Potkin skrev:Hej
Ny på forumet och har nyligen blivit med sonab.
Fick tag i ett par fina oa5.2 och tillsammans med dem fick jag med en Sonab p6000 förstärkare
Hej själv och grattis

Potkin skrev:Igår så drog jag igång den, så nu kommer mina frågor...
Hur "drog du igång den" och hur länge hade den stått innan du "drog igång den"? Somliga av mina "elektronikvänner" anser att jag är galen som bara pluggar in mina vintageförstärkare när jag kommit över dem. De tjatar om att jag måste dra igång dem långsamt med en variak om de stått länge. Jag har alltid avfärdat det som onödig försiktighet eftersom jag aldrig varit med om att skjuta någon konding bara för att jag pluggat in dem. Det var till för någon månad sedan då jag fick en gammal Technics SU-8600 av en god vän. Den var i mycket gott skick men hade stått i garaget en längre tid. Jag funderade också på om jag skulle köra den på 220V (som den stod på) eller 240V (som var ett av många val). Jag byglade om till 240V och sedan "drog jag igång den". Den gick i cirka 2 minuter innan ljudet långsamt dog ut. Så den står på hyllan i väntan på vintern när jag tänkte ta i tu med den. Jag tror inte det var 240V som tog livet av den utan snarare jag som bara "drog igång den" efter att den stått en längre tid. Kanske dags att leta rätt på en variak?
Potkin skrev:Jag brände en conning i nätelementet. Jag kör ju enbart på 230. Skall jag köra stärkaren i 220 eller 240v på väljaren? För min del behöver jag inte ens väljaren, så en förbikoppling funkar. Bara jag vet vilka av kanlarna som skall ihop.
Här har du ett ganska bra svar på frågan 220V vs 240V. Resten har redan Morello svarat på...