EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-07-27 14:39

Jag gillar att arbeta i trä. Det är också därför jag ibland bygger högtalare. Jag tänkte använda den här tråden för att dokumentera mitt senaste bygge. Det hela började med ett par nya högtalare och jag tror det behövs lite bakgrund för att överhuvudtaget kunna förstå vad det är jag håller på med.

Högtalarna jag planerade att bygga skulle delas lågt så jag såg en chans att testa aktiv delning. Planen var att köpa en miniDSP och använda ett par gamla slutsteg. Men när jag såg att miniDSP 2x4 “bara” lämnade 0.9 Vrms och jag tyckte att miniDSP 2x4 HD var lite dyrare än jag tänkt mig så bestämde jag mig för att bygga ett par aktiva filter. Efter en del research bestämde jag mig för att köpa ett par PCB från ESP.

Detta aktiva filter skulle behöva en låda av något slag och jag hade ganska nyligen byggt en plint i ask till min Thorens TD-150. Jag gillade kontrasten mellan den ljusa asken, den svarat tonarmsbrädan och polerad aluminium. Så föddes iden att bygga en låda i ask till mitt aktiva filter. Men som med alla byggen så tenderar det att hända oplanerade saker på vägen…

Det första som hände var att ett av de NAD-slutsteg jag tänkte använda inte var i så bra skick som jag skulle ha önskat. Jag har länge velat bygga ett eget slutsteg, jag tänkte mig något enkelt typ en Gainclone. Jag insåg dock problemet med att driva det nedre registret med en enkel chip-amp så jag började leta något halvfärdigt Class-D. Det var då jag snubblade över HiFimeDIY. Efter att ha läst en del på nätet om deras produkter blev jag intresserad av deras Tripath-kort samt deras switchade nätaggregat. Så jag beställde ett Hifimediy T1X4, TK2050 4 channel STA508 samt ett SMPS300R 28V 230V power supply från dem. Nu råkade de inte ha något SMPS300R på lager så de frågade om jag kunde tänka mig ett SMPS500R för samma pris i stället. :)

Korten från HiFimeDIY är sjukt kompakta så nu insåg jag att jag skulle kunna få plats med både filter och slutsteg i samma låda om jag gjorde den 19 tum bred. Det är givetvis flexiblare med flera lådor men jag har lite ont om plats så det var tilltalande att sätta dem i samma låda. Tanken är också att jag i framtiden skall kunna använda detta slutsteg för att driva mellanregister och diskant i en trevägare. Då kanske jag också byter ut det aktiva filtret mot en miniDSP 2x4.

Där har ni bakgrunden till bygget. Ett slutsteg med aktivt filter i en låda av ask. Det kunde ha varit slut där om det inte var så att jag tyckte att fronten skulle bli lite tråkig om den bara skulle ha en power-knapp och några indikatorlampor. Det hade inte behövt bli fel, ibland är less more men jag började leka med tanken på VU-metrar på fronten, en för varje kanal. Fortsättning följer...
Senast redigerad av EmuMannen 2018-07-27 18:08, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-07-27 14:54

Efter en del skissande så satte jag igång med bygget av lådan nu på semestern. Själva lådan bygger jag runt 95 x 15 mm planhyvlad ask. Till ovandel tog jag 6 mm björkplywood som jag hade liggandes. Det första jag gjorde var att kapa upp ovandelen och sidorna. Jag tillverkade två uppsättningar, dels för att något kan gå fel men även eftersom jag planerar att följa upp detta bygge med ett försteg i samma typ av låda.

IMG_0271.jpg
Björkplywood till ovandel
IMG_0271.jpg (61.96 KiB) Visad 6363 gånger

IMG_0273.jpg
Sidostycken i ask
IMG_0273.jpg (116.56 KiB) Visad 6363 gånger


I ovandelarna fräste jag upp hål för ventilation. Min första tanke var att betsa björken svart och lacka den högblank som sidostyckena. Tanken var att man skulle se lite träådring genom det svarta. För att slippa lacka 20 lager poly så tänkte jag även testa att använda epoxi för att försegla ytan och fylla i ojämnheter innan lack.

IMG_0274.jpg
Ovandel betsad svart, slipad och lackad med epoxi
IMG_0274.jpg (87.36 KiB) Visad 6363 gånger


Men effekten blev inte riktigt som jag tänkt mig (man såg ingen träådring igenom som jag tänkt mig) så jag bestämde mig för att slipa ned epoxin, sprutspackla och måla svart i stället. Svart som kontrast mot den ljusa asken.

IMG_0725.jpg
Kantfräst och sprutspacklad
IMG_0725.jpg (74.82 KiB) Visad 6363 gånger

IMG_0726.jpg
Grundmålad svart
IMG_0726.jpg (89.85 KiB) Visad 6363 gånger


Dags att börja jobba på sidostyckena och fronten...
Senast redigerad av EmuMannen 2018-07-27 15:40, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav darkg » 2018-07-27 14:55

*Kort förhandsapplåd för träbygge*
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-07-27 15:01

Efter en del skissande så bestämde jag mig för en icke-symmetrisk layout (det brukar bli mer spännande att titta på). Hålen för VU-metrarna är 35 mm och frästes upp med cirkeljigg. Övriga hål frästes med pinnfräs och mallar. Baksidan fick fräsas ut ganska ordentligt för att ge plats åt VU-metrarna (de sticker precis ut knappt en millimeter på framsidan) och power-knapp. I de fem övriga hålen kommer det sitta 6 mm akrylstavar (mattpolerade i båda ändarna) och bakom dem lysdioder för att indikera kraft samt reläer för muting och DC-protection.

IMG_0723.jpg
Front med uttag för knapp, indikatorlampor och VU-metrar
IMG_0723.jpg (104.72 KiB) Visad 6360 gånger

IMG_0724.jpg
Fronten sedd från baksidan
IMG_0724.jpg (103.75 KiB) Visad 6360 gånger


Dags att börja sätta ihop lådan...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-07-27 15:04

Sidostyckena limmades mot ovandelen och förstärktes sedan med lite lister från insidan. Jag passade även på att fräsa en fals för underdel och bakdel som kommer tillverkas av plåt. Nu börjar man kunna skönja hur det kan komma att se ut även om det är mycket detaljer som saknas.

IMG_0729.jpg
Låda från utsidan
IMG_0729.jpg (80.52 KiB) Visad 6360 gånger

IMG_0727.jpg
Låda underifrån
IMG_0727.jpg (76.65 KiB) Visad 6360 gånger


Dags att börja arbeta på ytfinishen...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-07-27 15:28

På plinten till min skivspelare gick det åt 20 lager vattenbaserad poly (ZAR Aqua) innan jag kunde slipa och polera upp en helt slät yta. Jag tänkte testa en genväg i detta bygge. Efter att jag slipat ned asken med 320 papper så lade jag därför på ett lager epoxi. Tanken är att det skall försegla trät, fylla ut de värsta ojämnheterna utan att färga trät (helst inget färgstick eller göra ytan mörkare). Jag applicerar epoxin med puderfria latexhandskar, arbetar försiktigt in epoxin i träts ådring och stryker försiktigt av den så att det endast är en tunn hinna kvar (det är jävligt jobbigt att slipa ned om det blir för mycket). Var mycket försiktig så det inte bildas små luftbubblor i ytskiktet, de är jävligt svåra att slipa ned (fråga mig inte hur jag vet det).

Epoxin fyller ut bra och blir rätt hård på ett par dagar. Jag tycker dock den gör trät något mörkare och något gulare kanske.Hade det vart ett mörkare träslag som ek eller mahogny så hade det inte spelat något roll men i det här fallet var jag inte nöjd. Så jag slipade ned så mycket jag kunde så det endast var kvar något i ådringen. Nu har jag börjat lägga första lagret poly och det ser betydligt bättre ut än när jag började med poly direkt. Så kanske det var bra med epoxi i alla fall. Med andra träslag där man vill framhäva ådringen skulle jag kunna tänka mig flera lager expoxi. Nu tar det nog några veckor innan jag är klar med ytfinishen...

IMG_0754.jpg
Efter ett lager epoxi (notera hur mycket mörkare det blev)
IMG_0754.jpg (95.76 KiB) Visad 6344 gånger

IMG_0767.jpg
Nedslipad igen (ljust igen)
IMG_0767.jpg (86.73 KiB) Visad 6344 gånger


Dags att börja med plåtarbetet...
Senast redigerad av EmuMannen 2018-07-27 15:44, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-07-27 15:36

Här kommer nästa idiotibeslut, varför inte bygga från scratch? Om man inte har en CNC-fräs vad gör man då? Klipper till en bit 1 mm svartplåt som man har stående och börjar bearbeta den med handverktyg... Det ser ut som skit till att börja med men så småningom skall jag nog få till det här också. Jag gillar svartplåt bättre än aluminium eftersom det är lite segare att arbeta i men det hade givetvis gått lika bra att göra detta i aluminium. Jag hade dock tänkt lacka det hela i svart så småningom och att få färg att fästa på aluminium är inte det lättaste (om man inte betar med cancerframkallande grundfärg typ)...

IMG_0749.jpg
Från scratch...
IMG_0749.jpg (78.39 KiB) Visad 6343 gånger

IMG_0751.jpg
Nu börjar det likna något
IMG_0751.jpg (89.95 KiB) Visad 6343 gånger

IMG_0766.jpg
Det blir ju inte helt fel det här...
IMG_0766.jpg (77.76 KiB) Visad 6343 gånger


Fortsättning följer om några veckor när jag förhoppningsvis är klar med ytfinishen. Jag har lite att löda tills dess också...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav AndersP » 2018-07-27 16:17

Några veckor?
Jag vill se nu!
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-07-27 17:43

Såhär ser det ut efter ett första lager poly. Mycket bättre än när jag började med poly direkt. Det kommer nog inte krävas 20 lager denna gång. :)

Ps. Nu ser asken mörkare ut igen, kan det vara belysningen i garaget? Jag skall jämföra med plinten vid tillfälle...

IMG_0768.jpg
Efter ett första lager poly
IMG_0768.jpg (73.18 KiB) Visad 6314 gånger
Senast redigerad av EmuMannen 2018-07-27 17:52, redigerad totalt 2 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-07-27 17:50

AndersP skrev:Några veckor?
Jag vill se nu!

Jag vet hur det känns. Det värsta är när man arbetar med nitrocellulosa. Inte nog med att det smälter hjärnan man måste vänta sex veckor också innan man vågar börja polera...

Ps. Vattenbaserad polyuretan har många fördelar. Inga färgstick, luktar nästan ingenting, flyter ut bra, slitstark, förhållandevis enkel att slipa och polera, rengöring med vatten osv. Men en av de största fördelarna är hur snabbt den torkar. Jag hinner lätt med fyra strykningar på en dag. Eftersom jag lackar alla ytor stående så tar det fyra strykningar för att måla samtliga ytor på lådan. Så tio lager tar tio dagar osv. Enda nackdelen med poly är att den inte går att polera upp till en glasklar lyster som nitro, poly får tyvärr en lite mera plastig känsla...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Adhoc » 2018-07-27 18:05

Blir innehållet i paritet med hur snyggt du verkar få till kapslingen så blir det kanon. :)

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav bassman » 2018-07-27 18:34

Det känns som ett oerhört lovande bygge redan nu :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-07-27 19:34

Adhoc skrev:Blir innehållet i paritet med hur snyggt du verkar få till kapslingen så blir det kanon. :)

Lådan är jag inte så orolig för men det finns så mycket mera som kan gå fel med detta bygge. Det är en hel del som skall in i lådan. En liten ringtrafo som skall mata ett kraftaggregat som i sin tur skall mata det aktiva delningsfiltret och drivkretsarna för VU-metrarna. Sen har vi två kort som dels skall övervaka DC och driva reläerna till högtalarutgångarna. Till sist har vi förstärkarkortet och dess kraftaggregat och om det finns plats kanske jag trycker in två kort för Linkwitz Transform också. Det är klart att det kommer ställa rätt stora krav på placering, kablering, jordning och avstörning. Här är en låda i trä ingen fördel men jag tänkte hantera den som en elgitarr, den behöver också jordas och störas av och det finns det bra metoder för. Det gäller att tänka positivt. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Eri » 2018-07-28 09:15

Ser lovande ut det här. Ser fram mot fortsättningen.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav NADifierad » 2018-07-28 11:59

Eri skrev:Ser lovande ut det här. Ser fram mot fortsättningen.

Jag också :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-07-31 17:23

Arbetet går så sakta framåt. Jag har hunnit med att lägga 8 lager (dvs 32 strykningar) poly och jag är nu inne på mitt nionde. Jag lägger tre lager åt gången. Mellan dem slipar jag bara lätt bort eventuellt damm. Efter tre lager slipar jag ned till trät igen. Detta håller jag på med tills dess jag inte längre ser några dalar. Sen lägger jag ytterligare typ tre lager lack innan jag våtslipar och polerar. Tyvärr är det en bit kvar men det börjar likna något...

Jag har också lött klart de två kort som skall fungera som högtalarskydd. Lite ironiskt att de korten tillsammans tar upp lika stor plats som förstärkarkortet. Men det fanns inga färdiga kort så jag fick konstruera och etsa ett eget och när det är enlagerskort så tar de upp ganska stor plats. Korten verkar dock fungera perfekt.

IMG_0770.jpg
Single Supply BTL Amplifier Speaker Protection
IMG_0770.jpg (104.13 KiB) Visad 6052 gånger


Jag byggde en prototyp till VU-meter-drivarkortet som jag aldrig var riktigt nöjd med (jag hade dessutom lyckats ta fel värden på kondingarna som skulle dämpa VU-metern). Så därför konstruerade jag om det och byggde ett nytt.

IMG_0769.jpg
Nytt kort
IMG_0769.jpg (80.13 KiB) Visad 6052 gånger

IMG_0773.jpg
Nya kortet till vänster och gamla till höger
IMG_0773.jpg (74.38 KiB) Visad 6052 gånger


När jag nu har alla kort så har jag även kunnat borra upp bottenplattan och grundmålat den. Det fattas några hål som skall borras för kopplingsplintar. De kommer med en order som är på väg från Electrokit. Den innehåller det sista jag behöver för att färdigställa elektroniken.

IMG_0772.jpg
Nästan färdigborrad bottenplatta
IMG_0772.jpg (60.12 KiB) Visad 6052 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-02 09:24

Arbetet fortsätter och de sista bitarna börjar falla på plats. Bottenplattan färdigborrad och lackad så nu kan jag börja montera och kablera. Skyddsjorden klar...

IMG_0774.jpg
Skyddsjord insida
IMG_0774.jpg (68.83 KiB) Visad 5945 gånger

IMG_0775.jpg
Skyddsjord utsida
IMG_0775.jpg (60.16 KiB) Visad 5945 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Nattlorden » 2018-08-02 10:11

Jag är ypperligt imponerad redan.... Jobbar du med sådant dagligdags? Allt ser högst professionellt ut.... vill inte ens fundera på hur det sett ut om jag själv skulle ha försökt.... precis därför gör jag det inte heller... :mrgreen: :lol: :lol: :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-02 10:20

Nattlorden skrev:Jobbar du med sådant dagligdags?

Faktiskt inte, jag är systemingenjör men jag har haft förmånen att i många år arbeta nära riktigt duktiga installatörer och elektronikingenjörer. Eftersom mitt arbete är rätt abstrakt och mest vid skrivbordet så är det skönt att koppla av med att göra något praktiskt.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-02 15:21

Inte går det direkt snabbt och satan vad trångt det blev! Det mesta av 230V och 28V draget. Jag började även dra till högtalarterminalerna men blev inte nöjd med resultatet. Så det blir till att göra om...

IMG_0778.jpg
Mycket sladdar blir det...
IMG_0778.jpg (112.93 KiB) Visad 5907 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Nattlorden » 2018-08-02 15:24

VU-korten skulle du väl kunna vrida 90 grader och ha stående? De ser inte ut att inte få plats i den konfigurationen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-02 15:42

Nattlorden skrev:VU-korten skulle du väl kunna vrida 90 grader och ha stående? De ser inte ut att inte få plats i den konfigurationen.

Jo jag hade fått plats med det stående men det kommer sitta liggande på den lediga platsen till höger (de två korten uppe i mitten är inte för VU-metrarna utan de är för högtalarskydd). Där kommer också kortet för aktiv delning sitta och det finns 100 x 75 mm ledigt om jag skulle vilja trycka in ett kort för LT också. ;)

I framtiden bygger jag nog om bottenplattan och flyttar den aktiva delningen till en egen låda. Då blir det gott om plats. :)

Ps. Vilken kabelarea brukar ni andra köra med? Jag tänkte att 1.5mm2 borde räcka (10A) men jag inser att det kanske hade varit bättre att dra 2.5mm2 för DC. Nu tror jag aldrig att jag kommer lasta mer än max 300W men det blir ju något mer än 10A för 28V (rent teoretiskt tror jag att jag skulle kunna komma upp i typ 400W / 14A)...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav DVD-ai » 2018-08-02 16:36

Vill väll egentligen bara ge dig en dunk i ryggen och grabbigt redogöra för "vilket jävla fint steg du bygger" :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-02 17:45

När jag kablerade så upptäckte jag att det inte var ett SMPS500R som HiFimeDIY levererat utan ett SMPS600RS (det står 24V på deras sajt men 28V i dokumentationen och det mäter 28V). Jag betalade bara för ett SMPS300R. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-03 10:29

Jag postar väl lite fler bilder mest för att jag själv tycker det är kul att titta på andras bilder. Högtalarterminaler och högtalarskydd kablerat (vilket ormbo) samt 15V. Nu är det bara kortet för aktiv delning kvar. Jag har dragit på att löda klart det eftersom jag inte har kunnat bestämma mig för en delningsfrekvens. Det är nackdelen med att inte köra med en programmerbar DSP. :(

IMG_0780.jpg
Högtalarskydd med mera
IMG_0780.jpg (125.42 KiB) Visad 5809 gånger

IMG_0781.jpg
Från höger
IMG_0781.jpg (134.03 KiB) Visad 5809 gånger

IMG_0782.jpg
Från vänster
IMG_0782.jpg (164.08 KiB) Visad 5809 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Nattlorden » 2018-08-03 11:30

Du kan inte löda dig socklar istället, så du kan byta komponenter vid behov då?

Ormbo? Förstår inte vad du gnäller över.

Bild
VTA ST-120
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-03 11:41

Nattlorden skrev:Du kan inte löda dig socklar istället, så du kan byta komponenter vid behov då?

Tanken har slagit mig men kortet från ESP är inte designat för det. Det är ingen dålig design men den lämpar sig tyvärr inte för socklar. Genom att bara byta motstånd (och behålla kondingarna) så kan jag ändra delningsfrekvensen runt 200 Hz men det är ändå 20 motstånd som måste bytas. Skall frekvensen ändras mer än så så är det 20 motstånd och 20 kondingar. :(

Nattlorden skrev:Ormbo? Förstår inte vad du gnäller över.

OMG! Jag tar tillbaka det. ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Nattlorden » 2018-08-03 11:43

EmuMannen skrev:
Nattlorden skrev:Du kan inte löda dig socklar istället, så du kan byta komponenter vid behov då?

Tanken har slagit mig men kortet från ESP är inte designat för det. Det är ingen dålig design men den lämpar sig tyvärr inte för socklar. Genom att bara byta motstånd (och behålla kondingarna) så kan jag ändra delningsfrekvensen runt 200 Hz men det är ändå 20 motstånd som måste bytas. Skall frekvensen ändras mer än så så är det 20 motstånd och 20 kondingar. :(


Men om du sätter socklarna på ett eget kort och löder dessa till rätt ställen på kortet du köpt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-03 12:27

Jag gjorde just ett roligt experiment. Jag har ju lekt med tanken på en högtalare med ganska bred baffel där delningsfrekvensen skulle ligga vid baffelsteget så att det skulle vara enkelt att kompensera vid aktiv delning (bara använda nivåerna mellan HF och LF). Det jag varit orolig för är att delningen skulle påverka det vokala registret eftersom det är det jag gillar med Tangbands W5-2143. Delningen skulle landa på runt 320 Hz vilket är högre än om jag skulle byggt två satelliter och kompletterat med en subbas. För att kunna göra mig en uppfattning om hur denna delningsfrekvens skulle kunna påverka framförallt sång så använde jag mig av 31-bands equalizer där jag skapade två profiler baserat på responskurvorna i Basta! Den ena profilen var för högpass och den andra för lågpass. Sen spelade jag ett lämpligt urval av material med både kvinnliga och manliga vokalister (bland annat Louis Armstrong och Roberta Flack). Sen skiftade jag mellan de två olika profilerna för att få en uppfattning om vilket material som passerade på de olika sidorna om 320 Hz (24 dB/oktav). Jag vart förvånad när jag knappt hörde någon sång överhuvudtaget under 320 Hz så jag kör nog vidare på konceptet med 320 Hz delning + element och en baffel som matchar det...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-03 12:30

Nattlorden skrev:Men om du sätter socklarna på ett eget kort och löder dessa till rätt ställen på kortet du köpt?

Jo det är klart att det hade ju faktiskt varit ett alternativ... Men att byta ut kortet mot en miniDSP är ju ett annat alternativ. ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Nattlorden » 2018-08-03 12:34

EmuMannen skrev:
Nattlorden skrev:Men om du sätter socklarna på ett eget kort och löder dessa till rätt ställen på kortet du köpt?

Jo det är klart att det hade ju faktiskt varit ett alternativ... Men att byta ut kortet mot en miniDSP är ju ett annat alternativ. ;)


Självklart... men personligen är jag lite tveksam till A/D -> D/A bitens transparens... (DSP:n däremot stör mig inte på något teorestiskt plan.)

Men kul att jag gav dig en tanke du inte tänkt.... det är det som oftast är min mening när jag postar "outside-the-box" kommentarer här... antingen som potentiell hjälp på traven... eller som lite humor för att lätta upp.... :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-04 15:27

Då var delningsfiltret fullbestyckat och allt draget förutom det som skall till frontpanelen. Dags att fortsätta på lådan...

IMG_0787.jpg
Aktivt delningsfilter
IMG_0787.jpg (127.09 KiB) Visad 7493 gånger

IMG_0785.jpg
Filter och VU-drivar-kort
IMG_0785.jpg (155.9 KiB) Visad 7493 gånger

IMG_0786.jpg
Det som skall bli baksidan
IMG_0786.jpg (105.01 KiB) Visad 7493 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-04 19:03

Efter att ha lagt 10 lager poly så tänkte jag låta lådan "härda" en vecka innan jag gav mig på att polera den. Idag har den stått i drygt två dygn och lite otåligt gav jag mig på den lite försiktigt. Om det är någon som vill prova något liknande så skall jag beskriva exakt hur jag gör. Det är förvånansvärt enkelt och betydligt mindre jobb än man kan tro.

Såhär såg ytan ut efter tio lager poly (och under det två lager epoxi). Jag har lackat för hand med lackpensel. Mellan varje lager har jag slipat bort damm med ett 1200 papper. Mellan tredje och fjärde lagret slipade jag ned till trät. Ytan ser rätt bra ut eller hur med glans 90. Det som inte syns på bilden är små ojämnheter av exempelvis penseldrag och damm (svårt att ha det helt dammfritt hemma).

IMG_0788.jpg
Efter 10 lager poly
IMG_0788.jpg (100.89 KiB) Visad 7473 gånger


Så nästa steg är att slipa ned lacken med våtslippapper, jag tog 1000, sen 1200 och sist 2000 (eftersom jag hade det liggande). Redan efter 1000-pappret skall hela ytan vara matt. Finns det blanka dalar så måste det slipas mer och går det igenom så måste det på mer lack. Jag använder ett suddgummi som slipkloss (vita som jag köper i storpack på Biltema). Det går inte åt mycket papper, jag använde totalt typ 10 x 5 cm av respektive grovlek

IMG_0790.jpg
Efter 1000-papper
IMG_0790.jpg (69.05 KiB) Visad 7473 gånger

IMG_0791.jpg
Efter 2000-papper
IMG_0791.jpg (101.22 KiB) Visad 7473 gånger


Sen torkar jag av ytan och använder Farécla G3 och vatten på en trasa. Ta det försiktigt, jag vet inte vad G3 motsvarar i grovlek men det tar rätt bra. Det känns när det matta försvinner och ytan blir blankare. Om du inte kan få tag på Farécla så går det nog lika bra med någon annan fin flytande slippasta (kanske Autosol?).

IMG_0792.jpg
Efter G3
IMG_0792.jpg (80.45 KiB) Visad 7473 gånger


Till sist använder jag Meguiar's Scratch X 2.0. Det är ett mirakelmedel som är till för att ta bort mikrorepor i plast (borde vara perfekt att polera exempelvis ett repigt lock till en skivspelare med). Med detta medel kan man polera upp en yta tills den ser ut som en vattenspegel. Jag nöjde mig dock att polera lite lätt en gång för att blanka upp ytan ytterligare. Till sist kan man avsluta med lite vax, exempelvis Meguiar's DeepCrystal Carnuba Wax (fungerar även för att hålla en polerad skivtallrik blank i typ ett halvår).

IMG_0793.jpg
Efter Scratch X
IMG_0793.jpg (80.59 KiB) Visad 7473 gånger


Totalt tog väl jobbet typ 30 minuter. Bilden gör inte riktigt ytan rättvisa. Nu skall bara locket slutlackas svart sen kan jag börja montera det som skall sitta i fronten. :)

IMG_0795.jpg
Lådan lackad och polerad
IMG_0795.jpg (106.2 KiB) Visad 7473 gånger
Senast redigerad av EmuMannen 2018-08-04 19:50, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-04 19:24

Jag var tvungen att testa hur färgen står sig mot skivspelaren så jag lade lådan på toppen av den Technics SU-V570 som för tillfället gör tjänst som förstärkare åt min Thorens TD-150. Färgen är något mörkare men det kan även bero på att det är mer kärnved i fronten på slutsteget än i plinten på skivspelaren. Dessutom är trät från två olika partier. Det är i alla fall kul att se att 43 cm bredd kommer fungera bra med annan AV-utrustning.

IMG_0796.jpg
Färgmatchning...
IMG_0796.jpg (92.05 KiB) Visad 7469 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav darkg » 2018-08-04 19:32

Prima tips!
Epoxi för att få absolut plant under? Och poly betyder polyuretanlack och inte typ polyester antar jag.

Intressant med en så pass "orolig" träyta tillsammans med den blanka finishen och prydliga layouten.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-04 19:45

darkg skrev:Prima tips!
Epoxi för att få absolut plant under? Och poly betyder polyuretanlack och inte typ polyester antar jag.

Epoxi för att försegla ytan (lite som sanding sealer men hårdare och inte så lätt att arbeta med, färgar dock inte ytan). Poly = polyuretanlack, jag använde vattenbaserade UGL Aqua ZAR (finns att köpa på exempelvis Bauhaus).

Metoden fungerar lika bra för exempelvis nitrocellulosa (använd med fördel utjämningsvätska innan våtslip men i övrigt lika).
darkg skrev:Intressant med en så pass "orolig" träyta tillsammans med den blanka finishen och prydliga layouten.

Ja ytan är lite orolig det håller jag med om. Jag borde valt del av virket med större omsorg (eller åtminstone vänt det upp och ned) men nu är det som det är...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav NADifierad » 2018-08-04 21:29

Inspirerande :) .
Polerar du för hand, eller med maskin?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-04 21:52

NADifierad skrev:Inspirerande :) .
Polerar du för hand, eller med maskin?

För hand, jag har sett många polera nitro på elgitarrer med maskin (vilket jag också provat) men jag provade Scratch X för hand och det fungerade utan allt för mycket "elbow grease". Dessutom så känns det som om jag har mer kontroll för hand än med polertrissa där det är lätt att köra för hårt.

Ta en titt på det här, en Tele-kropp i nitro som jag handpolerat med Scratch X :)

Tele.jpg
Tele
Tele.jpg (61.07 KiB) Visad 7440 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav NADifierad » 2018-08-05 00:25

Snyggt!
Tror jag ska testa det där polermedlet på mitt skivspelarlock och på min bils strålkastarekåpor av plast :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Nattlorden » 2018-08-05 08:25

NADifierad skrev:Snyggt!
Tror jag ska testa det där polermedlet på mitt skivspelarlock och på min bils strålkastarekåpor av plast :) .


Har du inte provat Meguiars sortment alls på bilen så har du mycket att upptäcka. Inte för att jag testat allt... men jag lämnade i alla fall Turtle/Sonax på fläcken efter att ha provar Meguiras.... både på resultatet och på hur lättarbetat det är.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-05 12:01

Såhär hade jag tänkt att indikatorlamporna på fronten skulle fungera. Jag har tagit 6 mm akrylstav (kan köpas på exempelvis Slöjddetaljer). Sen har jag kapat upp den i korta små bitar som skall stickas igenom fronten för att sedan belysas bakifrån av LED:ar. När ni kapat av akrylstaven så är det märken efter sågen så jag konstruerade en enkel jigg av 8 mm MDF där jag fräste ett 6 mm hål med en pinnfräs. När jag stoppar ned staven i hålet så ligger den vinkelrät mot underlaget. Sen är det bara att lägga sandpapper under och använda jiggen för att slipa ytan slät. För att ljuset skall diffusera så behöver ytan vara mattslipad. Jag avslutade med cirkelrörelser på 2000-papper.

IMG_0797.jpg
Akrylstav och enkel slipjigg
IMG_0797.jpg (107.01 KiB) Visad 7376 gånger


Sen sticker jag stavarna genom fronten där jag redan fräst upp 6 mm hål med pinnfräs. Här sticker de ut något innan jag tryckte till dem flush med fronten.

IMG_0799.jpg
Stavar genom fronten
IMG_0799.jpg (122.97 KiB) Visad 7376 gånger


På baksidan hade jag försänkt hålen så att jag kunde applicera tvåkomponentslim och få ett bra fäste mellan stavar och lådan. Om de bitar som sticker ut behöver isoleras från andra ljuskällor så tänkte jag att man kan trä en bit krympslang om biten som sticker ut.

IMG_0802.jpg
Baksidan
IMG_0802.jpg (94.89 KiB) Visad 7376 gånger


Till sist ett enkelt funktionsprov med en liten ficklampa från baksidan. Vi får se hur det ser ut sen med färgade lysdioder i stället. :)

IMG_0801.jpg
Funktionsprov
IMG_0801.jpg (97.7 KiB) Visad 7376 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-05 13:22

och såhär tänkte jag fästa VU-metrarna. Jag tillverkade några små fästen av lite svartplåt som jag skruvade i lådan. Det är fördelen med en trälåda, lätt att fästa saker i. :)

IMG_0803.jpg
Fästen för VU-metrar
IMG_0803.jpg (113.64 KiB) Visad 7361 gånger

IMG_0804.jpg
Framsida
IMG_0804.jpg (101.43 KiB) Visad 7361 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav NADifierad » 2018-08-05 15:47

VU-mätare är så oändligt mycket vackrare än klippindikatorer.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-05 19:39

NADifierad skrev:VU-mätare är så oändligt mycket vackrare än klippindikatorer.

Jag kan bara hålla med. De fyller ju lite olika funktion men slutsteget har en känslighet på 1.5V rms för full effekt och jag tänkte kalibrera VU-mätarna att visa 0 / 100% vid 1.228V rms (+4 dBu). Håller jag mig under 100% så borde jag ha lite marginal innan slutsteget börjar klippa. Så på sätt och vis så kommer de ge viss vägledning även för klipping.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav nuffe » 2018-08-05 20:10

Mycket snyggt bygge!!!

Henrik

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-05 22:08

Dagen avslutas med ett hopsnickrat fäste för indikatorlamporna i fronten. Det var vad som hans med på den här semestern. Fortsättning följer så snart jag får tid...

IMG_0811.jpg
Fäste för indikatorlampor
IMG_0811.jpg (54.43 KiB) Visad 7292 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav genstruktur » 2018-08-06 09:12

VU-mätarna var riktigt snygga! Liksom hela bygget. Wow, häftigt verkligen :) .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-07 20:29

Arbetet går lite långsammare nu när man inte har semester. Kvällen ägnades åt att kraftsätta kraftaggregat, förstärkare och högtalarskydd. Såhär långt har det inte läckt ut någon magisk rök och allt verkar fungera som jag tänkt. Bias skall vara inställt från fabrik men det finns trim-pottar. För säkerhets skull så mätte jag efter några minuter och det skiljde mellan -11 till 5 mV mellan kanalerna vilket får anses helt OK. Så jag gjorde inget mer med stärkarkortet för tillfället. Sen bytte jag LED:ar från gröna till gula för högtalarskyddet. Det ledde i sin tur till ytterligare jobb med att också byta motstånd tills jag hittade en lagom ljusnivå på indikatorlamporna i fronten. Som tur var så hade jag lött socklar på korten för motstånden så det var enkelt att skifta.

Ljuset ser mycket starkare ut på bilden än det gör i verkligheten.

IMG_0812.jpg
Gula LED:ar för högtlarskyddet
IMG_0812.jpg (58.13 KiB) Visad 7179 gånger

Nästa steg är att kraftsätta filter och VU-mätarkortet samt att kablera VU-mätare och LED för kraftmatning. Slutligen skall VU-mätarna kalibreras och lådan färdigställas.
Senast redigerad av EmuMannen 2018-08-07 20:34, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Hoffen » 2018-08-07 20:33

Mycket, mycket snyggt.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-11 15:23

Helg och arbetet fortsätter. Det switchade kraftaggregatet har 12V aux så jag tänkte driva VU-mätarnas belysning samt kontrollampan för kraft i frontpanelen från den. Jag vet att det är lite over the top men när jag ändå är igång så etsade jag ett litet kort för inkoppling av belysning och kraftlampa. Sen tog jag och knipsade sönder fjädern från en kulspetspenna så jag fick lite flex och distans mellan kortet och lådan. Det är krympslang på ändarna av akrylstaven för att dämpa sidoljus från närliggande LED:ar.

IMG_0823.jpg
Litet kort för belysning och kraftlampa
IMG_0823.jpg (117.36 KiB) Visad 7116 gånger

IMG_0824.jpg
Distans och flex mellan kort och låda
IMG_0824.jpg (57.79 KiB) Visad 7116 gånger

IMG_0825.jpg
Inkoppling av kraflampa
IMG_0825.jpg (98.29 KiB) Visad 7116 gånger


Sen har jag lött ihop kraftknappen och isolerat den med eltejp och krympslag.

IMG_0826.jpg
Kraftknapp
IMG_0826.jpg (74.87 KiB) Visad 7116 gånger


Jag passade även på att byta DC-kablaget mellan kraftaggregat och förstärkarkort till 2.5 mm2 samt att förse alla ändar med ringkabelskor eller gaffelkabelskor.

IMG_0827.jpg
Ny 2.5 mm2 kabel och kabelskor
IMG_0827.jpg (123.66 KiB) Visad 7116 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-11 15:55

Fler detaljer, ventilationsgaller av aluminium tillkapat och monterat från insidan med smältlim. Det är lättare att få bort än till exempel tvåkomponentsslim om jag någon gång behöver få bort det. Det ser ganska elegant ut från utsidan. :)

IMG_0828.jpg
Insida
IMG_0828.jpg (147.32 KiB) Visad 7111 gånger

IMG_0829.jpg
Utsida
IMG_0829.jpg (117.33 KiB) Visad 7111 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Nattlorden » 2018-08-11 17:28

ah, så det var så toppen skulle vara... trodde nästan du skulle montera några rör där bara för att mucka med folk. :mrgreen:

(jag hade nog svartlackerat det först personligen)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav jonasby » 2018-08-11 17:47

Galet snyggt.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav jansch » 2018-08-11 18:23

EmuMannen - Du är riktigt bra på finish!
Det är inte lätt att få djupglans som på t.ex Telecastern och helt utan "pin holes"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-11 18:25

Nattlorden skrev:(jag hade nog svartlackerat det först personligen)

Jag förstår hur du tänker. Initialt var tanken att skapa kontrast mellan det svarta och aluminiumet lite som på min Thorens TD-150. Men även jag får nya idéer allteftersom jag bygger. Nu är detta mitt första förstärkarbygge och jag får se vad jag tar med mig till nästa. Sen går det ju alltid att lacka gallret svart även där det sitter. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-11 18:28

Somliga moment är tristare än andra. Det är nog därför jag dragit på att kablera VU-mätarna. Nu är det i alla fall gjort...

Note to self, fyra kanaler är dubbelt så mycket som två...

IMG_0830.jpg
Belysning
IMG_0830.jpg (87.54 KiB) Visad 7078 gånger

IMG_0831.jpg
Signal och kontaktering för högtalarskydd
IMG_0831.jpg (116.76 KiB) Visad 7078 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-11 23:03

Det börjar dra ihop sig till att kalibrera VU-mätarna och jag funderar på hur det bäst skall gå till? Det är trimm-pottar i både delningsfilter och på styrkortet för VU-mätarna. Såhär tänkte jag gå tillväga:

1. Koppla från delningsfilter från förstärkaren.
2. Koppla tongenerator till ingången på delningsfiltret.
3. Mäta upp 1.228V rms (+4dBU) med oscilloskopet från tongeneratorn.
4. Använda pottarna på delningsfiltret tills utgången från delningsfiltret mäter 1.228V rms (då borde jag ha unity gain från delningsfiltret).
5. Använda pottarna på VU-mätarkortet och trimma mätarna till 100% / 0dB (då borde det vara för 1.228V rms).

Det jag är osäker på är om mätvärdena påverkas om jag kör delningsfiltret med eller utan last? Det vill säga är det OK att göra dessa mätningar med delningsfiltret bortkopplat från slutsteget eller borde jag ha det inkopplat?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav smile » 2018-08-12 10:24

Jag vet inte om det är ett problem med din topp-plåt, men kanske skulle det kännas tryggt att i stället för smältlim komplettera det med att skruva upp i träet underifrån?
Det kan finnas en risk att smältlimmet någon gång släpper från träet, pga värme, ålderdom, eller att någon vid något tillfälle ställer något tungt på gallret.
Det vore ju tråkigt om plåten ramlade ner och kortslöt ditt fina bygge!

I övrigt väldigt fint byggt!

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-12 16:59

smile skrev:Jag vet inte om det är ett problem med din topp-plåt...

Tack för omtanken smile men jag tänkte aldrig ställa något på ventilationsgallret (jag vet man skall aldrig säga aldrig). Det var därför jag gjorde ramen runt så bred så eventuella fötter vilar på den. Sen är plyfan i locket ganska tunt så jag vågar inte skriva i det.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-12 17:14

EmuMannen skrev:1. Koppla från delningsfilter från förstärkaren.
2. Koppla tongenerator till ingången på delningsfiltret.
3. Mäta upp 1.228V rms (+4dBU) med oscilloskopet från tongeneratorn.
4. Använda pottarna på delningsfiltret tills utgången från delningsfiltret mäter 1.228V rms (då borde jag ha unity gain från delningsfiltret).
5. Använda pottarna på VU-mätarkortet och trimma mätarna till 100% / 0dB (då borde det vara för 1.228V rms).

Jag gjorde enligt ovan och det fungerade perfekt. Först trimmade jag in alla utgångarna från filtret till 1.228V rms och sen trimmade jag in VU-mätarna att visa 0dB / 100% for samma signal. Nu trodde jag allt var frid och fröjd så jag satte ihop hela klabbet och kopplade in högtalare. Till att börja med, ett lätt surr så jag har definitivt jobb kvar att göra när det gäller brus. Sen visar VU-mätarna nästan fullt oavsett om jag har signal in eller ej. Det är lite konstigt eftersom det enda jag ändrat är att jag kopplat filtret till slutsteget. Det som gör mig mest orolig är att HiFimeDIY anser att vare sig kraftaggregatet eller slutsteget skall jordas med separat jordkabel. För kraftaggregatet står det såhär i manualen "No Earth connection is available at the mains connection side, SMPS600RS uses Cat II isolation. If the enclosure is made of metal, aluminum or steel, it is recommended that the chassis to be connected to Protective Earth terminal of the mains supply cable". Så det kanske kan vara värt att kontrollera kontakten mellan chassit och kraftaggregatet (även om jag skulle ha föredragit en separat jordkabel). Förstärkarkortet saknar manual men på kopplingsschemat finns bara kraftmatning (+28V och jord) och ingångar (signaljord).

Ps. Knäpptyst och inget brum så länge jag inte kopplar in någon källa (i det här fallet min DAC för det är den enda källa jag har som kan leverera 2V rms och som har inbyggd volymkontroll). Nu tar jag en paus innan jag felsöker vidare...

IMG_0833.jpg
Baksida
IMG_0833.jpg (61.79 KiB) Visad 6946 gånger

IMG_0834.jpg
Framsida
IMG_0834.jpg (68.03 KiB) Visad 6946 gånger

IMG_0835.jpg
Ihopsatt och kraftsatt
IMG_0835.jpg (88.04 KiB) Visad 6946 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Nattlorden » 2018-08-12 17:59

Snyggt. Nästan så man saknar sitt gamla Holfi med träfront bara på utseendet...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Hoffen » 2018-08-12 19:19

Snyggt!

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-12 20:44

Hoffen skrev:Snyggt!

Snyggt kanske det blev men det skall ju fungera också. Ljudet fungerar ut i högtalare och delningsfiltret verkar fungera. Så jag har egentligen två problem:

1. Brum när jag ansluter en källa. I det här fallet min DAC som jag vet kan brumma lite även när jag ansluter den till en integrerad förstärkare. Men frågan är hur man bäst hanterar jorden mellan enheter? För tillfället är signaljord ansluten från respektive RCA (som är isolerade från lådan) direkt till ingången på delningsfiltret. Ingångarnas jord sitter i ett jordplan på kortet som delas med kraftaggregatets jord och utgångarnas jord. Kraftaggregatets jord är ansluten till "star ground" (som är anslutet till skyddsjord som i sin tur är anslutet till lådan) och delas med VU-mätarkortet. VU-mätarkortet är anslutet till utgångarna på delningsfiltret och jord på det kortet går tillbaka till "star ground". Med kraftaggregatet avses det som matar delningsfilter och VU-mätarkortet med +/-15V. Sen har vi det kraftaggregat som matar förstärkarkortet med 28V. Det verkar som om det är tänkt att jordas via chassit. Jag funderar att dra en sladd från ena fästet direkt till "star ground" i stället och isolera mot chassit (vad tror ni om det?). Sen matas förstärkarkortet med +28V och från kraftaggregatet går två sladdar +28V och jord (jag gissar att det är tänkt att denna jord skall refereras till det jordade chassit via "fötterna"). Sen har vi ingångarna på förstärkarkortet. Där delar ingång 1 och 2 samt 3 och 4 signaljord med varandra. Jag har anslutit dem till jord på delningsfiltrets utgångar. Frågan är hur förstärkarkortet refereras till jord? Via chassit ("fötterna") eller kraftmatningens jord? Jag får nog skruva isär det hela och smyga ledningsbanorna. En tanke skulle vara att ansluta ett av "benen" från kraftaggregatet och förstärkarkortet till "star ground" och isolera dem från chassit i övrigt. Sen har jag sett exempel på de som kör med skärmad kabel men bara ansluter ena änden av skärmen. Men hur blir det med jord då och en sådan skärm borde inte fungera (vi talar givetvis icke-balanserad anslutning nu)?

2. VU-mätarna verkar inte fungera. Utan kraft så ger de inget utslag (så klart), när jag slår på kraften så ställer de sig på 3dB (det är nästan i botten, skalan går till 5dB). Sen står de där. Några gånger har de hoppat till för att sedan ställa sig i botten men jag har aldrig fått dem att röra sig som de borde. Det jag är rädd för är att jag skjutit op-amparna på kortet men i så fall tycker jag att jag även borde skjutit dem i delningsfiltret (men det verkar fungera). Innan jag anslöt förstärkarkortet såg allt ut att fungera men jag undrar hur det är med signaljorden på förstärkarkortet? När jag kopplade ihop allt så delar förstärkarkortet och delningsfiltret signaljord. Delningsfiltrets signaljord är anslutet till "star ground" och det är VU-mätarkortet också. Jag tycker det borde vara OK men jag får tillverka lite sladdar för test och skruva isär allt igen och plocka fram oscilloskopet...

Tankar och idéer är välkomna...

Ps. Jag har läst lite i olika forum och det verkar inte självklart att Hifimediy-kortens ben/stand-offs är anslutna till jord. Så jag har skickat dem en supportfråga...

Pss. Efter att ha skruvat isär lådan igen så verkar inte förstärkarkortets jordat via "fötterna". Det finns ett hål märkt GND på kortet men det är bredvid ett annat hål märkt 5V och av schemat så verkar det inte avsett för att jorda kortet. Frågan är om tanken är att kortet skall jordas via DC-input? Kraftaggregatet är lite svårare att säga om det är jordat via fötterna eller ej. Två av fötterna sitter i kylflänsen i alla fall och de andra två måste jag nog lossa för att se vad de har kontakt med. Frågan är också vart signal ground på förstärkarkortet är kopplat? På schemat är det kopplat till en port märkt SGND. DC-input är kopplat till en port märkt GND. Frågan är om de två är sammankopplade på kortet (framgår inte vad jag kan se av schemat)? SGND återfinns i alla fall vid trimpottarna och kopplade till TC2000. Vid STA508/STA510A är det bara GND men SGND är kopplat till OUT1..4A/B via några 1k motstånd och 390 pF kondingar...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-13 22:56

Förutom hjälp från tillverkaren (verkar inte vara så givande) så försöker jag reda ut jordningen i den här tråden. Jag är inte längre så orolig för gemensam 0V referens men jag har börjat ifrågasätta designen för VU-mätarkortet. Av någon anledning har det havererat igen precis som den prototyp jag först byggde. Så jag måste nog se mig om efter något mera robust. Rod Elliott har givetvis ett projekt (Project 55) som verkar fungera och som jag kanske skulle kunna utgå ifrån. Men projektet verkar vara byggt för en linjenivå på cirka 500 mV och för en 50 uA eller 100 uA VU-mätare med 3500 Ohms resistans. De VU-mätare jag har är 180 uA och 650 Ohm så jag gissar att en del komponenter måste beräknas om...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav NADifierad » 2018-08-13 23:40

Kan inte bidra med något som kan hjälpa dig, men jag hoppas att du hittar en lösning och kommer vidare :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-14 14:29

NADifierad skrev:Kan inte bidra med något som kan hjälpa dig, men jag hoppas att du hittar en lösning och kommer vidare :) .

Tack NADifierad. Jag tror jag försöker anpassa Rod Elliotts kort så på sikt bör nog problemet med VU-mätarna lösa sig. I övrigt så har jag lite andra funderingar. Jag har lärt mig mycket på detta bygge och det finns detaljer som jag inte är helt nöjd med eller där jag skulle gjort annorlunda. Så för tillfället leker jag med tanke på att börja om men att bygga två lådor denna gång. En för delningsfilter och VU-mätare och en annan för slutsteget (det borde jag egentligen gjort från början). Sen leker jag även med tanken på en annan kombination av trä och kanske att göra hela lådan av trä. Vi får se hur jag går vidare men helt klart så kommer jag fortsätta tills jag är helt nöjd med resultatet...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav darkg » 2018-08-14 14:45

Om VU-kortet verkligen går sönder vore det väldigt intressant att veta varför!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-14 19:12

darkg skrev:Om VU-kortet verkligen går sönder vore det väldigt intressant att veta varför!

Kan bara hålla med. Det verkar som om det är op-amparna som ryker. Först trodde jag att det var kraftmatningen och felaktig 0V referens men det tror jag inte längre. Kortet delar kraftmatning med delningsfiltret och de op-amparna verkar inte ta skada. Enda skillnaden är TL072 vs 5532...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 09:40

Jag vet inte om VU-mätarna kan vara en felkälla i sig (jag tror egentligen inte det men i brist på andra teorier). Drivkretsen som beskrivs här har jag aldrig fått att fungera till 100%. Förr eller senare har op-amparna gett upp och jag vet faktiskt inte varför? Figur 7 i artikeln visar vad ser ut att vara en likadan VU-mätare som de jag har. Och kretsen i figur 6 (den jag byggt) skall vara optimerad för denna VU-mätare. Problemet är att det finns otaliga Kinesiska kopior av denna VU-mätare (Nissei TR-35). Jag köpte mina från Taiwan men är fortfarande osäker på om det är original eller fake (de var sjukt billiga). Ett problem är att artikeln pratar om "200uA types" och "non-standard 500uA meter". De VU-mätare jag har skall vara 180uA +/-10% (den jag mätte upp visade 0dB vid 191uA, lite off men inom spec). Det är också oklart vilka värden det skall vara på R1 and R2 med signalnivå 1.228 Vrms (jag körde med de högre för säkerhetsskull så det borde inte vara något problem). Jag har inte hittat någon produktdokumentation från Nissei för TR-35 och specifikationerna variera på nätet (mest taskiga kopior på ebay). Men jag får väl arbeta med det jag har, de verkar i alla fall fortfarande fungera (trots havererade styrkort och gud vet hur mycket ström jag kört genom dem). Jag har skickat ett mail till Rod Elliot för att se hur han ser på att använda hans Project 55 med de VU-mätare jag har.

Sen kan jag också upplysa er om att dessa VU-mätare verkar finnas med såväl glödljus som LED-belysning. Jag har LED och det står "warm white" i "produktbeskrivningen". Visartavlan är i gulaktig plast men lysdioden har ett blåstick som gör att resultatet när den är bakgrundsbelyst går åt det gröna och lila hållet. Detta driver mig till vansinne så jag funderar på att försöka öppna upp mätarna och byta lysdiod till en som har ett gulstick i stället för det blå. Jag måste bara klura ut hur jag kan öppna dem utan att förstöra något eller påverka kalibreringen från fabrik. Det är kanske bäst att försöka genomföra denna manöver innan jag bygger nya styrkort med mera. En annan cool möjlighet är att även montera en röd LED bakom tavlan om det finns plats och använda den för klipp-indikering. Oändligt med fritid leder till oändliga möjligheter. ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav DanNorman » 2018-08-15 21:28

Har du datablad på VU-mätarna?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 21:33

Idag tog jag det rätt tunga beslutet att börja om från början. Från början är kanske att ta i eftersom de flesta kort är klara men jag behöver bygga två nya lådor och dra om allt kablage. När man börjar bygga har man en ide men man kan aldrig vara säker på hur bra den var innan man är klar. Denna gång var det för många små detaljer som jag insåg att jag kanske skulle gjort annorlunda. Asken fungerade bra på skivspelarplinten men inte lika bra som front på en förstärkare. Det vart för "oroligt" för ögat. Sen insåg jag att jag nog hade föredragit att låta akrylstavarna sticka ut någon millimeter eller två på framsidan. Det hade blivit en bättre definition mot fronten. Infästningen av power-knappen borde ha suttit i bottenplattan och inte i fronten. Kontrasten mellan ventilationsgallret och den svarta toppen vart lite mycket. Många detaljer men det viktigaste av alt var nog beslutet att bygga både filter och slutsteg i samma låda. Innerst inne så insåg jag redan där att jag förmodligen borde ha byggt dem i var sin låda...

Jag kommer fortsätta på den här tråden med det nya bygget och även andra detaljer som har med komponenterna att göra. Kanske någon annan bygger med samma eller liknande komponenter. Vi kan börja med det switchade nätaggregatet och förstärkarkortet. Jag passade på att gå över dem i detalj när jag demonterade allt. Nätaggregatet är perfekt när det gäller lödningar och annat. Mycket rent och snyggt. Monteringshålen har ingen kontakt med jordplanet eller DC-stiftet märkt GND. Så snacket om att jorda kortet i chassit via distanserna kan inte stämma. Förstärkarkortet var inte lika perfekt som kraftaggregatet. Lödningarna är av sämre kvalitet och det var gott om flussmedel som sprätt runt på baksidan. Monteringshålen har ingen kontakt med jordplanet på det här kortet heller. Däremot finns två outnyttjade via som har kontakt med jordplanet för PWR IN nära två av monteringshålen (på samma sida som lågnivå-ingångarna). Det finns fler liknande via på kortet. Några anslutna till jordplanet andra inte.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 21:38

DanNorman skrev:Har du datablad på VU-mätarna?

Nej, en taskig kopia av något som knappt kan läsas. Men det liknar databladet som du hittar här. Jag mätte upp den ena igår, DCR 651 Ohm och visaren stod på 0 dB/100% vid 191 uA. Idag har jag testat de andra mätarna och de visade alla 0 dB/100% vid 191 uA. Så alla mätarna verkar fungera vilket är bra men vi får se om de fungerar även efter att jag försökt byta lysdioder i dem. ;)
Senast redigerad av EmuMannen 2018-08-15 23:03, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav DanNorman » 2018-08-15 21:50

Har du kopplingschema på VU-kortet? Ditt egna som du gjort kretskort från.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Kralle » 2018-08-15 21:59

EmuMannen skrev:Förr eller senare har op-amparna gett upp och jag vet faktiskt inte varför? Figur 7 i artikeln visar vad ser ut att vara en likadan VU-mätare som de jag har. Och kretsen i figur 6 (den jag byggt) skall vara optimerad för denna VU-mätare.

Har du tagit med skyddsdioderna D1 och D2 i figur 7?
Det förekommer ingen DC-spänning i kretsens insignal? Lägga en konding i serie med ingången?
Vad gäller nätaggregat - varför inte använda ett traditionellt linjärt nätagg? Kanske blir lättare att få kontroll på brumproblemet då.
Bara lite lösa funderingar.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 22:08

Hur mycket jag än letat på nätet så har jag inte hittat någon beskrivning över hur man kan ta isär dessa VU-mätare. En kille säljer mätare som han bytt lysdioderna till blå och gröna på ebay så på något sätt skall det gå. Under mitt letande så snubblade jag över Bobs sida "Custom EAS Receiver". Han hade några bilder där han bytte visartavla så jag tänkte att Bob måste veta hur man öppnar dem! Jag skickade honom ett mail och efter lite brevväxling så tog jag mod till mig och gav det ett försök. Detta är inte helt lätt men långt ifrån omöjligt. Eftersom ingen verkar ha dokumenterat det tidigare så tänker jag göra det i detalj.

Det första ni behöver är ett vasst, styvt och ganska långt knivblad, jag använde ett långt X-acto-blad.

IMG_0842.jpg
Tunn styv kniv
IMG_0842.jpg (194.63 KiB) Visad 5001 gånger


Använd knivbladet för att komma in i springan mellan bak och framstycke, se bild.

IMG_0843.jpg
Bänd mellan fram och baksida
IMG_0843.jpg (118.5 KiB) Visad 5001 gånger


Sen är det bara att bända försiktigt så kommer framsidan med glas och justerskruv att hoppa loss.

IMG_0844.jpg
Bak och framsida isär
IMG_0844.jpg (134.16 KiB) Visad 5001 gånger


Visartavlan sitter mellan huset och verket, dessutom satt det med lite "klister" mot ytterkanten. Lossa skruvarna som håller verket i huset så ni kan lossa tavlan.

IMG_0845.jpg
Lossa verket för att lossa tavlan
IMG_0845.jpg (110.97 KiB) Visad 5001 gånger


Ta det MYCKET försiktigt, Skär med bladet mellan ytterkant och visartavla så det går fritt från huset. Pilla försiktigt loss tavlan.

IMG_0846.jpg
Tavlan lossad nu ser ni verk och lysdiod
IMG_0846.jpg (165.36 KiB) Visad 5001 gånger


Lysdioden sitter lödd i två "plåtrör som sticker ut som kontaktbleck på baksidan av huset. Det går kanske att löda ned i huset men jag är orolig för att skada nålen. Därför tog jag en flacktång och försiktigt, från sida till sida tryckte jag stiften mot framsidan. Ta det FÖRSIKTIGT och stegvis. Kontrollera om ni kan trycka ihop "rullen" något så att den inte sitter för hårt i huset.

IMG_0850.jpg
Putta med flacktång
IMG_0850.jpg (124.71 KiB) Visad 5001 gånger


Sakta går det lättare och lättare men det finns risk att ni skadar nålen om ni försöker dra ut lysdioden utan att lossa verket från huset. Lossa därför verket från huset, ta det FÖRSIKTIGT.

IMG_0852.jpg
Verket lossat från huset
IMG_0852.jpg (161.36 KiB) Visad 5001 gånger


Lossa lysdioden och dess fäste från huset, FÖRSIKTIGT så ni inte skadar verket eller nålen.

IMG_0853.jpg
Lysdioden lossad från huset
IMG_0853.jpg (164.74 KiB) Visad 5001 gånger


Det var väl lätt? Nu kan ni koppla upp lysdioden och njuta av dess varmvita sken!

IMG_0855.jpg
"Varmvit lysdiod"
IMG_0855.jpg (173.06 KiB) Visad 5001 gånger


När ni sätter ihop den igen gör ni samma sak baklänges. Se bara till att skruven (för inställning av nålens nolläge) på framsidan, som är en kamskruv på baksidan, passas in i det avlånga hålet på verkets framsida.

Annars, om det är någon som vet någon lysdiod som verkligen har ett varmvitt ljus så tar jag gärna artikelnumret...
Senast redigerad av EmuMannen 2018-08-15 23:05, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 22:18

DanNorman skrev:Har du kopplingschema på VU-kortet? Ditt egna som du gjort kretskort från.

Ja här är ett screenshot på BOM och halva schemat (två kanaler) annars blir det lite plottrigt (andra halvan ser lika dan ut)...

Jag använde dock de högre värdena för R1 och R2 (dvs 1k5 och 2k2) när jag byggde (BOM innehåller värdena för det jag uppfattade som consumer line level).

VU-kort-halva.jpeg
Halva kortet...
VU-kort-halva.jpeg (187.92 KiB) Visad 4997 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav darkg » 2018-08-15 22:33

Eventuellt kan det vara kul att sätta dit rgb-lysdioder så kan man nörda fram sin personliga favoritnyans :-)

Här är de hålmonterade varmvita lysdioder Elfa har: https://www.elfa.se/sv/optoelektronik/l ... rg=Varmvit
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 22:35

Kralle skrev:Har du tagit med skyddsdioderna D1 och D2 i figur 7?

Nej det har jag inte.
Kralle skrev:Det förekommer ingen DC-spänning i kretsens insignal? Lägga en konding i serie med ingången?

Insignalen kommer från delningsfiltret. Det syns inte i schemat på Rods hemsida men om du tittar på kortet så ser du att det sitter kondingar (1uF) i serie på utgångarna efter ut-bufferten och de har jag monterat på mitt kort.
Kralle skrev:Vad gäller nätaggregat - varför inte använda ett traditionellt linjärt nätagg? Kanske blir lättare att få kontroll på brumproblemet då.

Delningsfiltret och VU-mätarkortet matas med ett traditionellt linjärt nätagg. Förstärkarkortet däremot bygger på Tripath-chipset och tar bara single DC supply. Dessutom var jag intresserad av att testa Tripath med ett modernt SMPS. Dels för att det finns dem som säger att det låter riktigt bra men även för att det är kompakt, har hög verkningsgrad och inte genererar så mycket värme.
Kralle skrev:Bara lite lösa funderingar.

Alla funderingar mottages med glädje! :)
Senast redigerad av EmuMannen 2018-08-15 22:58, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav DanNorman » 2018-08-15 22:46

Belysningen i mätarna delar väl inte jord med själva mätaren?
Har du provat R5 (3,3k) parallelt med C1 som i fig. 5 på Objective Sounds?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 22:51

darkg skrev:Här är de hålmonterade varmvita lysdioder Elfa har: https://www.elfa.se/sv/optoelektronik/l ... rg=Varmvit

Tack darkg, förr när man kunde åka upp på Teknikhöjden så handlade jag alltid på Elfa. Nu är det för dyrt om man skall ha små kvantiteter. Större kvantiteter eller udda saker köper jag idag från Farnell eller Digi-Key. Mindre kvantiteter från Electrokit. Elektrokit verkar dock bara ha två varmvita lysdioder. Den ena med 10000-12000mcd, det verkar lite väl starkt och den andra utan specificerad ljusstyrka. De anger inget Kelvin-värde för någon av dem tyvärr...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 22:57

DanNorman skrev:Belysningen i mätarna delar väl inte jord med själva mätaren?

Belysningen drivs av Aux-uttaget på SMPS-aggregatet (12V). VU-mätar-kortet drivs av samma linjära aggregat som matar delningsfiltret (+/-15V). Det är möjligt att de har samma 0V referens (jag mätte mellan GND på SMPS-aggregatet och GND på det linjära aggregatet och det var 0.0V.
DanNorman skrev:Har du provat R5 (3,3k) parallelt med C1 som i fig. 5 på Objective Sounds?

Nej jag har bara kört på det i fig. 6.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav HenrikE » 2018-08-15 23:00

EmuMannen skrev:
Kralle skrev:Har du tagit med skyddsdioderna D1 och D2 i figur 7?

Nej det har jag inte.

Ha med dem på nästa version! Många ic-kretdar tåler inte alls att få insignal som ligger utanför matningsspänningarna. Händer lätt vid av- och påslag.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 23:08

HenrikE skrev:Ha med dem på nästa version! Många ic-kretdar tåler inte alls att få insignal som ligger utanför matningsspänningarna. Händer lätt vid av- och påslag.

Tack HenrikE, jag lär mig nya saker varje dag. Nu när du säger det så ter det sig ganska självklart men detta är första gången jag jobbar med op-ampar...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav DanNorman » 2018-08-15 23:11

Mät resistans mellan de fyra polerna på VU-mätaren.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 23:20

DanNorman skrev:Mät resistans mellan de fyra polerna på VU-mätaren.

Mellan + och - är det runt 650 Ohm
Mellan belysning + och - OL
Alla andra kombinationer OL
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav DanNorman » 2018-08-15 23:37

Bra, då har du inte råkat jorda opampens återkopplingsslinga.
Prova motståndet (R5), det strömbegränsar signalen.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-16 07:03

DanNorman skrev:Bra, då har du inte råkat jorda opampens återkopplingsslinga.
Prova motståndet (R5), det strömbegränsar signalen.

Tack för all hjälp. Om jag ändå bygger ett nytt kort så försöker jag nog anpassa Rod Elliotts Project 55 till mina VU-mätare och en 1.228 Vrms insignal. Dels eftersom det jag byggt som Rod designat fungerat på första försöket och dels eftersom PPM-funktionen skulle kunna vara användbar. Så om någon kan klura ut vilka värden som behöver ändras för att anpassa kretsen till en 1.228 Vrms insignal och en 190 uA VU-mätare med DCR 651 Ohm så vore jag tacksam.

Jag gissar att jag borde byta R2 till 24560 Ohm för en 1.228 Vrms insignal men sen är det stopp...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Kralle » 2018-08-16 08:49

EmuMannen skrev:Insignalen kommer från delningsfiltret. Det syns inte i schemat på Rods hemsida men om du tittar på kortet så ser du att det sitter kondingar (1uF) i serie på utgångarna efter ut-bufferten och de har jag monterat på mitt kort.

Då kommer det ingen DC den vägen. Funderar på plusingångarna på TL072. Blir väl nu att de svävar i luften DC-mässigt. Man skulle kunna lägga ett högohmigt motstånd från varje ingång till jord, t ex 220k eller så.
Men du kanske tar en annan kretslösning nu hur som helst.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Kralle » 2018-08-16 09:26

EmuMannen skrev:
DanNorman skrev:Bra, då har du inte råkat jorda opampens återkopplingsslinga.
Prova motståndet (R5), det strömbegränsar signalen.

Tack för all hjälp. Om jag ändå bygger ett nytt kort så försöker jag nog anpassa Rod Elliotts Project 55 till mina VU-mätare och en 1.228 Vrms insignal. Dels eftersom det jag byggt som Rod designat fungerat på första försöket och dels eftersom PPM-funktionen skulle kunna vara användbar. Så om någon kan klura ut vilka värden som behöver ändras för att anpassa kretsen till en 1.228 Vrms insignal och en 190 uA VU-mätare med DCR 651 Ohm så vore jag tacksam.
Jag gissar att jag borde byta R2 till 24560 Ohm för en 1.228 Vrms insignal men sen är det stopp...

I och med att du har justeringsmöjligheten i VR1 så borde det gå att behålla R2 på 10k.
Skulle sen börja med att ändra R8 i steg tills man får ett lagom utslag. Kanske börja med 470 Ohm i stället för 220.

Kan rekommendera LTspice. Lärorikt och skoj på samma gång.
http://www.analog.com/en/design-center/ ... lator.html

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-16 09:58

Kralle skrev:I och med att du har justeringsmöjligheten i VR1 så borde det gå att behålla R2 på 10k.
Skulle sen börja med att ändra R8 i steg tills man får ett lagom utslag. Kanske börja med 470 Ohm i stället för 220.

Det skulle ju kunna vara en strategi, tack. :)

Vad fyller R7 och R9 för funktion?
Kralle skrev:Kan rekommendera LTspice. Lärorikt och skoj på samma gång.

Jag vart rekommenderad Tina-Ti här på forumet så det är vad jag använder för att simulera. Men jag kanske ger mig på LTspice också någon dag eftersom så många verkar använda det...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Kralle » 2018-08-16 10:18

EmuMannen skrev:Jag vart rekommenderad Tina-Ti här på forumet så det är vad jag använder för att simulera. Men jag kanske ger mig på LTspice också någon dag eftersom så många verkar använda det...

Det är nog mindre viktigt vilket program man använder.
Grejen är väl att bli någorlunda bekant med verktyget som man använder.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Griff » 2018-08-16 12:38

EmuMannen skrev:Hur mycket jag än letat på nätet så har jag inte hittat någon beskrivning över hur man kan ta isär dessa VU-mätare. En kille säljer mätare som han bytt lysdioderna till blå och gröna på ebay så på något sätt skall det gå. Under mitt letande så snubblade jag över Bobs sida "Custom EAS Receiver". Han hade några bilder där han bytte visartavla så jag tänkte att Bob måste veta hur man öppnar dem! Jag skickade honom ett mail och efter lite brevväxling så tog jag mod till mig och gav det ett försök. Detta är inte helt lätt men långt ifrån omöjligt. Eftersom ingen verkar ha dokumenterat det tidigare så tänker jag göra det i detalj.


Förvisso kommer jag nog aldrig att pilla isär någon VU-mätare, men jag kan inte annat än att bli imponerad av din fantastiska och ingenjörsmässiga iredovisning av hur det går till.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-16 12:41

Kralle skrev:Kan rekommendera LTspice. Lärorikt och skoj på samma gång.

Men hallå, nu trillade polletten ned... Jag kan ju simulera kretsen så ser jag vad jag får för ström givet en insignal på 1.228 Vrms (och anpassa R8 tills jag har 191 uA)! Värre är det kanske med R7 och R9 för jag gissar att de är till för att dämpa nålen och simulera ballistiken från en riktigt VU-mätare. Det är nog inte lika lätt att simulera. Men å andra sidan så finns det både mätare och oscilloskop i Tina-Ti så kanske jag kan få ut en graf motsvarande ballistiken? Sen kan jag anpassa och jämföra med Rods ursprungliga krets till dess graferna är likvärdiga. Simulering is da shit!

Ps. Det är R6, C1, C2 och C3 som styr "ballistiken". R7 och R9 hör nog snarare ihop med R8 och VU-mätarens känslighet...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav HenrikE » 2018-08-16 20:37

Kralle skrev:
EmuMannen skrev:Jag vart rekommenderad Tina-Ti här på forumet så det är vad jag använder för att simulera. Men jag kanske ger mig på LTspice också någon dag eftersom så många verkar använda det...

Det är nog mindre viktigt vilket program man använder.
Grejen är väl att bli någorlunda bekant med verktyget som man använder.

Precis. Tina och LTSpice är ganska likvärdiga men båda har för och nackdelar. Tina är mer lättjobbat medan LTSpice är knöligare men tack vare det kan det göra lite mer när man väl kan det. Jag har båda installerade och för att simulera VU-kretsen hade jag valt Tina.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-16 22:42

Jag kastade ihop en snabb simulering i Tina-Ti. Jag använde TL072 som U1, BAT85 som D1 och D2 (BAT43 fanns inte i standardbiblioteket men BAT85 listades på nätet som replacement). R2 behöll jag som 10k och VR1 som 100k satt till 50%.

Sen använde jag en Voltage Generator för att mata ingången med en 1.5 kHz sinusvåg om 1.736V. Detta ger 179.18 uA genom M1. Det är ganska nära de 180 uA som VU-mätarna är specificerade att visa 0 dB/100% för...

Men har jag räknat rätt när jag använder 1.736V för min Voltage Source? Jag vet inte hur jag skall göra för att få 1.228 Vrms i Tina-Ti? Men 1.736 Vpk borde motsvara 1.228 Vrms så det var därför jag använde det som värde för min Voltage Source. Finns det något bättre sätt?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Michael » 2018-08-17 00:38

EmuMannen skrev:Monteringshålen har ingen kontakt med jordplanet eller DC-stiftet märkt GND. Så snacket om att jorda kortet i chassit via distanserna kan inte stämma.

Ja men då så. Då går det ju bra att jorda det med skruvhålen. (jag förstår dock inte relevansen av din andra mening)

//Michael

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-17 07:04

Michael skrev:
EmuMannen skrev:Monteringshålen har ingen kontakt med jordplanet eller DC-stiftet märkt GND. Så snacket om att jorda kortet i chassit via distanserna kan inte stämma.

Ja men då så. Då går det ju bra att jorda det med skruvhålen. (jag förstår dock inte relevansen av din andra mening)

Hur jordar du kortet genom chassit via skruvhålen om de är galvaniskt isolerade från kortet i övrigt? Vad är det för mening med en sådan "jordning"?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-17 09:37

EmuMannen skrev:
Michael skrev:Ja men då så. Då går det ju bra att jorda det med skruvhålen. (jag förstår dock inte relevansen av din andra mening)

Hur jordar du kortet genom chassit via skruvhålen om de är galvaniskt isolerade från kortet i övrigt? Vad är det för mening med en sådan "jordning"?

Ps. Vi kanske pratar förbi varandra? Den andra meningen refererade tillbaka till en annan tråd. Om du avser skyddsjord på AC-sidan så kan jag förstå vad du menar men skruvhålen verkar inte ha kontakt med något annat på kortet. Den ursprungliga frågan handlade inte så mycket om jord som om gemensam 0V referens när du har mer än ett kraftaggregat i lådan. Självklart så ser jag gärna att AC-sidan ansluts till skyddsjord men min fråga var egentligen hur DC-sidan skulle refereras till 0V? Framförallt hur förstärkarkortets PWR IN och signaljord refererades till gemensam 0V. Sen skall väl den gemensamma referenspunkten på DC-sidan (vi kan kalla den jord) även anslutas till skyddsjord men jag ville ha kontroll på denna anslutning samt att det skedde på ett och endast ett ställe (kanske med ground lift emellan). Jag hoppas du bättre förstår vad jag var ute efter. Jag har fortfarande inget bra svar men problemet kommer bli mindre när jag bygger två olika lådor i stället för en. Jag skulle dock fortfarande vilja veta hur jag bäst hanterar gemensam 0V referens när man har flera kraftaggregat med olika spänningar. Svaret lämnas bäst i den andra tråden...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-18 16:43

Nu är bygget igång av den nya lådan och på samma gång arbetar jag vidare med VU-mätarna. Jag inser att det komemr bli en hel del information om dessa VU-mätare som inte har med slutsteget att göra så jag startar en ny tråd där jag lägger allt om VU-mätarna.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-19 13:03

Slutsteg i trä, tagning två! Jag har funderat en hel del på val av trä. Ett trä som inte är allt för "oroligt" som darkg sa om asken. Något med färgton som kan gå ihop med björkplywood? Jag valde mellan ek och teak och valde till slut teak eftersom jag vill ha något som går bra ihop med rött och gult (som jag valt för indikeringslampor och VU-mätare i fronten). Jag funderade också på en lämplig ytbehandling. Först tänkte jag vaxa och polera. Snyggt på teak men inte lika bra på björkplywood. Jag funderade även på matt poly men bestämde mig till slut för Danish Oil. Det är inte en ren olja utan en härdande olja blandad med lack. Det tar fram ådringen på ett bra sätt, lämnar en sidenmatt och tålig yta. Den har ett svagt gul/bärnstensliknande färg-stick som jag tror kommer passa björken bra tillsammans med teaken.

Först gjorde jag locket, denna gång med en mer asymmetrisk design för ventilationsgallret (det blir nog mer spännande för ögat så). Sen kapade jag upp delarna för lådan till slutsteget. Fronten kommer bli rätt ren med indikeringslampor för kraft och högtalarskydd. Jag ändrade något på designen för just lamporna till högtalarskyddet och lade dem längs till höger i en fyrkant (de övre HF, de undre LF, de vänstra för vänster kanal, de högra för höger kanal). Det går ganska snabbt att bygga eftersom jag har kvar alla fräsmallar från förra lådan.

Björkplywooden till locket har på bilden fått två lager Danish Oil. Teaken är fortfarande obehandlad så den kommer bli mörkare och varmare i färgen. Jag gillar kontrasten mellan aluminiumfärgen på ventilationsgallret och björkplywooden. Just nu ligger första lådan i spänn efter att ha limmats. Det blir en låda till för delningsfiltret. Den börjar jag dock inte med fören jag är klar och nöjd med lådan till slutsteget.

IMG_0880.jpg
Lock och sidor till första lådan
IMG_0880.jpg (110.57 KiB) Visad 6678 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav darkg » 2018-08-19 13:07

Ja, nu när du säger det, mycket snyggare lock med lite asymmetriskt placerat galler!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-19 14:25

darkg skrev:Ja, nu när du säger det, mycket snyggare lock med lite asymmetriskt placerat galler!

Som hobbyfotograf är jag lite petig med komposition och liknade. Vi tenderar att föredra det symmetriska men lagom asymmetri provocerar ögat och våra sinnen och då blir det oftast lite intressantare att titta på. ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav darkg » 2018-08-19 15:05

EmuMannen skrev:
darkg skrev:Ja, nu när du säger det, mycket snyggare lock med lite asymmetriskt placerat galler!

Som hobbyfotograf är jag lite petig med komposition och liknade. Vi tenderar att föredra det symmetriska men lagom asymmetri provocerar ögat och våra sinnen och då blir det oftast lite intressantare att titta på. ;)


Ja, men här tycker jag att det ser mer samlat och rätt ut bara, den förra var mer avvikande och 'intressant'. På samma sätt som en verkligt kubisk högtalare sticker ut menar jag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-19 15:21

darkg skrev:Ja, men här tycker jag att det ser mer samlat och rätt ut bara, den förra var mer avvikande och 'intressant'. På samma sätt som en verkligt kubisk högtalare sticker ut menar jag.

Det är ju det som är så kul med DIY. Att få prova olika idéer och behålla det man tycker om samt göra om det som inte funkar. Sen lär man sig förhoppningsvis något på vägen också. ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Michael » 2018-08-20 00:18

EmuMannen skrev:Hur jordar du kortet genom chassit via skruvhålen om de är galvaniskt isolerade från kortet i övrigt? Vad är det för mening med en sådan "jordning"?

Du skall inte jorda något på kortet. Konstruktören har valt att konstruera kortet så som det är. Du skall inte in och jorda några komponenter, kan bli riktigt illa. Jorda plåten och det blir så som konstruktören tänkt sig. I detta fall inga komponenter på kortet som jordas till skyddsjord. Med tanke på att det är switchad skulle jag dock vilja tipsa om att läsa databladet. Kanske kan det vara så att det rekommenderas att koppla några komponenter (filter) utanför modulen.

Att DC sidan är skild från 230n (även skyddsjord) är jätte bra och en förutsättning för att kunna använda den i en audio förstärkare.

//Michael

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-20 06:51

Michael skrev:Du skall inte jorda något på kortet. Konstruktören har valt att konstruera kortet så som det är. Du skall inte in och jorda några komponenter, kan bli riktigt illa. Jorda plåten och det blir så som konstruktören tänkt sig. I detta fall inga komponenter på kortet som jordas till skyddsjord. Med tanke på att det är switchad skulle jag dock vilja tipsa om att läsa databladet. Kanske kan det vara så att det rekommenderas att koppla några komponenter (filter) utanför modulen.

Att DC sidan är skild från 230n (även skyddsjord) är jätte bra och en förutsättning för att kunna använda den i en audio förstärkare.

Tack Michael, jag har mailat lite fram och tillbaka med tillverkaren och jag förstår nu bättre hur det är konstruerat. Det svarar dock inte på den ursprungliga frågan. På DC-sidan finns 0V, både som del av kraftmatningen men även "signaljord". Frågan är hur dessa skall refereras till andra delar internt i lådan och signalkedjan? Problemet kommer bli mindre (eller snarare, alternativen är färre) med den nya lådan helt i trä som bara kommer innehålla det switchade aggregatet, förstärkarkortet och högtalarskyddet...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-22 19:45

Då var den nya lådan till slutsteget klar. Tanken var att bygga i trä så denna gång tog jag det lite längre och byggde även botten i trä. Jag valde lite klenare dimensioner den här gången. 12 mm teak i stället för 15 mm ask och 4 mm björkplywood i stället för 6 mm. När det gäller Danish Oil så fungerar det mycket bra på björkplywooden som blir lite varmare i tonen och får ett skyddande lager lack. Den fungerade mindre bra på teak. Det blev livlöst och skabbigt så jag backade på det och använde olja i stället. Jag oljar även in björken på toppen av den Danska oljan och ytan blir riktigt varm, len och livfull. Det som är kvar nu är att färdigställa fronten och montera ventilationsgaller. Sen skall korten monteras i lådan och allt kableras...

IMG_0898.jpg
Ny låda i teak och björk.
IMG_0898.jpg (88.93 KiB) Visad 6522 gånger

IMG_0894.jpg
Undersida
IMG_0894.jpg (80.51 KiB) Visad 6522 gånger

IMG_0893.jpg
Såhär öppnar man lådan
IMG_0893.jpg (87.57 KiB) Visad 6522 gånger

IMG_0895.jpg
Såhär ser den ut stängd
IMG_0895.jpg (77.26 KiB) Visad 6522 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Kralle » 2018-08-22 23:00

Lite imponerad av din energi. Följer fortsättningen intresserat.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav Michael » 2018-08-22 23:23

Du får bestämma en punkt där du kopplar alla jordar (eller nollor, om man vill kalla de så). Sedan kommer du tyvärr få en jordslinga (loop) om rca ingångarna kopplas in (mer än en rca till en källa med samma jord på höger/vänster, och jo så har de). För att minska problemet med denna jordloop. Se till så slingan inte är stor, utan smal. Tänk typ inte en cirkel, utan två parallella linjer (jordkablarna). T.ex. genom att rca kabeln för höger och vänster kanals kablar är intill varandra. Tänk även så inne i förstärkaren, vad gäller kablarna och modulerna. Typ ingen trafo mellan kablarna (de två jordarna).

PS. Monosteg är bra :-)
...om du inte får till det, så kanske fixa till diff-ingångar.

//Michael

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-08-23 09:41

Michael skrev:PS. Monosteg är bra :-)

Tack för all hjälp Michael. Jag har läst på en hel del till nu, framförallt det Pass skrivit om ground loops samt Rane Grounding and Shielding Audio Devices och Sound System Interconnection. Jag har läst allt det där förut men det hade nog inte sjunkit ända in. Jag tror jag vet hur jag skall göra nu. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-09-01 18:24

Efter diverse sociala åtaganden så är bygget igång igen. Idag hann jag tillverka nya akrylstavar som jag lät sticka ut lite grann i stället för att montera dem flush med fronten. För att få alla att sticka ut lika mycket använde jag en plastbricka med lagom tjocklek. Satt den över akrylstaven innan jag tryckte in den med en bit MDF tills det tog stopp mot brickan.

IMG_0997.jpg
Lämpliga plastbrickor som distans
IMG_0997.jpg (104.08 KiB) Visad 6368 gånger


Sen stack alla akrylstavar ut lika mycket.

IMG_0999.jpg
Akrylstavarna för högtalarskyddsindikeringen
IMG_0999.jpg (83.96 KiB) Visad 6368 gånger


Sen tillverkade jag nya fästen för lysdioder, denna gång i aluminium. Jag tillverkade även fästen för power-knapp på samma sätt men på andra sidan...

IMG_1001.jpg
Nytt fäste för indikator-LED
IMG_1001.jpg (69.1 KiB) Visad 6368 gånger

IMG_1002.jpg
Monterat och klart
IMG_1002.jpg (80.36 KiB) Visad 6368 gånger


Skönt att arbeta i trä när man skall fräsa upp hål för kylning bottenplattan. :)

IMG_1004.jpg
Hål för kylning
IMG_1004.jpg (74.13 KiB) Visad 6368 gånger


Jag trodde det skulle bli gott om plats i lådan när jag tog bort delningsfilter och VU-mätare men ytan går åt. Kraftaggregatet kan jordas via monteringsdistanserna enligt tillverkaren. Frågan är om det räcker med ett eller om alla måste ha kontakt? Två av benen är skruvade i kylflänsen så jag drog en jordsladd från ett av de benen till skyddsjord. Förhoppningsvis så är det kontakt om kraftaggregatet packar ihop totalt...

IMG_1005.jpg
En hel del monterat...
IMG_1005.jpg (109.24 KiB) Visad 6368 gånger


Fortsättning följer i morgon...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-09-02 11:26

Jag gillade aldrig fästet för power-knappen i den första lådan. Det nya fästet för power-knapp och indikatorlampa är lite "over engineered" kanske men lätt att montera. :)

IMG_1006.jpg
Nytt fäste för power-knapp och indikatorlampa
IMG_1006.jpg (44.44 KiB) Visad 6321 gånger


Nu är det bara ingångarna kvar att kablera. Jag lärde mig mycket på första försöket och det är skönt med lite mera plats i lådan...

IMG_1007.jpg
Nästan klart...
IMG_1007.jpg (120.61 KiB) Visad 6321 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-09-02 13:55

Då var det klart och dags för test. Kopplade in högtalare men ingen källa. Drog igång slutsteget, högtalarskyddet kickar in och ut väller ett högt brus! Nu var jag beredd att ge upp på det här projektet men jag tänkte att jag skulle koppla in en källa i alla fall. Då upptäckte jag att jag kopplat in en sladd på ingången så jag drog loss den och provade igen. Knäpptyst, YES! Nästa steg var att byta ingångssladd, koppla in min DAC och streama lite musik. Jag har provat lite olika genres och det låter riktigt lovande. Inte så mycket effekt kanske men ljudet är det inget fel på. Nästa steg blir att bygga en ny låda till det aktiva filtret...

IMG_1011.jpg
Allt inkopplat
IMG_1011.jpg (119.49 KiB) Visad 6297 gånger

IMG_1012.jpg
Lådan från undersidan
IMG_1012.jpg (90.83 KiB) Visad 6297 gånger

IMG_1014.jpg
Lådan bakifrån
IMG_1014.jpg (115.52 KiB) Visad 6297 gånger

IMG_1015.jpg
Kraftsatt från framsidan
IMG_1015.jpg (98.52 KiB) Visad 6297 gånger

IMG_1016.jpg
Power-knapp och indikatorlampa
IMG_1016.jpg (104.57 KiB) Visad 6297 gånger

IMG_1017.jpg
Indikatorlampor för högtalarskydd
IMG_1017.jpg (90.05 KiB) Visad 6297 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav darkg » 2018-09-02 14:09

Prydligt! Och kul att det fungerade, det är relativt nedslående när det blir fel.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2018-09-02 15:38

darkg skrev:Prydligt! Och kul att det fungerade, det är relativt nedslående när det blir fel.

Tack darkg. Det tog lite längre tid och lite mera arbete än jag räknat med nu är jag riktigt nöjd med slutsteget och kan gå vidare med nästa del i kedjan. Teaken kunde ha varit lite mörkare men jag letade efter en bit som var ganska homogen i färgen och då vart det den där ljusa biten. Det kan nog bli lite klent med effekt om jag skall driva en sub med LT men om inte annat så tror jag att detta kan bli en riktigt bra förstärkare för mid och diskant i en aktiv tre-vägare...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger slutsteg ... i trä

Inläggav EmuMannen » 2019-07-14 11:37

För information:

Detta är en av de trådar jag påbörjade utan att jag hann avsluta den medan jag var en aktiv forummedlem. I stället planerar jag att successivt återskapa och avsluta den som en serie blogginlägg på EmuMannens blogg.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster