Cardioidbas, hur funkar det?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav RSG » 2018-11-27 21:20

Denna tråd kan nog vara värd att läsa igenom om du funderar på dylikt.

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=53812

/Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-27 22:21

Tack Nattis och RSG för input. V-formen har jag också i mitt skissblock. Skulle kanske funka om man vrider uppställningen 90 grader så att öppningarna vetter in mot rummet, annars blir lådorna för breda. Tack för påminnelsen om byggtråden - intressant.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-11-28 01:44

Nattlorden skrev:Varken eller skulle jag säga.... utsläckande av vissa vibrationer som bonus.... viss risk för dist/blåsljud om sloten är för liten relativt pumpad luftvolym. Högst tveksamt lönt.


Du tycker att Inos Z-basar borde designas om?

Ps..
Genom att montera dem som nedan vinner man lite i dist, de är alltså fasade så elementen rör sig mot varandra.

Bild

Bild

Bild

Bild

Kan noteras att IÖ inte tycker det är värt med hans 10”-arr.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-28 14:45

MagnusÖstberg skrev:Kan noteras att IÖ inte tycker det är värt med hans 10”-arr.

Den meningen förstår jag inte. Vad är inte värt med vilket 10"-arr?

Jag har ett manisfest från 2006, men där framgår inte om Prof Z har portad eller sluten låda. Hur är det med den saken?
Annars är det ju något liknande jag är ute efter, och tänker mig sluten låda för enklare styrning av lågbasen via EQ.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav nuffe » 2018-11-28 15:04

Ger du upp dipolbas? Annars tycker jag det är en snygg lösning som tar ut krafterna väldigt bra.
Magnus Östberg är det bilder från Komroks MegaBörje vi ser?

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-28 15:18

nuffe skrev:Ger du upp dipolbas?

Nej, inte än. Men jag jagar ju en hybridlösning där jag vill få ut det bästa av både dipol och "konventionell" baslåda - som tillsammans kanske resulterar i en cardioidprincip.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav nuffe » 2018-11-28 15:32

Sen får ju inte glömma att dipolbas är ineffektiv, många element behövs, tyvärr

Henrik

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-11-28 15:37

Kalejdokom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Kan noteras att IÖ inte tycker det är värt med hans 10”-arr.

Den meningen förstår jag inte. Vad är inte värt med vilket 10"-arr?

Jag har ett manisfest från 2006, men där framgår inte om Prof Z har portad eller sluten låda. Hur är det med den saken?
Annars är det ju något liknande jag är ute efter, och tänker mig sluten låda för enklare styrning av lågbasen via EQ.


Infra-Z är sluten, Prof-Z är portad.

Båda dessa var förut med singel 15”, men är numera med dubbla 12”.

Vid förfrågan har IÖ sagt att han inte ser poängen med det för hans mindre element. Själv tycker jag om tanken och kommer nog göra så i ett projekt där jag vill skydda elementen.

Här är basreflexvarianten längst till vänster:
Bild
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-28 16:18

Ok, jag har nu även skrollat igenom Komoroks byggtråd och fått ytterligare lite inspiration och idéer.

Henrik, gällande dipol och behoven av pumpkapacitet så vet jag ju vad jag får ut idag med mina 2x3 XLS-10. Efter moddning kommer dipolerna inte längre att spela hela vägen ner utan HP-delas runt 50Hz och då minskar ju också behovet av membranyta x slaglängd. Min bedömning är att två XLS i dipol plus två XLS i sluten sub kommer mötas någorlunda jämbördigt vid tänkt delning. Vi får se...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-28 16:25

Lite nyfiken bara. De där INO W121 har ju stora likheter rent visuellt med XLS och Discovery (korg/magnet/surround/kon). Finns det något släktskap?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav gopnik » 2018-11-28 17:34

Ja, det är väl SS som bygger ihop en hel del element men med Ingvars specar. Hittar han delar som redan finns i sortimentet som han tycker är bra använder han väl dessa. Korgar, upphöngningar, koner och så. Men något direkt släktskap i betydelsen samordnad utveckling tror jag inte finns.
Så gör väl nästan alla högtalartillverkare.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav RSG » 2018-11-28 18:42

Jag är lite fundersam över ditt val av delning på 50 hz.

Denna tråd i ämnet är väldigt illustrativ och trevlig att läsa, rekommenderas!

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=625073

/Johan

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav nuffe » 2018-11-28 19:47

Kalejdokom skrev:Ok, jag har nu även skrollat igenom Komoroks byggtråd och fått ytterligare lite inspiration och idéer.

Henrik, gällande dipol och behoven av pumpkapacitet så vet jag ju vad jag får ut idag med mina 2x3 XLS-10. Efter moddning kommer dipolerna inte längre att spela hela vägen ner utan HP-delas runt 50Hz och då minskar ju också behovet av membranyta x slaglängd. Min bedömning är att två XLS i dipol plus två XLS i sluten sub kommer mötas någorlunda jämbördigt vid tänkt delning. Vi får se...


Lite som jag gör då, fast med dipol både i sub och mellanbas. Men jag ber återigen om ursäkt för att mitt projekt tar så vansinnigt lång tid.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-28 21:58

RSG skrev:Jag är lite fundersam över ditt val av delning på 50 hz.

Denna tråd i ämnet är väldigt illustrativ och trevlig att läsa, rekommenderas!

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=625073

/Johan

Vissa av graferna i den tråden skulle funka fint på canvas i mitt vardagsrum - vackra illustrationer men svårtolkade för den utan insikt i konstarten. :oops: :)

50 Hz var bara taget ur luften, baserat på att mina dipoler har full output ner till ca 40 Hz och att jag vill komplettera med subbar för oktaven därunder. Delningen kanske blir 60 eller 80 eller 40 Hz och brantheten är jag inte heller klar över, beroende på hur väl de kommer att integrera runt delningen. Kanske låter jag dem överlappa en oktav. Jag har ingen aning just nu, men tänker att det ger sig efter mätning och lyssning med olika setup. Jag har både Mini-DSP och DCX2496 så det finns alla möjligheter att leka och laborera.

Men än så länge finns det ju inte ens ett projekt! :cry:

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav nuffe » 2018-11-29 10:30

Att fundera o drömma är mycket bra för plånboken :!: Det är även bra för förståelsen.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-07 22:00

Bump - jag fortsätter att fundera och drömma...

Jag har nyligen snubblat över två dipolvarianter som jag inte kan landa riktigt i min hjärna. Vad är fördelen med dessa arrangemang? Är de värda att testa?

Nr 1: Två element i öppen baffel i "koaxialmontage" (Legacy Audio Whisper XDS).

Dubbeldipol.jpg
Dubbeldipol.jpg (34.88 KiB) Visad 4214 gånger

Enligt produktfakta är baselementen tidssynkroniserade så att båda elementen spelar helt i fas. Vad är fördelen med detta arrangemang jämfört med "vanlig" öppen baffel?

"Signals from the two baffles are combined acoustically with time compensation to steer the low frequency wave-launch forward, while creating a progressively reduced acoustic output to the sides until reaching a null at 90 degree off axis. This eliminates boundary interactions from sidewalls, ceiling and floor. The gradient acoustic pressure reaching the listener at each ear contains far less room noise, allowing the brain to lock in on the natural ambience in the recording."

Nr 2: Samma arrangemang men den bakre basen sitter i en sluten låda (Tekton Design S12).
Här drivs båda basarna av ett monosteg, alltså utan någon fördröjning mellan elementen.

Dipolhybrid.JPG
Dipolhybrid.JPG (68.01 KiB) Visad 4214 gånger

Så här skriver konstruktören om detta arrangemang:

"The two drivers are wired so they both push and both pull together. There is no compression behind the front driver because the rear driver is sucking the air from behind. The rear driver compresses the air behind it in the acoustic suspension box. Likewise, there is no compression from the rear driver when it pushes forward, because the air in front of it is moving into the void created by the forward moving front driver. Thus, the only effective compression recreating the sound wave comes from the front surface of the front driver. The S12 is essentially an open baffle monopole subwoofer, a patent pending design. The back wave of the front driver is nullified and the music comes from the front of the open baffle. Placing my head behind the front baffle of the speaker I experience a relative musical void, hearing only what is coming around the edge of the front baffle. The advantage of this design is the front driver works with greater transient speed and accuracy without having to deal with the compression on the back wave."

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav nuffe » 2019-01-08 09:35

Kalejdokom skrev:Lite nyfiken bara. De där INO W121 har ju stora likheter rent visuellt med XLS och Discovery (korg/magnet/surround/kon). Finns det något släktskap?


Som liten tillverkare är man nog tvingad att "förfina" existerande element. Då slipper man att investera i verktyg till ex element-korgar och fabrik, man sparar många miljoner...
Däremot kan ju nästan fritt ändra på lindningar, talspole, magnet mm och på det sättet få fram helt nya element som passar till applikation.
Så skulle jag gjort. Sen finns det säkert många högtalartillverkare som bara köper från "hyllan" som vi DIYare är tvungna att göra.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav nuffe » 2019-01-08 09:45

Kalejdokom skrev:Bump - jag fortsätter att fundera och drömma...

Jag har nyligen snubblat över två dipolvarianter som jag inte kan landa riktigt i min hjärna. Vad är fördelen med dessa arrangemang? Är de värda att testa?

Nr 1: Två element i öppen baffel i "koaxialmontage" (Legacy Audio Whisper XDS).

Dubbeldipol.jpg

Enligt produktfakta är baselementen tidssynkroniserade så att båda elementen spelar helt i fas. Vad är fördelen med detta arrangemang jämfört med "vanlig" öppen baffel?

"Signals from the two baffles are combined acoustically with time compensation to steer the low frequency wave-launch forward, while creating a progressively reduced acoustic output to the sides until reaching a null at 90 degree off axis. This eliminates boundary interactions from sidewalls, ceiling and floor. The gradient acoustic pressure reaching the listener at each ear contains far less room noise, allowing the brain to lock in on the natural ambience in the recording."

Nr 2: Samma arrangemang men den bakre basen sitter i en sluten låda (Tekton Design S12).
Här drivs båda basarna av ett monosteg, alltså utan någon fördröjning mellan elementen.

Dipolhybrid.JPG

Så här skriver konstruktören om detta arrangemang:

"The two drivers are wired so they both push and both pull together. There is no compression behind the front driver because the rear driver is sucking the air from behind. The rear driver compresses the air behind it in the acoustic suspension box. Likewise, there is no compression from the rear driver when it pushes forward, because the air in front of it is moving into the void created by the forward moving front driver. Thus, the only effective compression recreating the sound wave comes from the front surface of the front driver. The S12 is essentially an open baffle monopole subwoofer, a patent pending design. The back wave of the front driver is nullified and the music comes from the front of the open baffle. Placing my head behind the front baffle of the speaker I experience a relative musical void, hearing only what is coming around the edge of the front baffle. The advantage of this design is the front driver works with greater transient speed and accuracy without having to deal with the compression on the back wave."



Är inte det bara ett slöseri med element??

Henrik

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Emanuelgbg » 2019-01-08 10:44

Ok så spridningsegenskaperna ändras i dessa dipoldesigner? Om de är mer som vanliga dipoler eller mer åt cardiospridning vet jag inte men håller med Nuffe, lite slöseri med element. Exempel 2 har en väldigt "luddig" förklaring.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-08 10:45

Kanske slöseri, men finns det några fördelarna med dessa lösningar?
Nr 1 är ju väldigt enkel att bygga, men jag har svårt att tro att det skulle bli bättre än en W-formad dipol.
Nr 2 väcker ju frågor om det inte borde vara olika EQ-påverkan för basen i den slutna lådan resp den främre basen som ju jobbar i öppen baffel.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav nuffe » 2019-01-08 11:38

1, håller med dig o W eller V baffel, tror inte det blir bättre snarare tvärtom.
2, jag kan inte se någon som helst fördel, bara nackdelar. Har man 2 baselement så bygg 2 lådor eller en V-dipol istället, då ökar ju du basen med 3-6 dB istället.

Henrik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav paa » 2019-01-08 21:55

Kalejdokom skrev:Bump - jag fortsätter att fundera och drömma...

Jag har nyligen snubblat över två dipolvarianter som jag inte kan landa riktigt i min hjärna. Vad är fördelen med dessa arrangemang? Är de värda att testa?

Nr 1: ...

Nr 2: Samma arrangemang men den bakre basen sitter i en sluten låda (Tekton Design S12).
Här drivs båda basarna av ett monosteg, alltså utan någon fördröjning mellan elementen.
...

Nr 2 är i alla fall inte en cardioidhögtalare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav RSG » 2019-01-09 22:20

Värda att testa?

Materialbehovet till variant 1 förefaller åtminstone vara begränsad, så varför inte :D

/Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-10 00:04

Trådtiteln kanske är lite daterad då tråden i min mening mest är en kanal för att dryfta och utvärdera kommande moddning av mina dipolfronthögtalare. Utgångspunkten var att det lutade åt en mix av monopol och dipol i en och samma konstruktion; därav mina funderingar och frågor kring cardioidbas.

Hur jag än försökt lutar det dock åt att jag får överge min ursprungliga tanke eftersom högtalarna helt enkelt blir för stora. :(

En joker har dock dykt upp; i samband med den påbörjade garagestädningen har jag hittat två fina 12-tums gitarrelement (Celestion G12T-75) som kanske vill provspela som bredbandiga mellanregister i dipol och då ersätta mina 5-tums Revelator-basar. :)

Detta alternativ skulle medge nya möjligheter till utformning av baffel och elementkombinationer. Därav mina funderingar ovan. Närmast på agendan står därför en ny testbaffel.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav nuffe » 2019-01-10 10:56

Då var det dags igen...härligt!

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav RSG » 2019-01-10 12:51

nuffe skrev:Då var det dags igen...härligt!


+1

/Johan

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav NADifierad » 2019-01-10 13:36

Ska bli kul att höra hur du upplever Celestionelementen :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Nattlorden » 2019-01-10 14:41

NADifierad skrev:Ska bli kul att höra hur du upplever Celestionelementen :) .


Just upplevelsen tycker jag också skall bli spännande att höra om.... jag, möjligen enfaldigt, har dock svårt att se att de kommer i närheten av absolut ljudkvalité på andra hifi-parametrar... (hur man nu skriver det bäst...?)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-10 16:51

Ja, jag är också nyfiken :D . Det är ju ett klassiskt PA-element med hög verkningsgrad, rätt orolig SPL-kurva och hög Fs. Men det är ju också tänkt som mellanregister i min applikation och lär behöva tämjas med eq och nivåanpassas för att matcha de tungdriva dipolbasarna (XLS10). Men jag är också beredd på att det kan bli problem i röstregistret. PA-element kan ju lätt bli lite råa och skrikiga. Å andra sidan vore det häftigt att kunna återge lite tyngre musik med mer utpräglad livekänsla.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav NADifierad » 2019-01-10 16:58

Spännande :) .
Har du några data på Celestionarna?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster