Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Tangband » 2018-07-21 11:07

niklasmagnus skrev:Bygger jag i 22 mm hamnar jag på ca 1:265 i vikt förhållande utan att introducera komplex stagning och mega tjock baffel. Nu har jag räknat medd dubbel baffel tjocklek, 2*22mm

Behöver man fräsa ut på baksidan av baffeln för att elementet skall kunna "andas" bättre eller är det överkurs vid 44 mm baffel (elementet kommer även försänkas i baffeln så tjockleken bakom elementet blir lite mindre än 44 mm)?


Tack för skruvtipset.


Jag har inte hört nånstans om fördelar att fräsa ut extra för att subbasar ska kunna "andas" lättare :) däremot med mellanregister .

Din baffel kommer att utsättas för 13,5 kg belastning fram och tillbaka så det är nog bra att den är dubbel. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Tangband » 2018-07-21 11:14

gopnik skrev:
Tangband skrev:Nja, egentligen 1:1000 om lådresonanserna ska ned till -60db

Nä, sådär kan man inte räkna. De relativa rörelserna för en ideal kropp får det förhållandet. Det är inte fråga om lådresonans. För en baslåda spelar det dessutom ingen roll om membranet rör sig framåt, eller lådan bakåt. Det blir samma ljud i alla fall.

Här kan du läsa mer om detta : viewtopic.php?f=10&t=42124&hilit=Piotr+1%3A1000

I verkligheten blir det såklart rörelseförluster i tex högtalarens schassie och uppstagning av högtalarens motor kan vara fördelaktigt för att få bra motkraft. Jag antar att det är det du menar

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav gopnik » 2018-07-21 11:35

Tangband skrev:Här kan du läsa mer om detta : viewtopic.php?f=10&t=42124&hilit=Piotr+1%3A1000

Tack, jag vet mycket väl vad det står. Ingenstans i den tråden finner du någon grund för ditt tidigare påstående. Du sammanblandar helt väsensskilda fenomen.
Tangband skrev:I verkligheten blir det såklart rörelseförluster i tex högtalarens schassie och uppstagning av högtalarens motor kan vara fördelaktigt för att få bra motkraft. Jag antar att det är det du menar

Nu vet jag inte ens vad du försöker säga.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Tangband » 2018-07-21 13:14

gopnik skrev:
Tangband skrev:Här kan du läsa mer om detta : viewtopic.php?f=10&t=42124&hilit=Piotr+1%3A1000

Tack, jag vet mycket väl vad det står. Ingenstans i den tråden finner du någon grund för ditt tidigare påstående. Du sammanblandar helt väsensskilda fenomen.
Tangband skrev:I verkligheten blir det såklart rörelseförluster i tex högtalarens schassie och uppstagning av högtalarens motor kan vara fördelaktigt för att få bra motkraft. Jag antar att det är det du menar

Nu vet jag inte ens vad du försöker säga.


Gopnik, hur mycket anser DU att en subwoofer vars konvikt är 135 gram bör väga för att helt undvika modulationseffekter ?
( det finns många fler trådar på faktiskt om betydelsen av detta )

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav RogerGustavsson » 2018-07-21 13:19

Rekommenderar att hålla i det nakna elementet när det spelar för att få ett hum om hur stora krafterna blir. Jag blev i alla fall rätt förvånad över hur det slet i händerna när jag höll ett planarelement från Magnepan på det sättet. Det var ett baselement där den rörliga massan var ca 90 gram, den statiska ca 6.5 kg.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav gopnik » 2018-07-21 13:24

Basar är rundstrålande. Det spelar alltså ingen som helst roll om konen rör sig framåt eller lådan bakåt. Precis som jag just skrivit. Det spelar då alltså ingen roll vad en baslåda väger, men man kan vilja ha en viss massa av rent praktiska skäl. Den ska ju inte vandra runt på egen hand. Det viktiga för en baslåda är att den är rimligt styv, då hävrörelser äter verkningsgrad.
Jag antar här tillräckligt resonansfrihet i både själva lådans paneler och någorlunda fritt flytande koppling till underlaget. Alltså typ SD-fot.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav HenrikE » 2018-07-21 13:33

Tangband skrev:
gopnik skrev:
Tangband skrev:Här kan du läsa mer om detta : viewtopic.php?f=10&t=42124&hilit=Piotr+1%3A1000

Tack, jag vet mycket väl vad det står. Ingenstans i den tråden finner du någon grund för ditt tidigare påstående. Du sammanblandar helt väsensskilda fenomen.
Tangband skrev:I verkligheten blir det såklart rörelseförluster i tex högtalarens schassie och uppstagning av högtalarens motor kan vara fördelaktigt för att få bra motkraft. Jag antar att det är det du menar

Nu vet jag inte ens vad du försöker säga.


Gopnik, hur mycket anser DU att en subwoofer vars konvikt är 135 gram bör väga för att helt undvika modulationseffekter ?
( det finns många fler trådar på faktiskt om betydelsen av detta )

Tangband: det känns lite som att du har mixat ihop saker du läst på olika ställen till något ganska förvirrat. Exakt vad menar du med modulationseffekter? Förklara så tydligt som möjligt, det är ett jättebra sätt att tänka igenom och förstå saker bättre själv.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Tangband » 2018-07-21 16:53

NiclasMagnus, här är en tråd om slutna lådor : viewtopic.php?f=3&t=46261

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav gopnik » 2018-07-21 17:08

Meningen var alltså att du skulle förklara själv med egna ord. Inte hänvisa till trådar där andra skrivit saker som du möjligen missförstått.
Uppfattade du till exempel att siffran -60 dB inte avsåg distorsion?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Tangband » 2018-07-21 21:49

Varför ska jag med egna ord förklara något jag lärt mig under flera år genom erfarenhet och genom att jag lärt mig saker på detta forum ? Det är väl bättre att gå till källan till kunskapen ? Om det är möjligt, så den som är intresserad inte behöver lita på mig utan kan läsa vad andra mer erfarna högtalarbyggare undersökt ?
Gopnik: Kan du med EGNA ord förklara varför jorden är rund ? Naturligtvis vill jag inte att du behöver svara på detta, intessant ? Det är naturligtvis befängt

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav gopnik » 2018-07-21 21:58

Tangband skrev:Varför ska jag med egna ord förklara något jag lärt mig under flera år genom erfarenhet och genom att jag lärt mig saker på detta forum ?

För att du i tråden uttryckt ett antal saker som förefaller vara missförstånd. Som att lådans rörelser skulle vara jämförbara med distorsion, och att lådans motrörelse är en lådresonans, att 1:1000 membranvikt:lådvikt är ett enkelt uppnåbart viktförhållande för en DIY-sub och eventuellt annat. Om jag påstod att jorden var platt, och att jag utläst detta i någon tråd där det i själva verket stod något helt annat, vore det ett bra verktyg för förståelse och utredande av missförståndet, om jag då ombads att förklara min ståndpunkt med egna ord. Att jag skulle citera de texter som jag tydligen missförstod vore inte givande, och skapar inga ingångar för att förklara vari missförståndet ligger.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Tangband » 2018-07-21 22:23

Här finns en intressant tråd om massafördelning, kon - lådvikt
viewtopic.php?f=10&t=11967&p=243051&hilit=tung+baslåda#p243051

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Tangband » 2018-07-21 23:29

gopnik skrev:Basar är rundstrålande. Det spelar alltså ingen som helst roll om konen rör sig framåt eller lådan bakåt. Precis som jag just skrivit. Det spelar då alltså ingen roll vad en baslåda väger, men man kan vilja ha en viss massa av rent praktiska skäl. Den ska ju inte vandra runt på egen hand. Det viktiga för en baslåda är att den är rimligt styv, då hävrörelser äter verkningsgrad.
Jag antar här tillräckligt resonansfrihet i både själva lådans paneler och någorlunda fritt flytande koppling till underlaget. Alltså typ SD-fot.


Alltså, det där är ju helt fel .
En högklassig subwoofer bör ha ett massaförhållande kon/ låda på minst 1:300, gärna mer .
Det spelar stor roll vad en baslåda väger med andra ord.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav gopnik » 2018-07-21 23:34

Motivera det, tack. Med egna ord och resonemang. Vad menar du skillnaden skulle bli, om vi har en låda som väger lika mycket som membranet, om jag;
Håller membranet still och låter lådan röra sig;
Håller lådan still och låter membranet röra sig;
Hänger systemet fritt och låter lådan och membranet röra sig lika mycket.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav JM » 2018-07-22 09:09

Intressant uträkning av Svante hur rörligheten hos subbasväggar påverkar distorsion och verkningsgrad.


[i]Inläggav Svante » mån jun 05, 2006 7:21 pm

[i]Men i allmänhet är det nog så att det spelar mindre roll om väggarna rör sig vid låga frekvenser än vid höga, eftersom väggarna inte har resonanser där. Alla frekvenser kommer därmed att behandlas lika, och då gör det ju inte så mycket om lådan ger ett bidrag (plus eler minus).


..med tillägget som Ingvar sa att lådväggarna (framförallt botten) måste stå fri (= på mjuk fot) från saker som kan skramla. Om det burrar mot golvet så blir det dist.


IngOehman skrev:
Lådväggarna skall bukta så lite som möjligt. Lådbuktning är destruktiv. Tillräckligt styva väggar betyder alltså att nivåförlusten å grund av buktning är försumbar.



En intressant fråga, som jag inte har svaret på, är hur tunna lådväggarna måste vara för att man ska tappa 1 dB nivå. Tag tex en kub på 50x50x50 cm.

Nu ska jag räkna hejvilt bara för att se var jag landar, det blir nog en del approximationer på vägen... :D

Antag frekvensen 40 Hz och ljudtrycksnivån 94 dB helrymd på 1m avstånd. Då blir ljudtrycket inuti lådan

4*r*pi*c^2/(w^2*Vb) = 4*1*345^2/((2*pi*40)^2*0,125) = 60 ggr högre än utanför på 1 m.

(se http://www.speech.kth.se/courses/1400/htlab.pdf)

94 dB <=> 1 Pa, så trycket i lådan blir 60 Pa.

Nu är jag dålig på strukturmekanik, men min intuition säger mig att om jag ställer mig på en 19 mm 50x50 cm MDF-skiva med mina i storleksordningen 100 kg så buktar mitten med ungefär 1 mm. Genomsnittliga förflyttningen över ytan kanske blir 0,2 mm. 1000 N ger alltså 0,2 mm, mekaniska kapacitansen skulle då bli 0,2 µm/N.

Om vi nu belastar 5 av lådans 6 sidor (den sista täcks ju nästan av elementet) med 60 N så blir volymförflyttningen 5*60*0,5*0,5*0,2e-6 = 15e-6 m3 eller 15 ml.

Vid frekvensen 40 Hz ger det ett volymflöde på 15e-6*2*pi*40 = 3,8e-3 m3/s

På 1 meters avstånd ger en punktkälla med det volymflödet och frekvensen 40 Hz en nivå på

w*Q*rho0/(4*pi*r) = 2*pi*40*3,8e-3*1,2/(4*pi*1) = 0,091 Pa.

...eller nästan 1/10 av det ursprungliga trycket. Eftersom 20*log10(0,9) = -0,9 dB så verkar det, med alla mina approximationer som om jag råkade pricka just rätt. Himla tur. 8)

Om inte min intuition spelar mig ett spratt så är resonemanget ovan oberoende av frekvensen och ljudtrycket, skriver man upp ekvationerna och löser det i stället så försvinner de nog.

...och ta nuffrorna med en stor nypa salt, för allt i världen... :wink:[/i][/i]

Så har tyngden någon betydelse för ljudet? Om så - hur?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Tangband » 2018-07-22 10:57

JM, jag har läst den där tråden och läser man i sin helhet inser man att man bör ta hänsyn till baslådans vikt i förhållande till kon-vikten.
Om man går på det IÖ skriver, att en högklassig subwoofer bör ha 1:300 så innebär det i detta fall en total vikt på 40,5 kilo med det element som diskuteras i denna tråd. Inte orimligt svårt att få till.
Går man istället på piotr:s rekommendation så blir det 1:1000 = 135 kg. Nästan orimligt att få till.
Själv lutar jag mot 1:500, det beror på att i de övre registren ( från mellanbas och uppåt ) så verkar de flesta vara överens om att det bör vara den kvoten eller mer, 1:1000. Jag tycker logiken haltar här då man tillåter mindre för en subbas än en stativhögtalare. Tycker det verkar mer som att man ger upp inför de vikter som skulle behövas. :?

Jag har ingen anledning att misstro dessa herrars ( IÖ och Piotr ) antaganden, de verkar ha provat och byggt väldigt mycket genom åren.
Själv har jag upplevt en tydlig skillnad på 90-talet då en person helt sonika fick sitta på en basmodul för att tynga ned den ca 20 kg tunga baslådan. Vikten blev då ungefär 100 kg. Basen upplevdes då som betydligt distinktare och tydligare i anslaget. En upplevelse kan vara placebo men det var min erfarenhet då och nu.
Senast redigerad av Tangband 2018-07-22 11:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav gopnik » 2018-07-22 11:11

Om du verkligen inser och inte bara korvstoppat in ett påstående kan du svara på mina frågor ovan. Läser du tråden som de flesta gör ser du att Öhman också, utöver den där tum... *ahem* grundregeln, menar att det inte är så viktigt om en baslåda rör sig eller ej. Varför tror du han skriver så, om massaförhållandet nu är så kritiskt för att uppnå låg låg distorsion, modulation eller vad du nu menade tidigare i tråden?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Tangband » 2018-07-22 11:16

viewtopic.php?f=10&t=11967&hilit=tung+basl&start=90

IÖ skriver:

”Låt mig därför formulera en grundregel istället: Lådan bör nästan undantagslöst vara konstruerad på så vis att den INTE bidrar med hörbart ljud, eller påverkar baselementets förmåga att spela som det bör. En (av hundratals) egenskap som lådan därför bör ha, är att väga minst 200 gånger mer än membranet om det är bara ett membran som arbetar i lådan. Är det bara lågfrekvensomårdet som är aktuellt kan kvoten sjunka ytterligare. Är det fler än ett element stiger nödvändig kvot till sisådär 400 gånger, men 500 är bra att satsa på så man får lite marginal, och ställer man kraven väldigt högt (på systemets alla egenskaper) så varför inte satsa på 1000 gånger när man ändå håller på? En kvalificerad basmodul bör ha mist 300 i kvot.

Men, nota bene: Detta handlar BARA om modulationseffekter, inte om någonting annat. En högtalarlåda kan ställa till med ofantligt många fler problem än så. ”

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav gopnik » 2018-07-22 11:20

Ja, det är alltså en sån där tumregel. Igen, om du försöker förstå mekanismerna, kan du förklara med egna ord varför nedan citerade är sant, och därefter svara på mina frågor? Med egna ord. :)
IngOehman skrev:Lådväggarna skall bukta så lite som möjligt. Lådbuktning är destruktiv. Tillräckligt styva väggar betyder alltså att nivåförlusten å grund av buktning är försumbar.


Däremot gör det inte så mycket om hela lådan skakar (homogent - utan att väggar buktar) i lågfrekvensregistret, för det som skapar basljudtryck är hur mycket högtalaren totalt pumpar. Det avgörs av baselementets membranrörelser - i förhållande till lådan (inte i förhållande till något eventuellt mera stillastående objekt).

Hur märkligt det än kan låta (resonemanget alltså) så gör kontrarörelser hos baslådan att baselementet faktiskt uppfattar att det har ett lite lättare membran än det har i varkligenheten! 8O Skillnaden är dock minimal. :wink:


Vh, iö
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav niklasmagnus » 2018-07-22 21:19

Jag kommer köra på med mina mått jag haft från början. Lådan kommer se ut så här:
bas_750_420_423.jpg
bas_750_420_423.jpg (92.17 KiB) Visad 5645 gånger


Stagningen syns inte på denna cad, orkade inte rita det. Totalvikten kommer bli ca 36 kg med 22 mm mdf och nettovolymen 88-90 liter.

Det är en enkel låda med endast tre stycken olika mått på de olika bitarna. Ska nu skissa på en sågmall för minimal spill och exakta mått.

Om man skruvar lådan vid limningen finns det något behov av tvingar då för att spänna ihop allt?

När man limmar ihop baffelskivorna, hur göra för att de två skivorna inte skall glida omkring?

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Adhoc » 2018-07-22 21:41

niklasmagnus skrev:Jag kommer köra på med mina mått jag haft från början. Lådan kommer se ut så här:
Snip
Om man skruvar lådan vid limningen finns det något behov av tvingar då för att spänna ihop allt?
Snip
När man limmar ihop baffelskivorna, hur göra för att de två skivorna inte skall glida omkring?


Om du har tvingar kan du helt strunta i skruvar. För att det inte ska glida isär, borra några hål för små dyckertar före du lägger på lim, slå i dem när du justerar lådsiodrna mot varandra och låt skallen sticka upp en bit (så dom lätt kan dras ut senare) och dra åt med tvingarna. Saknas tvingar, så kan du göra på liknande sätt men förborra allt före lim läggs på, annars kan du få smått skräp från borrningen i limmet mellan skivorna.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav niklasmagnus » 2018-07-22 21:46

Adhoc skrev:
niklasmagnus skrev:Jag kommer köra på med mina mått jag haft från början. Lådan kommer se ut så här:
Snip
Om man skruvar lådan vid limningen finns det något behov av tvingar då för att spänna ihop allt?
Snip
När man limmar ihop baffelskivorna, hur göra för att de två skivorna inte skall glida omkring?


Om du har tvingar kan du helt strunta i skruvar. För att det inte ska glida isär, borra några hål för små dyckertar före du lägger på lim, slå i dem när du justerar lådsiodrna mot varandra och låt skallen sticka upp en bit (så dom lätt kan dras ut senare) och dra åt med tvingarna. Saknas tvingar, så kan du göra på liknande sätt men förborra allt före lim läggs på, annars kan du få smått skräp från borrningen i limmet mellan skivorna.


Har inga tvingar idag. Fördelen med att skruva som jag ser det är att man kan montera hela lådan direkt och behöver inte nästa på torktid mellan olika delmoment.

Om jag minns rätt från någon tråd jag lästa så finns det två olika typer av trälim, ett för "sug"passning och ett om det skulle vara mindre glipor?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9633
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-07-22 21:49

Såså, snickra snickra! ;)
//Johan Lindroos

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav JM » 2018-07-22 21:56

Tangband skrev:JM, jag har läst den där tråden och läser man i sin helhet inser man att man bör ta hänsyn till baslådans vikt i förhållande till kon-vikten.
Om man går på det IÖ skriver, att en högklassig subwoofer bör ha 1:300 så innebär det i detta fall en total vikt på 40,5 kilo med det element som diskuteras i denna tråd. Inte orimligt svårt att få till.
Går man istället på piotr:s rekommendation så blir det 1:1000 = 135 kg. Nästan orimligt att få till.
Själv lutar jag mot 1:500, det beror på att i de övre registren ( från mellanbas och uppåt ) så verkar de flesta vara överens om att det bör vara den kvoten eller mer, 1:1000. Jag tycker logiken haltar här då man tillåter mindre för en subbas än en stativhögtalare. Tycker det verkar mer som att man ger upp inför de vikter som skulle behövas. :?

Jag har ingen anledning att misstro dessa herrars ( IÖ och Piotr ) antaganden, de verkar ha provat och byggt väldigt mycket genom åren.
Själv har jag upplevt en tydlig skillnad på 90-talet då en person helt sonika fick sitta på en basmodul för att tynga ned den ca 20 kg tunga baslådan. Vikten blev då ungefär 100 kg. Basen upplevdes då som betydligt distinktare och tydligare i anslaget. En upplevelse kan vara placebo men det var min erfarenhet då och nu.


Har du någon publicerad referens i en etablerad skrift?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav niklasmagnus » 2018-07-22 22:01

Och en sågmall. Får ut tre stycken lådor av två skivor så lika bra att såga ut den 3e lådan också.
Sågmall.jpg
Sågmall.jpg (48.66 KiB) Visad 5629 gånger


Har 20 mm marginal på den ena skiva exklusive det som försvinner vid de längsgående snitten. Tror jag kantfräser borde de som tycker ut efter montage av baffel och bakstycke.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav gopnik » 2018-07-22 22:03

niklasmagnus skrev:Om jag minns rätt från någon tråd jag lästa så finns det två olika typer av trälim, ett för "sug"passning och ett om det skulle vara mindre glipor?

Polyuretanlimm sväller och fyller mindre glipor, men är ett rent helvete att jobba med. Det rinner, det kladdar, det skummar och sväller och sätter sig permanent typ över allt. Det är mindre eländigt att slipa till passform än att jobba med PU.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Adhoc » 2018-07-22 22:17

G
niklasmagnus skrev: Snip

Om jag minns rätt från någon tråd jag lästa så finns det två olika typer av trälim, ett för "sug"passning och ett om det skulle vara mindre glipor?


Polyuretanlim "jäser" en del om man först fuktar ytorna med blomspruta / fuktad wettexduk eller liknande men någon starkt limfog blir det knappast i den ytan. Ett djävulstyg att få på fingrarna dock då det missfärgar huden och inte går att tvätta bort annat än med aceton och medans det är färskt. Jag skulle gå på vanligt vitt PVA-lim. Varianten för utomhusbruk brukar vara lite mjukare och lättare att få bort från ytor med stämjärn / vass kniv, än den för rent inomhusbruk som blir hårdare. (Småglipor kan tätas av senare med fogmassa / spackel.)

Gopnik hann före. Enda fördelen med PU-limmet (tycker jag alltså) jämfört med vitt PVA-lim är att PU-limmet är lättare att senare renslipa än PVA:an om man slappar och spiller. Låt skiten torka ordentligt först bara.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav niklasmagnus » 2018-07-22 22:43

Tack för den infon. Hoppas jag slipper använda Polyuretanlimmet

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav EmuMannen » 2018-07-22 23:05

Adhoc skrev:Om du har tvingar kan du helt strunta i skruvar...

Håller helt med Adhoc, jag använder aldrig skruvar med MDF eller spån. Förborra och dyckert (eller spikpistol om du har tillgång till det) och vanligt vitlim (PVA) av god kvalitet (man kan givetvis använda kex eller plugg för att styra också). Ett rätt utfört limförband håller bättre än skruv, eller om vi säger såhär, det är inte limfogen som kommer vara den svagaste länken. Jag grundar även all MDF och spån med PVA-lim utspätt med vatten. Ofta förstärker jag alla hörn-skarvar genom att limma tunna lister från insidan (trekantslist om jag hittar bra lister som är 90 grader annars fräser jag till vanlig fyrkantslist (men det kräver nästan ett hyfsat fräsbord). Till sist brukar jag täta alla skarvar från insidan med akrylfog eller silikon.

Om jag behöver skruva något som exempelvis högtalarelement, terminalbrunn eller liknande så limmar jag alltid plywood på baksidan så jag har något att dra i (gärna björkplywood, ibland använder jag tjockare plywood, till exempel i en baffel och i annat fall tunnare. Ibland så tunn som 4 mm).

En uppsättning bra tvingar (gärna olika typer och storlekar, man kan aldrig få för många) är ovärderligt men om du saknar tvingar så finns det en del alternativ, här är några exempel.

Ps. Om en limfog skall bli riktigt bra så krävs (förutom tvingar med mera) perfekta sågsnitt och vinklar. Det i sin tur kräver (tyvärr) riktigt bra (och ibland riktigt dyra) verktyg...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav niklasmagnus » 2018-07-23 07:50

EmuMannen skrev:
Adhoc skrev:Om du har tvingar kan du helt strunta i skruvar...

Håller helt med Adhoc, jag använder aldrig skruvar med MDF eller spån. Förborra och dyckert (eller spikpistol om du har tillgång till det) och vanligt vitlim (PVA) av god kvalitet (man kan givetvis använda kex eller plugg för att styra också).

Om jag behöver skruva något som exempelvis högtalarelement, terminalbrunn eller liknande så limmar jag alltid plywood på baksidan så jag har något att dra i (gärna björkplywood, ibland använder jag tjockare plywood, till exempel i en baffel och i annat fall tunnare. Ibland så tunn som 4 mm).

Ps. Om en limfog skall bli riktigt bra så krävs (förutom tvingar med mera) perfekta sågsnitt och vinklar. Det i sin tur kräver (tyvärr) riktigt bra (och ibland riktigt dyra) verktyg...


Så om man har dyckertpistol kan man skippa tvingar precis som i detta videoklipp?
https://youtu.be/Z3eZkt4ycaI
Eller skjuter du bara några få spik för att få styrning och sedan tvingar ihop allt?
Om inte, hur tätt skjuter du och hur mycket marginal från ändarna?

Jag kan nämligen låna en pistol av grannen.


Edit: tänkte även beställa tätningslist och kontakter från hifikit. Är nedan bra val?
https://www.hifikit.se/tatningslist.html#horizontalTab1
https://www.hifikit.se/komponenter/terminaler/terminal-m6-27-gold.html#horizontalTab1
Senast redigerad av niklasmagnus 2018-07-23 08:57, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster