Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Tangband » 2018-07-25 18:23

Ta det bara lugnt :)
Du kan om du vill se till att du monterar lådans bakplatta sist, då syns eventuella ojämnheter mest där, men där har de mindre betydelse än i baffeln.
Om du monterar två plattor i rät vinkel så börja med mycket trälim först. Justera med ögonen och fingrarna ( det blir kladdigt ) torka med disktrasa och mycket vatten det som rinner. Skruvarna sätter du i efter 15 minuter ( förutsatt att de är förborrade ) . Efter 15 minuter är limmet tillräckligt stabilt för att inte plattorna ska dra snett. De två första plattorna är svårast och stressigast att få till. Efter det är det "a walk in the park ".

Tycker du att lådan blir mindre stabil än du trodde ( bitarna passade kanske inte 100% ) så kan du alltid slipa i efterhand ( mdf är jättebra material ) och sedan sätta extra rundstavar som stag på insidan tills det blir superstabilt. Viktigast är att det blir tätt snåla inte på trälimmet :)

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav niklasmagnus » 2018-07-25 18:56

Precis, som du tipsade om sätter jag bakstycket sist. Får nog slipa liten innan bara. Vanlig slipkloss eller finns det något smartare?

Om man inte drar skrivarna direkt och inte använder tvingar kommer det inte bli mycket press på limfogen. Hur menar du?

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav DanNorman » 2018-07-25 19:08

Det enda skälet att skruva (eller spika!) är väl att det inte ska glida omkring och att slippa tving? Allt annat är nackdelar?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Tangband » 2018-07-25 19:14

DanNorman skrev:Det enda skälet att skruva (eller spika!) är väl att det inte ska glida omkring och att slippa tving? Allt annat är nackdelar?

Det blir stabilt med skruv- flera hundra kilo tryck

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav DanNorman » 2018-07-25 19:24

Det blir stabilt med bara trälim. Det kan betraktas som om de hoplimmade delarna är av ett stycke.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav EmuMannen » 2018-07-25 20:48

niklasmagnus skrev:Precis, som du tipsade om sätter jag bakstycket sist. Får nog slipa liten innan bara. Vanlig slipkloss eller finns det något smartare?

En vanlig slipkloss är för liten och det är lätt att du rundar av kanterna något. Limma ihop allt mot baffeln. Sen ställer du lådan så du har öppningen med ojämnheterna uppåt (och fäst den gärna i en hyvelbänk eller motsvarande så den inte kan åka runt). Sen tar du en skiva som är stadig och spikrak, typ ett ämne till en fönsterbräda eller dylikt (kan vara en bit MDF också). Sen finns det självhäftande sandpapper som du kan sätta på brädan (eller använd kontaktlim på sprayburk och vanligt sandpapper). Se sedan till att brädan vilar mot så många kanter som möjligt och arbeta sakta och metodiskt tills alla kanter är i våg.

Ps. Med smartare utgår jag ifrån att du inte menade saker som justersåg, kantfräs, fräsbord osv...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav niklasmagnus » 2018-07-25 20:56

EmuMannen skrev:
niklasmagnus skrev:Precis, som du tipsade om sätter jag bakstycket sist. Får nog slipa liten innan bara. Vanlig slipkloss eller finns det något smartare?

En vanlig slipkloss är för liten och det är lätt att du rundar av kanterna något. Limma ihop allt mot baffeln. Sen ställer du lådan så du har öppningen med ojämnheterna uppåt. Sen tar du en skiva som är stadig och spikrak, typ ett ämne till en fönsterbräda eller dylikt (kan vara en bit MDF också). Sen finns det självhäftande sandpapper som du kan sätta på brädan (eller använd kontaktlim på sprayburk och vanligt sandpapper). Se sedan till att brädan vilar mot så många kanter som möjligt och arbeta sakta och metodiskt tills alla kanter är i våg.

Ps. Med smartare utgår jag ifrån att du inte menade saker som kantfräs, fräsbord osv...


Precis, menade inte maskiner med det. Hade någon fundering innan kring din metod. I detta fall smartare=exakt men tar tyvärr lång tid. Finns väl inga genvägars då bara kavla upp armarna (som man säger, men är 30 grader ut 8) )

Tänkte köpa mig en överhandsfräs, skulle man kunna lösa problemet med en sådan, hur?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Tangband » 2018-07-25 21:22

niklasmagnus skrev:Precis, som du tipsade om sätter jag bakstycket sist. Får nog slipa liten innan bara. Vanlig slipkloss eller finns det något smartare?

Om man inte drar skrivarna direkt och inte använder tvingar kommer det inte bli mycket press på limfogen. Hur menar du?


Kan du använda tvingar med mycket trälim så fungerar det såklart jättebra utan skruv. Men då behöver man ofta tex träplugg så inte lådsidorna glider.

Limma två väggar först i rät vinkel. Placera väggarna direkt med limmet mot varandra. Fixera så det blir exakt med hjälp av fingrarna, torka upp med trasa och vatten det lim som rinner. Om du skruvar i träskruvarna efter 10-15 minuter så har inte limmet stelnat, men det har börjat suga rejält. Du hinner därför fixera allting exakt med fingrarna innan du skruvar. Då du drar åt med skruv så märker du att trycket från skruven kommer att pressa ut en massa lim från fogarna eftersom trycket är enormt. Efter en timmes torktid sitter det som berget.

Detta är min metod att göra lådor och nackdelen med skruv är ju att det blir rätt fult, men stabilt. :)

Och javisst- du sätter trälimmet på BÅDA ytorna du ska limma, dra med fingret så det blir jämt och fint.

Teoretiskt kan man efter lådan torkat ta bort alla skruvar eftersom limmet sitter som berget
Senast redigerad av Tangband 2018-07-25 21:33, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Tangband » 2018-07-25 21:26

DanNorman skrev:Det blir stabilt med bara trälim. Det kan betraktas som om de hoplimmade delarna är av ett stycke.


Javisst, men man bör använda press med tvingar innan limmet torkat.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav EmuMannen » 2018-07-25 21:38

niklasmagnus skrev:Tänkte köpa mig en överhandsfräs, skulle man kunna lösa problemet med en sådan, hur?

Allt går att lösa med en överhandsfräs! ;) Inte helt enkelt med enbart en överhandsfräs, jag funderade ett tag och kom på följande. Förutsättningen är att du kan mäta upp ett streck som går runt hela lådan som faktiskt är exakt i våg. En variant kan vara att limma mot baffeln, ställa lådan med öppningen uppåt och markera runt om med ett laserpass så nära toppen du kan. Sen kan du ta något med en riktigt rak kant (typ ett hyllplan eller dylikt (kan vara en bit MDF också om kanten är rak) och fästa på utsidan med dubbelhäftande tejp så att kanten ligger precis vid markeringen. Till sist kan du fräsa bort överflödet med en mallfräs med överliggande kullager (kullagret kommer vila mot skivan som sitter på utsidan och frässtålet avverkar det som skjuter över). Det borde fungera men det kanske finns något enklare sätt?

Ps. Om du inte behöver en riktigt fet överhandsfräs som kan fräsa en dörrkarm ur massiv ek så kan jag varmt rekommendera Makitas Multifräs RT0700CX5J. Det är mer en kantfräs men jag använder den till allt möjligt eftersom den är så smidig och flexibel. Jag har byggt ett antal olika jiggar samt ett fräsbord till den lilla fräsen och den fungerar bra i samtliga tillsatser. Ingen kraftfull överhandsfräs men ett sjukt flexibelt verktyg som klarar det mesta för högtalarbyggen (för att inte tala om hur smidig den är när du skall kantfräsa faner eller laminat).
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Adhoc » 2018-07-25 22:57

Ja, du kan använda en handöverfräs för att få till vinklarna så dom blir (mer) rätvinkliga.

Men först måste du dock kolla din vinkelhake, är den OK samt om någon av dom tillkapade MDF-skivorna är rätvinklig runtom. För MDF-skivorna: Mät diagonalerna noga. Om båda diagonalerna på en skiva är exakt lika, är alla 4 hörnen också rätvinkligt kapade = bra. För vinkelhaken, tag baffelskivan och dra ett streck tvärs över, flytta vinkelhaken ”en bra bit” och dra ett nytt streck tvärsöver. Mät noga de två diagonalerna. Om dom är exakt lika så är vinkelhaken OK. Om inte så är den om inte helt kass så i alla fall inte bra. Annan metod: Dra ett streck från sida A mot sida B. Flytta vinkelhaken ”en bra bit” och dra ett streck från sida B till sida A. Mät avståndet mellan strecken på sida A och mät avståndet mellan strecken på sida B. Är avstånden lika (?) = bra. (En kass vinkelhake kan justeras så den blir bra / bättre om man knackar med en kulhammare på undre eller övre delen av ”linjaldelen” beroende på åt vilket håll felvinkeln ligger, -för stor eller för liten. Du kan googla hur man gör för justeringen.) Vill du hellre köpa en ny vinkelhake, tag med dig en skiva + penna och gör en direkt kontroll enligt ovan i affären om vinkelhaken är skräp eller bra grej.

Makitafräsen som länkades till har jag själv funderat på o köpa men den kostar en hel del. Har du lite behov av en fräs, skulle jag hellre hyrt en bra fräs från Cramo eller annan uthyrningsfirma i stället för att köpa en billig skitfräs från Jula eller Clas i Sjön.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav niklasmagnus » 2018-07-25 23:26

Vilken rookie jag är, vet ju att man lägger lim på båda ytor men i all hast blev det bara på ena och nu är ”lådan” limmad samt baffeln, dock ej sammanförda än. Får väl se denna fösta som utbildningslåda :?

Köpte Spax 4x40 träskruv för tänkte att den är mer förlåtande när man skruvar i ändan på MDFn. Men tycker den drar dåligt. Förborrar med 3mm i delen som skruven greppar och 4mm i den där stallen pressar. Skallen är nog lite för liten samt att den är självförsänkande så upplever att den inte bidrar till så mycket press på limfogen. Funderar om det är klokare att använda montageskruv med fet platt skalle och sedan plocka bort dem när allt lim torkat. Eller kan ni länka till bra skruv på Bauhaus hemsida?

Hängde inte med på hur man kollar sin vinkelhake, får youtuba lite.

Enklast är nog stor slipskiva för att fixa till kanterna. Gissar att det går fortast.

Bild

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav EmuMannen » 2018-07-25 23:43

Adhoc skrev:Makitafräsen som länkades till har jag själv funderat på o köpa men den kostar en hel del.

1995 kr på Bauhaus för tillfället, klart värt pengarna om du frågar mig. Går att köra på Makita-skena också med tillsats. När du väl har skena så kan du köpa en förhållandevis billig Metabo KS 55 FS. Den har en gedigen sula i aluminium som dessutom passar på Makita- och Festool-skena (de gör inte ens Makitas egna cirkelsågar tror jag, bara deras sänksåg).
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav niklasmagnus » 2018-07-25 23:58

EmuMannen skrev:
Adhoc skrev:Makitafräsen som länkades till har jag själv funderat på o köpa men den kostar en hel del.

1995 kr på Bauhaus för tillfället, klart värt pengarna om du frågar mig. Går att köra på Makita-skena också med tillsats. När du väl har skena så kan du köpa en förhållandevis billig Metabo KS 55 FS. Den har en gedigen sula i aluminium som dessutom passar på Makita- och Festool-skena (de gör inte ens Makitas egna cirkelsågar tror jag, bara deras sänksåg).



Tack men har Bosch sänksåg med skena redan så om jag köper en proffräs blir det Bosch. Dock sneglar jag på den gröna POF1400, eller så hyr jag.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Adhoc » 2018-07-26 00:25

EmuMannen skrev:[img]
Adhoc skrev:Makitafräsen som länkades till har jag sj[/img]älv funderat på o köpa men den kostar en hel del.

1995 kr på Bauhaus för tillfället, klart värt pengarna om du frågar mig. Går att köra på Makita-skena också med tillsats. När du väl har skena så kan du köpa en förhållandevis billig Metabo KS 55 FS. Den har en gedigen sula i aluminium som dessutom passar på Makita- och Festool-skena (de gör inte ens Makitas egna cirkelsågar tror jag, bara deras sänksåg).


Tack för tipset, kanske blir en så'n ändå då jag redan har Festoolskenan och diverse Festoolverktyg.

@niklasmagnus, om du har sänksåg och skena redan är det enkelt fixat att justera byggmarknadens dåliga kapningar, under förutsättning att du kan mäta upp räta vinklar alltså. Kapa alltid till 2 motstående skivor samtidigt i ett och samma snitt och märk skivorna så du vet vad som är upp/ned, in/ut. Använd några bitar dubbelhäftande matttejp mellan skivorna så dom inte kan glida isär. (Förstår faktiskt inte varför du lät byggmarknadshjon kapa till skivorna om du har schysta verktyg. Det hör till undantagen att det blir korrekt kapat på byggmarknader.)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav paa » 2018-07-26 09:00

niklasmagnus skrev:Enklast är nog stor slipskiva för att fixa till kanterna. Gissar att det går fortast.

Det känns mest som fort men fel.
En överhandsfräs med frässtål med stödlager drar man en gång längs kanten sen är det klart, fortare än så går inte.
Kom ihåg att skruva fast frässtålet ordentligt vid arbete med fräsning. Den snurrar jättefort och kastas jättelångt om den lossnar, då vill man inte stå i vägen!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav niklasmagnus » 2018-07-26 09:05

[quote="Adhoc"]

@niklasmagnus, om du har sänksåg och skena redan är det enkelt fixat att justera byggmarknadens dåliga kapningar, under förutsättning att du kan mäta upp räta vinklar alltså. Kapa alltid till 2 motstående skivor samtidigt i ett och samma snitt och märk skivorna så du vet vad som är upp/ned, in/ut. Använd några bitar dubbelhäftande matttejp mellan skivorna så dom inte kan glida isär. (Förstår faktiskt inte varför du lät byggmarknadshjon kapa till skivorna om du har schysta verktyg. Det hör till undantagen att det blir korrekt kapat på byggmarknader.)[/

Jag var naiv och trodde bygghandelns såg var mer exakt än vad jag själv klarar av speciellt då jag bara har korta skenan, 800mm. Såhär i efterhand så ångrar jag att jag inte köpte 3 m skenan och gjorde jobbet själv.
Borde kanske köpa en stor vinkelhake och fixa till de dåliga snitten. Hmm eller så fixar jag ojämnheterna med slipskiva.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Tangband » 2018-07-26 09:16

Vilken bygghandel var det ? Jag har goda erfarenheter av K rauta

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav niklasmagnus » 2018-07-26 09:27

Tangband skrev:Vilken bygghandel var det ? Jag har goda erfarenheter av K rauta


Det var Bauhaus Västerås.


@Adhoc, vilken storlek på vinkelhake skulle du rekommendera?
De vanliga Hulafors ~25cm verkar de flesta ha på lager men längre modeller verkar endast vara beställningsvara, ex timmermansvinklar 60-100cm

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav EmuMannen » 2018-07-26 10:53

niklasmagnus skrev:Jag var naiv och trodde bygghandelns såg var mer exakt än vad jag själv klarar av speciellt då jag bara har korta skenan, 800mm. Såhär i efterhand så ångrar jag att jag inte köpte 3 m skenan och gjorde jobbet själv.
Borde kanske köpa en stor vinkelhake och fixa till de dåliga snitten. Hmm eller så fixar jag ojämnheterna med slipskiva.

Jag tycker Adhocs förslag att justera med sänksågen och skena låter klart intressant. Med en kort skena borde det till och med gå om sidorna är limmade mot baffeln. Ställ på baffeln och markera runt om, mät noga så du är i våg. Sen borde du kunna lägga lådan på sidan, lägga skenan mot markeringen, ställa in sänksågen på skivans tjocklek och dra av de få millimeter som skall bort. Sen vrida lådan 90 grader och göra om tills varje sida är justerad. Kan dock bli svårt att få det exakt i våg om du skall limma botten mot högkanterna.

Själv skulle jag nog fräst en fals för bakstycket (gör falsen någon eller några mm djupare än botten). Limmat sidorna mot mot baffeln. Sågat till bakstycket (med skena och sänksåg) så att det passar ned i falsen. Limma bakstycket mot falskanten och falsbotten. Fräs av sidorna (de extra millimeterna) med stödlager mot botten. Det borde gå fort och bli perfekt. Det svåra är kanske att fräsa falsen men rätt mätt från baffelkanten och med ett bra anhåll så borde det vara en smal sak att få rätt.

Ps. Jag inser att det kan bli knepigt i hörnen om du skall fräsa en fals och inte sidorna är gerade 45 grader mot varandra. Eftersom jag har en bordssåg så skulle jag nog göra som nedan i stället:

Har du tillgång till en bordssåg med bra anslag (alternativt så kanske någon närbelägen brädgård har en justersåg som du kan låna eller hyra för fyra snitt)? I så fall kan du limma sidorna mot baffeln. Sen ställa in avståndet mellan klingan och anslaget så det motsvarar det lägsta avståndet du har från baffel till bakkant, sänk sågbladet så det motsvarar skivtjockleken på sidorna. Sen är det bara att köra baffeln mot anslaget, vrida 90 grader och köra av varje sida. Har du ett bra anslag så borde lådan sen vara exakt lika djup på varje sida...
Senast redigerad av EmuMannen 2018-07-26 11:15, redigerad totalt 2 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav EmuMannen » 2018-07-26 11:09

niklasmagnus skrev:@Adhoc, vilken storlek på vinkelhake skulle du rekommendera?
De vanliga Hulafors ~25cm verkar de flesta ha på lager men längre modeller verkar endast vara beställningsvara, ex timmermansvinklar 60-100cm

Kolla alla vinkelhakar de har i butiken. Sist när jag försökte köpa två anslagsvinklar så gick jag igenom fler än 40 st och de två bästa jag hittade var ändå inte exakt 90 grader! Lägg dem mot varandra i butiken så får du se hur mycket det skiljer mellan olika exemplar. Jag har flera stycken, bland annat Hultafors Quattro 25 som jag älskar men som jag inte riktigt litar på till 100%. Sen har jag anslagsvinklar som jag brukar använda för att justera in sidorna på exempelvis lådor. Fler än en underlättar när man limmar flera sidor på samma gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav niklasmagnus » 2018-07-26 22:08

EmuMannen skrev:Jag tycker Adhocs förslag att justera med sänksågen och skena låter klart intressant. Med en kort skena borde det till och med gå om sidorna är limmade mot baffeln. Ställ på baffeln och markera runt om, mät noga så du är i våg. Sen borde du kunna lägga lådan på sidan, lägga skenan mot markeringen, ställa in sänksågen på skivans tjocklek och dra av de få millimeter som skall bort. Sen vrida lådan 90 grader och göra om tills varje sida är justerad. Kan dock bli svårt att få det exakt i våg om du skall limma botten mot högkanterna.

Själv skulle jag nog fräst en fals för bakstycket (gör falsen någon eller några mm djupare än botten). Limmat sidorna mot mot baffeln. Sågat till bakstycket (med skena och sänksåg) så att det passar ned i falsen. Limma bakstycket mot falskanten och falsbotten. Fräs av sidorna (de extra millimeterna) med stödlager mot botten. Det borde gå fort och bli perfekt. Det svåra är kanske att fräsa falsen men rätt mätt från baffelkanten och med ett bra anhåll så borde det vara en smal sak att få rätt.

Ps. Jag inser att det kan bli knepigt i hörnen om du skall fräsa en fals och inte sidorna är gerade 45 grader mot varandra. Eftersom jag har en bordssåg så skulle jag nog göra som nedan i stället:

Har du tillgång till en bordssåg med bra anslag (alternativt så kanske någon närbelägen brädgård har en justersåg som du kan låna eller hyra för fyra snitt)? I så fall kan du limma sidorna mot baffeln. Sen ställa in avståndet mellan klingan och anslaget så det motsvarar det lägsta avståndet du har från baffel till bakkant, sänk sågbladet så det motsvarar skivtjockleken på sidorna. Sen är det bara att köra baffeln mot anslaget, vrida 90 grader och köra av varje sida. Har du ett bra anslag så borde lådan sen vara exakt lika djup på varje sida...


Tror det lättaste är att åka bort till något snickeri och be dem lägga upp lådan på bordssågen och ta av den så baksidan blir jämn och fin innan bakskivan monteras. Annars är nog sänksågen en bra vän i detta. Om man montera ihop "lådan" och baffeln och sedan mäter från baffelns till baksidan och markera runt om hela lådan och där efter sågar så borde det blir rätt bra (OM MAN MÄTER NOGA).

Ska kolla över min vinkelhake och köpa ny om det finns tveksamheter. Borde även invertera i en metallinjal så jag kan mäta avstånd noga.
Finns olika typer av vinkelhanke, vanlig modell eller flatvinkel. Vad är att föredra? Kan handla på Ahlsell
https://www.ahlsell.se/10/verktyg--maskiner-1/mat--och-markverktyg/vinklar/

När jag väl har (om inte redan) en vinkel som är duglig skall jag såga till ett anhåll: https://www.woodmagazine.com/woodworking-plans/clamping/right-angle-jig-gives-you-a-corner-on-clamping-tasks

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-07-26 22:52

Jag noterar:

"Dessa subbar kommer stå gömda"


Jag tycker det krånglas till rätt mycket i onödan. Det är väl bara att snickra ihop eländet?! :mrgreen:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Adhoc » 2018-07-26 22:57

EmuMannen skrev:
niklasmagnus skrev:@Adhoc, vilken storlek på vinkelhake skulle du rekommendera?
De vanliga Hulafors ~25cm verkar de flesta ha på lager men längre modeller verkar endast vara beställningsvara, ex timmermansvinklar 60-100cm

Kolla alla vinkelhakar de har i butiken. Sist när jag försökte köpa två anslagsvinklar så gick jag igenom fler än 40 st och de två bästa jag hittade var ändå inte exakt 90 grader! Lägg dem mot varandra i butiken så får du se hur mycket det skiljer mellan olika exemplar. Jag har flera stycken, bland annat Hultafors Quattro 25 som jag älskar men som jag inte riktigt litar på till 100%. Sen har jag anslagsvinklar som jag brukar använda för att justera in sidorna på exempelvis lådor. Fler än en underlättar när man limmar flera sidor på samma gång.


@niklasmagnus, gör helst som Emumannen, kontrollera rätvinkligheten direkt i butiken. Om du beställer via nätet skulle jag hålla mig till tex Hultafors, Limit, Nobex eller annat märke från bra källa plus att det uttryckligen anges att vinkelhaken följer en viss standard tex DIN 875-"x" eller SS 64 11 20. Ju lägre siffra för "x", desto mer får du pröjsa, "2" duger säkert för dina behov. Priser kan variera en del på nätet. Vill du ha en ställbar är Nobex Octo ställbar i fler vinklar än Hultafors-varianten. (Kolla bara att Nobexen har den etsade skalan och inte tryckt, det har varit en del klagomål att trycket slits.)
https://www.clasohlson.com/se/St%C3%A4l ... to/40-7413
http://www.swedol.se/vinkelhake-rostfri-30-cm.html
Jag har handlat en del från Axminster i England dom har ett väldigt digert sortiment och frakten har varit snabb och inte särskilt avskräckande
https://www.axminster.co.uk/axminster-p ... sel=102463
Storlek? Tja, det beror på vad du själv normalt har störst användning av. 250 mm-variant plus en schyst 1 m stålskala som du kan lägga dikt an bladet på vinkelhaken duger nog för dom flesta hemmapularändamål.

Bild

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Adhoc » 2018-07-26 23:02

Johan_Lindroos skrev:Jag noterar:

"Dessa subbar kommer stå gömda"


Jag tycker det krånglas till rätt mycket i onödan. Det är väl bara att snickra ihop eländet?! :mrgreen:


Var det därför vi såg Arga Snickarn hemma hos dig i något TV-program för några år sedan? Jag tycker mig minnas han hade en del synpunkter. :wink: :mrgreen:

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Tangband » 2018-07-26 23:20

Adhoc skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag noterar:

"Dessa subbar kommer stå gömda"


Jag tycker det krånglas till rätt mycket i onödan. Det är väl bara att snickra ihop eländet?! :mrgreen:


Var det därför vi såg Arga Snickarn hemma hos dig i något TV-program för några år sedan? Jag tycker mig minnas han hade en del synpunkter. :wink: :mrgreen:

Haha, ja det programmet såg jag faktiskt :)

Men kan hålla med Johan lite ändå...Att snickra ihop en låda helt perfekt första gången är nog omöjligt. Andra gången har man lärt sig mycket mer. Men jag tror funktionen kommer ändå bli fullgod.

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav niklasmagnus » 2018-07-27 16:37

Var idag till Ahlsell och köpte två slåtskalor, 1000 och 300 mm. Tyvärr hade de inte några vettiga vinkelhakar hemma men kunde ta hem V25P på 1-2 dagar. Jag valde att istället åka bort till CO och kolla den ställbara modellen som Adhoc tipsade om. Hade med mig en MDF skiva med rak kant, penna och bladkniv för att kunna kontrollera. CO hade bara en kvar på hyllan och den vad inge vidare, knappast innanför specad tolerans +- 0,05. Åkte vidare till Bauhaus och kollade 4-5 av vardera V25S och V25P. Hittade en S som inte var helt åt fanders på utsidan men på tok för dålig på insidan. P modellen hade lite bättre noggrannhet på utsidan, 2 av 5 var okey, men alla visade fel på insidan. Slutade med att jag åkte hem tomhänt och glad att jag inte lade beställning hos Ahlsell.
Har även kollat min Biltema och den är inte så mycket sämre än de jag kollade idag. Min är inte helt 100 så funderar på att beställa en anlagsvinkel som håller DIN 875/1 via Ahlsell. Då är man säker på att den är okey.

Förstår inte hur leverantörerna kan lova typ +-0,03/6 grad i tolerans. Det är ca +-0,5/1 mm på 1m viket på en 25cm hake knappt borde vara synbart.

Köpte några extra tvingar så nu har jag ett gäng för att kunna hålla bra press då jag limmar baffeln.

Kanske hinner jag limma lite imorgonbitti då det blivit svalare. Nu är det för varmt för limmet.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav gopnik » 2018-07-27 16:45

Jag förstår inte riktigt problemet. Vad gör det om kapningarna inte är exakt på mikrometern rätvinkliga? Lådan blir, för blotta ögat osynligt, romboid och ljudvågorna därför helt förvillade?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav Adhoc » 2018-07-27 17:24

Nu ska du inte komma med såna där futiliteter som att lite snedkap här o där kanske inte spelar någon egentlig roll överhuvudtaget. Sånt har vi lämnat bakom oss och har avancerat till verktygsbögeri. :D

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Bygga sluten sub, alla byggtekniska tips mottages

Inläggav niklasmagnus » 2018-07-27 17:27

Adhoc skrev:Nu ska du inte komma med såna där futiliteter som att lite snedkap här o där kanske inte spelar någon egentlig roll överhuvudtaget. Sånt har vi lämnat bakom oss och har avancerat till verktygsbögeri. :D

:mrgreen:

Men @gopnik och @Johan har faktiskt en poäng. Men visst känns det bättre när man vet att lådan är så exakt den kan vara :D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster