Moderator: Redaktörer
nuffe skrev:Hade missat helt att det behövdes en flat del i magnet gapet. Då går det ju inte att impregnera o sen böja
som jag trodde förs.
solhaga skrev:EmuMannen skrev:nuffe skrev:Jag är väldigt skeptisk att använda ABS. Ihop med polyester går det ABSOLUT inte! Med epoxi brister mina kunskaper, men tveksam.
Epoxi är rätt annorlunda jämfört med polyester. Luktar knappt och jag upplever den inte som ett traditionellt "lösningsmedel". Vet dock inte säkert om det fungerar med ABS eller ej...
Men isolerar inte släppmedlet?
Jag testar ikväll epoxy mot ABS. Vilken epoxy som helst borde duga för det.
Jag har även Nylon och PC om det skulle vara bättre att göra formen av.
EmuMannen skrev:nuffe skrev:Hade missat helt att det behövdes en flat del i magnet gapet. Då går det ju inte att impregnera o sen böja
som jag trodde förs.
Jag satt och funderade på andra material. Aluminium finns i riktigt tunna plåtar men dels är det elektriskt ledande och inte helt enkelt att forma med precision runt en oregelbunden "kavel". Sen kom jag att tänka på Vacuform. Jag har byggt en egen hemma och det är ganska enkelt att dra rätt extrema former med hjälp av en vanlig ugn och dammsugare. Skivmaterialet är styrenplast, ABS eller PVC. Det går säkert att dra med annat också. För denna applikation tänkte jag mig snarare att man lade en skiva av lämpligt material i ugnen till den blev lagom mjuk (alternativt bygger man en värmare av ett radiatorelement och fyra träskivor och lägger skivan i en ram ovanpå). Sen är det bara att "hälla" den mjuka skivan över "kaveln" och se till att den håller formen tills den svalnat. Det senare är nog det svåraste men kanske går att ordna om man använder kaveln som plugg och drar något runt den som form. En vakuumpåse kanske deformerar skivan något men om påsen inte är mycket större än "kaveln" så kanske det räcker att använda en dammsugare för att skapa tillräckligt "vakuum" utan att deformera plasten. Hoppas ni förstår hur jag menar...
PVC är nog att föredra och jag hittar skivor med en tjocklek av exempelvis 0.23 och 0.25 mm hos Matton.
solhaga skrev:Hur varm måste PVCn vara vid formningen?
EmuMannen skrev:solhaga skrev:Hur varm måste PVCn vara vid formningen?
Här har du en länk till massor av information. Men för PVC är det 140 - 190 °C. Jag brukar sätta ugnen på typ 180 grader men sen använder jag en ram för skivmaterialet. När materialet börja sagga i mitten (hänger ned någon cm) så vet jag att det är mjukt nog att tas ut ur ugnen och flyttas över till den perforerade plattan jag använder för att dra plasten över pluggen. Själva undertrycket skapar jag med en reverserad grovdammsugare. Det finns gott om beskrivningar på nätet om hur man bygger själva maskinen. Från små enkla till stora komplexa med integrerad värmare. Här är ett enkelt exempel. Och här är ett annat.
Men att skapa undertryck i "kaveln" och ha den lätt perforerad för att sedan drapera en uppvärmd plastskiva runt den låter genialiskt. Du behöver inte särskilt mycket undertryck och den kan sitta med undertryck tills plasten kylts ned och permanent antagit formen efter "kaveln". Om hålen för perforeringen är tillräckligt små och trycket lågt så bör hålen inte lämna några spår efter sig på plasten.
EmuMannen skrev:Hur styvt skall membranet vara? Jag gissar att styvheten fungerar som upphängningen i en vanlig högtalare och i så fall borde det påverka Qms. Så olika material och tjocklek (storlek och radie) borde ge olika Qms, stämmer det?
EmuMannen skrev:Jag gissar vidare att styvheten bör vara homogen, dvs inte ojämnt fördelad över ytan. Det kanske kan vara problemet med laminat och epoxi när vi talar om så tunna dimensioner. Att det inte är så lätt att få en 100% jämn spridning över hela ytan (eller så tar ojämnheterna ut varandra). Men ett homogent material är nog att föredra, exempelvis en PVC-skiva.
EmuMannen skrev:En annan tanke vid sidan om vacuform är att mekaniskt bocka en tunn PVC-skiva. Formen du eftersträvar är i princip en cylinder men med ett segment som är plattare. Borde det inte gå att skära till en rektangel i PVC (eller liknande) som skall bilda cylindern och sedan lätt bocka den del som skall bilda det plattare segmentet? Till sist måste skivan lindas ihop till en cylinder och sammanfogas och då kommer den automatiskt att försöka anta en cirkulär form (men den bockade delen kommer vara plattare tacka vare bockningsanvisningen). Det tar nog lite prov och försök att få till rätt vinkel på bockningen så att det platta segmentet blir rätt men det borde gå. Sen är jag osäker på om PVC behåller formen eller om det bockade vecken mattas av när den utsätts för draget från den cirkulära formen (och musiken). Det borde gå att minska den spänningen om cylindern formas runt en plugg och sedan värms upp så att plasten antar formen mer permanent (men då är vi nästan tillbaka till vacuform).
solhaga skrev:Jag ar lite osäker över limningen mellan PVC och aluminium dock.
solhaga skrev:Tänk om det fanns 80 mm rundstav for att göra pluggen.
EmuMannen skrev:solhaga skrev:Tänk om det fanns 80 mm rundstav for att göra pluggen.
Låna en träsvarv (kommunens slöjdkonsulent bör kunna svara på var du kan göra det) och svarva till en cylinder på 80 mm? Kanske är svårt att få det exakt 80 mm med en träsvarv? Jag har svarvat björk med maskinstål i en metallsvarv med topslid. Funkade utmärkt och då är det lätt att få exakt 80 mm. Kanske börja i en träsvarv för att senare gå över och ta de sista millimetrarna med en metallsvarv?
solhaga skrev:Tänk om det fanns 80 mm rundstav for att göra pluggen.
solhaga skrev:Jag ar lite osäker över limningen mellan PVC och aluminium dock.
nuffe skrev:Nylon borde fungera bra.
Henrik
EmuMannen skrev:solhaga skrev:Tänk om det fanns 80 mm rundstav for att göra pluggen.
Jag hittar ingen 80 mm rundstav i trä. Jag tänkte att det kanske fanns sängben på Ikea som var 80 mm men de är alla tunnare. Maskindelen.se har en del rundstav i grövre dimensioner men inte i trä. Några alternativ i 80 mm; Aluminium, Polyeten PE, Polyamid PA, Acetal POM.
EmuMannen skrev:solhaga skrev:Jag ar lite osäker över limningen mellan PVC och aluminium dock.
Engineering.com har en intressant artikel i ämnet. De har även en artikel om val av epoxi...
Adhoc skrev:Om du funderar på att köpa rundstång i något plastmaterial så har dom ofta en plustolerans på ca 1 mm. Kan vara bra att veta om det är petigt med precis YD 80 mm. Om det mindre petigt med YD 80 mm och du har du en fräs så kan du fräsa av för den plana ytan om du fixar till en jigg. "Typ" geringslåda med rätt höjd på sidorna för avfräsningen, i botten lägger du 2 st 45-graderslister med dubbelhäftande matttejp, så stången fixeras och inte glider runt/iväg vid avfräsningen.
Hur långa bitar behöver du? Kan kolla på jobbet i morgon om vi har några spillbitar av Ø 80 rundstång i nylon eller PVC. Eventuellt kan jag nosa fram PTFE-inbakad glasfiberfolie, brukar ligga på några 10-dels mm i tjocklek. (Väldigt slät och tål över 200 gr C)
darkg skrev:Lineaum (diskanter) verkar förekomma i Mylar och siden (silke heter det väl egentligen inte på svenska, fel av mig innan). Om jag förstår principen - vilt antagande - ska materialet inte vara maximalt styvt utan rippla fram en våg på något sätt. Mjuka kalotter är ju dessutom vanligt på konventionella diskanter. Så frågan är väl vad för egenskaper man egentligen önskar i de här membranen. Spontant känner jag att du i mån av ork ska undersöka så många alternativ som möjligt, empiriskt. Möjligen är inte heller det cirkulära tvärsnittet optimalt, jag tycker mig ha sett mer ovala kreationer. Vid sidan av epoxy och polyester kanske det finns annat att kladda med, sånt där klibbigt lim man ser på konhögtalare, eller kanske en lågviskös lack..?
Givetvis kan inte allt penetreras, magkänslan är ändå att det finns saker att upptäcka här!
solhaga skrev:Pluggen i ABS för laminerning av membran klar, 10 timmar och 100 meter filament:
solhaga skrev:Hittade förresten Bio Ethanol, 95 % Etanol.
solhaga skrev:Pluggen i ABS för laminerning av membran klar, 10 timmar och 100 meter filament:
Nattlorden skrev:solhaga skrev:Pluggen i ABS för laminerning av membran klar, 10 timmar och 100 meter filament:
Var det verkligen nödvändigt att göra den solid?
EmuMannen skrev:Bra jobbat! Jag vet inte om det är möjligt med så tunn duk att väta den först innan du lägger den på pluggen? Men jag gissar att det är enklare att jämt fördela epoxin om duken ligger plant. Kanske med något underlag som kan följa med när du för över duken till pluggen? Typ vaxduk på en melaminskiva (platt och bra), sen glasfiberduken på vaxduken, sen epoxi på glasfiberdukenduken och rulla ut det jämt med alu- eller gummirulle (jag vet inte om man kan använda samma som till polyester men det kanske går bra med en annan fin roller också som kan slängas sedan så slipper man göra rent), sen lyfta vaxduken med den indränkta glasfibermattan till pluggen där den kan "hällas av"...
Ps. du kan säker slipa lätt på duken med fint slippapper också när den väl har härdat...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster