Moderator: Redaktörer
AndersP skrev:Några veckor?
Jag vill se nu!
Adhoc skrev:Blir innehållet i paritet med hur snyggt du verkar få till kapslingen så blir det kanon.
Eri skrev:Ser lovande ut det här. Ser fram mot fortsättningen.
Nattlorden skrev:Jobbar du med sådant dagligdags?
Nattlorden skrev:VU-korten skulle du väl kunna vrida 90 grader och ha stående? De ser inte ut att inte få plats i den konfigurationen.
Nattlorden skrev:Du kan inte löda dig socklar istället, så du kan byta komponenter vid behov då?
Nattlorden skrev:Ormbo? Förstår inte vad du gnäller över.
EmuMannen skrev:Nattlorden skrev:Du kan inte löda dig socklar istället, så du kan byta komponenter vid behov då?
Tanken har slagit mig men kortet från ESP är inte designat för det. Det är ingen dålig design men den lämpar sig tyvärr inte för socklar. Genom att bara byta motstånd (och behålla kondingarna) så kan jag ändra delningsfrekvensen runt 200 Hz men det är ändå 20 motstånd som måste bytas. Skall frekvensen ändras mer än så så är det 20 motstånd och 20 kondingar.
Nattlorden skrev:Men om du sätter socklarna på ett eget kort och löder dessa till rätt ställen på kortet du köpt?
EmuMannen skrev:Nattlorden skrev:Men om du sätter socklarna på ett eget kort och löder dessa till rätt ställen på kortet du köpt?
Jo det är klart att det hade ju faktiskt varit ett alternativ... Men att byta ut kortet mot en miniDSP är ju ett annat alternativ.
darkg skrev:Prima tips!
Epoxi för att få absolut plant under? Och poly betyder polyuretanlack och inte typ polyester antar jag.
darkg skrev:Intressant med en så pass "orolig" träyta tillsammans med den blanka finishen och prydliga layouten.
NADifierad skrev:Inspirerande .
Polerar du för hand, eller med maskin?
NADifierad skrev:Snyggt!
Tror jag ska testa det där polermedlet på mitt skivspelarlock och på min bils strålkastarekåpor av plast .
NADifierad skrev:VU-mätare är så oändligt mycket vackrare än klippindikatorer.
Nattlorden skrev:(jag hade nog svartlackerat det först personligen)
smile skrev:Jag vet inte om det är ett problem med din topp-plåt...
EmuMannen skrev:1. Koppla från delningsfilter från förstärkaren.
2. Koppla tongenerator till ingången på delningsfiltret.
3. Mäta upp 1.228V rms (+4dBU) med oscilloskopet från tongeneratorn.
4. Använda pottarna på delningsfiltret tills utgången från delningsfiltret mäter 1.228V rms (då borde jag ha unity gain från delningsfiltret).
5. Använda pottarna på VU-mätarkortet och trimma mätarna till 100% / 0dB (då borde det vara för 1.228V rms).
Hoffen skrev:Snyggt!
NADifierad skrev:Kan inte bidra med något som kan hjälpa dig, men jag hoppas att du hittar en lösning och kommer vidare .
darkg skrev:Om VU-kortet verkligen går sönder vore det väldigt intressant att veta varför!
DanNorman skrev:Har du datablad på VU-mätarna?
EmuMannen skrev:Förr eller senare har op-amparna gett upp och jag vet faktiskt inte varför? Figur 7 i artikeln visar vad ser ut att vara en likadan VU-mätare som de jag har. Och kretsen i figur 6 (den jag byggt) skall vara optimerad för denna VU-mätare.
DanNorman skrev:Har du kopplingschema på VU-kortet? Ditt egna som du gjort kretskort från.
Kralle skrev:Har du tagit med skyddsdioderna D1 och D2 i figur 7?
Kralle skrev:Det förekommer ingen DC-spänning i kretsens insignal? Lägga en konding i serie med ingången?
Kralle skrev:Vad gäller nätaggregat - varför inte använda ett traditionellt linjärt nätagg? Kanske blir lättare att få kontroll på brumproblemet då.
Kralle skrev:Bara lite lösa funderingar.
darkg skrev:Här är de hålmonterade varmvita lysdioder Elfa har: https://www.elfa.se/sv/optoelektronik/l ... rg=Varmvit
DanNorman skrev:Belysningen i mätarna delar väl inte jord med själva mätaren?
DanNorman skrev:Har du provat R5 (3,3k) parallelt med C1 som i fig. 5 på Objective Sounds?
EmuMannen skrev:Kralle skrev:Har du tagit med skyddsdioderna D1 och D2 i figur 7?
Nej det har jag inte.
HenrikE skrev:Ha med dem på nästa version! Många ic-kretdar tåler inte alls att få insignal som ligger utanför matningsspänningarna. Händer lätt vid av- och påslag.
DanNorman skrev:Mät resistans mellan de fyra polerna på VU-mätaren.
DanNorman skrev:Bra, då har du inte råkat jorda opampens återkopplingsslinga.
Prova motståndet (R5), det strömbegränsar signalen.
EmuMannen skrev:Insignalen kommer från delningsfiltret. Det syns inte i schemat på Rods hemsida men om du tittar på kortet så ser du att det sitter kondingar (1uF) i serie på utgångarna efter ut-bufferten och de har jag monterat på mitt kort.
EmuMannen skrev:DanNorman skrev:Bra, då har du inte råkat jorda opampens återkopplingsslinga.
Prova motståndet (R5), det strömbegränsar signalen.
Tack för all hjälp. Om jag ändå bygger ett nytt kort så försöker jag nog anpassa Rod Elliotts Project 55 till mina VU-mätare och en 1.228 Vrms insignal. Dels eftersom det jag byggt som Rod designat fungerat på första försöket och dels eftersom PPM-funktionen skulle kunna vara användbar. Så om någon kan klura ut vilka värden som behöver ändras för att anpassa kretsen till en 1.228 Vrms insignal och en 190 uA VU-mätare med DCR 651 Ohm så vore jag tacksam.
Jag gissar att jag borde byta R2 till 24560 Ohm för en 1.228 Vrms insignal men sen är det stopp...
Kralle skrev:I och med att du har justeringsmöjligheten i VR1 så borde det gå att behålla R2 på 10k.
Skulle sen börja med att ändra R8 i steg tills man får ett lagom utslag. Kanske börja med 470 Ohm i stället för 220.
Kralle skrev:Kan rekommendera LTspice. Lärorikt och skoj på samma gång.
EmuMannen skrev:Jag vart rekommenderad Tina-Ti här på forumet så det är vad jag använder för att simulera. Men jag kanske ger mig på LTspice också någon dag eftersom så många verkar använda det...
EmuMannen skrev:Hur mycket jag än letat på nätet så har jag inte hittat någon beskrivning över hur man kan ta isär dessa VU-mätare. En kille säljer mätare som han bytt lysdioderna till blå och gröna på ebay så på något sätt skall det gå. Under mitt letande så snubblade jag över Bobs sida "Custom EAS Receiver". Han hade några bilder där han bytte visartavla så jag tänkte att Bob måste veta hur man öppnar dem! Jag skickade honom ett mail och efter lite brevväxling så tog jag mod till mig och gav det ett försök. Detta är inte helt lätt men långt ifrån omöjligt. Eftersom ingen verkar ha dokumenterat det tidigare så tänker jag göra det i detalj.
Kralle skrev:Kan rekommendera LTspice. Lärorikt och skoj på samma gång.
Kralle skrev:EmuMannen skrev:Jag vart rekommenderad Tina-Ti här på forumet så det är vad jag använder för att simulera. Men jag kanske ger mig på LTspice också någon dag eftersom så många verkar använda det...
Det är nog mindre viktigt vilket program man använder.
Grejen är väl att bli någorlunda bekant med verktyget som man använder.
EmuMannen skrev:Monteringshålen har ingen kontakt med jordplanet eller DC-stiftet märkt GND. Så snacket om att jorda kortet i chassit via distanserna kan inte stämma.
Michael skrev:EmuMannen skrev:Monteringshålen har ingen kontakt med jordplanet eller DC-stiftet märkt GND. Så snacket om att jorda kortet i chassit via distanserna kan inte stämma.
Ja men då så. Då går det ju bra att jorda det med skruvhålen. (jag förstår dock inte relevansen av din andra mening)
EmuMannen skrev:Michael skrev:Ja men då så. Då går det ju bra att jorda det med skruvhålen. (jag förstår dock inte relevansen av din andra mening)
Hur jordar du kortet genom chassit via skruvhålen om de är galvaniskt isolerade från kortet i övrigt? Vad är det för mening med en sådan "jordning"?
darkg skrev:Ja, nu när du säger det, mycket snyggare lock med lite asymmetriskt placerat galler!
EmuMannen skrev:darkg skrev:Ja, nu när du säger det, mycket snyggare lock med lite asymmetriskt placerat galler!
Som hobbyfotograf är jag lite petig med komposition och liknade. Vi tenderar att föredra det symmetriska men lagom asymmetri provocerar ögat och våra sinnen och då blir det oftast lite intressantare att titta på.
darkg skrev:Ja, men här tycker jag att det ser mer samlat och rätt ut bara, den förra var mer avvikande och 'intressant'. På samma sätt som en verkligt kubisk högtalare sticker ut menar jag.
EmuMannen skrev:Hur jordar du kortet genom chassit via skruvhålen om de är galvaniskt isolerade från kortet i övrigt? Vad är det för mening med en sådan "jordning"?
Michael skrev:Du skall inte jorda något på kortet. Konstruktören har valt att konstruera kortet så som det är. Du skall inte in och jorda några komponenter, kan bli riktigt illa. Jorda plåten och det blir så som konstruktören tänkt sig. I detta fall inga komponenter på kortet som jordas till skyddsjord. Med tanke på att det är switchad skulle jag dock vilja tipsa om att läsa databladet. Kanske kan det vara så att det rekommenderas att koppla några komponenter (filter) utanför modulen.
Att DC sidan är skild från 230n (även skyddsjord) är jätte bra och en förutsättning för att kunna använda den i en audio förstärkare.
Michael skrev:PS. Monosteg är bra
darkg skrev:Prydligt! Och kul att det fungerade, det är relativt nedslående när det blir fel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster