Bränd nätdel i förstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Potkin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-07-16

Bränd nätdel i förstärkare

Inläggav Potkin » 2018-07-19 18:06

Hej

Ny på forumet och har nyligen blivit med sonab.
Fick tag i ett par fina oa5.2 och tillsammans med dem fick jag med en Sonab p6000 förstärkare

Igår så drog jag igång den, så nu kommer mina frågor...

Jag brände en conning i nätelementet. Jag kör ju enbart på 230. Skall jag köra stärkaren i 220 eller 240v på väljaren? För min del behöver jag inte ens väljaren, så en förbikoppling funkar. Bara jag vet vilka av kanlarna som skall ihop.

Conningen som brände, är den nödvändig? Isåfall hur hittar jag en lämplig ersättare?
Baksidan på den är läslig med följande
0,047uf @x
250v ~MP
fo=5,8mhz

Mvh Martin

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bränd nätdel i förstärkare

Inläggav Morello » 2018-07-19 18:37

Skall vara en kondensator av X2-typ.
Samma typ som denna

http://se.farnell.com/epcos/b32923c3224 ... n%2Fsearch
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Bränd nätdel i förstärkare

Inläggav EmuMannen » 2018-07-19 20:54

Potkin skrev:Hej
Ny på forumet och har nyligen blivit med sonab.
Fick tag i ett par fina oa5.2 och tillsammans med dem fick jag med en Sonab p6000 förstärkare

Hej själv och grattis :)

Potkin skrev:Igår så drog jag igång den, så nu kommer mina frågor...

Hur "drog du igång den" och hur länge hade den stått innan du "drog igång den"? Somliga av mina "elektronikvänner" anser att jag är galen som bara pluggar in mina vintageförstärkare när jag kommit över dem. De tjatar om att jag måste dra igång dem långsamt med en variak om de stått länge. Jag har alltid avfärdat det som onödig försiktighet eftersom jag aldrig varit med om att skjuta någon konding bara för att jag pluggat in dem. Det var till för någon månad sedan då jag fick en gammal Technics SU-8600 av en god vän. Den var i mycket gott skick men hade stått i garaget en längre tid. Jag funderade också på om jag skulle köra den på 220V (som den stod på) eller 240V (som var ett av många val). Jag byglade om till 240V och sedan "drog jag igång den". Den gick i cirka 2 minuter innan ljudet långsamt dog ut. Så den står på hyllan i väntan på vintern när jag tänkte ta i tu med den. Jag tror inte det var 240V som tog livet av den utan snarare jag som bara "drog igång den" efter att den stått en längre tid. Kanske dags att leta rätt på en variak?

Potkin skrev:Jag brände en conning i nätelementet. Jag kör ju enbart på 230. Skall jag köra stärkaren i 220 eller 240v på väljaren? För min del behöver jag inte ens väljaren, så en förbikoppling funkar. Bara jag vet vilka av kanlarna som skall ihop.

Här har du ett ganska bra svar på frågan 220V vs 240V. Resten har redan Morello svarat på...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Potkin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-07-16

Re: Bränd nätdel i förstärkare

Inläggav Potkin » 2018-07-20 23:25

Tänkte inte alls på att köra igång på något speciellt sätt. Vad är en variak?

Testade den under någon timme dag ett och då funkade den fint, körde bara en högtalare då. Dag 2 körde jag med båda högtalare under kanske 2h sedan kände jag brandrök och såg att det var från stärkaren det kom, ljudet lät dock normalt, men jag drog ur ström osv. Och skruvade isär för att se vad som hade hänt.

Morello:
Värdena på den är ju inte samma som på min, funkar den som ersättare?
Bilagor
Screenshot_20180720-232503_Gallery.jpg
Screenshot_20180720-232503_Gallery.jpg (1.46 MiB) Visad 2084 gånger
Screenshot_20180720-232306_Gallery.jpg
Screenshot_20180720-232306_Gallery.jpg (1.4 MiB) Visad 2084 gånger
Screenshot_20180720-232148_Gallery.jpg
Screenshot_20180720-232148_Gallery.jpg (1.47 MiB) Visad 2084 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Bränd nätdel i förstärkare

Inläggav EmuMannen » 2018-07-21 05:20

Potkin skrev:Tänkte inte alls på att köra igång på något speciellt sätt. Vad är en variak?

Här kan du läsa om vad en variac är för någonting.

Här kan du läsa om varför du skulle vilja använda en variac när du "drar igång" gammal elektronik.

Här kan du läsa om "reforming" elektrolyter.

Hur "viktigt" eller kritiskt detta är i praktiken har jag ingen aning om men det är med största sannolikhet betydligt bättre än att bara "dra igång" gammal elektronik...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Bränd nätdel i förstärkare

Inläggav BosseS » 2018-07-21 09:13

Potkin skrev:Värdena på den är ju inte samma som på min, funkar den som ersättare?

Kondensatorn verkar ha en avstörande funktion så kapacitansen har nog inte så jättestor betydelse.
Eller så letar du upp en 47nF på Farnells eller någon annan sida.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Bränd nätdel i förstärkare

Inläggav peterh » 2018-07-21 09:43

Detta är en s.k. "death-cap" kopplad tvärs över inkommande 220. En märklig sedvänja som
möjligen kan reducera känsligheten för störningar som kommer via elnätet. Dvs ett plåster på en dålig
konstruktion.
Mitt råd är : klipp bort och ersätt inte !

Att ha använt variacs och andra tekniker hade inte hjälpt i detta fall.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Bränd nätdel i förstärkare

Inläggav Michael » 2018-07-23 23:25

Potkin skrev:Värdena på den är ju inte samma som på min, funkar den som ersättare?

Morello rekommenderade denna typ, han skrev inget om att byta till annat värde.

peterh skrev:Detta är en s.k. "death-cap" kopplad tvärs över inkommande 220.

Sitter den verkligen där (inkommande) och inte efter strömbrytaren?

//Michael

Potkin
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-07-16

Re: Bränd nätdel i förstärkare

Inläggav Potkin » 2018-07-26 09:44

Hej igen.

Har haft dåligt med tid för att greja. Men ja den sitter efter powerknappen, innan transformatorn. Jag klippte helt enkelt bort den och provade. Den spelade bra. Men någon funktion bör den haft så jag beställer nog en och lödar in den vid tillfälle.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bränd nätdel i förstärkare

Inläggav Perfector » 2018-07-26 09:49

Potkin skrev:Hej igen.

Har haft dåligt med tid för att greja. Men ja den sitter efter powerknappen, innan transformatorn. Jag klippte helt enkelt bort den och provade. Den spelade bra. Men någon funktion bör den haft så jag beställer nog en och lödar in den vid tillfälle.

Avstörningsskydd.
Sitter ofta på elapparater för att förhindra gnistregn som går tillbaks till elnätet och sätter sig i andra apparater, eller så skyddar den din apparat från annat gnistregn, exempelvis från kyl och frys när dessa slår på
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Bränd nätdel i förstärkare

Inläggav Michael » 2018-07-26 23:16

Potkin skrev:Men ja den sitter efter powerknappen, innan transformatorn.

Då kan den ha funktionen att minska eventuell spänningsspik som kan uppstå när apparaten slås av. Notera kan den ha, jag säger inte att den har det (i denna apparat).

//Michael


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster