Staga upp baslåda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Staga upp baslåda

Inläggav bornsloppy » 2018-07-16 21:50

Jag ska bygga en baslåda med en 12" bas och passiv 12" på motsatt sida. En kub på 90 liter ser det ut att bli.
Materialet blir tjock plywood, bafflar av MDF. Någonstans närmare 20 mm tjocka. Jag är återigen igång med återbruk av material som jag skrapat fram på jobbet :D

Jag funderar på uppstagningen av lådan inuti, vad har ni för tips?
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Staga upp baslåda

Inläggav gopnik » 2018-07-16 21:52

Ett klassiskt flaggstag. Det vill säga två korslagda plankor som stagar upp sidoväggarna.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Cortado » 2018-07-16 22:16

bornsloppy skrev:Jag ska bygga en baslåda med en 12" bas och passiv 12" på motsatt sida. En kub på 90 liter ser det ut att bli.
Materialet blir tjock plywood, bafflar av MDF. Någonstans närmare 20 mm tjocka. Jag är återigen igång med återbruk av material som jag skrapat fram på jobbet :D

Jag funderar på uppstagningen av lådan inuti, vad har ni för tips?


Hallå Sloppy! Kul att du är i byggartagen igen! :)

Ett par tankar har jag;

Billig plywood har ofta håligheter i sig och ibland även lösa bitar i de håligheterna. Det är inte bra för en baslåda.. eller ens andra ljudlådor.

För att få en bra konstruktion med slavbaseri så bör man ha rejält mycket mer pumpkapacitet på slavsidan än på det drivande elementet. Det är därför vettigt att överväga om det är den bästa lösningen.

Vilka är premisserna?.. har du köpt element och slav redan?

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Staga upp baslåda

Inläggav bornsloppy » 2018-07-16 23:07

Cortado skrev:
bornsloppy skrev:Jag ska bygga en baslåda med en 12" bas och passiv 12" på motsatt sida. En kub på 90 liter ser det ut att bli.
Materialet blir tjock plywood, bafflar av MDF. Någonstans närmare 20 mm tjocka. Jag är återigen igång med återbruk av material som jag skrapat fram på jobbet :D

Jag funderar på uppstagningen av lådan inuti, vad har ni för tips?


Hallå Sloppy! Kul att du är i byggartagen igen! :)

Ett par tankar har jag;

Billig plywood har ofta håligheter i sig och ibland även lösa bitar i de håligheterna. Det är inte bra för en baslåda.. eller ens andra ljudlådor.

För att få en bra konstruktion med slavbaseri så bör man ha rejält mycket mer pumpkapacitet på slavsidan än på det drivande elementet. Det är därför vettigt att överväga om det är den bästa lösningen.

Vilka är premisserna?.. har du köpt element och slav redan?


Well. Det går kanske att limma ihop plywood med spånskiva och lägga spånskivan på insidan?

Jag har en 12" slav. Slits mellan att använda en 12a eller en 10a som bas. Men har kollat lite och de flesta 12or paras ihop med 12or, med 600 g på slaven kommer man ner rätt duktigt.
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Staga upp baslåda

Inläggav gopnik » 2018-07-16 23:23

Ner kommer man, men jag tror Cortado menar att för varje oktav man gräver djupare måste pumpa fyra gånger så mycket luft. Det är inte alltid slaven är fyra gånger så långslagig som det drivande elementet, men å andra sidan är det inte alltid avstämningen kommer så mycket lägre heller...

Man skulle kunna rgumentera att den optimala sammanparningen ofta är ett mindre drivande element, än slaven. Eller flera slavar. Sätter man dessutom slavarna på motstående sidor minskar man risken att lådan hoppar runt så mycket.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Cortado » 2018-07-17 00:03

bornsloppy skrev:Well. Det går kanske att limma ihop plywood med spånskiva och lägga spånskivan på insidan?


Vet inte riktigt vad tanken med plywooden, är det för att det "ska se ut som trä" ?

Det jag var ute efter är att så snart du sätter fast en plywoodskiva som har en hålighet med en lös bit i så kommer den att skallra när du använder subben. Med lite otur så hör du den vid vissa frekvenser.

Vad är det för plywood vi pratar om?..

bornsloppy skrev:Jag har en 12" slav. Slits mellan att använda en 12a eller en 10a som bas. Men har kollat lite och de flesta 12or paras ihop med 12or, med 600 g på slaven kommer man ner rätt duktigt.


Spontant hade jag valt 10'an, men det är slagvolymen som är väsentlig här. Finns 10'or som har större slagvolym än vissa 12'or. I ditt fall hade jag kollat på någon 10'a som inte är ett rent subelement (typ, inte så lång slaglängd). Vad är det för slav mer exakt?

Att man parar ihop 12 med 12 med 600g på basen låter väldigt tumregelaktigt. Att vikta ner slaven med 600g låter extremt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Cortado » 2018-07-17 00:10

gopnik skrev:Ner kommer man, men jag tror Cortado menar att för varje oktav man gräver djupare måste pumpa fyra gånger så mycket luft. Det är inte alltid slaven är fyra gånger så långslagig som det drivande elementet, men å andra sidan är det inte alltid avstämningen kommer så mycket lägre heller...

Man skulle kunna rgumentera att den optimala sammanparningen ofta är ett mindre drivande element, än slaven. Eller flera slavar. Sätter man dessutom slavarna på motstående sidor minskar man risken att lådan hoppar runt så mycket.


Exakt sådär.

Det tar mig emot att säga detta men du vill nog ha två eller gärna tredubbla pumpkapaciteten på slavsidan. När man då börjar kika på sin konstruktion så ser man snabbt att det blir dyrt om man ska ha säg 2 eller 3 slavelement för en bas. Det är kanske så man _måste_ göra ibland om man vill ha en liten låda och där en port av någon anledning inte är ett alternativ.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Tangband » 2018-07-17 00:11

gopnik skrev:Ett klassiskt flaggstag. Det vill säga två korslagda plankor som stagar upp sidoväggarna.

+1

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Staga upp baslåda

Inläggav bornsloppy » 2018-07-17 08:19

Cortado skrev:
bornsloppy skrev:Well. Det går kanske att limma ihop plywood med spånskiva och lägga spånskivan på insidan?


Vet inte riktigt vad tanken med plywooden, är det för att det "ska se ut som trä" ?

Det jag var ute efter är att så snart du sätter fast en plywoodskiva som har en hålighet med en lös bit i så kommer den att skallra när du använder subben. Med lite otur så hör du den vid vissa frekvenser.

Vad är det för plywood vi pratar om?..

bornsloppy skrev:Jag har en 12" slav. Slits mellan att använda en 12a eller en 10a som bas. Men har kollat lite och de flesta 12or paras ihop med 12or, med 600 g på slaven kommer man ner rätt duktigt.


Spontant hade jag valt 10'an, men det är slagvolymen som är väsentlig här. Finns 10'or som har större slagvolym än vissa 12'or. I ditt fall hade jag kollat på någon 10'a som inte är ett rent subelement (typ, inte så lång slaglängd). Vad är det för slav mer exakt?

Att man parar ihop 12 med 12 med 600g på basen låter väldigt tumregelaktigt. Att vikta ner slaven med 600g låter extremt.


Aha. Dels så har jag materialet gratis och dels så vill jag ha trä. Kommer bli fint med bafflarna som redan har en plastbeläggning i svart. Plywooden är förmodligen inte first class, det är emballage från en stor låda som det fraktats maskindelar i. :D
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Staga upp baslåda

Inläggav bornsloppy » 2018-07-17 08:30

Slaven är en Peerless

http://www.tymphany.com/wp-content/uplo ... 830548.pdf

Basen tänkte jag en SB Aucoustic
http://loudspeakerfreaks.com/Product.as ... t_ID=12300

Blir det en 10a så blir lådan mindre vilket bara är positivt. Så vråldjupt ner behöver jag inte heller gå men det vore trevligt. Söker snarare "fint" ljud än ett muskelpaket. Ska paras ihop med ett par högtalare som är bestyckade med 5.5" basar och de går ju inte riktigt på djupet så att säga vilket hörs.
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Staga upp baslåda

Inläggav EmuMannen » 2018-07-17 16:32

bornsloppy skrev:Basen tänkte jag en SB Aucoustic
http://loudspeakerfreaks.com/Product.as ... t_ID=12300


Innan du beställer något från Loudspeaker Freaks så tycker jag att du skall läsa om mina erfarenheter av dem...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Cortado » 2018-07-17 16:51

+1 på det Emumannen skriver. Loudspeakerfreaks var europeaudio innan. Dem är ökända för leveranstider etc. Huvudvärken är inte värt det du sparar på billigare priser.

Gälllande basen - jag hade nog gått ner på en 8". Tex. en SLS 8" eller nått sådant.

Har du simulerat det hela något i Basta! eller höftar du? :)

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Staga upp baslåda

Inläggav bornsloppy » 2018-07-17 19:22

Cortado skrev:+1 på det Emumannen skriver. Loudspeakerfreaks var europeaudio innan. Dem är ökända för leveranstider etc. Huvudvärken är inte värt det du sparar på billigare priser.

Gälllande basen - jag hade nog gått ner på en 8". Tex. en SLS 8" eller nått sådant.

Har du simulerat det hela något i Basta! eller höftar du? :)


Jag ska hitta en annan butik. Har varit i samma sits som alla er andra. Men jag fick mina grejer till slut.

Har inte simulerat något eftersom att jag har relationsproblem med alla beräkningsprogram förutom HiFi-kits ... och den suger rätt duktigt. Jag kikar på andras byggen och vad som rekommenderas för elementet jag slutligen väljer. Fram till en viss punkt i mitt liv kommer mina byggen vara lite hej kom och hjälp mig men en dag ska jag skrapa fram tid och rätt verktyg för att börja från rätt ände. :lol:
Just nu står jag vid strandkanten, känner på vattnet med fötterna medan jag ser på när ni andra har kul där ute på djupt vatten.
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Staga upp baslåda

Inläggav gopnik » 2018-07-17 19:26

Basta! är faktiskt mycket lättanvänt. Jag skulle absolut inte lägga ner ens det minsta lilla jobb på snickerier utan en simulering som ser OK ut först.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Staga upp baslåda

Inläggav bornsloppy » 2018-07-17 19:47

gopnik skrev:Basta! är faktiskt mycket lättanvänt. Jag skulle absolut inte lägga ner ens det minsta lilla jobb på snickerier utan en simulering som ser OK ut först.


Jag har suttit med Basta! men jag får fan inget vettigt resultat utav det. Fattar nada!
En förklaring till det är att mattematik inte var min bästa gren i skolan. Jag lever livet under parollen "det löser sig" :lol:

Jag frågade om bra lösningar till att staga upp lådan, resten sköter jag själv på mitt sätt.

Vill ni inte bemöda er med att brainstorma på någon schysst lösning så "det löser sig".
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Staga upp baslåda

Inläggav DVD-ai » 2018-07-17 23:38

Med det sagt så då kommer jag med följande förslag.

1: sätt flaggstag, alltså sätt ett stag parallelt från sida till sida och från topp och botten i lådan, sätt staget så att den är så centrerad mot väggens mitt som möjligt, alltså stagets kors ska vara i mitten av lådan.
2: kör på 10" till din 12" slavbas
3: var noga med limmet när du limmar din låda av plywood
4: lycka till :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Staga upp baslåda

Inläggav EmuMannen » 2018-07-18 03:46

gopnik skrev:Basta! är faktiskt mycket lättanvänt. Jag skulle absolut inte lägga ner ens det minsta lilla jobb på snickerier utan en simulering som ser OK ut först.

Kan bara hålla med och varmt rekommendera Basta! Dock händer det att jag slöjdar mot bättre vetande... :oops:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Staga upp baslåda

Inläggav bornsloppy » 2018-07-18 06:22

DVD-ai skrev:Med det sagt så då kommer jag med följande förslag.

1: sätt flaggstag, alltså sätt ett stag parallelt från sida till sida och från topp och botten i lådan, sätt staget så att den är så centrerad mot väggens mitt som möjligt, alltså stagets kors ska vara i mitten av lådan.
2: kör på 10" till din 12" slavbas
3: var noga med limmet när du limmar din låda av plywood
4: lycka till :)


Tack. Väl beskrivet, det gillar jag.
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Cortado » 2018-07-18 10:07

Vore kul att se en byggtråd! :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Staga upp baslåda

Inläggav DVD-ai » 2018-07-18 10:18

Ja en byggtråd vore verkligen kul :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Tangband » 2018-07-18 12:22

bornsloppy skrev:
gopnik skrev:Basta! är faktiskt mycket lättanvänt. Jag skulle absolut inte lägga ner ens det minsta lilla jobb på snickerier utan en simulering som ser OK ut först.


Jag har suttit med Basta! men jag får fan inget vettigt resultat utav det. Fattar nada!
En förklaring till det är att mattematik inte var min bästa gren i skolan. Jag lever livet under parollen "det löser sig" :lol:

Jag frågade om bra lösningar till att staga upp lådan, resten sköter jag själv på mitt sätt.

Vill ni inte bemöda er med att brainstorma på någon schysst lösning så "det löser sig".


Detta program är bra och det använder jag. Är gratis dessutom. http://www.micka.de/en/index.php
Knappa först in qts, fs, och vas för elementen. De är de tre viktigaste parametrarna, och vet du inte de andra värdena kan du ändå räkna hyfsat. Du kan även komponera en fiktiv egen låda med helt annan volym och se resultatet.

Med det Sb element du länkade till ser 30 liter med slavbas rätt bra ut
Röret blir för långt med basreflexrör, så elementet verkar vara gjort för slav.

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Staga upp baslåda

Inläggav bornsloppy » 2018-07-18 12:52

Tangband skrev:
bornsloppy skrev:
gopnik skrev:Basta! är faktiskt mycket lättanvänt. Jag skulle absolut inte lägga ner ens det minsta lilla jobb på snickerier utan en simulering som ser OK ut först.


Jag har suttit med Basta! men jag får fan inget vettigt resultat utav det. Fattar nada!
En förklaring till det är att mattematik inte var min bästa gren i skolan. Jag lever livet under parollen "det löser sig" :lol:

Jag frågade om bra lösningar till att staga upp lådan, resten sköter jag själv på mitt sätt.

Vill ni inte bemöda er med att brainstorma på någon schysst lösning så "det löser sig".


Detta program är bra och det använder jag. Är gratis dessutom. http://www.micka.de/en/index.php
Knappa först in qts, fs, och vas för elementen. De är de tre viktigaste parametrarna, och vet du inte de andra värdena kan du ändå räkna hyfsat. Du kan även komponera en fiktiv egen låda med helt annan volym och se resultatet.

Med det Sb element du länkade till ser 30 liter med slavbas rätt bra ut
Röret blir för långt med basreflexrör, så elementet verkar vara gjort för slav.


Tack för tipset. Jag ska se om jag få till någon simulering där. :)

Kan jag komma ner till 30 liter är det bara plus.
Så tillbaka till ursprungsidén med 12a slav och 10a bas. Det kändes bra då när jag började fundera på projektet så jag ska nog gå på den magkänslan.

Funderar på att sätta skivor inuti lådan med rundade håligheter, cirklar eller rektangulära urtag, som uppsyningsman istället för balkar i kors. Kan det vara något?
Funderade ett slag på ett kors inuti i lådan med skivor som då stadgar upp alla väggar. Från baffel till baffel och från sidovägg till sidovägg. Dessa sitter ju då fast även i toppen och botten :?:

Penna och papper, ska rita lite ....återkommer.
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
jbass
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 2013-12-13
Ort: Rönninge

Re: Staga upp baslåda

Inläggav jbass » 2018-07-18 14:29

Jag byggde två PR-basar (12”/15” slav) med hjälp av Jeff Bagby’s kalkylator i excelformat. Lättanvänt och resultatet är jag mycket nöjd med. Finns att hämta här,

http://audio.claub.net/software/jbabgy/WBCD.html

Skulle jag bygga igen så skulle jag använda två PR per låda. Det är stora krafter och ungefär som att sitta på en tvättmaskin när PR-elementet jobbar.

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Staga upp baslåda

Inläggav bornsloppy » 2018-07-18 14:33

jbass skrev:Jag byggde två PR-basar (12”/15” slav) med hjälp av Jeff Bagby’s kalkylator i excelformat. Lättanvänt och resultatet är jag mycket nöjd med. Finns att hämta här,

http://audio.claub.net/software/jbabgy/WBCD.html

Skulle jag bygga igen så skulle jag använda två PR per låda. Det är stora krafter och ungefär som att sitta på en tvättmaskin när PR-elementet jobbar.


Intressant. Tack för att du delar med dig.
Jag vill också vara med och leka!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Cortado » 2018-07-18 15:40

bornsloppy skrev:
jbass skrev:Jag byggde två PR-basar (12”/15” slav) med hjälp av Jeff Bagby’s kalkylator i excelformat. Lättanvänt och resultatet är jag mycket nöjd med. Finns att hämta här,

http://audio.claub.net/software/jbabgy/WBCD.html

Skulle jag bygga igen så skulle jag använda två PR per låda. Det är stora krafter och ungefär som att sitta på en tvättmaskin när PR-elementet jobbar.


Intressant. Tack för att du delar med dig.


Simulerade SB-elementet du valt, tyckte att känsligheten var ganska låg med PR/port. Tycker nog du ska ta ett extra varv och försöka få till simulering innan du börjar bygga - vi finns här för hjälp. :)

Vet inte om man tagit upp detta redan men en av slavbasarnas nackdelar är den att när man viktar konen mycket så drar konen så att centrumaxeln på elementet börjar luta nedåt baktill. Mycket vikt över tid ger ett förväntat resultat. Man kan behöva rotera den för att förlänga livslängden. Ju mindre vikt desto bättre för slavelementet.

Ska också säga att jag nog är ganska grön när det kommer till slavbasar.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Tangband » 2018-07-18 16:31

bornsloppy skrev:
Tangband skrev:
bornsloppy skrev:
Jag har suttit med Basta! men jag får fan inget vettigt resultat utav det. Fattar nada!
En förklaring till det är att mattematik inte var min bästa gren i skolan. Jag lever livet under parollen "det löser sig" :lol:

Jag frågade om bra lösningar till att staga upp lådan, resten sköter jag själv på mitt sätt.

Vill ni inte bemöda er med att brainstorma på någon schysst lösning så "det löser sig".


Detta program är bra och det använder jag. Är gratis dessutom. http://www.micka.de/en/index.php
Knappa först in qts, fs, och vas för elementen. De är de tre viktigaste parametrarna, och vet du inte de andra värdena kan du ändå räkna hyfsat. Du kan även komponera en fiktiv egen låda med helt annan volym och se resultatet.

Med det Sb element du länkade till ser 30 liter med slavbas rätt bra ut
Röret blir för långt med basreflexrör, så elementet verkar vara gjort för slav.


Tack för tipset. Jag ska se om jag få till någon simulering där. :)

Kan jag komma ner till 30 liter är det bara plus.
Så tillbaka till ursprungsidén med 12a slav och 10a bas. Det kändes bra då när jag började fundera på projektet så jag ska nog gå på den magkänslan.

Funderar på att sätta skivor inuti lådan med rundade håligheter, cirklar eller rektangulära urtag, som uppsyningsman istället för balkar i kors. Kan det vara något?
Funderade ett slag på ett kors inuti i lådan med skivor som då stadgar upp alla väggar. Från baffel till baffel och från sidovägg till sidovägg. Dessa sitter ju då fast även i toppen och botten :?:

Penna och papper, ska rita lite ....återkommer.


Om du bygger en kub på 30 liter internvolym så behöver du kanske inga stag om du gör den i tex 30 mm mdf . K rauta kan tex såga ut sådant med god precision.
Det finns även en SB acoustics slav som verkat vara gjord för elementet du länkade till, detta:
Finns på hifikit. Man kan köpa till vikter för 50:-
Du kan sätta dit stag om det behövs i efterhand med rundstav av trä. Den skruvas fast med 2 skruvar från lådans yttre väggar. Sätt trälim på insidan.

Du bör föresten måla hela insidan på lådan med pensel och vitt trälim eller målarfärg. Mdf läcker luft
Senast redigerad av Tangband 2018-07-18 16:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bornsloppy
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2009-06-26
Ort: Hovmantorp

Re: Staga upp baslåda

Inläggav bornsloppy » 2018-07-18 16:33

Ok. 30 liter, inga stag. Gött.
Hur som haver, nått sånt här hade jag tänkt mig annars ....
Bilagor
IMG_20180718_143445.jpg
IMG_20180718_143445.jpg (57.63 KiB) Visad 3467 gånger
lådan.jpg
lådan.jpg (47.68 KiB) Visad 3467 gånger
Jag vill också vara med och leka!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Tangband » 2018-07-18 16:42

Det är klart att det kanske blir bättre med stag även i en liten låda men 30 mm mdf som inte är mer än drygt 35 cm på varje ledd i en låda är jävligt styvt.
Även om du får resonanser i lådan vid tex 500 hz så spelar ju subbasen inte högre än kanske 100 hz.
Med det sagt- jag använde korsstag i mina subbasar men de är på 50 liter .

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Cortado » 2018-07-18 16:57

30L är rätt litet. Ju mindre låda, desto mer vikt behöver du haka på slaven för att komma ner i avstämning.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Staga upp baslåda

Inläggav Tangband » 2018-07-18 17:04

Cortado skrev:30L är rätt litet. Ju mindre låda, desto mer vikt behöver du haka på slaven för att komma ner i avstämning.

Ett annat alternativ vore LT och sluten låda på 30 liter med detdär elementet. Men då blir det betydligt lägre ljudtrycksförmåga

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster