Dayton DATS, viktning av kon

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Dayton DATS, viktning av kon

Inläggav mawes » 2018-08-14 22:13

Jag har skaffat en DATS och håller på och testar att mäta på lite olika element jag har hemma. Jag tycker jag får lite konstiga värden på VAS och dom varierar en del beroende på hur jag viktar upp konen. Har ni några tips på hur det bör göras? Det bästa jag skakat fram själv är häftmassa.
Mellan tummen och pekfingret, mycket massa bör man addera i förhållande till mms?

Här ser ni ett INO B85 från någon generation bakåt. Får fram ett VAS på 40-50l beroende på hur jag gör. Någon som vet var jag borde hamna?
B85 med häftmassa.jpg
B85 med häftmassa.jpg (206.74 KiB) Visad 1523 gånger

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Dayton DATS, viktning av kon

Inläggav DanNorman » 2018-08-14 22:16

Mät VAS genom låda med känd volym istället. Det finns flera skäl till detta.
Ett är att man kan tänka sig att vikten beter sig olinjärt vid konacceleration/retardation, eftersom vikten inte sitter fast så bra (konaccelerationen kan bli hög!)
Ett annat är att det är svårt att väga så små vikter med precision som det ofta handlar om, om man inte råkar vara knarklangare.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Dayton DATS, viktning av kon

Inläggav gopnik » 2018-08-14 22:57

Skaffa en knarkvåg. De kostar en hundralapp eller så på Ebay. Det är praktiskt att ha till brev och bakning om inte annat. Den här modellen är bra.
Försök sedan sätta vikten så nära talspolen som möjligt, och se till att testa med lagom stark signal. Och att elementet absolut inte kan skramla eller röra sig. Att skruva fast det i någon form av baffel är nog bra.
Testlåda är kanske bäst, men det är ju en massa jobb...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: Dayton DATS, viktning av kon

Inläggav mawes » 2018-08-15 08:09

DanNorman skrev:Mät VAS genom låda med känd volym istället. Det finns flera skäl till detta.
Ett är att man kan tänka sig att vikten beter sig olinjärt vid konacceleration/retardation, eftersom vikten inte sitter fast så bra (konaccelerationen kan bli hög!)
Ett annat är att det är svårt att väga så små vikter med precision som det ofta handlar om, om man inte råkar vara knarklangare.


Jo, jag har tänkt på det där. Jag antar att man helst skulle vilja att den adderade vikten blir ett med konen och det är svårt utan att offra elementen.


gopnik skrev:Skaffa en knarkvåg. De kostar en hundralapp eller så på Ebay. Det är praktiskt att ha till brev och bakning om inte annat. Den här modellen är bra.
Försök sedan sätta vikten så nära talspolen som möjligt, och se till att testa med lagom stark signal. Och att elementet absolut inte kan skramla eller röra sig. Att skruva fast det i någon form av baffel är nog bra.
Testlåda är kanske bäst, men det är ju en massa jobb...


Bra produkttips, tack, knarkvåg får det bli.

Tror jag har en färdig 10l låda att jämföra resultat med med, ska gräva lite i DIY-kyrkogården.

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Dayton DATS, viktning av kon

Inläggav PeterAkemark » 2018-08-15 09:18

När jag höll på med högtalare så hade jag flera lådor med olika volym. Jag tog en låda som hade en volym som jag gissade var ungefär samma som elementets Vas. Mätte sedan upp de olika resonansfrekvenserna enligt de samband som jag hade. Räknade ut ett Vas. Gjorde sedan om det hela med en låda som hade ungefär samma volym som det Vas jag räknat ut.
Lådorna var alla basreflexlådor dvs jag hade ett basreflexrör med vilket jag avstämde lådan till elementets resonansfrekvens fritt i luft. Jag kommer ihåg att jag var rätt noga med precisionen i mätningarna av de olika resonansfrekvenserna, jag använde ett X/Y kopplat oscilloskåp för att se att fasen mellan ström och spänning över elementet verkligen var 0 grader.

Användarvisningsbild
MattiasBGD
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2013-07-23
Ort: Bollebygd

Re: Dayton DATS, viktning av kon

Inläggav MattiasBGD » 2018-08-17 22:26

Tips mynt har exakt vikt
Driver: V&L Audio Handelsbolaget
www.volaudio.se

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Dayton DATS, viktning av kon

Inläggav Cortado » 2018-08-17 22:52

MattiasBGD skrev:Tips mynt har exakt vikt


Har du något tips på hur man sätter sätter fast myntet/mynten på konen på ett sätt som gör att man får tillförlitliga resultat?

Användarvisningsbild
MattiasBGD
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2013-07-23
Ort: Bollebygd

Re: Dayton DATS, viktning av kon

Inläggav MattiasBGD » 2018-08-22 22:14

Behövs de verkligen det är ju en väldigt svag signal man mäter med? Jag kan utvärdera nästa gång jag kör med min S&L WT2 men har lite mycket annat att göra ett tag framöver.
Började med att köpa en mellanklass kryddvåg med medföljande kalibreringsvikt och använde häftmassa. Tyckte den flackade för mycket mellan något gram hit och dit kanske var den inte tillräckligt bra mynt kändes pålitliga.
Driver: V&L Audio Handelsbolaget
www.volaudio.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Dayton DATS, viktning av kon

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-24 07:29

MattiasBGD skrev:Behövs de verkligen det är ju en väldigt svag signal man mäter med? Jag kan utvärdera nästa gång jag kör med min S&L WT2 men har lite mycket annat att göra ett tag framöver.
Började med att köpa en mellanklass kryddvåg med medföljande kalibreringsvikt och använde häftmassa. Tyckte den flackade för mycket mellan något gram hit och dit kanske var den inte tillräckligt bra mynt kändes pålitliga.


Hur exakt är vågen? Många förlitar sig på digital visning och tar alla siffror den visar som exakta. (Är ungefär som med digitala termometrar, bara för att visningen sker med en decimal är det inte samma sak som att precisionen är decimal, redan givarna brukar ha tolerans på +-1 grad).

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Dayton DATS, viktning av kon

Inläggav Cortado » 2018-08-24 08:57

RogerGustavsson skrev:
MattiasBGD skrev:Behövs de verkligen det är ju en väldigt svag signal man mäter med? Jag kan utvärdera nästa gång jag kör med min S&L WT2 men har lite mycket annat att göra ett tag framöver.
Började med att köpa en mellanklass kryddvåg med medföljande kalibreringsvikt och använde häftmassa. Tyckte den flackade för mycket mellan något gram hit och dit kanske var den inte tillräckligt bra mynt kändes pålitliga.


Hur exakt är vågen? Många förlitar sig på digital visning och tar alla siffror den visar som exakta. (Är ungefär som med digitala termometrar, bara för att visningen sker med en decimal är det inte samma sak som att precisionen är decimal, redan givarna brukar ha tolerans på +-1 grad).


+1 för det Roger skriver.

I D'Appolitos Testing Loudspeakers skriver han (D'Appolito) att viktning av konen ska göras med vikter där massan är känd till 0.1g precision och att vikten måste motsvara minst 60% av mms men aldrig överstiga mms. Vas ska skilja sig minst 25% mellan oviktad och viktat mätning.

Problemet med "knarkvågarna" är att man inte vet att de är kalibrerade. Även om den visar t.ex. 34.12g så betyder det inte nödvändigtvis att det är den verkliga massan. Med vikten på konen så flyttar du nollpunkten och det ger möjligen ännu ett annat beteende för elementet eftersom spolen inte ligger i sin "normala" position i magnetgapet.

Det finns säkert fler problem med hur massan påverkar acceleration etc, men jag vill nog säga att det är säkrare att mäta vas med en sluten volym. Då kan man ställa elementet 90grader, så som den kommer användas, du kan spela högre etc. Säkrare och enklare.

En notis; är att TS-parametrarna gäller för den nivå man mäter vid, ökar du effekten så kan parametrarna ändras lite.

Användarvisningsbild
MattiasBGD
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2013-07-23
Ort: Bollebygd

Re: Dayton DATS, viktning av kon

Inläggav MattiasBGD » 2018-08-25 16:02

RogerGustavsson skrev:
MattiasBGD skrev:Behövs de verkligen det är ju en väldigt svag signal man mäter med? Jag kan utvärdera nästa gång jag kör med min S&L WT2 men har lite mycket annat att göra ett tag framöver.
Började med att köpa en mellanklass kryddvåg med medföljande kalibreringsvikt och använde häftmassa. Tyckte den flackade för mycket mellan något gram hit och dit kanske var den inte tillräckligt bra mynt kändes pålitliga.


Hur exakt är vågen? Många förlitar sig på digital visning och tar alla siffror den visar som exakta. (Är ungefär som med digitala termometrar, bara för att visningen sker med en decimal är det inte samma sak som att precisionen är decimal, redan givarna brukar ha tolerans på +-1 grad).



Det är en Buerer KS36 0.1g precision upp till 500g.

WT2 har flera moment för att bekräfta designen första elementparametrar sen VAS och slutligen gör jag mätning i prototyplådan som är tänkt för att bekräfta simuleringar, avstämning med mera. Volymen är känd då jag ritar allt i CAD inkl. Detaljritat element m.m. men så fort man stoppar i lite moff i lådan får man ett resultat som behöver mätas.
Driver: V&L Audio Handelsbolaget
www.volaudio.se


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster