jonasby bygger en safe liten högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-24 19:02

Beror dippen vid 10kHz på att den inte är försänkt skulle jag säga att den måste försänkas. Dippen kan bero på kass baffelutformning och/eller att basen inte är försänkt och ger diffraktion. Eller på diskanten i sig. Det kan gå att fixa i filtret.

Men jonasby måste få kontroll över sin mätutrustning innan projektet kan fortstätta.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-24 19:07

DanNorman skrev:Beror dippen vid 10kHz på att den inte är försänkt skulle jag säga att den måste försänkas. Dippen kan bero på kass baffelutformning och/eller att basen inte är försänkt och ger diffraktion. Eller på diskanten i sig. Det kan gå att fixa i filtret.

Men jonasby måste få kontroll över sin mätutrustning innan projektet kan fortstätta.


Jovisst, så kan det vara. Den där Dayton verkar bra , tycker du inte :)
Det kryllar ju inte direkt med diskanter som har låg dist för 198:-

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-24 19:53

Jo, jag tror den är bra, kanske exceptionellt bra, förutsatt att man vill ha dess egenskaper i sin konstruktion. Vill ha en att titta på innan jag uttalar mig mer.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-24 21:07

DanNorman skrev:Jo, jag tror den är bra, kanske exceptionellt bra, förutsatt att man vill ha dess egenskaper i sin konstruktion. Vill ha en att titta på innan jag uttalar mig mer.


Nu blir vi lite OT, men jag hittade ännu en test av daytondiskanten här:

https://diy.midwestaudioclub.com/discus ... rements/p2

”Honest! That is 1/24th octave smoothing! The 2nd harmonic and THD spike is right at Fs (no surprise). I'd say with a LR4 slope 2kHz should be doable. Hard to believe this was a only $13 on sale tweeter.

Verkar väldigt intressant

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-25 16:44

Sådär ...

gopnik skrev:
jonasby skrev:Tänker mig följande arrangemang där två basportar i plast (ABS) monteras ihop med fläns/tratt i vardera ände. Och kommer då hamna dikt botten i lådan. Och det är undran, är det OK att ha ett rör och dess öppning i lådan så nära botten t.ex?

Det är OK, men närheten till botten kommer sänka avstämningen och närheten till dämpmaterialet kommer sänka Q. Hur mycket får du nog bygga lådan för att veta säkert...

- Kompetensen, a.k.a gopnik har talat.

Förra helgens tester var med en Streamline 45 inskjuten i sin fulla längd 175mm (för avstämning till 45Hz). Idag har jag bytt ut mot en HP50 (i dess fulla längd, ca 140mm)) och det låter genast MYCKET bättre. Jag har dessutom häftat upp ULL på lådans insida (tyvärr ingen bild) och sedan kört med både skumgummi och utan. Skumgummit ger marginal effekt när ullet redan är på plats. Så ändring från förra veckan är både i) annan portlängd/avstämning och ii) annan dämpning. Har tyvärr inte utvärderat åtgärderna var för sig. Men tror med viss säkerhet att mycket beror på kortare port (som gopnik indirekt påpekade) samt att porten nu endast sitter halvvägs inne (ojdå 8) ) och därmed också tillåter ett större "friflöde" innanför porten i lådan vilket inte otroligt torde påverka positivt. Dvs, just nu sticker det in ca 70mm, förut ca 160-175 mm. Dock ska porten sättas in helt. Just nu bara test. Se bild.

Ny kortare port HP50.JPG
Ny kortare port HP50.JPG (167.63 KiB) Visad 3807 gånger

(Tanken är dessutom att jag ska sätta ihop två portändar och få trattar i vardera ände, men väntar tills jag har "grundkoncept" och rätt längder klara.)

Vidare,
Vad göra nu? Det märkliga att jag just nu har en högtalare med en okapad standardport och ett mycket enkelt filter endast tänkt att användas vid "inspelning" och samtidigt medlyssning. Men skiten både låter och mäter hyggligt bra. Dessutom verkar lådan vara avstämd till ca 48Hz just nu.
F*n va tråkigt ...

Jag ska dock mäta mer på elementen ofiltrerade och på hela högtalaren i "bättre" (?) utomhusmiljö. Samt mäta impedansen. Och sedan trimma filter. För helt bra låter inte högtalaren än. Lite bättre kan jag.

Jag har funderat en del på att ev. göra lådan mindre för att få mer "punch" i basen. För så är det väl? Tror jag kör med lite väl stor låda för denna bas som då väl (?) leder till lite mindre alert bas. Dock är jag nog lite åt det hållet i bassmak. Vi får se. Å andra sidan medger denna större låda lägre bas ...

Så här mäter den i af. (Handhållen mik, inomhus, timmerkåk, och som enda "akustikåtgärd" - heltäckningsmatta....)
20cm Handhållen inomhus.png
20cm Handhållen inomhus.png (53.16 KiB) Visad 3807 gånger

1m Handhållen inomhus.png
1m Handhållen inomhus.png (59.27 KiB) Visad 3807 gånger

Portmynning Handhållen inomhus.png
Portmynning Handhållen inomhus.png (56.76 KiB) Visad 3807 gånger


// Förra veckas teststrul verkar nu löst. @DanNorman, det var nog just "Direct Monitor" som var intryckt. Idag funkade det som vanligt.

Härnäst:
- Lyssna
- Mäta på element i låda utan filter
- Mäta impedans (ska packa upp Dayton Audios kit för ändamålet)
- Lyssna
- Fundera på vad jag vill åstadkomma med filtret samt skissa på dylikt. (Jag saknar lite detaljrikedom och "klarhet" i röstfrekvenser. Kanske lite, lite lägre i höga toner. Kanske.)


Frågor:
- Vad kan puckeln vid 1kHz bero på (vid mätning vid portmynning) - Nån som vet?
Vågängd/2 = 17cm. Inget uppenbart som passar. Möjligen avstånd från portens slut inne i låda till lådans bakvägg. Kan det va det? Ska man dämpa extra bakom basport? Å andra sidan syns inte denna puckel i högtalarens tonkurva, kanske bara att glömma?
- Finns nåt annat skumt ni ser? (Ni kan ju givetvis inte höra ...)
- Generellt, hur påverkas basljudet om man ökar en lådas volym, eller omvänt, om man minskar den? Alla "synpunkter" och "åsikter" välkomna.
- Jag brukar, nog, designa filter med endast en högtalare byggd. Dvs, mono-design skulle man kunna säga. Hur gör ni andra? Har ni en eller två lådor och då 2 filter ni labbar med?

// Svara hellre på dessa frågor än att föreslå nya diskanter som jag inte alls ser ett behov av. (Jag har hemma en SB26STCN som jag vill testa, kanske för att annat projekt. Och möjligen en 22TAF/G för detta projekt. Men - varför? den 27TBFC/G som nu sitter i funkar väldigt bra. Så här långt iaf ...)

// Sitter här med högtalaren spelande lite juste basmusik. Inte helt oävet. Snart blir det mer "kvinnlig-röst-musik".
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-25 16:55

Portpuckeln är med största sannolikhet en pipresonans. Man kan göra en del åt det... en av lösningarna - den fantastiska Svanteslitsen! - plockar ner portoutputen lite och minskar Q. Som av en ren händelse är boten en lite större låda, och du råkar ju ha en låda som du tänker är lite för stor, så att... :P

Både Svanteslits och Phontratt är bra sökord på forumet. Jag skulle länkat om jag inte satt på mobilen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-25 17:58

Jonasby: jätteintressant och spännande ! :)

Nej, det är klart att du inte ska vara nöjd direkt, prova tex tre avstämningar till- nöj dig inte föränn det låter bäst. Det är mycket möjligt att det låter ännu bättre med en högre avstämning än 48 Hz. 45 Hz lät inte bra som du märkte. Prova högre avstämningar och jämför med 48 Hz avstämningen. Jag skulle testa upp tom 53 Hz. Det finns rör som du kan skjuta isär och då kan du kolla vilken rörlängd som låter bäst på riktigt. Det är bara en viss längd som är bäst i en given kombination ( vilket i sin tur beror lite på mängden dämpmaterial, lådvolym, men även tonkurvans lutning, fas och delning , instrumentens återgivning delas som bekant inte upp i bas/mellan och diskant , det är bara hifinördar som hittat på det )

Att bara göra en impedansmätning för att hitta rätt avstämning duger INTE om målet är att konstruera en högtalare som låter bäst. Du måste använda öronen också.

Jag tror att du nått ett bra resultat ganska snabbt därför att du använder bra element. Det innebär att potentialen för ytterligare förbättringar säkert är väldigt stora.

Då du börjar få ett bra resultat är det väl dags för kompisar att komma med sina högtalare för jämförelse. Det är lätt att ratta bort sig i konstruktionen.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-25 18:55

Peaken strax under 7kHz ser giftig ut. Jag tror det är en del av basenens uppbrytningar. Den bör du eq:a ner med en notch.
Bättre mätningar kommer ge mer info.

Kan du lägga upp rew-filerna? Går ju knappt att dra några slutsatser med dess auto-gejt samt smoothing :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-26 10:28

Godmorgon.

@DanNorman: Kan möjligen vara basen vid ca 7kHz. Dock, mätningarna är gjorda med endast en spole (2mH?) och jag planerar sätta dit en konding åsse. Så bara det lär dämpa mer. Grundidén är en spole-konding i bas och konding-spole-konding i diskant men har inte byggt det filtret än. Iofs kittlar det lite att iaf prova att hålla ned ordningstalen. Så kanske bara 1:a i bas och 2:a i diskant ... och då lär ju en ev. konuppbrytning synas. Välan. Jag är inte riktigt där än. Får se om jag hinner mäta nåt idag.

@gopnik: Aha. Har nu sökt djupare efter pipresonanser och ser ju att de bilder som visas är ju "rätt snarlika" ... case closed. Det blir till att bygga Svanteslits eller vad man nu ska kalla det om man "endast" borrar 2 hål och inte slitsar. Phontratt blir det också, enligt tidigare planer.


Tillägg:
Kan ju klistra in en del matnyttiga länkar i ämnet:

- phons Phontratten: viewtopic.php?t=15187
- skrutten frågar om basrörsresonanser, utmynnar (delvis) i slitsport, av många kallat "Svanteslits": viewtopic.php?p=98317
- phons microPluttar (som tillämpar): http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic ... vanteslits

samt (sedan tidigare):
- skruttens byggbeskrivning "Ny liten högtalare" som beskriver en tillämpning: http://user.faktiskt.io/skrutten/diy200 ... talare.pdf
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-26 14:31

Intressanta länkar Jonasby :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Morello » 2018-08-26 18:35

Perfector skrev:
Cortado skrev:
Perfector skrev:Närfältsmätning 10 cm från elementet så slipper du rummets påverkan om du sveper signalen lagom fort.


Njae. Vart får du 10cm ifrån?

Läste du var han placerade mikrofonen?

10 cm var vad HiFi-Connection i Mälarhöjden använde i en liten lokal för att slippa rummets efterklang.
Det gav bra resultat då och jag antar att principen för ljudets hastighet inte ändrats sedan dess.
Kom gärna med andra alternativ om du känner för det.


Problemet är att en mätning i det extrema närfältet är mycket svårt att tolka.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-26 21:01

Här kommer lite mätningar från dagens övning. Om ni orkar ...

Både tonkurva på element utan filter (=rå) i låda (med basport) och Z-mätningar med DATS 2.
(DATS 2 kostar en del kosing ... och en liten jäkla skitdongel får man plus progamvara. Dongeln består mest troligen av några enstaka motstånd. Men färdigt och snyggt e're ...)

Lägger upp mätningar på 1m, osmoothat och psychoacoustic-smoothat. (Handhållet och inomhus.)

Smoothat (för att det är "snyggt"):
Diskant 1m rå smoothad i låda.png
Diskant 1m rå smoothad i låda.png (39.87 KiB) Visad 3693 gånger

Bas 1m rå smoothad i låda.png
Bas 1m rå smoothad i låda.png (46.41 KiB) Visad 3693 gånger


O-smoothat:
Diskant 1m rå i låda.png
Diskant 1m rå i låda.png (65.58 KiB) Visad 3693 gånger

Bas 1m rå i låda.png
Bas 1m rå i låda.png (77.94 KiB) Visad 3693 gånger


Impedans:
DIskant:
Diskant i låda - 1000px.png
Diskant i låda - 1000px.png (124.89 KiB) Visad 3693 gånger

Bas:
Bas i låda med basport - 1000px.png
Bas i låda med basport - 1000px.png (133.15 KiB) Visad 3693 gånger



Spontana kommentarer:
- Diskant är lite hög 1.5-4kHz. Inget konstigt, minskar med delningsfilter. Optimalt vore att börja avrullning vid 4kHz, för att delas vid 2-2.5 kHz. (Om jag kan designa så.)
- Bas ter sig tåla hög delning. Se bara till att dämpa peakar vid 6-8 kHz. Delning 2-3 kHz ter sig väl bra så får man ner baffelsteget också. (Hade jag tänkt mig.)
- Impedans ????
Basens impedanskurva förvånar mig. Nu är det inte enbart basen utan "basen i ett system", dvs i lådan med basport. Är det egentligen fel att mäta så? Å andra sidan ser man ju vad man får i vald låda och basport då.
Hur som - om man tittar på impedanskurvan med en klart högre puckel till höger än vänster - är det i) galet fel, ii) fel, iii) nåja, iv) ok, v) helt OK, eller vad?


- Tja, detta kommer jag nu använda för input för min filterdesign för att bygga min lilla "safe" högtalare.
Om ni ser åt annat galet jag inte inser eller bara vill komma med bra (och hyggligt relevanta) inspel och hjälp - är jag alltid intresserad.

// Jag har alltså inte ännu byggt Svanteslits eller Phontratt för dessa mätningar. I tron att dessa inte spelar så stor roll för initial filterdesign.

Tillägg:
Just det. Om DN eller annan vill ha mätfiler kan jag skicka länkar till dessa.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav DanNorman » 2018-08-26 21:15

Bra mätningar. DN vill ha mätfiler.
Det är bra att mäta impedans i den miljö systemet lever i.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav darkg » 2018-08-26 21:34

DATS-2 verkar smidigt, ser ut att brukar kosta $99 vilket väl kan kännas helt OK för något som fungerar och är smidigt :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-26 21:44

@DanNorman har nu mätfiler.

99USD?
Jag köpte mina hos soundimports.eu, det var det billigaste jag kunde hitta inom EU-land. 139 EUR.
(Finns i Sverige för 300+ kr mer.)

För övrigt verkar soundimports.eu rätt OK. De har mycket i lager (till skillnad från den "andra holländaren" som iofs är snorbillig men aldrig har nåt hemma. Och verkar leverera när han orkar ...). Annars är HifiKit.se bäst. Handla där.

// Lyssnar just nu på Vaya Con Dios - Time Flies. Sämre kan man lyssna på. Slås av hur ofärgat min prototyp låter.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav darkg » 2018-08-26 22:01

Ja, jag tror att jag förhastade mig en gnutta :oops: då känns det ändå lite drygt tycker jag. Men soft.
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-27 11:02

Jonasby, med risk för att du blir irriterad på mig, men visst gör du lyssningstesterna vid finjusteringarna i filtret med två högtalare i stereo vid din vanliga lyssningsplats ?

Det krävs helt annan frekvensgång vid stereolyssning än en ensam högtalare ( Toole )
Du gör naturligtvis som du vill , de flesta utvecklar och mäter med en högtalare vilket enligt min mening inte ger bra resultat i stereo.
Det pågår en intressant tråd som delvis berör detta under generellt om hifi:
viewtopic.php?f=9&t=67887

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Morello » 2018-08-27 11:11

Jo, men korrigerar man så mycket som graferna visar kommer ljud till höger och vänster i ljudbilden att bli korrupta, dvs sakna energi runt 2 kHz - en rimlig kompromiss krävs.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-27 11:17

Morello skrev:Jo, men korrigerar man så mycket som graferna visar kommer ljud till höger och vänster i ljudbilden att bli korrupta, dvs sakna energi runt 2 kHz - en rimlig kompromiss krävs.

Intressant Morello :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Morello » 2018-08-27 11:19

Naqref gjorde någon typ av medelvärdesbildning över ljudbilden map HRTF.
Bilagor
Naqref-tonkurvejusteringar.jpg
Naqref-tonkurvejusteringar.jpg (4.5 KiB) Visad 3616 gånger
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Morello » 2018-08-27 11:30

Bilden ovan kan vara Ingvars. Naqrefs kurva ser ut så här:

viewtopic.php?f=10&t=27869&p=667407&hilit=stereosystemfel#p667407
Bilagor
stereosystemfel.png
stereosystemfel.png (7.85 KiB) Visad 3611 gånger
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-27 18:08

jonasby skrev:Hur som - om man tittar på impedanskurvan med en klart högre puckel till höger än vänster - är det i) galet fel, ii) fel, iii) nåja, iv) ok, v) helt OK, eller vad?

Det betyder att porten är väldigt dämpad. Det kan bero på ett par saker... Antingen saknar elementet tryckfaktor för att driva lådan - eller annorlunda uttryckt så är alltså lådan för liten - eller så finns det någon form av strömningsmotstånd nära portmynningarna eller mellan element och port. Det ser också ut så när man underavstämmer riktigt ordentligt.
Jag lutar nog åt att din låda är för liten och avstämningen för hög. Att ha en större låda med lägre fb och sedan vid behov reglera ner portens Q med dämpmaterialet tills önskad baskaraktär uppnås, ger större bandbredd, effekttålighet och snüggare basflank.

Om jag ögonmåttat rätt ser du ut att ha skyhögt låd-Q (>30 - så in med skummet!) och mycket lågt port-Q - i alla fall <5. Med en serieresistans på 0.3-0.5 Ω, varm talspole och fortsatt lågt port-Q, så tycker jag lådan kunde vara 15-20 l i stället. Och avstämning 35-40 hz. Då håller du typ nästan helt exakt din uppsatta målkurva (-10 dB 100-20 hz) ner till 30 hz, samtidigt som grupplöptiden hålls nere och artikulationen bibehålls. Och så får du en högtalare som klarar lågfrekvent musikinnehåll mycket bättre.

MOL över 90 dB ner till 30 hz. För en ensam högtalare. Utan rumsbidrag. :twisted:
Det är inte illa av en liten 5.5" boomer! 8O
Screenshot_20180827_180509.png
Screenshot_20180827_180509.png (40.41 KiB) Visad 3574 gånger
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-27 18:12

@Tangband: Så småningom lyssnar jag stereo på tänkt eller snarlik plats. Men, den grova utvärderingen sker faktiskt i mono. Dvs, det mesta utvärderas i mono. I stereo är det mest nivåanpassningar under långt tids lyssnanade. Rätt eller fel. Men så är det i min lada iaf.
(Och detta är ju givetvis superenkelt att säga eftersom högtalarna aldrig blir riktigt klara ... de är ju hela tiden "nästan färdiga" ... ;) )
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-27 18:18

@gopnik. Du tror jag har för *liten* låda ... och jag som trodde tvärtom. Måste fundera ett varv på det du skriver. Intressant. Och "omtumlande".
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-27 19:23

Ja, jo,alltså...

Det finns två och ett halvt sätt att göra det på. Antingen bestämmer man sig för en låda och försöker göra det bästa möjliga av den. Kanske är man begränsad av volym, geometri och estetiska hänsyn - får välja element/avstämning därefter och liksom bara leva med lite sämre bandbredd och kass dynamik men en liten låda.
Eller så har man redan ett element man råkat köpa på mer eller mindre rationella grunder och vill göra det bästa av det. Då blir lådan ofta lite större och avstämningen lite lägre än man kanske tänkt sig från början...
Och så finns det den där halva vägen där man är begränsad både av en för liten låda och ett olämpligt element. Då kommer man som sagt bara halvvägs och tvingas förr eller senare börja om. :D

Jag tycker du ska löpa linan ut och bygga en riktigt bra golvare. 8) Med lagom stor sandfylld kavitet i botten tills proportionerna blir bra, konstruktionstekniskt och estetiskt.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav Tangband » 2018-08-27 20:54

Ett annat alternativ är att spela in elementet ordentligt så Fs sänks, lägg avstämningen där Heissman la den i sin byggsats ( högre ! ) jag tror inte alls du behöver öka lådvolymen.
Heissmans högtalare har en internvolym på 9,5 liter, avstämningen syns på impedanskurvan

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-27 22:36

gopnik skrev:...
Jag tycker du ska löpa linan ut och bygga en riktigt bra golvare. 8) Med lagom stor sandfylld kavitet i botten tills proportionerna blir bra, konstruktionstekniskt och estetiskt.

Suck ... :twisted:

Nä, jag har en golvare som står och glor på mig lite besviket när jag nu jobbar med denna lilla krabat.
Den golvaren kan jag återkomma till med 1 eller 2 st HDS-134 eller liknande.


Nä, jag får nog jobba mer med skumgummi som du säger och avstämning. Nästa helg blir det nog skumgummi och avstämning och förhoppningsvis svanteslits och phontratt och andra tester för att få "grunden" att stämma.

Övrigt:
Ska skissa på ett filter ver 1 också. Inte riktigt så lätt som jag trott att få till det i XSIM. Men det går att köra manuellt också.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-27 22:59

Jasså, det måste vara en stativare. Jaja... :lol:

Det blir svårt att nå riktigt lågt med den målkurva du önskat för basen, men en femtonliters stativare kan man ändå komma rätt långt. Om vi utgår från baffelbredden på 18 cm, som ser harmonisk ut, och genom det gyllene snittet sätter ytterdimensionerna till 18x48x30 (BHD) har vi en (på 45-50 cm stativ) lagom hög och mycket ståtlig liten stativhögtalare på 16 liter i 19 mm gods. :D
Med en avstämning strax under 40 hz tappar man "bara" en halv oktav jämfört med den större lådan. Den kommer fortfarande överleva en elbas och den mesta popmusik, men elektroniska basljud kan den få det lite kämpigt med, onödigt tidigt.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav jonasby » 2018-08-28 02:11

Filter 1 Kandidat. Ger följande respons i XSIM.

Baserat på "fulmätningar", dvs handhållen mik inomhus, dvs rätt slarvig mätning. Bl.a. är inte diskant och bas mätta på exakta samma avstånd varför nivåer torde skilja och givetvis påverka. Men detta kan jag bygga ihop och testa vidare med iaf. Dock, det summerar dåligt (dvs, dåligt dipp vid neg.polaritet.)

Kommentar:
- Lägre frekvenser 0.2-1.5kHz aningen högt kanske, vill dock undvika för stora spolar att dämpa med (initialt). Och - jag kan inte "minska dämpningen" på diskanten eftersom dess nivåer är så låga, vilket (förhoppningsvis) beror på min "fulmätning" som troligen skedde med diskant på längre avstånd och därmed lägre nivåer som följd. Dvs, vid bättre mätningar kommer diskantens nivå öka. (Rimligt, annars väldigt lågkänslig diskant ...)

- Området 1.5-3kHz medvetet aningen lägre i nivå.

XSIM FIlter 1 Kandidat - Response.jpg
XSIM FIlter 1 Kandidat - Response.jpg (127.58 KiB) Visad 3484 gånger

Förklaring: Grafen visar tonkurva för modellerat filter applicerat på uppmätta tonkurvor för bas och diskant. Hur pass nära sanningen det är, har jag ingen aning om, än. Tanken är väl att detta ska visa verkligheten (så som jag mätt den) med detta filter.


- Detta kommer byggas och mätas på - samt givetvis lyssnas på. Kommande helg.
Godnatt!
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: jonasby bygger en safe liten högtalare

Inläggav gopnik » 2018-08-28 03:25

jonasby skrev:Bl.a. är inte diskant och bas mätta på exakta samma avstånd varför nivåer torde skilja och givetvis påverka. ...
Dock, det summerar dåligt (dvs, dåligt dipp vid neg.polaritet.)

Det kan höra ihop, beroende på hur det är mätt. Fasen måste ju stämma. :o

Jag tycker du ska göra en ground plane-mätning. Alltså med micen liggande på golvet med kapseln så nära parketten du kan, och högtalaren lutad ner mot den. Också på golvet. Att gå runt och hålla i micen introducerar all möjliga sorters felkällor.
Och att du ska göra det innan du simulerar filter på mätningarna. :P
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster