FreeDSP

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

FreeDSP

Inläggav EmuMannen » 2018-08-25 09:26

När HiFiBerry annonserade sin DAC+ DSP så blev jag rätt exalterad. Men med bara två utkanaler så är den rätt begränsad. Jag skulle vilja använda något liknade för att bygga delningsfilter. En rätt självklar kandidat är miniDSP men det som tilltalar mig med HiFiBerry är möjligheten att använda öppna gränssnitt och öppen källkod. Så triggad av HiFiBerry DAC+ DSP så började jag snoka runt på nätet efter annat byggt på SigmaDSP och som kan använda deras SigmaStudio och det firmware som de gjort tillgängligt för Linux. Det var då jag snubblade över FreeDSP och deras repository på github. Här finns sjukt mycket! Gerber-filer för att bygga kort, information för att bygga programmerare via USB, källkod osv.

Jag snokade även vidare efter referenser till färdiga byggen. Jag hittade den här tråden på DIYAudio, den här på parts-express och denna på DIY-HiFi-Forum. Det ser ju ut som om dessa kort kan byggas med komponenter som även jag skulle kunna löda ihop själv (inte allt för mycket ytmonterat med andra ord).

Detta kanske är gamla nyheter för er men det är första gången jag snubblar över FreeDSP. Jag sökte här i forumet men hittade endast några lösa referenser till FreeDPS. Så min fråga är om det är någon här på forumet som byggt något själva från FreeDSP (eller om ni köpt något färdigbyggt)? Rent tekniskt verkar den erbjuda allt jag är intresserad av men bara för att det ser bra ut på pappret så är det inte säkert att det fungerar så bra i verkligheten. Därför är jag intresserad av andras erfarenheter...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
omnicide
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 2011-06-11
Ort: Örebro

Re: FreeDSP

Inläggav omnicide » 2018-08-25 19:31

Andreas Arvidsson här på forumet har skapat en egen winDSP, Kräver förvisso mer beräkningskraft än en raspberry eller dyl billig enkortsdator, men du bör kunna komma undan med en budget HTPC för ändamålet alt. en NUC om du så vill.

https://github.com/AndreasArvidsson/WinDSP

Annars önskar jag dig fortsatt lycka med freeDSP :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: FreeDSP

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-08-25 19:36

omnicide : Jag har personligen inte testat med en raspberry pi, men windsp kräver inte så farligt med resurer om du bara gör "enkla" saker. Det är när man försöker göra fasjusteringar mha FIR-filter som det drar iväg. En enkel delning och peq tror jag allt skulle fungera på en raspberry pi.

ps.
Om någon testat så skriv gärna till mig.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster