Överspacklade skruvar...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Överspacklade skruvar...

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-14 13:06

Jag är osäker på vad som egentligen orsakar att torkat spackel sväller eller reser sig över spacklade skruvhål i MDF.
Är det skruven som är boven i dramat eller är det spacklet själv?
Med andra ord, slipper man problemet om man drar ur skruvarna innan man spacklar för skruvhålen? När väl limmet torkat behöver man ju egentligen inte skruvarna.

Vad säger expertisen? :)

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav nuffe » 2018-08-14 15:04

Jag använder bara lim, aldrig skruv. Tycker det lätt "glider iväg" när man skruvar.
Har du en "vinkel skruvtving" funkar det bättre.

Henrik

PS ex denna, https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000018516

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav paa » 2018-08-14 15:20

Kalejdokom skrev:Jag är osäker på vad som egentligen orsakar att torkat spackel sväller eller reser sig över spacklade skruvhål i MDF.
Är det skruven som är boven i dramat eller är det spacklet själv?
Med andra ord, slipper man problemet om man drar ur skruvarna innan man spacklar för skruvhålen? När väl limmet torkat behöver man ju egentligen inte skruvarna.

Vad säger expertisen? :)

Det beror på att MDF-skivan krymper mer än skruven/spacklet när den står i torrt rum inomhus.
Det är alltså i princip kört hur man än gör. :cry:
Men sedan krymper MDF olika i längd resp tjockleksriktningen så om man inte gerar eller fasar sidorna så kommer skarven också att synas efter en tid.
En fanering visar inte den lilla höjdskillnaden lika tydligt som en lack.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-14 17:11

nuffe skrev:Tycker det lätt "glider iväg" när man skruvar.

Det funkar bra om man först fixerar skivorna och förborrar (utan lim). Därefter tar jag isär skivorna, tar på lim och drar ihop med skruvar. Då fixeras skivorna på rätt plats.
Men problemen med spacklade skruvar kvarstår... :evil:

paa skrev:Det är alltså i princip kört hur man än gör. :cry:

En fanéring visar inte den lilla höjdskillnaden lika tydligt som en lack.

Ok, det är alltså som jag befarade. Mitt nästa projekt blir med fanér, men jag har tidigare erfarenhet av att det syns även genom fanér - även om det krävs att ljuset faller i viss vinkel och att man vet om var skruvhålen sitter :wink: .

Jag får fundera några varv innan jag bestämmer hur mycket det får styra metodvalet. Ett alternativ är förstås att avvakta ytbehandling ett år eller så, för att processen skall avta och man kan jämna till ojämnheterna lite mer beständigt.
Tack för hjälpen.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav i » 2018-08-14 17:16

Vad sägs om Plastic Padding (mjuka varianten) ? Har för länge sedan använt den för bred spricka i träskiva med gott resultat. (Dock var träskivan mycket väl torkad - gammal.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav Belker » 2018-08-14 17:33

Jag skulle ta bort skruven. Så få blandade material som möjligt. Sen kan man lindra krympdiffen genom att måla även insidan med tät färg.

Fast egentligen skulle jag kexa och tvinga...

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav Adhoc » 2018-08-14 18:08

Kanske spackla över skruven och därefter trycka till med fingret medans spacklet är mjukt så ytan blir lätt konkav och något under MDF-flatsidan. Risken att faneret ska spricka om man av misstag trycker just där senare borde vara minimal med tanke på den lilla area det handlar om. Även typ 0,2 mm faner lär vara stark och sviktande över en skruvskalles diameter och några 10-dels mm i höjdskillnad.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav DanNorman » 2018-08-14 18:52

Jag har sett mdfskarvar genom 1mm fanér. Inte mycket, men det syns i rätt ljus :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav NADifierad » 2018-08-14 22:57

Ett sätt, om än något omständigt, kan vara att utgå från ett solitt block av MDF och sedan karva/ fräsa ut kaviteter och elementhål etc. :D
Jag har tyvärr inga realistiska råd att ge. Känner till problemet själv, och har väl accepterat att det är svårt att undvika.
Därför låter jag oftast mina hemmabyggen se just hemmabyggda ut :roll:
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-14 23:07

Tack för synpunkter och råd. Tyvärr handlar det ju inte om någon bananlåda med räta vinklar. Då hade det ju varit enkelt att gera kanterna och kexa eller limma med lister eller tejp. Jag får försöka minimera antal skruvar och undvika de mest iögonfallande placeringarna.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav gopnik » 2018-08-14 23:10

Hammarlack. Över hela lådan. Det döljer det mesta. :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-14 23:13

Och sedan faner ovanpå det 8) .

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav gopnik » 2018-08-14 23:15

Ska du fanera är det som sagt inget större problem. Det är ju inte så att det rester sig flera millimeter. Bara precis tillräckligt för att det ska synas eller ge sprickor genom en väldigt slät lack.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav paa » 2018-08-14 23:15

Jag limmade sidorna med nån mm överlapp och fräste ner den överskjutande delen med fräs med stödlager, sedan fasade jag av alla synliga kanter med samma bredd som skivtjockleken, då syns det inga skarvar.
Lådan är sedan rollad med Jotun Lady Supreme i 40-glans, kulören är Carlsson-vit.
Det ser bra ut från sittgruppen, även om det inte är fabrikslacksfinish när man nagelfar högtalarna:

Bild

Alternativet för att undvika synliga skarvar är att gera ihop alla sidor i 45 graders vinkel, då krymper materialet lika på båda sidor om skarven, och skarven visar sig inte.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-14 23:25

Snyggt! Funkar dock inte så bra om man skall fanera.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-08-14 23:27

Skruvarna kan dras ur när limmet torkat. Försämrar inte något.

Med det sagt, så måste det bero på skruv. Mina syns inte....det gör däremot sidorna ibland.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
nasse
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2012-05-21
Ort: Stockholm

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav nasse » 2018-08-14 23:42

Om du "stiftar" ihop bitarna (dyckert, ev med kapat huvud) så blir det ett väldigt diskret hål. Det kräver att du kan få bitarna i spänn men stiften styr i alla fall!!

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav EmuMannen » 2018-08-15 07:08

nasse skrev:Om du "stiftar" ihop bitarna (dyckert, ev med kapat huvud) så blir det ett väldigt diskret hål. Det kräver att du kan få bitarna i spänn men stiften styr i alla fall!!

Jag tycker också stift kan vara ett bra alternativ till plugg och kex. Plugg är svårt att få precision med. Kex är enkelt men det kräver kexfräs och det är enkelt att man tänker fel och till exempel fräser på fel sida (fråga mig inte hur jag vet det). Jag tycker det räcker med lim för det mesta men stift eller tunn dyckert kan vara ett sätt att få det att styra. Slå inte dyckert ända in utan lämna så mycket så att det är enkelt att dra ut dem när limmet härdat. Lägg en tunn spillbit mellan arbetsstycket och hovtången eller hammaren när du drar så att du inte riskerar att skada arbetsstycket (försök att inte skada ytskiktet på MDF till exempel eftersom det är så mycket hårdare och slätare än resten av skivan). Det lilla hålet som är kvar borde gå att spackla igen utan att det syns när det är övermålat. Det går säkert att blanda vitlim och sågdamm och spackla med det om man vill spackla med något som liknar materialet man arbetar i. MDF skulle jag förborra om jag inte använde tunna stift med stiftpistol. Jag är kanske överdrivet rädd för att MDF skall spricka men det är så sjukt lätt att få det att delaminera (framförallt om du arbetar mot ändträet) och sen är det näst intill omöjligt att reparera en sådan skada.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav paa » 2018-08-15 11:35

Det räcker med två stift eller plugg för att stabilisera en sida vid limning så den inte halkar i sidled, allt annat är overkill.
Sedan fixerar man med limknektar och/eller spännband vid limning.
Tänk på att skydda kanterna ordentligt om spännband används.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav bakerman22 » 2018-08-20 18:43

Jag har fått problem samtliga gånger skruvarna suttit kvar.
Ingen gång när jag har skruvat ur dom.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-20 18:47

Ja, så har andra också sagt. Det blir att testa på mitt kommande/förestående projekt.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Överspacklade skruvar...

Inläggav bassman » 2018-08-20 21:11

bakerman22 skrev:Jag har fått problem samtliga gånger skruvarna suttit kvar.
Ingen gång när jag har skruvat ur dom.



Delar din erfarenhet bakerman, skall man säker hela vägen på att inget händer med lådan skall det dessutom vara gerade hörn på lådan.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster