Solhaga böjer vågor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-08-29 15:32

Jag tror inte epoxi löser upp ABS och jag tror inte heller att det fäster särskilt bra om ytorna inte är uppruggade. Släppmedlet "isolerar" och gör så att laminatet släpper från formen/pluggen. Men det är kanske värt att kontrollera att släppmedlet inte reagerar med ABS?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-08-29 15:59

nuffe skrev:Hade missat helt att det behövdes en flat del i magnet gapet. Då går det ju inte att impregnera o sen böja
som jag trodde förs.

Jag satt och funderade på andra material. Aluminium finns i riktigt tunna plåtar men dels är det elektriskt ledande och inte helt enkelt att forma med precision runt en oregelbunden "kavel". Sen kom jag att tänka på Vacuform. Jag har byggt en egen hemma och det är ganska enkelt att dra rätt extrema former med hjälp av en vanlig ugn och dammsugare. Skivmaterialet är styrenplast, ABS eller PVC. Det går säkert att dra med annat också. För denna applikation tänkte jag mig snarare att man lade en skiva av lämpligt material i ugnen till den blev lagom mjuk (alternativt bygger man en värmare av ett radiatorelement och fyra träskivor och lägger skivan i en ram ovanpå). Sen är det bara att "hälla" den mjuka skivan över "kaveln" och se till att den håller formen tills den svalnat. Det senare är nog det svåraste men kanske går att ordna om man använder kaveln som plugg och drar något runt den som form. En vakuumpåse kanske deformerar skivan något men om påsen inte är mycket större än "kaveln" så kanske det räcker att använda en dammsugare för att skapa tillräckligt "vakuum" utan att deformera plasten. Hoppas ni förstår hur jag menar...

PVC är nog att föredra och jag hittar skivor med en tjocklek av exempelvis 0.23 och 0.25 mm hos Matton.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-29 19:49

solhaga skrev:
EmuMannen skrev:
nuffe skrev:Jag är väldigt skeptisk att använda ABS. Ihop med polyester går det ABSOLUT inte! Med epoxi brister mina kunskaper, men tveksam.

Epoxi är rätt annorlunda jämfört med polyester. Luktar knappt och jag upplever den inte som ett traditionellt "lösningsmedel". Vet dock inte säkert om det fungerar med ABS eller ej...


Men isolerar inte släppmedlet?

Jag testar ikväll epoxy mot ABS. Vilken epoxy som helst borde duga för det.

Jag har även Nylon och PC om det skulle vara bättre att göra formen av.


Ingen fara med ABS och epoxy, så jag får designa och printa en form medan jag väntar på epoxyn, släppmedlet och glasfibern.
Jag beställde ett antal olika sorters glasfiber.
För mig var det inte uppenbart vilken som är lämpligast.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-29 20:04

EmuMannen skrev:
nuffe skrev:Hade missat helt att det behövdes en flat del i magnet gapet. Då går det ju inte att impregnera o sen böja
som jag trodde förs.

Jag satt och funderade på andra material. Aluminium finns i riktigt tunna plåtar men dels är det elektriskt ledande och inte helt enkelt att forma med precision runt en oregelbunden "kavel". Sen kom jag att tänka på Vacuform. Jag har byggt en egen hemma och det är ganska enkelt att dra rätt extrema former med hjälp av en vanlig ugn och dammsugare. Skivmaterialet är styrenplast, ABS eller PVC. Det går säkert att dra med annat också. För denna applikation tänkte jag mig snarare att man lade en skiva av lämpligt material i ugnen till den blev lagom mjuk (alternativt bygger man en värmare av ett radiatorelement och fyra träskivor och lägger skivan i en ram ovanpå). Sen är det bara att "hälla" den mjuka skivan över "kaveln" och se till att den håller formen tills den svalnat. Det senare är nog det svåraste men kanske går att ordna om man använder kaveln som plugg och drar något runt den som form. En vakuumpåse kanske deformerar skivan något men om påsen inte är mycket större än "kaveln" så kanske det räcker att använda en dammsugare för att skapa tillräckligt "vakuum" utan att deformera plasten. Hoppas ni förstår hur jag menar...

PVC är nog att föredra och jag hittar skivor med en tjocklek av exempelvis 0.23 och 0.25 mm hos Matton.


Aluminium bortfaller pga Lenz-effekten. Den är väldigt tydlig i gapet.



Vakuumformning är intressant, här skulle brödkaveln kunna vara perforerad och ansluten till en dammsugare under kylningen.
Hur varm måste PVCn vara vid formningen?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-08-29 22:48

solhaga skrev:Hur varm måste PVCn vara vid formningen?

Här har du en länk till massor av information. Men för PVC är det 140 - 190 °C. Jag brukar sätta ugnen på typ 180 grader men sen använder jag en ram för skivmaterialet. När materialet börja sagga i mitten (hänger ned någon cm) så vet jag att det är mjukt nog att tas ut ur ugnen och flyttas över till den perforerade plattan jag använder för att dra plasten över pluggen. Själva undertrycket skapar jag med en reverserad grovdammsugare. Det finns gott om beskrivningar på nätet om hur man bygger själva maskinen. Från små enkla till stora komplexa med integrerad värmare. Här är ett enkelt exempel. Och här är ett annat.

Men att skapa undertryck i "kaveln" och ha den lätt perforerad för att sedan drapera en uppvärmd plastskiva runt den låter genialiskt. Du behöver inte särskilt mycket undertryck och den kan sitta med undertryck tills plasten kylts ned och permanent antagit formen efter "kaveln". Om hålen för perforeringen är tillräckligt små och trycket lågt så bör hålen inte lämna några spår efter sig på plasten. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-29 23:35

EmuMannen skrev:
solhaga skrev:Hur varm måste PVCn vara vid formningen?

Här har du en länk till massor av information. Men för PVC är det 140 - 190 °C. Jag brukar sätta ugnen på typ 180 grader men sen använder jag en ram för skivmaterialet. När materialet börja sagga i mitten (hänger ned någon cm) så vet jag att det är mjukt nog att tas ut ur ugnen och flyttas över till den perforerade plattan jag använder för att dra plasten över pluggen. Själva undertrycket skapar jag med en reverserad grovdammsugare. Det finns gott om beskrivningar på nätet om hur man bygger själva maskinen. Från små enkla till stora komplexa med integrerad värmare. Här är ett enkelt exempel. Och här är ett annat.

Men att skapa undertryck i "kaveln" och ha den lätt perforerad för att sedan drapera en uppvärmd plastskiva runt den låter genialiskt. Du behöver inte särskilt mycket undertryck och den kan sitta med undertryck tills plasten kylts ned och permanent antagit formen efter "kaveln". Om hålen för perforeringen är tillräckligt små och trycket lågt så bör hålen inte lämna några spår efter sig på plasten. :)


Ser då att ABS inte håller måttet för en plugg. Även PC verkar falla till korta.

Följer nog glasfiberspåret till ända först.
Kommer dock att göra ett minde memran i PLA medans jag väntar på glasfibern.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-08-30 06:28

Hur styvt skall membranet vara? Jag gissar att styvheten fungerar som upphängningen i en vanlig högtalare och i så fall borde det påverka Qms. Så olika material och tjocklek (storlek och radie) borde ge olika Qms, stämmer det?

Jag gissar vidare att styvheten bör vara homogen, dvs inte ojämnt fördelad över ytan. Det kanske kan vara problemet med laminat och epoxi när vi talar om så tunna dimensioner. Att det inte är så lätt att få en 100% jämn spridning över hela ytan (eller så tar ojämnheterna ut varandra). Men ett homogent material är nog att föredra, exempelvis en PVC-skiva.

En annan tanke vid sidan om vacuform är att mekaniskt bocka en tunn PVC-skiva. Formen du eftersträvar är i princip en cylinder men med ett segment som är plattare. Borde det inte gå att skära till en rektangel i PVC (eller liknande) som skall bilda cylindern och sedan lätt bocka den del som skall bilda det plattare segmentet? Till sist måste skivan lindas ihop till en cylinder och sammanfogas och då kommer den automatiskt att försöka anta en cirkulär form (men den bockade delen kommer vara plattare tacka vare bockningsanvisningen). Det tar nog lite prov och försök att få till rätt vinkel på bockningen så att det platta segmentet blir rätt men det borde gå. Sen är jag osäker på om PVC behåller formen eller om det bockade vecken mattas av när den utsätts för draget från den cirkulära formen (och musiken). Det borde gå att minska den spänningen om cylindern formas runt en plugg och sedan värms upp så att plasten antar formen mer permanent (men då är vi nästan tillbaka till vacuform).

Ps. En tredje variant är ett komposit. Gör den "platta" delen som sitter i magnetgapet av exempelvis PVC och resten av tunn aluminiumplåt. Tre rektanglar där de i aluminium bockas lätt i en änden (typ en cm eller vad som kan passa). PVC biten limmas sedan mot det bockade kanterna med överlapp (den där cm). Till sist fästes de andra två kanterna på aluminiumbitarna på motsatt sida och borde då bilda en cylinder med PVC-segmenten som en platta som kan sitta i magentgapet. Skulle det kunna fungera? Jag gjorde en enkel skiss, blått är aluminium, rött PVC, jag hoppas ni förstår hur jag menar...

Komposit.jpg
Enkel skiss över komposit
Komposit.jpg (25.99 KiB) Visad 4343 gånger


När jag ändå är igång så gör jag en bild av hur jag menade med bockad skiva. Här i ett homogent material, hela skivan tillkapad i en rektangel som skall bilda cylinder. Två bockade veck för det som skall bilda det "platta" segmentet i magnetgapet (den övre bilden). Rulla ihop till cylinder och fäst och segmentet i magnetgapet bör förbli plattare än resten (nedre bilden). Frågan är hur platt det blir och om det förblir platt (beror förmodligen på material och spänning)?

Bockad.jpg
Bockad
Bockad.jpg (34.85 KiB) Visad 4341 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-30 07:45

EmuMannen skrev:Hur styvt skall membranet vara? Jag gissar att styvheten fungerar som upphängningen i en vanlig högtalare och i så fall borde det påverka Qms. Så olika material och tjocklek (storlek och radie) borde ge olika Qms, stämmer det?

Ja. Ett antal membran med material och tjocklek (storlek och radie) kommer därför att provas.

EmuMannen skrev:Jag gissar vidare att styvheten bör vara homogen, dvs inte ojämnt fördelad över ytan. Det kanske kan vara problemet med laminat och epoxi när vi talar om så tunna dimensioner. Att det inte är så lätt att få en 100% jämn spridning över hela ytan (eller så tar ojämnheterna ut varandra). Men ett homogent material är nog att föredra, exempelvis en PVC-skiva.

I Z-led bör membranet vara homogent. Längs membranet i radiell led är det önskvärt med ett icke homogent material.
Den vill säga, tunt i gapet, flexibelt vid upphängningen och styvt/tjockare därimellan.
Här utesluts inte en geografisk mellandel.
Ett antal lamineringar är nog metoden för att uppnå detta.

EmuMannen skrev:En annan tanke vid sidan om vacuform är att mekaniskt bocka en tunn PVC-skiva. Formen du eftersträvar är i princip en cylinder men med ett segment som är plattare. Borde det inte gå att skära till en rektangel i PVC (eller liknande) som skall bilda cylindern och sedan lätt bocka den del som skall bilda det plattare segmentet? Till sist måste skivan lindas ihop till en cylinder och sammanfogas och då kommer den automatiskt att försöka anta en cirkulär form (men den bockade delen kommer vara plattare tacka vare bockningsanvisningen). Det tar nog lite prov och försök att få till rätt vinkel på bockningen så att det platta segmentet blir rätt men det borde gå. Sen är jag osäker på om PVC behåller formen eller om det bockade vecken mattas av när den utsätts för draget från den cirkulära formen (och musiken). Det borde gå att minska den spänningen om cylindern formas runt en plugg och sedan värms upp så att plasten antar formen mer permanent (men då är vi nästan tillbaka till vacuform).


Ja, det låter som en bra och framkomlig och framförallt billig väg!
Tänk om det fanns 80 mm rundstav for att göra pluggen.
Antar dock att man fräser ut ett antal 80 mm skivor, limmar ihop och sedan fixar till den platta sektionen.

Notera att den platta delen ändå blir platt eftersom den limmas mot den andra cylindern med spolen i mellan.
Men om den är förplattad, minskar det stressen på limfogen.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-30 07:51

Kompositvarianten är också intressant ur den synpunkten att mellandelen med spole kan göras enklare och med bättre precision.
Jag ar lite osäker över limningen mellan PVC och aluminium dock.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-08-30 10:36

solhaga skrev:Jag ar lite osäker över limningen mellan PVC och aluminium dock.

Det behöver inte vara PVC eller aluminium för den delen. ;) men något lämpligt limförband borde gå att hitta (utan att ha ett definitivt svar sådär rakt av)...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-08-30 10:47

solhaga skrev:Tänk om det fanns 80 mm rundstav for att göra pluggen.

Låna en träsvarv (kommunens slöjdkonsulent bör kunna svara på var du kan göra det) och svarva till en cylinder på 80 mm? Kanske är svårt att få det exakt 80 mm med en träsvarv? Jag har svarvat björk med maskinstål i en metallsvarv med topslid. Funkade utmärkt och då är det lätt att få exakt 80 mm. Kanske börja i en träsvarv för att senare gå över och ta de sista millimetrarna med en metallsvarv?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-30 12:16

EmuMannen skrev:
solhaga skrev:Tänk om det fanns 80 mm rundstav for att göra pluggen.

Låna en träsvarv (kommunens slöjdkonsulent bör kunna svara på var du kan göra det) och svarva till en cylinder på 80 mm? Kanske är svårt att få det exakt 80 mm med en träsvarv? Jag har svarvat björk med maskinstål i en metallsvarv med topslid. Funkade utmärkt och då är det lätt att få exakt 80 mm. Kanske börja i en träsvarv för att senare gå över och ta de sista millimetrarna med en metallsvarv?


Eller så köper jag just en brödkavel och hyvlar till den.
Största jag hittat är dock bara 70 mm i diameter, men det kanske räcker.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav nuffe » 2018-08-30 15:06

Nylon borde fungera bra.

Henrik

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-08-30 16:16

solhaga skrev:Tänk om det fanns 80 mm rundstav for att göra pluggen.

Jag hittar ingen 80 mm rundstav i trä. Jag tänkte att det kanske fanns sängben på Ikea som var 80 mm men de är alla tunnare. Maskindelen.se har en del rundstav i grövre dimensioner men inte i trä. Några alternativ i 80 mm; Aluminium, Polyeten PE, Polyamid PA, Acetal POM.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-08-30 16:27

solhaga skrev:Jag ar lite osäker över limningen mellan PVC och aluminium dock.

Engineering.com har en intressant artikel i ämnet. De har även en artikel om val av epoxi...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-30 16:46

nuffe skrev:Nylon borde fungera bra.

Henrik
EmuMannen skrev:
solhaga skrev:Tänk om det fanns 80 mm rundstav for att göra pluggen.

Jag hittar ingen 80 mm rundstav i trä. Jag tänkte att det kanske fanns sängben på Ikea som var 80 mm men de är alla tunnare. Maskindelen.se har en del rundstav i grövre dimensioner men inte i trä. Några alternativ i 80 mm; Aluminium, Polyeten PE, Polyamid PA, Acetal POM.


Men då kan jag väl lika gärna printa ut den i nylon eller PC, efterbearbetningen lär bli mycket enklare.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-30 16:48

EmuMannen skrev:
solhaga skrev:Jag ar lite osäker över limningen mellan PVC och aluminium dock.

Engineering.com har en intressant artikel i ämnet. De har även en artikel om val av epoxi...


Tack, problemet blir när man väl skall försöka få tag få en bestämd typ.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav Adhoc » 2018-08-30 17:12

Om du funderar på att köpa rundstång i något plastmaterial så har dom ofta en plustolerans på ca 1 mm. Kan vara bra att veta om det är petigt med precis YD 80 mm. Om det mindre petigt med YD 80 mm och du har du en fräs så kan du fräsa av för den plana ytan om du fixar till en jigg. "Typ" geringslåda med rätt höjd på sidorna för avfräsningen, i botten lägger du 2 st 45-graderslister med dubbelhäftande matttejp, så stången fixeras och inte glider runt/iväg vid avfräsningen.

Hur långa bitar behöver du? Kan kolla på jobbet i morgon om vi har några spillbitar av Ø 80 rundstång i nylon eller PVC. Eventuellt kan jag nosa fram PTFE-inbakad glasfiberfolie, brukar ligga på några 10-dels mm i tjocklek. (Väldigt slät och tål över 200 gr C)

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-30 17:40

Adhoc skrev:Om du funderar på att köpa rundstång i något plastmaterial så har dom ofta en plustolerans på ca 1 mm. Kan vara bra att veta om det är petigt med precis YD 80 mm. Om det mindre petigt med YD 80 mm och du har du en fräs så kan du fräsa av för den plana ytan om du fixar till en jigg. "Typ" geringslåda med rätt höjd på sidorna för avfräsningen, i botten lägger du 2 st 45-graderslister med dubbelhäftande matttejp, så stången fixeras och inte glider runt/iväg vid avfräsningen.

Hur långa bitar behöver du? Kan kolla på jobbet i morgon om vi har några spillbitar av Ø 80 rundstång i nylon eller PVC. Eventuellt kan jag nosa fram PTFE-inbakad glasfiberfolie, brukar ligga på några 10-dels mm i tjocklek. (Väldigt slät och tål över 200 gr C)


Tack för erbjudandet, Adhoc. Det är ytterst generöst.
Nej, det är inte noga med 80 mm. Jag bara ändrar monteringsdetaljernas dimensioner.

Jag testar att printa ut i ABS först. Det är ju först om lamineringen skulle bli en flopp som böjning av PVC-plattor eller liknande kommer på tal och mer värmetåliga pluggar behövs.

Monteringsstöd samt 80 mm plugg:
Bild Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav darkg » 2018-08-30 19:13

Lineaum (diskanter) verkar förekomma i Mylar och siden (silke heter det väl egentligen inte på svenska, fel av mig innan). Om jag förstår principen - vilt antagande - ska materialet inte vara maximalt styvt utan rippla fram en våg på något sätt. Mjuka kalotter är ju dessutom vanligt på konventionella diskanter. Så frågan är väl vad för egenskaper man egentligen önskar i de här membranen. Spontant känner jag att du i mån av ork ska undersöka så många alternativ som möjligt, empiriskt. Möjligen är inte heller det cirkulära tvärsnittet optimalt, jag tycker mig ha sett mer ovala kreationer. Vid sidan av epoxy och polyester kanske det finns annat att kladda med, sånt där klibbigt lim man ser på konhögtalare, eller kanske en lågviskös lack..?

Givetvis kan inte allt penetreras, magkänslan är ändå att det finns saker att upptäcka här!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-30 21:40

darkg skrev:Lineaum (diskanter) verkar förekomma i Mylar och siden (silke heter det väl egentligen inte på svenska, fel av mig innan). Om jag förstår principen - vilt antagande - ska materialet inte vara maximalt styvt utan rippla fram en våg på något sätt. Mjuka kalotter är ju dessutom vanligt på konventionella diskanter. Så frågan är väl vad för egenskaper man egentligen önskar i de här membranen. Spontant känner jag att du i mån av ork ska undersöka så många alternativ som möjligt, empiriskt. Möjligen är inte heller det cirkulära tvärsnittet optimalt, jag tycker mig ha sett mer ovala kreationer. Vid sidan av epoxy och polyester kanske det finns annat att kladda med, sånt där klibbigt lim man ser på konhögtalare, eller kanske en lågviskös lack..?

Givetvis kan inte allt penetreras, magkänslan är ändå att det finns saker att upptäcka här!


Du har naturligtvis helt rätt, darkg.
Jag har exempelvis redan gjort experiment med epoxylaminerat vanligt kopieringspapperpapper som verkar lovande.

Men först vill jag nog bygga en (eller två) färdig Rubanoid som spelar hyfsat för att finna ut upphängning, kontaktering mm.
Och då är det nog lättare med ett lite styvare membran till att börja med.
Hur nu styvt ett enlagers polyesterlaminat nu kan bli.

Som du antyder, detta är bara början på en lärorik och rolig resa.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-08-31 19:49

Pluggen i ABS för laminerning av membran klar, 10 timmar och 100 meter filament:

Bild Bild

Kom på att det kan vara bra med en slits för membranändarna där jag kan spänna till glasfibern:

Bild

Det blir lagom att ha två:

Bild

för att i morgon börja experimentera:

Bild

Hittade förresten Bio Ethanol, 95 % Etanol.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-09-01 18:11

solhaga skrev:Pluggen i ABS för laminerning av membran klar, 10 timmar och 100 meter filament:

OMG! 8O
solhaga skrev:Hittade förresten Bio Ethanol, 95 % Etanol.

Bra jobbat! Skall bli kul att se fortsättningen på det här... :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav Nattlorden » 2018-09-01 20:15

solhaga skrev:Pluggen i ABS för laminerning av membran klar, 10 timmar och 100 meter filament:


Var det verkligen nödvändigt att göra den solid? 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-09-01 20:34

Nattlorden skrev:
solhaga skrev:Pluggen i ABS för laminerning av membran klar, 10 timmar och 100 meter filament:


Var det verkligen nödvändigt att göra den solid? 8O


Inte solid:

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav Nattlorden » 2018-09-01 20:37

ok... den såg solid ut uppifrån i alla fall... om ursäkt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-09-01 20:48

Printade ut ett par rullstöd med kullager insatta:

Bild

Dags att börja kladda, här måste jag öva upp lite färdighet.
För se hur detta blir när det har härdat, har det inte härdat i morgon så åker det in i ugnen på 50 grader Celsius.

Här syns den platta delen som skall vara i gapet.
Bild

Materialet är Twill 160 g/m2. 0,15 mm tjockt.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-09-02 08:33

Konceptvalidering:

Bild

Membranet verkar inte ha några egenljud för sig och är nog tillräckigt mjukt för sitt ändamål samtidigt som det är stabilt i sin form; verkar lovande.

Lite skavanker här och där dock, men det var ju första gången jag har gjort något sådant här.

Väger 19 gram och är 0,4 mm tjockt i gapet.
Så nästa blir med en tunnare glasfiber.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav EmuMannen » 2018-09-02 16:04

Bra jobbat! Jag vet inte om det är möjligt med så tunn duk att väta den först innan du lägger den på pluggen? Men jag gissar att det är enklare att jämt fördela epoxin om duken ligger plant. Kanske med något underlag som kan följa med när du för över duken till pluggen? Typ vaxduk på en melaminskiva (platt och bra), sen glasfiberduken på vaxduken, sen epoxi på glasfiberdukenduken och rulla ut det jämt med alu- eller gummirulle (jag vet inte om man kan använda samma som till polyester men det kanske går bra med en annan fin roller också som kan slängas sedan så slipper man göra rent), sen lyfta vaxduken med den indränkta glasfibermattan till pluggen där den kan "hällas av"...

Ps. du kan säker slipa lätt på duken med fint slippapper också när den väl har härdat...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Solhaga böjer vågor

Inläggav solhaga » 2018-09-02 16:45

EmuMannen skrev:Bra jobbat! Jag vet inte om det är möjligt med så tunn duk att väta den först innan du lägger den på pluggen? Men jag gissar att det är enklare att jämt fördela epoxin om duken ligger plant. Kanske med något underlag som kan följa med när du för över duken till pluggen? Typ vaxduk på en melaminskiva (platt och bra), sen glasfiberduken på vaxduken, sen epoxi på glasfiberdukenduken och rulla ut det jämt med alu- eller gummirulle (jag vet inte om man kan använda samma som till polyester men det kanske går bra med en annan fin roller också som kan slängas sedan så slipper man göra rent), sen lyfta vaxduken med den indränkta glasfibermattan till pluggen där den kan "hällas av"...

Ps. du kan säker slipa lätt på duken med fint slippapper också när den väl har härdat...


Jag väter pluggen innan jag lägger på väven.
Sedan lägger jag på väven och penslar vidare på väven.
Enda nackdelen än så länge är att penseln är i hårdaste laget.

Färdiga membranet lossnar lätt från pluggen; bra släppmedel 227-CEE.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster