behöver du haka på slaven för att komma ner i avstämning.

Slaven jag länkade till har vas 66 liter och fs på 10 hz. Verkar passa i mindre lådor


Ja, det negerar inte mitt påstående. :)

Mindre Vas är alltså styvare upphängning vilket innebär mer vikt/massa för given avstämning.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Staga upp baslåda

Inläggav darkg » 2018-07-18 17:27

Om du har skivmaterial att slösa med kan du göra en platta i mått som baffeln och ha som stag (med hål i förstås, förslagsvis 4 stora hål så det blir ett kors). Annars påstås det vara gött med rent trä just i stag - det är styvare i längsled.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Staga upp baslåda

Inläggav bornsloppy » 2018-07-18 17:28

Tangband skrev:
Cortado skrev:30L är rätt litet. Ju mindre låda, desto mer vikt behöver du haka på slaven för att komma ner i avstämning.

Slaven jag länkade till har vas 66 liter och fs på 10 hz. Verkar passa i mindre lådor



Nu är det så att slaven ändrar jag inte.
Jag har en Peerless XLS 12" modell 830548
425g, Fs=10.4 Hz

(Vilket gör mig lite konfunderad för HiFi-kit specade 250g för denna, har tappat bort följesedeln där det stod specat gramvikten)

Basen kan jag byta för jag har inget annat att motivera valet av bas än att jag tycker det ser trevligt ut och priset är någorlunda rätt. Ju närmare 1500 pix desto bättre.
Jag letar inte efter ett muskelpaket. Det ska funka som stöd till ett mindre stereopaket med ett par bokhyllediton bestyckade med varsit 5,5 bas. Bra ljud, inget burkigt blurrigt skräp.
Senast redigerad av bornsloppy 2018-07-18 17:31, redigerad totalt 1 gång.
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Staga upp baslåda

Inläggav bornsloppy » 2018-07-18 17:30

darkg skrev:Om du har skivmaterial att slösa med kan du göra en platta i mått som baffeln och ha som stag (med hål i förstås, förslagsvis 4 stora hål så det blir ett kors). Annars påstås det vara gött med rent trä just i stag - det är styvare i längsled.


Jag har ju sett ett och annat projekt där det stagas upp med skivor men du har en poäng där med rent trä.
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Staga upp baslåda

Inläggav darkg » 2018-07-18 17:46

bornsloppy skrev:
darkg skrev:Om du har skivmaterial att slösa med kan du göra en platta i mått som baffeln och ha som stag (med hål i förstås, förslagsvis 4 stora hål så det blir ett kors). Annars påstås det vara gött med rent trä just i stag - det är styvare i längsled.


Jag har ju sett ett och annat projekt där det stagas upp med skivor men du har en poäng där med rent trä.


Det ser kanske proffsigare ut också ;-) sen är det skillnad på lådor som bara ska spela bas, och är "små". Då stökar det inte så mycket.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Staga upp baslåda

Inläggav gopnik » 2018-07-18 18:03

Ett problem med att fylla lådan med urtagna skivor är att det blir svårt att få in dämpmaterial i tillräcklig mängd och tjocklek utan att det händer konstiga saker med flödet mellan element och port (eller slavbas). Lagom är bäst.
Det är alltid svårt att lösa, men kublådor är ännu krångligare. Kublådor med elementen på motstående sidor är nog allra värst...

I en avlång låda med bas och slav på samma baffel kan man sätta ett skiv-/flaggstag mellan dem och packa hela lådan full, utom typ decimetern närmst baffeln.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Staga upp baslåda

Inläggav darkg » 2018-07-18 19:16

Ah! Så är det förstås.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Cortado » 2018-07-18 21:26

bornsloppy skrev:Vilket gör mig lite konfunderad för HiFi-kit specade 250g för denna, har tappat bort följesedeln där det stod specat gramvikten


Ja, tycker det är väldigt konstigt att man går ut med en rekommendation på nått sånt iom att det faktiskt är väldigt applikationsspecifikt. En rekommenderad maxvikt hade ju vart lämpligt, gärna från tillverkaren.

bornsloppy skrev:Basen kan jag byta för jag har inget annat att motivera valet av bas än att jag tycker det ser trevligt ut och priset är någorlunda rätt. Ju närmare 1500 pix desto bättre.
Jag letar inte efter ett muskelpaket. Det ska funka som stöd till ett mindre stereopaket med ett par bokhyllediton bestyckade med varsit 5,5 bas. Bra ljud, inget burkigt blurrigt skräp.


Ja, så en billigare bas borde vara välkommet då. :)

Jag simulerade med Scan-Speaks 26W/4534G00 (10") och även 22W/4534G00 (8"). Den sistnämnda har jag köpt för länge sen och har mätt upp parametrarna på den. Med 8an så kommer du ner till typ halva priset (mot SB'n), 10an kostar typ 1100. Något som talar för 8an är att pumpvolymen (Vd) är 134ml medan din slav ligger på 1118ml om jag inte räknat tokigt - känns safe. Tian ligger på 210ml vilket borde vara safe. Jag törs inte dela med mig av simuleringarna riktigt än, måste fundera lite på om jag gjort rätt med slaven.

Om du kan gå upp i lådstorlek så finns det vinster där i lägre lådtryck och lättare att hantera avstämningen (t.ex. mindre vikt på slaven). Stagningen behöver man inte överdriva, Om du ändå köper en MDF-skiva så kan du gott göra några "breda pinnar" av dem och limma fast dem mellan paralella väggar - gärna med polyuretan eftersom det sväller lite och liksom sätter stagen i tryck.

Om det finns intresse så kan jag dela med mig av element-filerna för Basta!.

Nu måste jag ta en skjuta-tanks-paus.

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Staga upp baslåda

Inläggav bornsloppy » 2018-07-19 11:08

Cortado skrev:
bornsloppy skrev:Vilket gör mig lite konfunderad för HiFi-kit specade 250g för denna, har tappat bort följesedeln där det stod specat gramvikten


Ja, tycker det är väldigt konstigt att man går ut med en rekommendation på nått sånt iom att det faktiskt är väldigt applikationsspecifikt. En rekommenderad maxvikt hade ju vart lämpligt, gärna från tillverkaren. .


Men det är väl ändå specen från Tymphany jag ska gå på även om jag minns nått helt annat från HiFi Kit. Det sitter en vikt på den, 425 g. En maxvikt skulle vara bra men jag antar att 425g räcker hyfsat långt. För mycket var tydligen inte heller bra.

Cortado skrev:
bornsloppy skrev:Basen kan jag byta för jag har inget annat att motivera valet av bas än att jag tycker det ser trevligt ut och priset är någorlunda rätt. Ju närmare 1500 pix desto bättre.
Jag letar inte efter ett muskelpaket. Det ska funka som stöd till ett mindre stereopaket med ett par bokhyllediton bestyckade med varsit 5,5 bas. Bra ljud, inget burkigt blurrigt skräp.


Ja, så en billigare bas borde vara välkommet då. :)

Jag simulerade med Scan-Speaks 26W/4534G00 (10") och även 22W/4534G00 (8"). Den sistnämnda har jag köpt för länge sen och har mätt upp parametrarna på den. Med 8an så kommer du ner till typ halva priset (mot SB'n), 10an kostar typ 1100. Något som talar för 8an är att pumpvolymen (Vd) är 134ml medan din slav ligger på 1118ml om jag inte räknat tokigt - känns safe. Tian ligger på 210ml vilket borde vara safe. Jag törs inte dela med mig av simuleringarna riktigt än, måste fundera lite på om jag gjort rätt med slaven.

Om du kan gå upp i lådstorlek så finns det vinster där i lägre lådtryck och lättare att hantera avstämningen (t.ex. mindre vikt på slaven). Stagningen behöver man inte överdriva, Om du ändå köper en MDF-skiva så kan du gott göra några "breda pinnar" av dem och limma fast dem mellan paralella väggar - gärna med polyuretan eftersom det sväller lite och liksom sätter stagen i tryck.

Om det finns intresse så kan jag dela med mig av element-filerna för Basta!.

Nu måste jag ta en skjuta-tanks-paus.


Jag har enbart kollat i kategorin subwoofer så det här var en ögonöppnare. :oops:
Scan-Speak är ju en favorit faktiskt och X-max är 12 så det är inte sämre än den jag kikat på från SB som ligger i kategorin subwoofers.
26W/4534600 10" är det i så fall som gäller, vill inte gå ner till 8".

Lådans storlek finns inga begränsningar för.

Sen är ju frågan om jag ska trycka in förstärkaren i lådan också. Då måste jag räkna med ett visst bortfall i liter. Jag är kluven faktiskt. Men det vore bra att ha den där på plats.
Funderar på en Hypex
https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=9001
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Cortado » 2018-07-19 11:26

bornsloppy skrev:Det sitter en vikt på den, 425 g. En maxvikt skulle vara bra men jag antar att 425g räcker hyfsat långt.


Hmm, det var intressant. Du kan alltså plocka bort den vikten gissar jag?

Är det då allt på en gång, eller är det liksom 425g uppdelat i flera bitar?


bornsloppy skrev:Jag har enbart kollat i kategorin subwoofer så det här var en ögonöppnare. :oops:
Scan-Speak är ju en favorit faktiskt och X-max är 12 så det är inte sämre än den jag kikat på från SB som ligger i kategorin subwoofers.
26W/4534600 10" är det i så fall som gäller, vill inte gå ner till 8".


Tanken var ju att du skulle ha mindre Vd för att slaven ska räcka till, dvs, mer Xmax kan ställa till det. Dock 26W borde ligga bra till iom det jag skrev tidigare.


bornsloppy skrev:Lådans storlek finns inga begränsningar för.


Bra! Blir det kaos i din tillvaro om du behöver bygga en testlåda?

bornsloppy skrev:Sen är ju frågan om jag ska trycka in förstärkaren i lådan också. Då måste jag räkna med ett visst bortfall i liter. Jag är kluven faktiskt. Men det vore bra att ha den där på plats.


Ptja, det behöver inte vara så mycket. Gör du ändå lådan lite större så kommer du ändå kunna tuna det hela med viktningen.


En bra grej för dig är att fixa ihop en såndär impedansmätargrunka. Det är lite sladd, kontakter och ett motstånd. Sen löder man ihop det och då kan du mäta impedansen på högtalarelementet, få fram dens parametrar men du kan också mäta lådan sen och se var avstämningen ligger med vikten vilket såklart hjälper mycket när du ska justera vikten på slaven. Tror du att du pallar? :)

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Staga upp baslåda

Inläggav gopnik » 2018-07-19 22:55

bornsloppy skrev:Lådans storlek finns inga begränsningar för.

Du vill jag inte utan emfas säga att slavbas är helt fel väg att gå! Sälj slavbasen och använd traditionell basreflex. Slavbasens enda fördel är att få väldigt låga avstämningar i verkligt pyttesmå lådor. En traditionellt portad låda kommer ha lägre distorsion, ge mycket mer pang för pengen och du har långt fler element att välja på.

Jag kastar in en bubblare i Wavecor SW270WA01. Det är ett 10½" baselement med avancerat motorsystem, lagom Xmax (+/-11 mm) och kostar bara en dansk tusenlapp från Frequence.dk!
Ta din elementbudget på 1500 kr plus de hundralappar du får för slavbasen, köp två element och två 4" portkit. En låda på ~75 l och oavkortad (400mm) port ger följande kurva utan rumsbidrag, för en modul:
Screenshot_20180719_224725.png
Screenshot_20180719_224725.png (19.06 KiB) Visad 3140 gånger

Känsligheten är som synes hög och om du inte redan har ett slutsteg eller hittar ett billigt begagnat förslår jag dessa billiga gaincloner från Thomann.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Tangband » 2018-07-20 00:12

Bornsloppy: Jag tycker slavbas -lösningen på 30-35 liter passar bra eftersom du redan har en slav på 12 tum liggande. Om du går upp till 40 liter så blir det bättre ljud högst troligt.
Det finns väldigt väljudande slavbassystem men gemensamt för dessa verkar vara ett högpassfilter strax under avstämningen . Stämmer du av slaven vid tex 24 hz så bör du skära basen under 20 hz, ingen tumregel utan rätt filterfrekvens måste avgöras med lyssning på musik. Med dsp filter är det enkelt och rätt snabbt att få fram ett bra resultat.
Sedan blir det aldrig RIKTIGT bra med en enda subbas, oavsett princip. Du måste ha två.

Vill du ha absolut väljud så är det ju som gopnik säger att basreflex högst troligt är bättre på musik med rätt låda och rätt avstämning. Vilket innebär större lådor. Ett högpassfilter även här under avstämningen brukar/ kan bli bättre. Jag kör själv mina reflexbasar med högpass på 19 hz eftersom det låter bättre.

Nedan en bild på en dyrare REL subwoofer s5 med slav under lådan. Den låter mycket bra tycker jag men är också dyr, 23000:-.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Cortado » 2018-07-20 01:23

Tangband skrev:Bornsloppy: Jag tycker slavbas -lösningen på 30-35 liter passar bra eftersom du redan har en slav på 12 tum liggande. Om du går upp till 40 liter så blir det bättre ljud högst troligt.
Det finns väldigt väljudande slavbassystem men gemensamt för dessa verkar vara ett högpassfilter strax under avstämningen . Stämmer du av slaven vid tex 24 hz så bör du skära basen under 20 hz, ingen tumregel utan rätt filterfrekvens måste avgöras med lyssning på musik.


Vet inte om jag förstår allt det där, framförallt inte det fetade. Ska man alltså lyssna på musik för att höra var man ska skära av de lägsta registren?.. om jag förstått det rätt, vilket jag hoppas att jag inte har så tycker jag det låter som en ogenomtänkt plan.


Tangband skrev:Sedan blir det aldrig RIKTIGT bra med en enda subbas, oavsett princip. Du måste ha två ( minst )


Ja, riktigt bra bas får man när man har ett flerbassystem och fördelarna är flera och signifikanta. Stereobas (lägre frekvenser än vi kan lokalisera) är inte en av dem. :)


Tangband skrev:Vill du ha absolut väljud så är det ju som gopnik säger att basreflex högst troligt är bättre på musik med rätt låda och rätt avstämning. Vilket innebär större lådor. Ett högpassfilter även här brukar bli bättre. Jag kör själv mina reflexbasar med högpass på 19 hz eftersom det låter bättre.


Vore bra om det fanns en förklaring till varför det låter bättre när du har ett HP-filter på dina basar och varför det brukar bli bättre. Det där låter väldigt mycket som tumregler och om det inte är det så bör det ju finnas en del substans bakom det.


Tangband skrev:Vill du ha en mindre låda typ 30 liter med den motorstarka 10- tummaren från SB acoustics i början av tråden så kan du möjligen köra slutet med LT istället. Lägre ljudtryck men troligen aningen bättre ljud än slavbaslösningen


Hade nog vart försiktig med en sådan rekommendation. Iom att man bara har en bas så behöver man pressa den väldigt mycket och med en så liten låda så blir lådtrycket väldigt högt tidigt. Kör man en LT för 20Hz med Q0,7 så når man 145dB i lådan och då endast med 2,83V. Vid 20Hz har vi en boost på ca 9dB eller 6ggr mer effekt och då kommer snabbt man in på talspoleuppvärmning iom effektuttagen, krav på förstärkare etc. Att säga ".. men troligen aningen bättre ljud än.. " ser ut att vara är en subjektiv värdering.


Gällande REL-basen;
Att placera slaven på undersidan av lådan är en dålig idé eftersom tyndden kommer att hänga ner konen eller dra ner den om man sätter den upp och ner. Gissar att det är så att det drivande elementet sitter undertill.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Tangband » 2018-07-20 06:55

Cortado skrev:
Tangband skrev:Bornsloppy: Jag tycker slavbas -lösningen på 30-35 liter passar bra eftersom du redan har en slav på 12 tum liggande. Om du går upp till 40 liter så blir det bättre ljud högst troligt.
Det finns väldigt väljudande slavbassystem men gemensamt för dessa verkar vara ett högpassfilter strax under avstämningen . Stämmer du av slaven vid tex 24 hz så bör du skära basen under 20 hz, ingen tumregel utan rätt filterfrekvens måste avgöras med lyssning på musik.


Vet inte om jag förstår allt det där, framförallt inte det fetade. Ska man alltså lyssna på musik för att höra var man ska skära av de lägsta registren?.. om jag förstått det rätt, vilket jag hoppas att jag inte har så tycker jag det låter som en ogenomtänkt plan.


Tangband skrev:Sedan blir det aldrig RIKTIGT bra med en enda subbas, oavsett princip. Du måste ha två ( minst )


Ja, riktigt bra bas får man när man har ett flerbassystem och fördelarna är flera och signifikanta. Stereobas (lägre frekvenser än vi kan lokalisera) är inte en av dem. :)


Tangband skrev:Vill du ha absolut väljud så är det ju som gopnik säger att basreflex högst troligt är bättre på musik med rätt låda och rätt avstämning. Vilket innebär större lådor. Ett högpassfilter även här brukar bli bättre. Jag kör själv mina reflexbasar med högpass på 19 hz eftersom det låter bättre.


Vore bra om det fanns en förklaring till varför det låter bättre när du har ett HP-filter på dina basar och varför det brukar bli bättre. Det där låter väldigt mycket som tumregler och om det inte är det så bör det ju finnas en del substans bakom det.


Tangband skrev:Vill du ha en mindre låda typ 30 liter med den motorstarka 10- tummaren från SB acoustics i början av tråden så kan du möjligen köra slutet med LT istället. Lägre ljudtryck men troligen aningen bättre ljud än slavbaslösningen


Hade nog vart försiktig med en sådan rekommendation. Iom att man bara har en bas så behöver man pressa den väldigt mycket och med en så liten låda så blir lådtrycket väldigt högt tidigt. Kör man en LT för 20Hz med Q0,7 så når man 145dB i lådan och då endast med 2,83V. Vid 20Hz har vi en boost på ca 9dB eller 6ggr mer effekt och då kommer snabbt man in på talspoleuppvärmning iom effektuttagen, krav på förstärkare etc. Att säga ".. men troligen aningen bättre ljud än.. " ser ut att vara är en subjektiv värdering.


Gällande REL-basen;
Att placera slaven på undersidan av lådan är en dålig idé eftersom tyndden kommer att hänga ner konen eller dra ner den om man sätter den upp och ner. Gissar att det är så att det drivande elementet sitter undertill.


1. Tja, det är väl musik som du använder din subwoofer till? Det är inte mätinstrumenten som ska bli tillfredsställda, det är din hjärna som tolkar musiken. Blir upplevelsen bättre av ett högpassfilter ( vilket är helt efter skolboken att man bör använda vid slavbas ) vid exempelvis 19 Hz eller annan frekvens så är det bättre. Det finns inga tumregler förstås, låter det bättre utan högpass med en viss element- lådkombination i samspel med rummet så rekommenderar jag naturligtvis det. Det är inga konstigheter.

2. Min och många andras uppfattning är att det låter bättre med två subwoofers istället för en. Används subwoofrarna som bassreinforcement loudspeakers och delas uppåt med flacka 12 db filter måste basarna dessutom stå nära satelliterna och matas med stereosignal. Återigen inga konstigheter. :) Använder man branta filter både till satelliter och subwoofers bör man jobba mycket med placeringen av subbasarna och både prova mono och stereokoppling av de båda subbasarna. Elementen ger distorsion som ibland kan lokaliseras även om du i teorin använder branta ”olokaliserbara” filter. Prova och se alltså, men att man inte kan höra skillnad på mono och stereo i basområdet låter som en tumregel eftersom verkligheten ofta ser annorlunda ut än teorin. Välj det som låter bäst !

3. Sluten låda med LT har ju sina begränsningar- håller med dig :)

4. Nej, REL använder faktiskt slaven på undersidan på denna och på några andra modeller. De använder en slav av typ suspended plate , slaven har ingen spiderupphängning. Läs mer här : http://i.nextmedia.com.au/Assets/rel_se ... _lores.pdf
Trots slaven på undersidan låter de subjektivt väldigt bra. Har hört just dessa många gånger i stereouppsättning i ett digitalt aktivt system och inte hört något annat låta lika bra . Jag gissar att REL velat ha det aktiva elementen rakt fram och att de gjort dessa val för att det låter bättre.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Cortado » 2018-07-20 13:36

Detta är OT nu, tycker jag.

Tangband skrev:1. Tja, det är väl musik som du använder din subwoofer till? Det är inte mätinstrumenten som ska bli tillfredsställda, det är din hjärna som tolkar musiken. Blir upplevelsen bättre av ett högpassfilter ( vilket är helt efter skolboken att man bör använda vid slavbas ) vid exempelvis 19 Hz eller annan frekvens så är det bättre. Det finns inga tumregler förstås, låter det bättre utan högpass med en viss element- lådkombination i samspel med rummet så rekommenderar jag naturligtvis det. Det är inga konstigheter.


Jovisst. Jag använder mina subbar för musik. Men musik innehåller inte alltid samma mängd energi i alla register, så om du kalibrerar ditt HP-filter efter en låt så kan det ju låta annorlunda i en annan? Hur kan man vara säker på att det låter bättre? Jag ser en del problem med den där metoden. Sen är det ju inte så att majoriteten av all musik man lyssnar på idag har mycket energi under 30Hz, än mindre under 20-25Hz.

Åtminstone när det kommer till portade lådor så ser jag vitsen med HP-filtret vara att skydda elementet under avstämningsområdet eftersom det inte finns något elementet trycker på där (saknar lådans fjäder eller portens massa). Det tror jag är lättare att göra på ett vetenskapligt och objektivt sätt snarare än att lyssna vad som är safe när man inte vet vad materialet innehåller.

Om det sedan låter bättre eller inte är inte så enkelt att bevisa, dock är det enkelt att lyssna på någon som säger att det låter bättre.

Tangband skrev:2. Min och många andras uppfattning är att det låter bättre med två subwoofers istället för en. Används subwoofrarna som bassreinforcement loudspeakers och delas uppåt med flacka 12 db filter måste basarna dessutom stå nära satelliterna och matas med stereosignal. Återigen inga konstigheter. :) Använder man branta filter både till satelliter och subwoofers bör man jobba mycket med placeringen av subbasarna och både prova mono och stereokoppling av de båda subbasarna. Elementen ger distorsion som ibland kan lokaliseras även om du i teorin använder branta ”olokaliserbara” filter. Prova och se alltså, men att man inte kan höra skillnad på mono och stereo i basområdet låter som en tumregel eftersom verkligheten ofta ser annorlunda ut än teorin. Välj det som låter bäst !


Jo, två subbar låter bättre än en men anledningarna kan vara flera och kanske inte de man tror. Att dela subbarna flackt bör man göra om man delar de högt, delar man dem under en den där suddiga lokalisationsgränsen så ska/bör du inte höra var de står. Framförallt inte i ett litet rum. Distorsion i subbar hamnar många gånger ovanför subbens arbetsområde, i området där vi kan lokalisera ljudet och eftersom "oljudet" kommer från subben så kan vi höra var subben står. Däremot är det kanske inte så att vi knyter ihop de lokaliserbara ljudet med de olokaliserbara ljuden till subben bara för att vi hör det ena ljudet subben "gör".

Stereosubbar har ju diskuterats och jag har inte läst tråden du länkade till tidigare. Jag är öppen för att ändra mig om du kan ge mig godtagbara bevis på att det är vettigt att i ett normalt vardagsrum/lyssningsrum ha stereoinformation i registret nedanför säg 50Hz. Än mer lägre än 30Hz. Det huvudsakliga faktorerna som säger emot det är dels lokalisation vid låga frekvenser men även hur låga frekvenser beter sig i rum, om höger och vänster kanal spelar två olika signaler som inte är i fas kommer de att släcka ut varandra vilket kommer dels kommer att ge kraftigt reducerad bas och väldigt varierande baskvalitet på olika lyssningsplatser i rummet.

Bas är som sagt ofta i mono i musik.

Tangband skrev:4. Nej, REL använder faktiskt slaven på undersidan på denna och på några andra modeller. De använder en slav av typ suspended plate , slaven har ingen spiderupphängning. Läs mer här : http://i.nextmedia.com.au/Assets/rel_se ... _lores.pdf
Trots slaven på undersidan låter de subjektivt väldigt bra. Har hört just dessa många gånger i stereouppsättning i ett digitalt aktivt system och inte hört något annat låta lika bra . Jag gissar att REL velat ha det aktiva elementen rakt fram och att de gjort dessa val för att det låter bättre.


Ok, jag kan ha fel om RELs sub. Orkar inte läsa det där dock. Min kommentar var mest för att inte TS får för sig att sätta slaven på undersidan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Nattlorden » 2018-07-20 14:02

Cortado skrev:Ja, riktigt bra bas får man när man har ett flerbassystem och fördelarna är flera och signifikanta. Stereobas (lägre frekvenser än vi kan lokalisera) är inte en av dem. :)


Du menar alltså att en 30Hz baston som ligger i exakt motfas mellan höger och vänster låter likadant om de summeras elektriskt och spelas upp i mono som om kanalerna de fakto spelas i höger och vänster subbas? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Cortado » 2018-07-20 14:26

Nattlorden skrev:
Cortado skrev:Ja, riktigt bra bas får man när man har ett flerbassystem och fördelarna är flera och signifikanta. Stereobas (lägre frekvenser än vi kan lokalisera) är inte en av dem. :)


Du menar alltså att en 30Hz baston som ligger i exakt motfas mellan höger och vänster låter likadant om de summeras elektriskt och spelas upp i mono som om kanalerna de fakto spelas i höger och vänster subbas? 8)


Ja, det scenariot flydde min uppmärksamhet. :D

Det är bara att tacka för påpekandet. Lätt att bli hemmablind i bubblan ibland, tanken att bas är mono på så gott som alla inspelningar har gjort att jag inte funderat på de där det är i stereo.

Dock, när signalerna summeras akustiskt så får man ju olika bas på olika ställen i rummet, mer så än när man har monobas.. väl?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Staga upp baslåda

Inläggav NADifierad » 2018-07-20 16:35

Och är stereomixen gjord så att basen ligger i motfas mellan kanalerna, jobbar mixersnubben kontraproduktivt 8) :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Cortado » 2018-07-20 23:38

NADifierad skrev:Och är stereomixen gjord så att basen ligger i motfas mellan kanalerna, jobbar mixersnubben kontraproduktivt 8) :)


Kanske jobbar han kontrabasproduktivt! :)

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Staga upp baslåda

Inläggav bornsloppy » 2018-07-24 00:29

Oj, här har det hänt en del sen jag var inne sist.

Jag trodde jag ställde en enkel fråga men fick en hel avhandling ... typ. :P
Bockar och bugar ödmjukast.

Tro mig, har försökt att bli av med slavelementet men det gååååår inte.
Sedan är jag intresserad av att faktiskt bygga något med det bara för att få mig en erfarenhet.
Bygget blir till en mindre stereo som i det långa loppet kanske hamnar i dotterns eller sonens tonårsrum (6 år resp. 3 månader just nu).
Men det ska ändå låta bra på vägen dit för just nu är det den uppsättningen som gäller. :mrgreen:

Jag har dessvärre inte mycket att tillföra diskussionen i övrigt.
Tar in allt ni skriver och smakar på det nu under min semester så får jag se var jag landar.
Jag vill också vara med och leka!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Tangband » 2018-07-26 17:09

Om du ska vara riktigt kräsen så har detdär SB acoustic elementet inte lika låg dist vid de mätningar jag sett som tex motsvarande scanspeak ( som är lite dyrare. ) SB - elementet är ändå riktigt bra för pengarna. Kanske värt att lägga på 600:- och få riktigt bra kvalitet ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Nattlorden » 2018-07-26 19:20

NADifierad skrev:Och är stereomixen gjord så att basen ligger i motfas mellan kanalerna, jobbar mixersnubben kontraproduktivt 8) :)


Eller så jobbar man med en algoritm för ljudeffekter som inte har någon undre gränsfrekvens... men varför skall du som lyssnare jobbar för att begränsa hur det som producerar musiken vill jobba? Är det inte bäst att lämna "fritt blås" om du kan? Är det en monomix så blir det ingen skillnad, är det en stereomix så vinner du med en stereosetup. Personligen tycker jag det är ett enkelt val.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Staga upp baslåda

Inläggav NADifierad » 2018-07-26 22:13

Jag håller med dig om allt :) .
Jag har haft stereokopplade subbar länge. Ändrade till mono av driftskäl, för ett tag sedan. Ännu har jag ej upplevt det som en hörbar nackdel.
Jag har svårt att möblera mina basmoduler för optimal stereo, och dessutom är det redan svårt att riktningbestämma så låga frekvenser.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Tangband » 2018-07-27 08:30

NADifierad skrev:Jag håller med dig om allt :) .
Jag har haft stereokopplade subbar länge. Ändrade till mono av driftskäl, för ett tag sedan. Ännu har jag ej upplevt det som en hörbar nackdel.
Jag har svårt att möblera mina basmoduler för optimal stereo, och dessutom är det redan svårt att riktningbestämma så låga frekvenser.


Det beror ju även på vilken sorts branthet på filtren man använder. Kör du 12 db i basen så måste du ha stereosubbar, 48 db så blir det istället svårt att lokalisera subbarna. Det gäller ju även att få subbarna att spela ihop bra med frontarna, något jag tycker är enklare med låga delningar och flackare filter. I stereo. Med mina grejor i mitt rum. Så allt beror på.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster