Solhaga böjer vågor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-27 16:56

darkg skrev:Vilka olika membranmaterial har du funderat på? Formen är ju inte så intrikat att det egentligen skulle behövas 3d-printning och PLA är väl inte överlägset?


Jag har egentligen enbart uteslutet ett slags material och det är något slags kolfiber med tillhörande epoxyindränkning eller liknande.
Jag tror att det blir för svårt (för mig) att få ett jämnt och tillräckligt tunt lager.
Men jag motbevisas gärna.

Av de 3D-material som jag har (ABS, PLA, PC), så har PLA visat sig vara bäst.
Både ur utprintningshänsyn och hur det färdiga membranet uppför sig.
En stor nackdel är att det tar lång tid att skriva ut ett membran.

Men sedan är det öppet. Hitintills har jag ju bara konceptvaliderat.

Varje membranhalva bör vara max 0,40 mm i gapet, gärna tunnare (PLA:n är 0,25 mm).
Med spolen, 0,15 mm, så bör utrymmet mellan membran och motorhalva mera än 1 mm.

Betänk att redan ett vanligt A4-skrivarpapper är 0,1 mm och ett (vanligt) fotopapper 0,2 mm.
Det går ju dock att laminare för ett styvare membran utanför gapet.

Jag är inte heller säker på diametern på membranen, förmodligen bör den vara mindre.
Den nuvarande diametern kom sig av ett antal tester av vad 3D-printern och PLA:n kunde göra.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-27 16:58

nuffe skrev:Bara en fundering, borde det inte funka med ett tunt styvt membran som är platt.
När man monterar det och fäster på utsidan blir det ju helt runt.

Henrik


En fördel (eller är det en nackdel?) med att skriva ut det är att det finns ett viloläge inbyggt i membranet.
Jag har ännu inte experimenterat med platta ark som rullas vid monteringen.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-27 17:05

Nattlorden skrev:
nuffe skrev:Bara en fundering, borde det inte funka med ett tunt styvt membran som är platt.
När man monterar det och fäster på utsidan blir det ju helt runt.


Grafen ? 8)


Det ark av PC jag skrivit ut hade väldigt mycket egenljud, jag befarar att grafen uppvisar det samma.

Någon som kan vederlägga/verifiera det?

Det blir också lite dyrt, kanske 200:- för ett 200x200 mm ark.
Och hur limmar man grafen?

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav nuffe » 2018-08-27 17:50

Grafen finns nog bara kommersiellt tillgängligt som förstärkning i termoplast, oftast
som ihop med annat förstärknings material ex glas eller kolfiber.
Om det sen finns i ark vet jag inte.

Men det borde inte vara alltör svårt att göra ett ark av kolfiber och epoxyplast.
Det borde bli styvt och lätt och gå att böja till rund form, även efter härdning.

Henrik

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav darkg » 2018-08-27 19:54

Papper eller textil (silke?) som man impregnerar kanske... men utskriven tunn PLA är säkert bra, kanske finns det ändå inte så oerhört mycket att hämta in med andra material. En upphetsande variant vore att använda flexibla kapton(?) pcb med talspolen etsad! Men det får inte plats tillräckligt många tajta varv kanske, eller så går det om man använder dubbelsidigt.

Om det går (får plats) kunde man tänka sig att göra spolen så även om membranet är av annat material. Ett hantverksmoment mindre.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-27 22:24

nuffe skrev:Grafen finns nog bara kommersiellt tillgängligt som förstärkning i termoplast, oftast
som ihop med annat förstärknings material ex glas eller kolfiber.
Om det sen finns i ark vet jag inte.


Henrik


Hittade denna.

nuffe skrev:Men det borde inte vara alltör svårt att göra ett ark av kolfiber och epoxyplast.
Det borde bli styvt och lätt och gå att böja till rund form, även efter härdning.
Henrik


Jag saknar kompetens på detta område.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-27 22:33

darkg skrev:Papper eller textil (silke?) som man impregnerar kanske... men utskriven tunn PLA är säkert bra, kanske finns det ändå inte så oerhört mycket att hämta in med andra material. En upphetsande variant vore att använda flexibla kapton(?) pcb med talspolen etsad! Men det får inte plats tillräckligt många tajta varv kanske, eller så går det om man använder dubbelsidigt.

Om det går (får plats) kunde man tänka sig att göra spolen så även om membranet är av annat material. Ett hantverksmoment mindre.


Jag hade en idé om att skära ut i aluminiumfolie och sedan vika ihop en spole. Så som man viker pappersfigurer.

Det går ganska bra att göra spolar med 0,10 mm koppartråd.
Värre blir det väl med spolen till diskantelementet där jag hade tänkt att använda 0,05 mm.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav nuffe » 2018-08-28 07:43

darkg skrev:Papper eller textil (silke?) som man impregnerar kanske... men utskriven tunn PLA är säkert bra, kanske finns det ändå inte så oerhört mycket att hämta in med andra material. En upphetsande variant vore att använda flexibla kapton(?) pcb med talspolen etsad! Men det får inte plats tillräckligt många tajta varv kanske, eller så går det om man använder dubbelsidigt.

Om det går (får plats) kunde man tänka sig att göra spolen så även om membranet är av annat material. Ett hantverksmoment mindre.


Jag tror att du är inne på helt rätt spår darkg. Papper eller silke som impregneras med epoxi borde bli perfekt.
Både silke och papper även epoxi/polyester plast är ju lätt att få tag på.

Vad gäller "kunskapen" att impregnera kan jag hjälpa dig, Solhaga.
Har du varit med en gång så kan du det sen...

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-28 18:47

nuffe skrev:Vad gäller "kunskapen" att impregnera kan jag hjälpa dig, Solhaga.
Har du varit med en gång så kan du det sen...

Henrik

Jag tar tacksamt emot den hjälpen.

Har kollat lite på Carbix produkter, men vet inte vilken sags epoxy som är lämplig här.
Textreme 64g/m2 eller Textreme 80g/m2 verkar annars lämplig som väv.

Jag tänker mig att man penslar på epoxyn på kolfibern som sitter på en "brödkavel", givetvis med applicerat släppmedel.

Brödkaveln printar jag ut och ser till att den har en platt sektion där spolen/gapet skall vara.

Behöver man vakuumlåda för detta tro?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-08-28 21:18

nuffe skrev:Jag tror att du är inne på helt rätt spår darkg. Papper eller silke som impregneras med epoxi borde bli perfekt.

Jag tänker slå ett slag för glasfiberväv. Jag tänker inte på det som används för normalt båtbygge utan finare rovingväv som användas för exempelvis kajaker och RC-flyg. Det är billigt och kan fås otroligt tunt men ända starkt om det lamineras med epoxi. Den tunna väv jag tänker på är så tunn att om jag lägger den över trä och sedan dränker den med epoxi så är den omöjlig att se med blotta ögat. Här kan ni läsa om olika armeringsvävar för kajakbygge (kanske Aramidfiber också kan vara ett alternativ om väven inte behöver vara riktigt tunn). Läs framförallt vad man behöver tänka på om man skall laminera med just epoxi. För kajaker pratar vi om laminatvikt på runt 160 g/m2 (att jämföra med båtbygge där det kan vara så mycket som 600-1000 g/m2). För RC-flyg kan man komma ned till så lite som 25 g/m2 med en tjocklek av endast 0.03 mm!.

Ps. Carbix har även glasfiberväv: 25 g/m2, laminat tjocklek: 0.027 mm, 49 g/m2, laminat tjocklek: 0.054 mm, 80 g/m2, laminat tjocklek: 0.088 mm osv...

Pps. Observera att kolfibern är elektriskt ledande, vilket kan vara ett problem eller en möjlighet...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-28 23:15

EmuMannen skrev:Jag tänker slå ett slag för glasfiberväv. Jag tänker inte på det som används för normalt båtbygge utan finare rovingväv som användas för exempelvis kajaker och RC-flyg. Det är billigt och kan fås otroligt tunt men ända starkt om det lamineras med epoxi. Den tunna väv jag tänker på är så tunn att om jag lägger den över trä och sedan dränker den med epoxi så är den omöjlig att se med blotta ögat. Här kan ni läsa om olika armeringsvävar för kajakbygge (kanske Aramidfiber också kan vara ett alternativ om väven inte behöver vara riktigt tunn). Läs framförallt vad man behöver tänka på om man skall laminera med just epoxi. För kajaker pratar vi om laminatvikt på runt 160 g/m2 (att jämföra med båtbygge där det kan vara så mycket som 600-1000 g/m2). För RC-flyg kan man komma ned till så lite som 25 g/m2 med en tjocklek av endast 0.03 mm!.

Ps. Carbix har även glasfiberväv: 25 g/m2, laminat tjocklek: 0.027 mm, 49 g/m2, laminat tjocklek: 0.054 mm, 80 g/m2, laminat tjocklek: 0.088 mm osv...

Pps. Observera att kolfibern är elektriskt ledande, vilket kan vara ett problem eller en möjlighet...


Tack, det är ju lite billigare också.

Hittade en video:



Är det så att impregnering innebär att det färdiga laminatet bara blir så tjockt som väven?
Hur får man det att släppa från en form?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-08-29 00:03

solhaga skrev:Är det så att impregnering innebär att det färdiga laminatet bara blir så tjockt som väven?

När du väter väven med epoxi så blir den förmodligen marginellt tjockare eftersom utrymmet mellan fibrerna fylls med epoxi. Om du sedan nöjer dig med endast ett lager så bygger nog epoxin lite på fram och baksida också. Om du lägger flera lager duk över varandra så bygger duken plus den epoxi som ligger mellan lagren. Men vi talar om mycket små mängder. Det som tar plats är duken.
solhaga skrev:Hur får man det att släppa från en form?

Släppmedel.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav darkg » 2018-08-29 00:05

Kanske fungerar det att lägga på matplastfilm, antingen som lossnar, ldpe är inte så limbar, eller som får bli kvar, den är bra tunn.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-29 07:37

EmuMannen skrev:
solhaga skrev:Är det så att impregnering innebär att det färdiga laminatet bara blir så tjockt som väven?

När du väter väven med epoxi så blir den förmodligen marginellt tjockare eftersom utrymmet mellan fibrerna fylls med epoxi. Om du sedan nöjer dig med endast ett lager så bygger nog epoxin lite på fram och baksida också. Om du lägger flera lager duk över varandra så bygger duken plus den epoxi som ligger mellan lagren. Men vi talar om mycket små mängder. Det som tar plats är duken.
solhaga skrev:Hur får man det att släppa från en form?

Släppmedel.


Detta var guld, tack!

I videon används "denaturerad alkohol" för att förtunna epoxyn (1:1).
Är det så man skall göra?
Vad heter produkten på svenska (eller finns det någon annan lämpligare) och var kan man köpa den?

Fungerar MARBOCOTE mot PLA eller ABS som formen kommer att göras i?
Senast redigerad av solhaga 2018-08-29 07:49, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-29 07:38

darkg skrev:Kanske fungerar det att lägga på matplastfilm, antingen som lossnar, ldpe är inte så limbar, eller som får bli kvar, den är bra tunn.


Bra tips, tack!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav darkg » 2018-08-29 08:31

solhaga skrev:
EmuMannen skrev:
solhaga skrev:Är det så att impregnering innebär att det färdiga laminatet bara blir så tjockt som väven?

När du väter väven med epoxi så blir den förmodligen marginellt tjockare eftersom utrymmet mellan fibrerna fylls med epoxi. Om du sedan nöjer dig med endast ett lager så bygger nog epoxin lite på fram och baksida också. Om du lägger flera lager duk över varandra så bygger duken plus den epoxi som ligger mellan lagren. Men vi talar om mycket små mängder. Det som tar plats är duken.
solhaga skrev:Hur får man det att släppa från en form?

Släppmedel.


Detta var guld, tack!

I videon används "denaturerad alkohol" för att förtunna epoxyn (1:1).
Är det så man skall göra?
Vad heter produkten på svenska (eller finns det någon annan lämpligare) och var kan man köpa den?

Fungerar MARBOCOTE mot PLA eller ABS som formen kommer att göras i?


Den mest tillgängliga denaturerade alkoholen är väl T-röd. Denatureringen tillför inget, 60% vodka borde gå lika bra. Tydligen kan man också värma epoxyn för att få den lösare.

ABS ska tåla alifatiska kolväten och därmed så vitt jag kan se Marbocote.

Väldigt smidigt att kunna skriva ut formar måste jag säga att jag tycker att det måste vara.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-29 08:40

Tackar!

Då återstår väl bara frågan vilken epoxytyp man skall använda.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-08-29 09:06

solhaga skrev:I videon används "denaturerad alkohol" för att förtunna epoxyn (1:1).
Är det så man skall göra?
Vad heter produkten på svenska (eller finns det någon annan lämpligare) och var kan man köpa den?

Teknisk sprit, Sveriges nya metod för fullständig denaturering av alkohol är = 1,0 liter isopropylalkohol + 2,0 liter metyletylketon + 1,0 gram denatoniumbensoat per hundra liter absolut etanol.

Apoteket får sälja teknisk sprit och fullständigt denaturerad alkohol. I övrig gäller:

Folkhalsomyndigheten skrev:Handel med alkoholhaltiga preparat
Handel med alkoholhaltiga preparat är fri förutsatt att denatureringskraven är uppfyllda.
Alkoholhaltiga preparat får inte säljas eller lämnas ut om det finns särskild anledning att anta att varan är avsedd att användas i berusningssyfte.
Alkoholhaltiga preparat som inte är avsedda att förtäras får inte genom smak- eller färgsättning, förpackning eller på annat sätt utformas så att det finns risk för förväxling med alkoholdrycker eller uppmuntrar till förtäring.
Alkoholhaltiga preparat som inte är avsedda för förtäring och som ska användas eller säljas inom landet ska vara denaturerade på ett sätt som så långt som möjligt hindrar att de förtärs.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-29 09:14

EmuMannen skrev:
solhaga skrev:I videon används "denaturerad alkohol" för att förtunna epoxyn (1:1).
Är det så man skall göra?
Vad heter produkten på svenska (eller finns det någon annan lämpligare) och var kan man köpa den?

Teknisk sprit, Sveriges nya metod för fullständig denaturering av alkohol är = 1,0 liter isopropylalkohol + 2,0 liter metyletylketon + 1,0 gram denatoniumbensoat per hundra liter absolut etanol.

Apoteket får sälja teknisk sprit och fullständigt denaturerad alkohol. I övrig gäller:

Folkhalsomyndigheten skrev:Handel med alkoholhaltiga preparat
Handel med alkoholhaltiga preparat är fri förutsatt att denatureringskraven är uppfyllda.
Alkoholhaltiga preparat får inte säljas eller lämnas ut om det finns särskild anledning att anta att varan är avsedd att användas i berusningssyfte.
Alkoholhaltiga preparat som inte är avsedda att förtäras får inte genom smak- eller färgsättning, förpackning eller på annat sätt utformas så att det finns risk för förväxling med alkoholdrycker eller uppmuntrar till förtäring.
Alkoholhaltiga preparat som inte är avsedda för förtäring och som ska användas eller säljas inom landet ska vara denaturerade på ett sätt som så långt som möjligt hindrar att de förtärs.


Jag letade efter Teknisk Sprit hos Apoteket/Apotea utan att finna det.
Det kanske heter något annat?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-08-29 09:59

darkg skrev:Kanske fungerar det att lägga på matplastfilm, antingen som lossnar, ldpe är inte så limbar, eller som får bli kvar, den är bra tunn.

Jag har använt gladpack för enklare formar där jag inte bryr mig om ytan. I annat fall är det släppmedel och en bra form som gäller.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-08-29 12:23

solhaga skrev:Jag letade efter Teknisk Sprit hos Apoteket/Apotea utan att finna det.

Teknisk Sprit kallas ofta läkarsprit eller finsprit. Frågan är om 70% är nog eller om det i så fall går lika bra med T-Röd (Kemetyls T-Röd består av 50–75 % Etanol, 10–15 % Propan-2-ol, 5–7,5 % Butanon och 1–2,5 % Aceton)?

M-Sprit 70% etanol verkar denaturerad med Bitrex (denatoniumbensoat).

323329 M-SPRIT 70% V/V 1000 ML

95% är receptbelagt, frågan är vad som krävs för att få ett recept utskrivet?

Finsprit 95% v/v
FINSPRIT 95% V/V PLASTFL 1000 ML
Senast redigerad av EmuMannen 2018-08-29 12:50, redigerad totalt 3 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-08-29 12:42

När vi ändå är inne på epoxi och glasfiber så gissar jag att de flesta vet att man kan använda fleece som laminat både med polyester och epoxi. Inte för detta ändamål kanske men om man exempelvis vill skapa organiska former för en högtalare. Billjudsbyggarna använder ju denna metod ganska flitigt. Säg att du vill bygga en baffel med organiska former så kan ni göra som i den här videon. Även om jag tycker att han överarbetar vissa saker i videon så tror jag att ni förstår konceptet...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-29 12:44

EmuMannen skrev:
solhaga skrev:Jag letade efter Teknisk Sprit hos Apoteket/Apotea utan att finna det.

Teknisk Sprit kallas ofta läkarsprit eller finsprit. Frågan är om 70% är nog eller om det i så fall går lika bra med T-Röd?

323329 M-SPRIT 70% V/V 1000 ML

95% är receptbelagt, frågan är vad som krävs för att få ett recept utskrivet?

Finsprit 95% v/v
FINSPRIT 95% V/V PLASTFL 1000 ML


Jag får väl helt enkelt prova mig fram.

Eller så kan kanske Lågvisköst lamineringsepoxi för allroundapplikationer anvandas rakt av?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-08-29 12:55

solhaga skrev:Eller så kan kanske Lågvisköst lamineringsepoxi för allroundapplikationer anvandas rakt av?

Det tror jag. När jag är riktigt snål och inte bryr mig så mycket om kvaliteten så kör jag med Biltemas lamineringsepoxi. Jag tycker den flyter ut ganska bra (men tar god tid på sig att härda rätt igenom). Generellt så upplever jag epoxi som mer visköst (eller snarare med lägre viskositet, dvs mer lättflytande) än polyester men jobba inte för länge eftersom det "hugger" ordentligt när det väl börjar härda.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav nuffe » 2018-08-29 13:03

darkg skrev:
solhaga skrev:
EmuMannen skrev:När du väter väven med epoxi så blir den förmodligen marginellt tjockare eftersom utrymmet mellan fibrerna fylls med epoxi. Om du sedan nöjer dig med endast ett lager så bygger nog epoxin lite på fram och baksida också. Om du lägger flera lager duk över varandra så bygger duken plus den epoxi som ligger mellan lagren. Men vi talar om mycket små mängder. Det som tar plats är duken.

Släppmedel.


Detta var guld, tack!

I videon används "denaturerad alkohol" för att förtunna epoxyn (1:1).
Är det så man skall göra?
Vad heter produkten på svenska (eller finns det någon annan lämpligare) och var kan man köpa den?

Fungerar MARBOCOTE mot PLA eller ABS som formen kommer att göras i?


Den mest tillgängliga denaturerade alkoholen är väl T-röd. Denatureringen tillför inget, 60% vodka borde gå lika bra. Tydligen kan man också värma epoxyn för att få den lösare.

ABS ska tåla alifatiska kolväten och därmed så vitt jag kan se Marbocote.

Väldigt smidigt att kunna skriva ut formar måste jag säga att jag tycker att det måste vara.


Jag är väldigt skeptisk att använda ABS. Ihop med polyester går det ABSOLUT inte! Med epoxi brister mina kunskaper, men tveksam.

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-29 13:05

EmuMannen skrev:
solhaga skrev:Eller så kan kanske Lågvisköst lamineringsepoxi för allroundapplikationer anvandas rakt av?

Det tror jag. När jag är riktigt snål och inte bryr mig så mycket om kvaliteten så kör jag med Biltemas lamineringsepoxi. Jag tycker den flyter ut ganska bra (men tar god tid på sig att härda rätt igenom). Generellt så upplever jag epoxi som mer visköst (eller snarare med lägre viskositet, dvs mer lättflytande) än polyester men jobba inte för länge eftersom det "hugger" ordentligt när det väl börjar härda.


Stort tack för alla svar.
Beställer hem lite grejor ikväll då.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav nuffe » 2018-08-29 13:06

solhaga skrev:
nuffe skrev:Vad gäller "kunskapen" att impregnera kan jag hjälpa dig, Solhaga.
Har du varit med en gång så kan du det sen...

Henrik

Jag tar tacksamt emot den hjälpen.

Har kollat lite på Carbix produkter, men vet inte vilken sags epoxy som är lämplig här.
Textreme 64g/m2 eller Textreme 80g/m2 verkar annars lämplig som väv.

Jag tänker mig att man penslar på epoxyn på kolfibern som sitter på en "brödkavel", givetvis med applicerat släppmedel.

Brödkaveln printar jag ut och ser till att den har en platt sektion där spolen/gapet skall vara.

Behöver man vakuumlåda för detta tro?


Hade missat helt att det behövdes en flat del i magnet gapet. Då går det ju inte att impregnera o sen böja
som jag trodde förs.

Henrik

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-29 13:32

nuffe skrev:Hade missat helt att det behövdes en flat del i magnet gapet. Då går det ju inte att impregnera o sen böja
som jag trodde förs.

Henrik


Ingen fara.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-08-29 14:06

nuffe skrev:Jag är väldigt skeptisk att använda ABS. Ihop med polyester går det ABSOLUT inte! Med epoxi brister mina kunskaper, men tveksam.

Epoxi är rätt annorlunda jämfört med polyester. Luktar knappt och jag upplever den inte som ett traditionellt "lösningsmedel". Vet dock inte säkert om det fungerar med ABS eller ej...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-29 14:31

EmuMannen skrev:
nuffe skrev:Jag är väldigt skeptisk att använda ABS. Ihop med polyester går det ABSOLUT inte! Med epoxi brister mina kunskaper, men tveksam.

Epoxi är rätt annorlunda jämfört med polyester. Luktar knappt och jag upplever den inte som ett traditionellt "lösningsmedel". Vet dock inte säkert om det fungerar med ABS eller ej...


Men isolerar inte släppmedlet?

Jag testar ikväll epoxy mot ABS. Vilken epoxy som helst borde duga för det.

Jag har även Nylon och PC om det skulle vara bättre att göra formen av.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster