jonasby bygger en safe liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-18 23:01

Förr-förr-förr-förra tror jag det blir faktiskt. :D
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-19 10:02

Här ser du hur det ser ut i verkligheten @Tangband.
- Ser inte ut som om det "saknas" luftutrymme.

Tror inte att det lilla gods som skulle gå att ta bort, skulle påverka mer än mycket marginellt.
// Basen är ytmonterad och ej försänkt, vilket skulle skapa än mer utrymme. Men också mindre gods att skruva i ... (16mm tjocklek)

Basen på baffelns insida.JPG
Basen på baffelns insida.JPG (138.26 KiB) Visad 3969 gånger
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Cortado » 2018-08-19 10:55

jonasby skrev:Här ser du hur det ser ut i verkligheten @Tangband.
- Ser inte ut som om det "saknas" luftutrymme.

Tror inte att det lilla gods som skulle gå att ta bort, skulle påverka mer än mycket marginellt.
// Basen är ytmonterad och ej försänkt, vilket skulle skapa än mer utrymme. Men också mindre gods att skruva i ... (16mm tjocklek)

Basen på baffelns insida.JPG


Du lägger väl inte baffeln med element monterade på upphängningen? :|

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-19 11:49

jonasby skrev:Här ser du hur det ser ut i verkligheten @Tangband.
- Ser inte ut som om det "saknas" luftutrymme.

Tror inte att det lilla gods som skulle gå att ta bort, skulle påverka mer än mycket marginellt.
// Basen är ytmonterad och ej försänkt, vilket skulle skapa än mer utrymme. Men också mindre gods att skruva i ... (16mm tjocklek)

Basen på baffelns insida.JPG


Aha, det där ser ju bra ut :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-19 11:53

Jonasby- tänker du löda förbindelserna ? Jag har varit med om i ett fall att det blev kontaktdistorsion med en kabelsko till en diskant under -90 talet. Högtalaren var då ungefär 5 år. Diskanten lät som den var lite trasig på vänster kanal, då jag rörde på kabelskon bakom diskanten så lät det helt rent igen.

Kanske ett litet problem, men det undviks helt med lödning.
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/hogtal ... ekk_v6.pdf

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-19 12:07

Löder alltid. (med äkta kallödningar å allt ... ;) )
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-19 12:15

Cortado skrev:...
Du lägger väl inte baffeln med element monterade på upphängningen? :|


Höga skruvskallar ...

// Faktiskt, konens gummiupphängning (surround?) går nog bara nån tiondels mm högre än skruvarna. Och baffeln ligger dessutom lite snett med en distans i diskantänden. Det klarar nog elementet för ett snabbt foto. Den är ju trots allt gjord för att röra på sig, eller ... ?

Så här kan det se ut under medelhård inspelning av element: https://photos.app.goo.gl/GcCjSAFS7KZmaPdy9
(Länken "av-delas" nog inom kort, så skynda, skynda :) )
// Körtesy Grace Jones, Original Beast, soundtrack till Hunger Games (Mockingjay)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-19 14:35

Ihopsatt för test ...

Ihopsatt för test.JPG
Ihopsatt för test.JPG (188.28 KiB) Visad 3915 gånger


... så nu börjar det.

Med det hastigt ihopslängda "inspelningsfiltret" (standardspole i bas och motstånd+konding i diskant) kan man iaf lyssna på'ren.
Lite "blöt" bas (motsats till torr, precis), och att det saknas nåt i mellanregistret (fel polvändning?) . Lisa Nilssons röst riktigt bra. Förvånansvärt välbalanserat med tanke på att filtret vara är ihopslängt för att mota bort höga resp låga frekvenser från elementen under inspelning.

Få se om jag hinner mäta nåt idag. Annat propsar ...

// Just nu går spellistan "Female singers" och det är rätt trevligt ... faktiskt. Det här kommer bli kul. :)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Perfector » 2018-08-19 14:38

jonasby skrev:Ihopsatt för test ...

Ihopsatt för test.JPG


... så nu börjar det.

Med det hastigt ihopslängda "inspelningsfiltret" (standardspole i bas och motstånd+konding i diskant) kan man iaf lyssna på'ren.
Lite "blöt" bas (motsats till torr, precis), och att det saknas nåt i mellanregistret (fel polvändning?) . Lisa Nilssons röst riktigt bra. Förvånansvärt välbalanserat med tanke på att filtret vara är ihopslängt för att mota bort höga resp låga frekvenser från elementen under inspelning.

Få se om jag hinner mäta nåt idag. Annat propsar ...

// Just nu går spellistan "Female singers" och det är rätt trevligt ... faktiskt. Det här kommer bli kul. :)

De där blev ju snyggt.
Fortsätt nu och kladda färg på dom så blir det kalas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Nattlorden » 2018-08-19 14:38

Fin.

Initial tanke när jag ser den vore att man kunde kapat lite av plattan till diskanten och fått dem närmre ihop.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-19 20:40

Hepp,
lite mätningar på ingång ...
Tänkte fråga vilken *smothning* man får använda (numer) utan att bli alldeles påhoppad? ;)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-19 20:44

Tre oktaver och skala med minst 160 dB på vertikalaxeln. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-19 20:51

:wink:
gopnik skrev:Tre oktaver och skala med minst 160 dB på vertikalaxeln. :D


Det blir rak kurva ändå ... vänta bara.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-19 21:29

En produktiv helg är snart till ända. Håll till godo.

Har nu mätt på bas och diskant utan filter (glömde med filter) och total högtalare med filter.
Filtret är ett ihopslängt (nåja) 1:a ordningen i Bas och Diskant men ändå med värden som borde "stämma". Dessutom är diskant dämpad med 8,2ohm.
Mätningar gjorda hemma (på landet), inomhis och med handhållen mik, lite slarvigt.

Mätavstånd 10cm:
Högtalare 0,1m Inspelningsfilter.png
Högtalare 0,1m Inspelningsfilter.png (50.05 KiB) Visad 3859 gånger


Mätavstånd 30cm:
Bas 0,3m utan filter.png
Bas 0,3m utan filter.png (60.07 KiB) Visad 3859 gånger


Diskant 0,3m utan filter.png
Diskant 0,3m utan filter.png (41.06 KiB) Visad 3859 gånger


Högtalare 0,3m Inspelningsfilter.png
Högtalare 0,3m Inspelningsfilter.png (53.69 KiB) Visad 3859 gånger


Mätavstånd 1m:
Bas 1m utan filter.png
Bas 1m utan filter.png (70.58 KiB) Visad 3859 gånger


Diskant 1m utan filter.png
Diskant 1m utan filter.png (40.66 KiB) Visad 3859 gånger


Högtalare 1m Inspelningsfilter.png
Högtalare 1m Inspelningsfilter.png (62.36 KiB) Visad 3859 gånger



Mätmiljön är kass. Jag står inne i en trång timmerkåk med massa reflektioner.
Dessutom är jag inte helt säker på att min mätutrustning är som den ska va. Har inte använt den på nästan 2 år och ... ja, lite osäker på om jag ´har OK drivrutiner etc. (Dvs, ny PC.)

Jag vågar inte dra några slutsatser om dessa mätningar. Behöver mäta utomhus i bättre miljö.
- För jag har hittat en del problem. Läs nästa inlägg.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-19 21:49

Konstigheter under mätning

1. Rundgång eller resonans
Fick en jäkla rundgång eller resonans (?) vid speciellt höga frekvenser och korta mätavstånd. Har aldrig varit med om det förut. Osäker på om inställningar i mätkedja är fel eller om lådan är så jäkla resonant ???
Det här måste jag undersöka mer och bara lyssna på fenomenet under "ickestress".
(Kan nämna att mitt tal hördes via micken i högtalarna. (kanske inte konstigt) Men jag har *aldrig* upplevt det förut. Har jag gjort nån galen inställning?)

2. Portnivå
Så här mäter det utanför porten. Är inte det märkligt?
Vid låga frekvenser finns det en överlagrad våg med period ca frekvens ca 10 Hz. Vad är det?
Och jag hade förväntat mig en peak vid avstämnigsfrekvensen. (Tänker jag fel?)

Högtalare 1cm utanför basport.png
Högtalare 1cm utanför basport.png (71.7 KiB) Visad 3856 gånger


3. Resonant bas
Vid lyssning är basen lätt resonant ("blöt" som jag sa förut).
Ska undersökas.
Dämpning i lådan nu är endast en (enkel) skumgummibit. Behöver troligen mer "fluff" och kanske helt annan basport-avstämning. Kanske. (Eller ska jag behöva minska lådan nu igen ... usch.)

Annars låter krabaten helt OK - redan med det enkla filtret som sitter i. Dock ligger grejor fel i fas. Den summerar långt ifrån bra med nuvarande filter. (Fast jag kan inte påstå mig kunna "höra" det ... vilket man väl borde kunna vid små förflyttningar. Ja ja. Eller så är det just det jag hör. Jag tycker mig "skönja" en viss skillnad mellan bas och diskant. Vilket jag trott mer kunnat bero på papper (bas) vs aluminium (diskant). Men sånt vet jag ju egentligen ingenting om.)

Nä, nu loggar jag ut. En produktiv helg är över.
Jag är nöjd. (så här långt)

// Skål. En whisky väntar.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-19 22:07

Ska smälta mätningarna ett tag, men en snabb reflektion: Bas och basport skulle jag föreslå att man mäter inne i lådan i stället, om man har så stora problem med mätmiljön. Alternativt skiter i direkt ljudtrycksmätning, mäter impedansen och fipplar med parametrarna i en simulering tills det matchar impedanskurvan.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Perfector » 2018-08-19 22:30

jonasby skrev:Konstigheter under mätning

1. Rundgång eller resonans
Fick en jäkla rundgång eller resonans (?) vid speciellt höga frekvenser och korta mätavstånd. Har aldrig varit med om det förut. Osäker på om inställningar i mätkedja är fel eller om lådan är så jäkla resonant ???
Det här måste jag undersöka mer och bara lyssna på fenomenet under "ickestress".
(Kan nämna att mitt tal hördes via micken i högtalarna. (kanske inte konstigt) Men jag har *aldrig* upplevt det förut. Har jag gjort nån galen inställning?)

2. Portnivå
Så här mäter det utanför porten. Är inte det märkligt?
Vid låga frekvenser finns det en överlagrad våg med period ca frekvens ca 10 Hz. Vad är det?
Och jag hade förväntat mig en peak vid avstämnigsfrekvensen. (Tänker jag fel?)

Högtalare 1cm utanför basport.png


3. Resonant bas
Vid lyssning är basen lätt resonant ("blöt" som jag sa förut).
Ska undersökas.
Dämpning i lådan nu är endast en (enkel) skumgummibit. Behöver troligen mer "fluff" och kanske helt annan basport-avstämning. Kanske. (Eller ska jag behöva minska lådan nu igen ... usch.)

Annars låter krabaten helt OK - redan med det enkla filtret som sitter i. Dock ligger grejor fel i fas. Den summerar långt ifrån bra med nuvarande filter. (Fast jag kan inte påstå mig kunna "höra" det ... vilket man väl borde kunna vid små förflyttningar. Ja ja. Eller så är det just det jag hör. Jag tycker mig "skönja" en viss skillnad mellan bas och diskant. Vilket jag trott mer kunnat bero på papper (bas) vs aluminium (diskant). Men sånt vet jag ju egentligen ingenting om.)

Nä, nu loggar jag ut. En produktiv helg är över.
Jag är nöjd. (så här långt)

// Skål. En whisky väntar.

Närfältsmätning 10 cm från elementet så slipper du rummets påverkan om du sveper signalen lagom fort.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Cortado » 2018-08-20 07:01

Perfector skrev:Närfältsmätning 10 cm från elementet så slipper du rummets påverkan om du sveper signalen lagom fort.


Njae. Vart får du 10cm ifrån?

Läste du var han placerade mikrofonen?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-20 09:21

jonasby skrev:Konstigheter under mätning

1. Rundgång eller resonans
Fick en jäkla rundgång eller resonans (?) vid speciellt höga frekvenser och korta mätavstånd. Har aldrig varit med om det förut. Osäker på om inställningar i mätkedja är fel eller om lådan är så jäkla resonant ???
Det här måste jag undersöka mer och bara lyssna på fenomenet under "ickestress".
(Kan nämna att mitt tal hördes via micken i högtalarna. (kanske inte konstigt) Men jag har *aldrig* upplevt det förut. Har jag gjort nån galen inställning?)

2. Portnivå
Så här mäter det utanför porten. Är inte det märkligt?
Vid låga frekvenser finns det en överlagrad våg med period ca frekvens ca 10 Hz. Vad är det?
Och jag hade förväntat mig en peak vid avstämnigsfrekvensen. (Tänker jag fel?)

Högtalare 1cm utanför basport.png


3. Resonant bas
Vid lyssning är basen lätt resonant ("blöt" som jag sa förut).
Ska undersökas.
Dämpning i lådan nu är endast en (enkel) skumgummibit. Behöver troligen mer "fluff" och kanske helt annan basport-avstämning. Kanske. (Eller ska jag behöva minska lådan nu igen ... usch.)

Annars låter krabaten helt OK - redan med det enkla filtret som sitter i. Dock ligger grejor fel i fas. Den summerar långt ifrån bra med nuvarande filter. (Fast jag kan inte påstå mig kunna "höra" det ... vilket man väl borde kunna vid små förflyttningar. Ja ja. Eller så är det just det jag hör. Jag tycker mig "skönja" en viss skillnad mellan bas och diskant. Vilket jag trott mer kunnat bero på papper (bas) vs aluminium (diskant). Men sånt vet jag ju egentligen ingenting om.)

Nä, nu loggar jag ut. En produktiv helg är över.
Jag är nöjd. (så här långt)

// Skål. En whisky väntar.

Oj, bra jobbat och intressant. :)
Jonasby, den där resonant basen kan kanske bero på många saker. Jag tänker främst på att baselementet kanske inte är inspelat än. Det tar ibland flera timmar att spela in ett baselement, och det är olika från fall till fall.
Det finns många exempel på nätet där folk visar med mätningar att bl.a. fs och qts ändras, ibland dramatiskt.

Är det inte något problem med oinspelade element så tänker jag :
Prova och stäm av högre, eftersom elementet har fs på ca 53 Hz i verkligheten ( medelvärde dibirama/Zaph ) så skulle jag prova den frekvensen eller strax över. En del kan tycka olika här men jag skulle absolut prova det.

Prova annat dämpmaterial= fårull ?

De övre frekvenserna påverkar hur du uppfattar de lägre då du lyssnar på musik. En cello är inte uppdelad i bas och diskant. Du kan fundera om det skulle kunna innebära något konkret, du nämner fasfel och det är kanske något som inte står rätt till vid delningen.

Och slutligen- du har väl hifikits tätslist både på basen, terminalen , samt diskanten ?
Är lådan helt tät ?
Senast redigerad av Tangband 2018-08-20 09:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Perfector » 2018-08-20 09:28

Cortado skrev:
Perfector skrev:Närfältsmätning 10 cm från elementet så slipper du rummets påverkan om du sveper signalen lagom fort.


Njae. Vart får du 10cm ifrån?

Läste du var han placerade mikrofonen?

10 cm var vad HiFi-Connection i Mälarhöjden använde i en liten lokal för att slippa rummets efterklang.
Det gav bra resultat då och jag antar att principen för ljudets hastighet inte ändrats sedan dess.
Kom gärna med andra alternativ om du känner för det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-20 09:43

Nu stod det redan i mätdiagrammet at avståndet var 0.1 m, det var det Cortado syftade på. Nu är det antagligen inte optimalt att mäta på så nära håll då lådans inverkan knappt kommer med, eller?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Cortado » 2018-08-20 10:12

RogerGustavsson skrev:Nu stod det redan i mätdiagrammet at avståndet var 0.1 m, det var det Cortado syftade på. Nu är det antagligen inte optimalt att mäta på så nära håll då lådans inverkan knappt kommer med, eller?



Tyckte det stod 1cm från basport.. hehe.. men ja. :)

Oavsett så är 10cm alldeles för långt, framförallt när porten sitter så nära elementet - de är ju ur fas.

Det jag framförallt tänkte på var att eftersom basporten sitter så nära elementet så är det där knepigt att mäta. Vill man mäta bara elementet måste man komma väldigt nära, säg 5mm från dammkåpan. Helst ska det vara vindstilla, om man mäter utomhus eller liksom.. "generellt tyst". Även det kommer vara knepigt iom avståndet mellan port och element.

Vill man bara veta avstämningen så är det bara impedansmäta basen när den sitter i lådan, med DATSen. Sen kollar du vid vilken frekvens dippen är som lägst mellan impedanstopparna. Vill man få koll på portbidraget så måste man nog klura lite på någon annan variant, det gopnik skrev bör vara en väg.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-20 10:57

Jonasby; Vad hade du för ljudkort?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav rajapruk » 2018-08-20 11:29

Micen 5mm från konen kan vara farligt om konen råkar göra ett stort utslag och blir punkterad av micen. Kan hända den bästa (dock inte hänt mig, ännu). Bra att börja med micen länge bort initialt, och sen flytta närmare när alla andra parametrar ställts in lagom.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-20 11:35

Jag har lyckats! Bara att kasta både element och mick :) Finns sällan skäl att mäta så fruktansvärt nära. Gör som rajapruk säger. Börja på 100mm :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-20 11:54

Hallå alla,
Mycket korta svar nu, får återkomma senare.
- Element är utan tätlist i denna "hastigt ihopslängda" låda. Dessutom är baffel monterad med tätlist, "ihoptryckt" och tejpad fast. Det är säkert inte världens bästa tätningar, men hur kasst tror man att det är?
- Ljudkort...
Kör med en Behringer UM2 (eller vad den heter). Och när jag kopplade in den så poppade Windows upp och "gjorde nåt". Iaf så angavs "... AUDIO USB ...." någonting. (minns inte exakt, men kollade på namn från gammal bild 2 år tillbaka och det vara samma.)
Surfade in på berhringers hemsida och de har en länk till nån ASIO2ALL (eller nåt) som inte funkade, så jag körde utan det som de tyckte skulle laddas.
Hittade dock troligen rätt *efter* alla mätningar (Behringer hade fel URL) och laddade ner en drivrutin (?). Dock, misstänker jag att det var den jag använde iaf. Men VET INTE.
Dessutom såg jag i en inställning i Windows att nåt kort var inställt på 44,1kHz. vet inte om REW ställer om till 48kHz. Minnns heller inte om det är 44,1 eller 48 man ska köra med. (Hatar sådant här strul ...)

- Filter.
Filtret är inte det tänkta filtret. Det var ihopslängt för att spela in elementen. Dock blev jag så förvånad att det lät så bra så jag "passade på" att testa med det filtret. (Så de mätningarna kan man strunta i).

=>
- Egentligen är det bara mätningar av BAS och DISKANT utan filter som är intressanta.
- Samt att jag upplevde "märkligheter" med mina mätningar. Dvs, har jag fel drivrutiner, mäter jag fel, etc?
- Kommer täta och dämpa annorlunda och labba med portavstämning en del.
- Filtret blir annorlunda
- Har inte fått hem DATS än så har inte kunna mäta impedans än.

=>
- Detta var bara ett allra först skott. Mycket kommer ändras.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-20 12:00

Behringer UM2 har en knapp som heter "direct monitor". Se till att funktionen är av.
Hör du din egen röst i högtalarna är den funktionen på. Det är därför du får rundgång och vansinniga tonkurvor i basen.
Du behöver mäta igen :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-20 12:37

DanNorman skrev:Behringer UM2 har en knapp som heter "direct monitor". Se till att funktionen är av.
Hör du din egen röst i högtalarna är den funktionen på. Det är därför du får rundgång och vansinniga tonkurvor i basen.
Du behöver mäta igen :)


Misstänkte att det var så.
Och *tror* mig testade just det. Men egen röst hördes i båda lägena (in/ut).
Men, det blev lite stressigt i går kväll så jag kan ha gjort fel ...
Kommer både testa och mäta igen. :)

// Skulle ju kunna vara så att knappen eller funktionen hängt sig. Will check.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-20 12:44

Jag vet inte om Windows mixer eller rew kan ha den funktionen. Är det inte kortet måste du leta vidare.
Du kan ju alltid prova att mäta med ett bättre program... :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-24 17:42

Hur går det med bygget ?
En diskant har hittats som verkar oerhört bra för pengarna, en Dayton med waveguide.
Behöver troligen inte ens försänkas. Läs mer här:
http://ampslab.com/blog/2018/06/28/lark-dcr2/

http://ampslab.com/blog/2018/06/29/dayton-nd25fw/

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster