Fostex fe103 sigma

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Fostex fe103 sigma

Inläggav Hoffen » 2018-07-26 22:25

Hej Faktiskt.

Jag köpte ett par begagnade kvartvågspipor för ett par tre veckor sen bestyckade med såna element.
Tråkigt nog har kantupphängningen släppt på båda, men för 300 spänn var det inte mkt att orda om...
Affär gjordes och de står numera hemma.
Provlyssnade dem och det är inget skorrande eller annat oljud så jag antar elementen är friska nog att räddas.
Men vad f-n ska man använda för lim? det verkar vara ngtslags tygkanter på elementen.
Har läst mig till att vattenbaserat kontaktlim rekommenderas för att limma skumkanter, men tyg??
Tips mottages!
Skulle det sen vara så att någon vänlig själ som bor i närheten av katrineholm kan åta sig att fixa dem åt mig, så vore det super!

Fotnot: ersatte elementen med ett par 4" noname bredbandare jag hade liggandes bara för att få testa lådorna och djävlar vad trevligt de låter! Att det kan komma så stort ljud med så stark bas från ett så litet element!

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Fostex fe103 sigma

Inläggav Fostex » 2018-07-26 23:20

Minns jag rätt så är konerna i många Fostex-element gjorda av pressade bananfibrer, vad gäller ditt element vet jag inte, men för FE127e var det så åtminstone. Inte svar på frågan, men jag kan tänka mig att sammansättningen inte är helt olik vanliga papperskoner.
Mycket kul - lite tid

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fostex fe103 sigma

Inläggav Tangband » 2018-07-26 23:37

Hoffen skrev:Hej Faktiskt.

Jag köpte ett par begagnade kvartvågspipor för ett par tre veckor sen bestyckade med såna element.
Tråkigt nog har kantupphängningen släppt på båda, men för 300 spänn var det inte mkt att orda om...
Affär gjordes och de står numera hemma.
Provlyssnade dem och det är inget skorrande eller annat oljud så jag antar elementen är friska nog att räddas.
Men vad f-n ska man använda för lim? det verkar vara ngtslags tygkanter på elementen.
Har läst mig till att vattenbaserat kontaktlim rekommenderas för att limma skumkanter, men tyg??
Tips mottages!
Skulle det sen vara så att någon vänlig själ som bor i närheten av katrineholm kan åta sig att fixa dem åt mig, så vore det super!

Fotnot: ersatte elementen med ett par 4" noname bredbandare jag hade liggandes bara för att få testa lådorna och djävlar vad trevligt de låter! Att det kan komma så stort ljud med så stark bas från ett så litet element!

Ett enkelt seriefilter kan tänja detdär elementet, som har vissa trevliga egenskaper. Har använt detta i slutet av 80-talet i le miniaudiophile, en fransk byggsats. Elementet låter bra men kan bli bättre med rakare frekvensgång

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Fostex fe103 sigma

Inläggav paa » 2018-07-27 11:27

Fostex skrev:Minns jag rätt så är konerna i många Fostex-element gjorda av pressade bananfibrer, vad gäller ditt element vet jag inte, men för FE127e var det så åtminstone. Inte svar på frågan, men jag kan tänka mig att sammansättningen inte är helt olik vanliga papperskoner.

Det är nog bananbladsfibrer som menas med bananfibrer, alternativt från stjälken. Men i vilket fall inte från bananfrukten.
Det är väl i så fall en variant av papper. Kanten däremot är gjord av en textilväv.
Men i alla fall är väl frågan om kanten släppt från konen eller från chassiet?
Jag tror nog vattenbaserat kontaktlim kan fungera på såväl papper som tyg och metall.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: Fostex fe103 sigma

Inläggav Hoffen » 2018-07-27 12:26

De har släppt från konen, det missade jag att skriva.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster