Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Mina dipoler spelar ju fantastiskt, men jag funderar på att tweaka dom till en hybrid med dipol- och sluten bas. Men då förstår jag att man inför en fasparameter, som inte nödvändigtvis behöver vara negativt. Rätt konstruerat så får man väl en cardioidbas, som delvis släcker ut basen i viss riktning.
Min fundering handlar om hur mycket bass boost man tillför med detta koncept. Min farhåga är att den slutna basen bara används för att "äta upp" den delen av dipolbasen som är i motfas. Min idé är ju att kombinera dipolbasens positiva egenskaper med lite extra stöd i lägsta oktaven (där dipolen tappat SPL).
Så, jag vore tacksam om någon kunde stötta upp med lite kreativa kommentarer till hur den slutna basen adderar till dipolen i nedanstående exempel. Tillför den något eller dödar den bara den "bakåtriktade" basen?
Kalejdokom skrev:Eventuella kamelpucklar hanteras via DSP (som ju även krävs för dipolen ensam). Jag har separata filter till respektive element.
Kompendiet från Kirchner har jag försökt att läsa och förstå tidigare. Jag hade hoppats slippa bygga testlådor för att prova ut hur det kan funka i praktiken, men det är väl svårt att komma runt. Baslådor och dipoler är ju tyvärr lite skrymmande och tidskrävande att bygga, men det är väl värt besväret för att avgöra om det funkar eller ej. Dessutom tänker jag förstås inte bygga som på bilden - det är bara en princip som jag hittade på nätet.
En parameter till, som kan påverka, är om jag väljer att bygga basreflex istället för sluten bas - kommer det att påverka resultatet, beroende på var jag placerar porten (bredvid elementet eller på gaveln eller basidan)?
JM skrev:I det svåra området ca 80-300 Hz kan med lite tur beroende på rum, högtalarplacering och lyssningsposition en cardioidlösning vara bra då här finns inte bara stående ljudvågor utan även vandrande ljudvågor.
Under 80 Hz är 4 subbasar (ej cardiod/dipol) i hörnen svårslaget närt ljudet endast består av stående vågor.
JM
Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Eventuella kamelpucklar hanteras via DSP (som ju även krävs för dipolen ensam). Jag har separata filter till respektive element.
Kompendiet från Kirchner har jag försökt att läsa och förstå tidigare. Jag hade hoppats slippa bygga testlådor för att prova ut hur det kan funka i praktiken, men det är väl svårt att komma runt. Baslådor och dipoler är ju tyvärr lite skrymmande och tidskrävande att bygga, men det är väl värt besväret för att avgöra om det funkar eller ej. Dessutom tänker jag förstås inte bygga som på bilden - det är bara en princip som jag hittade på nätet.
En parameter till, som kan påverka, är om jag väljer att bygga basreflex istället för sluten bas - kommer det att påverka resultatet, beroende på var jag placerar porten (bredvid elementet eller på gaveln eller basidan)?
Rätta mig om jag har fel här.
Luften är en komprimerbar gas. Det innebär att första konrörelsen inte hinner ge resultat i röret utan först när konen vänder så är luften i rörelse.
Med röret i fram så kommer då basen och röret att trycka luften åt samma håll.
Om man då sätter den i bak så borde det bli en variant på en dipol och hypotetiskt kan du få en låda med delvis samma egenskaper som dipolelementen.
Men nu är jag ute på för mig okända vatten så det kan vara åt helsike åxå.
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:I det svåra området ca 80-300 Hz kan med lite tur beroende på rum, högtalarplacering och lyssningsposition en cardioidlösning vara bra då här finns inte bara stående ljudvågor utan även vandrande ljudvågor.
Under 80 Hz är 4 subbasar (ej cardiod/dipol) i hörnen svårslaget närt ljudet endast består av stående vågor.
JM
Vad avses med "vandrande ljudvågor? Ett tips är att använda vedertagen nomenklatur.
Ett annat faktafel i din text är att en stående våg kan aldrig existera sin enskildhet. Ljud kan inte bestå av "endast" stående vågor. Den stående vågen behöver exciteras ( "drivas") av en ljudvåg. Men du kanske kan förtydliga dig med vad du egentligen menar så blir det lättare att förstå vad du vill framföra.
jansch skrev:Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Eventuella kamelpucklar hanteras via DSP (som ju även krävs för dipolen ensam). Jag har separata filter till respektive element.
Kompendiet från Kirchner har jag försökt att läsa och förstå tidigare. Jag hade hoppats slippa bygga testlådor för att prova ut hur det kan funka i praktiken, men det är väl svårt att komma runt. Baslådor och dipoler är ju tyvärr lite skrymmande och tidskrävande att bygga, men det är väl värt besväret för att avgöra om det funkar eller ej. Dessutom tänker jag förstås inte bygga som på bilden - det är bara en princip som jag hittade på nätet.
En parameter till, som kan påverka, är om jag väljer att bygga basreflex istället för sluten bas - kommer det att påverka resultatet, beroende på var jag placerar porten (bredvid elementet eller på gaveln eller basidan)?
Rätta mig om jag har fel här.
Luften är en komprimerbar gas. Det innebär att första konrörelsen inte hinner ge resultat i röret utan först när konen vänder så är luften i rörelse.
Med röret i fram så kommer då basen och röret att trycka luften åt samma håll.
Om man då sätter den i bak så borde det bli en variant på en dipol och hypotetiskt kan du få en låda med delvis samma egenskaper som dipolelementen.
Men nu är jag ute på för mig okända vatten så det kan vara åt helsike åxå.
Prefector - Du gör nog en liten tankevurpa".
En basreflexport pumpar åt samma håll som baselementet vid resonans, vilket du också skriver. Så länge lådans dimensioner är väsentligt mindre än våglängden är både bas och port rundstrålande vilket gör att det inte gör nån större skillnad om porten är bak eller fram.
Vid frekvenser över portens aktiva frevensområde "läcker" den dock och det blir lite, lite "dipol" om porten är riktad bakåt. Det går inte att generellt säga att det är bra eller dåligt med detta "läckage" framåt eller bakåt.
Du som gillar mekanik, se en basreflexport med denna liknelse:
Luften i lådan är en fjäder och luften i basreflexporten är en tyngd.
Alltså häng en tyngd i en spiralfjäder och håll i fjäderns andra ände (som en jojo). Om du nu "jojo:ar med handen kommer tyngden att röra sig kraftigt upp och ner OM DU RÖR HANDEN MED RÄTT HASTIGHET (frekvens). Fjäder/tyngd är då i resonans. Rör du dock handen fort upp/ner kommer tyngden stå stilla.
När du har resonans kommer du att känna att du tillför mycket kraft men du ser att handen knappt rör sig - handen är nästan helt stilla. Du märker och känner att handen rör sig lite uppåt när tyngden går neråt (och tvärt om)
Samma som när baselementet tillför kraft för att få basreflexportens luft=tyngd att svänga. Membranet rör sig knappt men belastas hårt och rör sig i motsatt riktning i förhållande till basporten
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:I det svåra området ca 80-300 Hz kan med lite tur beroende på rum, högtalarplacering och lyssningsposition en cardioidlösning vara bra då här finns inte bara stående ljudvågor utan även vandrande ljudvågor.
Under 80 Hz är 4 subbasar (ej cardiod/dipol) i hörnen svårslaget närt ljudet endast består av stående vågor.
JM
Vad avses med "vandrande ljudvågor? Ett tips är att använda vedertagen nomenklatur.
Ett annat faktafel i din text är att en stående våg kan aldrig existera sin enskildhet. Ljud kan inte bestå av "endast" stående vågor. Den stående vågen behöver exciteras ( "drivas") av en ljudvåg. Men du kanske kan förtydliga dig med vad du egentligen menar så blir det lättare att förstå vad du vill framföra.
Lite fysik kan möjligen hjälpa.
Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor. Dessa vågor har en riktning. Vågorna har endast kinetisk energi.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.
I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamisk volym där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.
Således kan möjligen uppfattad lokalisation av ljud minska med sjunkande frekvens i lyssningsrummet pga rummet allt mer uppfyller termodynamiskens lagar?
The law of conservation of energy.
This states that energy can be neither created nor destroyed. However, energy can change forms, and energy can flow from one place to another. A particular consequence of the law of conservation of energy is that the total energy of an isolated system does not change.
The concept of internal energy and its relationship to temperature.
If a system has a definite temperature, then its total energy has three distinguishable components. If the system is in motion as a whole, it has kinetic energy. If the system as a whole is in an externally imposed force field (e.g. gravity), it has potential energy relative to some reference point in space. Finally, it has internal energy, which is a fundamental quantity of thermodynamics. The establishment of the concept of internal energy distinguishes the first law of thermodynamics from the more general law of conservation of energy.
The two types of waves dealt with in thermoacoustics are the standing wave and the traveling wave.
The standing wave looks like it’s standing still because it is vibrating at the resonant frequency, or mode, of the tube.
The traveling wave is a moving wave, when it hits one end it is reflected back. This reflection can either weaken or strengthen its amplitude. Air travels in a compression wave and as air is heated it wants to move in accordance with natural laws.
http://slideplayer.com/slide/6103183/
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics
JM
matssvensson skrev:Själv funderar jag på att någon gång försöka komplettera mina dipoler med en monopol subbaslösning under 40 Hz, där jag konstaterar att mina huvudhögtalare skulle behöva få lite extra hjälp för att kunna återge inspelningar med full dynamik i mitt vardagsrum. Men då har jag alltså inte tänkt att de ska spela i samma register, utan i var sitt eget register.
Kalejdokom skrev:Grejen är att jag redan har ett par dipoler och ett par monopoliska (?) subbasar, men dipolerna är i praktiken så bra att jag sällan använder subbarna och dessutom tycker jag inte att jag fått till integreringen särskilt bra.
Kalejdokom skrev:Ok. På vägen hem från kneget idag lastade jag in lite MDF-skivor i bilen. Det blir att yxa till lite testlådor.
Here we go again.
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:I det svåra området ca 80-300 Hz kan med lite tur beroende på rum, högtalarplacering och lyssningsposition en cardioidlösning vara bra då här finns inte bara stående ljudvågor utan även vandrande ljudvågor.
Under 80 Hz är 4 subbasar (ej cardiod/dipol) i hörnen svårslaget närt ljudet endast består av stående vågor.
JM
Vad avses med "vandrande ljudvågor? Ett tips är att använda vedertagen nomenklatur.
Ett annat faktafel i din text är att en stående våg kan aldrig existera sin enskildhet. Ljud kan inte bestå av "endast" stående vågor. Den stående vågen behöver exciteras ( "drivas") av en ljudvåg. Men du kanske kan förtydliga dig med vad du egentligen menar så blir det lättare att förstå vad du vill framföra.
Lite fysik kan möjligen hjälpa.
Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor. Dessa vågor har en riktning. Vågorna har endast kinetisk energi.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.
I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamisk volym där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.
Således kan möjligen uppfattad lokalisation av ljud minska med sjunkande frekvens i lyssningsrummet pga rummet allt mer uppfyller termodynamiskens lagar?
The law of conservation of energy.
This states that energy can be neither created nor destroyed. However, energy can change forms, and energy can flow from one place to another. A particular consequence of the law of conservation of energy is that the total energy of an isolated system does not change.
The concept of internal energy and its relationship to temperature.
If a system has a definite temperature, then its total energy has three distinguishable components. If the system is in motion as a whole, it has kinetic energy. If the system as a whole is in an externally imposed force field (e.g. gravity), it has potential energy relative to some reference point in space. Finally, it has internal energy, which is a fundamental quantity of thermodynamics. The establishment of the concept of internal energy distinguishes the first law of thermodynamics from the more general law of conservation of energy.
The two types of waves dealt with in thermoacoustics are the standing wave and the traveling wave.
The standing wave looks like it’s standing still because it is vibrating at the resonant frequency, or mode, of the tube.
The traveling wave is a moving wave, when it hits one end it is reflected back. This reflection can either weaken or strengthen its amplitude. Air travels in a compression wave and as air is heated it wants to move in accordance with natural laws.
http://slideplayer.com/slide/6103183/
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics
JM
Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor. Dessa vågor har en riktning. Vågorna har endast kinetisk energi.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.
I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamisk volym där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.
Johan_Lindroos skrev:[ "SD2111 Teknisk akustik 6,0 hp". Det kan man säga är grundkurs 1A i akustuik som behandlar grunderna inom akustik. Även om du inte ämnar gå kursen, kan examinatorn ofta hjälpa till om man som utomstående skulle vilja skaffa sig undervisningslitteraturen. En annan bra bok av enklare slag är kompendiet till kursen "Elektroakustik" (2F1400 (EK139), ISSN 0280-9850) som jag tror tyvärr är nedlagd i detta nu. Kompendiet är skrivet av framlidne Johan Liljencrants och är mycket lärorikt och även underhållande då det är skrivet med ett trevligt språk.
Kalejdokom skrev:Hur är det ens möjligt att misslyckas med en rektangulär liten låda i MDF?!
Kalejdokom skrev:Att ha nya professionella verktyg till hand när man snickrar är ju en fröjd.
Man kan t.ex. göra väldigt fatala fel med mycket hög precision!
Hur är det ens möjligt att misslyckas med en rektangulär liten låda i MDF?!
Gör om - gör rätt! En annan dag...
Kalejdokom skrev:Om du menar graferna över grupplöptid så är det inga random kassa högtalare utan förstås mina simuleringar för de aktuella caset. Överst alltså en isobarik med två XLS-10 med slavbas i 25 liter. Därunder en sluten låda på 25 liter med två st XLS-10 i "normal" config (ej isobarik, men möjligen det ena elementet med magneten utåt).
PS jag förstår att det kan verka luddigt om man hoppar in i tråden utan att läsa inläggen längst ner på föregående sida, där jag ganska detaljerat beskriver vilka två varianter på lådor och config det handlar om. Emanuel frågade om grupplöptiden så det var svar på den frågan som gällde.
Hela högtalaren kommer alltså bli rätt stor
Smärtgränsen går vid 25 liter...
Kalejdokom skrev:Och hur jag än placerar mätaren får jag ingen utsläckning bakåt.
Båda lådorna summerar så att jag får 3-6dB extra output (beroende på mätpunkt) när jag spelar båda jämfört med bara en!
Kalejdokom skrev:Frågan är vad som händer om jag sätter ett rör bakom midbasarna som går genom slavbaslådan och mynnar på baksidan. Får jag problem med resonanser i röret?
gopnik skrev:Kalejdokom skrev:Kalejdokom skrev:Frågan är vad som händer om jag sätter ett rör bakom midbasarna som går genom slavbaslådan och mynnar på baksidan. Får jag problem med resonanser i röret?
Ja, men det kan man lätt lösa genom att moffa röret fullt med fluff.
Kalejdokom skrev:Jag har inte riggat för någon riktig mätning utan ikväll bara gått runt och mätt med min 31-bands grafiska dB-mätare för att utröna eventuell cardioideffekt.
Jag har ställt in både dipolbasen och slavbasen så att de spelar helt parallellt, i fas, med samma SPL-nivå med rosa brus LP-filtrerat vid 100Hz.
Jag har mätt på ett antal ställen framför och bakom, med bara endera av lådorna eller båda tillsammans. Och hur jag än placerar mätaren får jag ingen utsläckning bakåt.
Båda lådorna summerar så att jag får 3-6dB extra output (beroende på mätpunkt) när jag spelar båda jämfört med bara en.
Kalejdokom skrev:En konsekvens av att bygga in en baslåda ovanpå dipolbasen är att jag måste lösa en ny placering av midbasarna. Frågan är vad som händer om jag sätter ett rör bakom midbasarna som går genom slavbaslådan och mynnar på baksidan. Får jag problem med resonanser i röret? Blir det kanske bättre att sätta en midbas i vardera ände och låta dom spela i motfas för att bibehålla dipolverkan? Synpunkter på detta?
Kalejdokom skrev:Gällande slavbaslådan funderar jag på elementplacering. Vid ett tidigare besök på HiFi-stället i Gbg fick jag möjlighetet att titta nära på Sonus Faber Lilium och den har en infrabas i form nedåtriktad 10-tummare och en passiv slav riktad uppåt. Jag har alternativet att placera slaven på baksida eller på ovansidan (uppåtriktad). För- och nackdelar med dessa alternativ? Delningen kommer att ligga rätt lågt så det handlar bara om subbas-registret.
AndersP skrev:Vad jag har sett har ingen på Faktiskt byggt cardioidbas så där blir du först i så fall.
Nattlorden skrev:AndersP skrev:Vad jag har sett har ingen på Faktiskt byggt cardioidbas så där blir du först i så fall.
( Vill minnas att IÖ berättat om att han byggt sådan redan på 70-talet. )
paa skrev:Naqref startade en tråd, viewtopic.php?p=289372
Några tips om forumets sökfunktion, vilken är klart underskattad när det gäller att hitta på faktiskt:
Vill man hitta allt vad alla skrivit om cardioidhögtalare, cardioidbas, cardioidstrålare osv. så söker man på:
Nyckelord: cardioid*
Lägg märke till stjärnan!
Det blir lite spill om mickar och hjärtproblem, men man behöver bara söka en gång.
Vill man hitta allt vad ingenjören skrivit om saken, kan man söka på:
Nyckelord: njur*
Författare: ingoehman
Lika här, det blir lite spill om njurproblem mm men man behöver bara söka en gång, och det blir bara Öhmans inlägg resp citat som kommer upp.
Om man kommer ihåg vem som skrivit det man söker och fyller i författarens nick så blir det mycket snabbare träff.
Det är bara när jag väljer att bildsöka på faktiskt som jag använder Google, annars kör jag forumets sökfunktion.
IngOehman skrev:Absolut! Jag menade det inte som en anmärkning, bara som en kommentar för dem som läser denna tråd. För att ingen skall tro något tokigt.
Vh, iö
Morgan skrev:Många vinklar blir det... Man ska verkligen ha en passion för lådsnickrande för att ge sig in i ett sådant projekt!
Kalejdokom skrev:Hur är förresten erfarenhetan av att fanera först och därefter fräsa hålen till elementen? Jag inbillar mig att det borde bli bättre men att det inte får flisa sig. Bu eller bä?
Nattlorden skrev:Varken eller skulle jag säga.... utsläckande av vissa vibrationer som bonus.... viss risk för dist/blåsljud om sloten är för liten relativt pumpad luftvolym. Högst tveksamt lönt.
MagnusÖstberg skrev:Kan noteras att IÖ inte tycker det är värt med hans 10”-arr.
nuffe skrev:Ger du upp dipolbas?
Kalejdokom skrev:MagnusÖstberg skrev:Kan noteras att IÖ inte tycker det är värt med hans 10”-arr.
Den meningen förstår jag inte. Vad är inte värt med vilket 10"-arr?
Jag har ett manisfest från 2006, men där framgår inte om Prof Z har portad eller sluten låda. Hur är det med den saken?
Annars är det ju något liknande jag är ute efter, och tänker mig sluten låda för enklare styrning av lågbasen via EQ.
Kalejdokom skrev:Ok, jag har nu även skrollat igenom Komoroks byggtråd och fått ytterligare lite inspiration och idéer.
Henrik, gällande dipol och behoven av pumpkapacitet så vet jag ju vad jag får ut idag med mina 2x3 XLS-10. Efter moddning kommer dipolerna inte längre att spela hela vägen ner utan HP-delas runt 50Hz och då minskar ju också behovet av membranyta x slaglängd. Min bedömning är att två XLS i dipol plus två XLS i sluten sub kommer mötas någorlunda jämbördigt vid tänkt delning. Vi får se...
RSG skrev:Jag är lite fundersam över ditt val av delning på 50 hz.
Denna tråd i ämnet är väldigt illustrativ och trevlig att läsa, rekommenderas!
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=625073
/Johan
Kalejdokom skrev:Lite nyfiken bara. De där INO W121 har ju stora likheter rent visuellt med XLS och Discovery (korg/magnet/surround/kon). Finns det något släktskap?
Kalejdokom skrev:Bump - jag fortsätter att fundera och drömma...
Jag har nyligen snubblat över två dipolvarianter som jag inte kan landa riktigt i min hjärna. Vad är fördelen med dessa arrangemang? Är de värda att testa?
Nr 1: Två element i öppen baffel i "koaxialmontage" (Legacy Audio Whisper XDS).
Enligt produktfakta är baselementen tidssynkroniserade så att båda elementen spelar helt i fas. Vad är fördelen med detta arrangemang jämfört med "vanlig" öppen baffel?
"Signals from the two baffles are combined acoustically with time compensation to steer the low frequency wave-launch forward, while creating a progressively reduced acoustic output to the sides until reaching a null at 90 degree off axis. This eliminates boundary interactions from sidewalls, ceiling and floor. The gradient acoustic pressure reaching the listener at each ear contains far less room noise, allowing the brain to lock in on the natural ambience in the recording."
Nr 2: Samma arrangemang men den bakre basen sitter i en sluten låda (Tekton Design S12).
Här drivs båda basarna av ett monosteg, alltså utan någon fördröjning mellan elementen.
Så här skriver konstruktören om detta arrangemang:
"The two drivers are wired so they both push and both pull together. There is no compression behind the front driver because the rear driver is sucking the air from behind. The rear driver compresses the air behind it in the acoustic suspension box. Likewise, there is no compression from the rear driver when it pushes forward, because the air in front of it is moving into the void created by the forward moving front driver. Thus, the only effective compression recreating the sound wave comes from the front surface of the front driver. The S12 is essentially an open baffle monopole subwoofer, a patent pending design. The back wave of the front driver is nullified and the music comes from the front of the open baffle. Placing my head behind the front baffle of the speaker I experience a relative musical void, hearing only what is coming around the edge of the front baffle. The advantage of this design is the front driver works with greater transient speed and accuracy without having to deal with the compression on the back wave."
Kalejdokom skrev:Bump - jag fortsätter att fundera och drömma...
Jag har nyligen snubblat över två dipolvarianter som jag inte kan landa riktigt i min hjärna. Vad är fördelen med dessa arrangemang? Är de värda att testa?
Nr 1: ...
Nr 2: Samma arrangemang men den bakre basen sitter i en sluten låda (Tekton Design S12).
Här drivs båda basarna av ett monosteg, alltså utan någon fördröjning mellan elementen.
...
nuffe skrev:Då var det dags igen...härligt!
NADifierad skrev:Ska bli kul att höra hur du upplever Celestionelementen .
NADifierad skrev:Då är det väl bara att bygga en Gura!?
Kalejdokom skrev:NADifierad skrev:Då är det väl bara att bygga en Gura!?
Ja, det finns det ju andra som gjort... vad blev det t.ex. av det här projektet?:
viewtopic.php?f=3&t=43717
Kalejdokom skrev:Åter till ämnet... jag har tweakat och testat vidare för att utvärdera konceptet med compoundkopplade basar i öppen baffel (typ Legacy Whisper). I kombination med sluten sub för lägsta oktaven har jag fått till en överväldigande bas som verkligen imponerar. Kanske vill jag prova en design som liknar Whisper rätt så precis, fast något nedskalat då mina XLS är 10 tum jämfört med Whisper som har 15 tums basar.
Då dyker en ny fundering upp - kanske är jag beredd att lämna mina Scanspeak Revelator midbasar för att byta till fyra nya midbasar i respektive baffel. Då undrar jag över Dayton RS125-4 och om den verkligen är så bra som det ser ut på pappret? SPL-kurvan ser ju närmast perfekt ut i hela användningsområdet 100-3000 Hz med fina spridningsegenskaper (se kurva nedan). Dessutom ligger impedansen under 5 ohm inom samma område. Fyra element i 10 liter sluten låda ger ett q på ca 0,5 så det ser också ut att passa fint. BRL tar bara 276 kr/st just nu och det förefaller ju vara ett fynd. Någon som har erfarenhet av Dayton och dessa midbasar eller andra RS-element? Tacksam för all input!
Jag har nog inte postat någon helbild på Whisper, så här kommer den:
Kalejdokom skrev:Jag säger som Pippi; det är för sorgligt (att jag inte fått till en träff för provlyssning). Och nu har jag redan tagit isär ena basmodulen...
Jag är nog hemma mest hela dagen imorgon lördag om du vill komma förbi. Då går det även att lyssna på den provisoriskt ihopsatta Legacy-Whisper-inspirerade compoundbasen, som jämförelse mot den trekantiga i moraklockan. Topparna är ännu intakta.
På söndag är jag tyvärr upptagen hela dagen. Annars kan det säkert funka någon helg framöver - jag lär inte komma så långt med nybyggen (om jag känner mig själv rätt) på ett bra tag. Det finns ju inte ens en ritning.
Kalejdokom skrev:Kurvans utseende ändrar sig inte alls - man får alltså inte djupare bas med fler element. Däremot får man olika ljudnivå.
nuffe skrev:Bara ställa en skiva bakom o testa.
Kalejdokom skrev:https://calexicowood.se/mdf
Kalejdokom skrev:
Och så här mäter dom vid närfält (bortse från vad som händer över 100Hz, av skäl angivna i tidigare post):
Röd: aktiv bas
Grön: slavbas
Blå: Röd+Grön (ihoplagd i REW).
Jag är lite osäker på hur jag ska tolka mätningen, men det verkar ju visa på en avstämning runt 20Hz. Jag ska göra lite mer tester och lyssna kritiskt på olika typ av musik innan jag eventuellt väljer denna konfig. Alternativet är ju att köra slutet med erforderlig EQ-boost i botten.
Kalejdokom skrev:Eftersom jag har tre lösa bafflar med element monterade så var det ju enkelt att faktiskt göra mätningarna som IÖ föreslog. För att vara tydlig visar jag en bild på hur jag riggat mätningen. Mikrofonen står ca 1,5 meter rakt framför centrum av elementet/elementen. Jag placerade ut en tjock filt på golvet för att möjligen lugna ner golvreflexerna. På bilden står två bafflar bredvid varandra. Jag gjorde även mätningar med bara en baffel och med två bafflar rakt framför/bakom varandra (som på bild jag redovisat tidigare). Jag har inte rört inställningarna i REW, ljudkortet eller slutsteget - allt lika vid samtliga mätningar. Ingen EQ eller filter inkopplat. Mätning 20-200 Hz.
Grön kurva: ett enkelt element
Blå kurva: två element framför/bakom varandra (elektriskt parallellkopplade)
Lila kurva: två element bredvid varandra (elektriskt parallellkopplade)
Kurvans utseende ändrar sig inte alls - man får alltså inte djupare bas med fler element. Däremot får man olika ljudnivå. "Mest ljud" får man alltså med elementen bredvid varandra. Kanske förväntat...?
Nyfiken gjorde jag även en mätning med elementen bredvid varandra, men elektriskt seriekopplade (se kurva för jämförelse nedan - grön: seriekopplade, lila: parallellkopplade). Då sjunker kurvan. Jag förstår att detta beror på att impedansen ändras från 2 till 8 ohm (elementen är på 4 ohm) men hur det påverkar slutstegets kapacitet kan jag just nu inte klura ut. Det är ju lätt att få kurvorna lika starka genom att öka gain till slutsteget, men får jag alltså lägre max SPL genom seriekoppling vs parallellkoppling? Kanske trivialt, men just nu orkar jag inte tänka och räkna på det...
Slutsats: case still open, men jag funderar vidare på lämplig design. Det är ju inte så lätt att rymma fyra basar i baffeln om höjden inte får överstiga 115 cm. (Att bygga på bredden är heller inget alternativ).
Kalejdokom skrev:50A...
Får nog överväga alternativ till lampsladd till subbarna.
nuffe skrev:Är verkligen synd att det inte finns 16 Ohms basar.
Jag har i vart fall inte hittat några 12or med 16 Ohm.
Henrik
Kraniet skrev:extrapris
https://www.hifikit.se/sb34nrx75-16.html
DanNorman skrev:http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=295-488
Kalejdokom skrev:Kraniet skrev:extrapris
https://www.hifikit.se/sb34nrx75-16.html
Sorry, tänkte inte ens på att kolla där. Testade några sajter i Europa utan att få träff...
Kalejdokom skrev:DanNorman skrev:http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=295-488
Men den där är ju 4 ohm. Finns den också i 16 ohm?
DanNorman skrev:Kalejdokom skrev:DanNorman skrev:http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=295-488
Men den där är ju 4 ohm. Finns den också i 16 ohm?
Den har två talspolar á 8 ohm. Seriekoppla dessa och du har 16 ohm.
Kalejdokom skrev:Jo, men det var ju just det som var grejen - att hitta ett element på 16 ohm... (läst tråden? )
DanNorman skrev:http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=295-488
Nattlorden skrev:Kalejdokom skrev:Jo, men det var ju just det som var grejen - att hitta ett element på 16 ohm... (läst tråden? )
Jadå. Personligen tycker jag ju att två element i serie borde varar roligare om man nu letar högre impedans. Man kan inte få för många.
nuffe skrev:Då är frågan hur jag kopplar dem bäst?
Borde funka om jag kopplar 3st parallellt till resp effekt steg.
Användare som besöker denna kategori: johaneriksson och 11 gäster