Cardioidbas, hur funkar det?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-29 09:23

Mina dipoler spelar ju fantastiskt, men jag funderar på att tweaka dom till en hybrid med dipol- och sluten bas. Men då förstår jag att man inför en fasparameter, som inte nödvändigtvis behöver vara negativt. Rätt konstruerat så får man väl en cardioidbas, som delvis släcker ut basen i viss riktning.

Min fundering handlar om hur mycket bass boost man tillför med detta koncept. Min farhåga är att den slutna basen bara används för att "äta upp" den delen av dipolbasen som är i motfas. Min idé är ju att kombinera dipolbasens positiva egenskaper med lite extra stöd i lägsta oktaven (där dipolen tappat SPL).

Så, jag vore tacksam om någon kunde stötta upp med lite kreativa kommentarer till hur den slutna basen adderar till dipolen i nedanstående exempel. Tillför den något eller dödar den bara den "bakåtriktade" basen?
Bilagor
Cardioid.jpg
Cardioid.jpg (14.44 KiB) Visad 6273 gånger
Senast redigerad av Kalejdokom 2018-08-29 17:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cardiodbas, hur funkar det?

Inläggav Perfector » 2018-08-29 09:43

Kalejdokom skrev:Mina dipoler spelar ju fantastiskt, men jag funderar på att tweaka dom till en hybrid med dipol- och sluten bas. Men då förstår jag att man inför en fasparameter, som inte nödvändigtvis behöver vara negativt. Rätt konstruerat så får man väl en cardioidbas, som delvis släcker ut basen i viss riktning.

Min fundering handlar om hur mycket bass boost man tillför med detta koncept. Min farhåga är att den slutna basen bara används för att "äta upp" den delen av dipolbasen som är i motfas. Min idé är ju att kombinera dipolbasens positiva egenskaper med lite extra stöd i lägsta oktaven (där dipolen tappat SPL).

Så, jag vore tacksam om någon kunde stötta upp med lite kreativa kommentarer till hur den slutna basen adderar till dipolen i nedanstående exempel. Tillför den något eller dödar den bara den "bakåtriktade" basen?

Instinktivt känner jag "kamelpuckel"
Den förstärker nog bara basen som går framåt, eller?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Cardiodbas, hur funkar det?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-29 10:18

Har vid ett tillfälle lyssnat på de tyska Geithain-högtalarna som kör kardioid i basen. Vet inte hur det görs dock. Kirchner har ett dokument: https://www.kirchner-elektronik.de/uplo ... OIDeng.pdf

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardiodbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-29 11:07

Eventuella kamelpucklar hanteras via DSP (som ju även krävs för dipolen ensam). Jag har separata filter till respektive element.

Kompendiet från Kirchner har jag försökt att läsa och förstå tidigare. Jag hade hoppats slippa bygga testlådor för att prova ut hur det kan funka i praktiken, men det är väl svårt att komma runt. Baslådor och dipoler är ju tyvärr lite skrymmande och tidskrävande att bygga, men det är väl värt besväret för att avgöra om det funkar eller ej. Dessutom tänker jag förstås inte bygga som på bilden - det är bara en princip som jag hittade på nätet.

En parameter till, som kan påverka, är om jag väljer att bygga basreflex istället för sluten bas - kommer det att påverka resultatet, beroende på var jag placerar porten (bredvid elementet eller på gaveln eller basidan)?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cardiodbas, hur funkar det?

Inläggav Perfector » 2018-08-29 11:45

Kalejdokom skrev:Eventuella kamelpucklar hanteras via DSP (som ju även krävs för dipolen ensam). Jag har separata filter till respektive element.

Kompendiet från Kirchner har jag försökt att läsa och förstå tidigare. Jag hade hoppats slippa bygga testlådor för att prova ut hur det kan funka i praktiken, men det är väl svårt att komma runt. Baslådor och dipoler är ju tyvärr lite skrymmande och tidskrävande att bygga, men det är väl värt besväret för att avgöra om det funkar eller ej. Dessutom tänker jag förstås inte bygga som på bilden - det är bara en princip som jag hittade på nätet.

En parameter till, som kan påverka, är om jag väljer att bygga basreflex istället för sluten bas - kommer det att påverka resultatet, beroende på var jag placerar porten (bredvid elementet eller på gaveln eller basidan)?

Rätta mig om jag har fel här.
Luften är en komprimerbar gas. Det innebär att första konrörelsen inte hinner ge resultat i röret utan först när konen vänder så är luften i rörelse.
Med röret i fram så kommer då basen och röret att trycka luften åt samma håll.
Om man då sätter den i bak så borde det bli en variant på en dipol och hypotetiskt kan du få en låda med delvis samma egenskaper som dipolelementen.
Men nu är jag ute på för mig okända vatten så det kan vara åt helsike åxå.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Cardiodbas, hur funkar det?

Inläggav paa » 2018-08-29 12:32

Det finns en finsk hemsida, (på engelska) som har mycket info om cardioidhögtalare och diy.
https://kimmosaunisto.net
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Cardiodbas, hur funkar det?

Inläggav JM » 2018-08-29 12:38

I det svåra området ca 80-300 Hz kan med lite tur beroende på rum, högtalarplacering och lyssningsposition en cardioidlösning vara bra då här finns inte bara stående ljudvågor utan även vandrande ljudvågor.
Under 80 Hz är 4 subbasar (ej cardiod/dipol) i hörnen svårslaget närt ljudet endast består av stående vågor.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Cardiodbas, hur funkar det?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-08-29 13:16

JM skrev:I det svåra området ca 80-300 Hz kan med lite tur beroende på rum, högtalarplacering och lyssningsposition en cardioidlösning vara bra då här finns inte bara stående ljudvågor utan även vandrande ljudvågor.
Under 80 Hz är 4 subbasar (ej cardiod/dipol) i hörnen svårslaget närt ljudet endast består av stående vågor.

JM


Vad avses med "vandrande ljudvågor? Ett tips är att använda vedertagen nomenklatur.

Ett annat faktafel i din text är att en stående våg kan aldrig existera sin enskildhet. Ljud kan inte bestå av "endast" stående vågor. Den stående vågen behöver exciteras ( "drivas") av en ljudvåg. Men du kanske kan förtydliga dig med vad du egentligen menar så blir det lättare att förstå vad du vill framföra.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Cardiodbas, hur funkar det?

Inläggav matssvensson » 2018-08-29 13:21

Förutsatt att du har samma tonkurva och ljudnivå från både dipolen och monopolen (den slutna lådan) så adderar dipolen och monopolen framåt (åt vänster i din bild) och subtraherar bakåt om du låter dem spela i fas i samma register. Ljudnivån blir +6dB framåt och bakåt släcks ljudet ut, vilket ger en njurformad ljudspridningsform. Men då måste du som sagt ha justerat dipolens fallande ljudnivå på 6 dB/oktav i dess arbetsområde med huvudsaklig dipolfunktion, dvs där du får ett utsläckningsfenomen mellan fram och baksida.

Teoretiskt får du samma resultat med sluten låda eller basreflex som monopol, oavsett åt vilket håll du riktar röret. Våglängderna där röret i en basreflex skall vara aktivt är så mycket större än avståndet mellan element och rörmynning i en normal lösning, för att hörseln skall kunna detektera det som något annat än en och samma ljudkälla. Sen tillkommer naturligtvis en massa praktiska detaljer som måste tas hänsyn till för att få det att funka som man vill.

Själv funderar jag på att någon gång försöka komplettera mina dipoler med en monopol subbaslösning under 40 Hz, där jag konstaterar att mina huvudhögtalare skulle behöva få lite extra hjälp för att kunna återge inspelningar med full dynamik i mitt vardagsrum. Men då har jag alltså inte tänkt att de ska spela i samma register, utan i var sitt eget register.

Men eftersom vi bor i lägenhet känner jag att kanske ska sansa mig i mängden basenergi jag skickar iväg in i fastigheten för att försöka bibehålla en vänskaplig relation till grannarna. Så dessa tankar ligger i malpåse tills vidare. En potentiell fördel med mina nuvarande högtalare är att de teoretiskt skapar minimalt med stomburna vibrationer i fastigheten eftersom elementen jobbar med kraftutsläckning mellan varandra. Det skulle jag vilja uppnå även med kompletterande subbasar.

mvh, Mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Cardiodbas, hur funkar det?

Inläggav jansch » 2018-08-29 13:40

Perfector skrev:
Kalejdokom skrev:Eventuella kamelpucklar hanteras via DSP (som ju även krävs för dipolen ensam). Jag har separata filter till respektive element.

Kompendiet från Kirchner har jag försökt att läsa och förstå tidigare. Jag hade hoppats slippa bygga testlådor för att prova ut hur det kan funka i praktiken, men det är väl svårt att komma runt. Baslådor och dipoler är ju tyvärr lite skrymmande och tidskrävande att bygga, men det är väl värt besväret för att avgöra om det funkar eller ej. Dessutom tänker jag förstås inte bygga som på bilden - det är bara en princip som jag hittade på nätet.

En parameter till, som kan påverka, är om jag väljer att bygga basreflex istället för sluten bas - kommer det att påverka resultatet, beroende på var jag placerar porten (bredvid elementet eller på gaveln eller basidan)?

Rätta mig om jag har fel här.
Luften är en komprimerbar gas. Det innebär att första konrörelsen inte hinner ge resultat i röret utan först när konen vänder så är luften i rörelse.
Med röret i fram så kommer då basen och röret att trycka luften åt samma håll.
Om man då sätter den i bak så borde det bli en variant på en dipol och hypotetiskt kan du få en låda med delvis samma egenskaper som dipolelementen.
Men nu är jag ute på för mig okända vatten så det kan vara åt helsike åxå.


Prefector - Du gör nog en liten tankevurpa".
En basreflexport pumpar åt samma håll som baselementet vid resonans, vilket du också skriver. Så länge lådans dimensioner är väsentligt mindre än våglängden är både bas och port rundstrålande vilket gör att det inte gör nån större skillnad om porten är bak eller fram.
Vid frekvenser över portens aktiva frevensområde "läcker" den dock och det blir lite, lite "dipol" om porten är riktad bakåt. Det går inte att generellt säga att det är bra eller dåligt med detta "läckage" framåt eller bakåt.

Du som gillar mekanik, se en basreflexport med denna liknelse:
Luften i lådan är en fjäder och luften i basreflexporten är en tyngd.
Alltså häng en tyngd i en spiralfjäder och håll i fjäderns andra ände (som en jojo). Om du nu "jojo:ar med handen kommer tyngden att röra sig kraftigt upp och ner OM DU RÖR HANDEN MED RÄTT HASTIGHET (frekvens). Fjäder/tyngd är då i resonans. Rör du dock handen fort upp/ner kommer tyngden stå stilla.
När du har resonans kommer du att känna att du tillför mycket kraft men du ser att handen knappt rör sig - handen är nästan helt stilla. Du märker och känner att handen rör sig lite uppåt när tyngden går neråt (och tvärt om)
Samma som när baselementet tillför kraft för att få basreflexportens luft=tyngd att svänga. Membranet rör sig knappt men belastas hårt och rör sig i motsatt riktning i förhållande till basporten

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Cardiodbas, hur funkar det?

Inläggav JM » 2018-08-29 14:07

Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:I det svåra området ca 80-300 Hz kan med lite tur beroende på rum, högtalarplacering och lyssningsposition en cardioidlösning vara bra då här finns inte bara stående ljudvågor utan även vandrande ljudvågor.
Under 80 Hz är 4 subbasar (ej cardiod/dipol) i hörnen svårslaget närt ljudet endast består av stående vågor.

JM


Vad avses med "vandrande ljudvågor? Ett tips är att använda vedertagen nomenklatur.

Ett annat faktafel i din text är att en stående våg kan aldrig existera sin enskildhet. Ljud kan inte bestå av "endast" stående vågor. Den stående vågen behöver exciteras ( "drivas") av en ljudvåg. Men du kanske kan förtydliga dig med vad du egentligen menar så blir det lättare att förstå vad du vill framföra.


Lite fysik kan möjligen hjälpa.

Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor. Dessa vågor har en riktning. Vågorna har endast kinetisk energi.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.

I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamisk volym där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.

Således kan möjligen uppfattad lokalisation av ljud minska med sjunkande frekvens i lyssningsrummet pga rummet allt mer uppfyller termodynamiskens lagar?

The law of conservation of energy.

This states that energy can be neither created nor destroyed. However, energy can change forms, and energy can flow from one place to another. A particular consequence of the law of conservation of energy is that the total energy of an isolated system does not change.

The concept of internal energy and its relationship to temperature.

If a system has a definite temperature, then its total energy has three distinguishable components. If the system is in motion as a whole, it has kinetic energy. If the system as a whole is in an externally imposed force field (e.g. gravity), it has potential energy relative to some reference point in space. Finally, it has internal energy, which is a fundamental quantity of thermodynamics. The establishment of the concept of internal energy distinguishes the first law of thermodynamics from the more general law of conservation of energy.

The two types of waves dealt with in thermoacoustics are the standing wave and the traveling wave.
The standing wave looks like it’s standing still because it is vibrating at the resonant frequency, or mode, of the tube.
The traveling wave is a moving wave, when it hits one end it is reflected back. This reflection can either weaken or strengthen its amplitude. Air travels in a compression wave and as air is heated it wants to move in accordance with natural laws.


http://slideplayer.com/slide/6103183/
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Cardiodbas, hur funkar det?

Inläggav Perfector » 2018-08-29 14:17

jansch skrev:
Perfector skrev:
Kalejdokom skrev:Eventuella kamelpucklar hanteras via DSP (som ju även krävs för dipolen ensam). Jag har separata filter till respektive element.

Kompendiet från Kirchner har jag försökt att läsa och förstå tidigare. Jag hade hoppats slippa bygga testlådor för att prova ut hur det kan funka i praktiken, men det är väl svårt att komma runt. Baslådor och dipoler är ju tyvärr lite skrymmande och tidskrävande att bygga, men det är väl värt besväret för att avgöra om det funkar eller ej. Dessutom tänker jag förstås inte bygga som på bilden - det är bara en princip som jag hittade på nätet.

En parameter till, som kan påverka, är om jag väljer att bygga basreflex istället för sluten bas - kommer det att påverka resultatet, beroende på var jag placerar porten (bredvid elementet eller på gaveln eller basidan)?

Rätta mig om jag har fel här.
Luften är en komprimerbar gas. Det innebär att första konrörelsen inte hinner ge resultat i röret utan först när konen vänder så är luften i rörelse.
Med röret i fram så kommer då basen och röret att trycka luften åt samma håll.
Om man då sätter den i bak så borde det bli en variant på en dipol och hypotetiskt kan du få en låda med delvis samma egenskaper som dipolelementen.
Men nu är jag ute på för mig okända vatten så det kan vara åt helsike åxå.


Prefector - Du gör nog en liten tankevurpa".
En basreflexport pumpar åt samma håll som baselementet vid resonans, vilket du också skriver. Så länge lådans dimensioner är väsentligt mindre än våglängden är både bas och port rundstrålande vilket gör att det inte gör nån större skillnad om porten är bak eller fram.
Vid frekvenser över portens aktiva frevensområde "läcker" den dock och det blir lite, lite "dipol" om porten är riktad bakåt. Det går inte att generellt säga att det är bra eller dåligt med detta "läckage" framåt eller bakåt.

Du som gillar mekanik, se en basreflexport med denna liknelse:
Luften i lådan är en fjäder och luften i basreflexporten är en tyngd.
Alltså häng en tyngd i en spiralfjäder och håll i fjäderns andra ände (som en jojo). Om du nu "jojo:ar med handen kommer tyngden att röra sig kraftigt upp och ner OM DU RÖR HANDEN MED RÄTT HASTIGHET (frekvens). Fjäder/tyngd är då i resonans. Rör du dock handen fort upp/ner kommer tyngden stå stilla.
När du har resonans kommer du att känna att du tillför mycket kraft men du ser att handen knappt rör sig - handen är nästan helt stilla. Du märker och känner att handen rör sig lite uppåt när tyngden går neråt (och tvärt om)
Samma som när baselementet tillför kraft för att få basreflexportens luft=tyngd att svänga. Membranet rör sig knappt men belastas hårt och rör sig i motsatt riktning i förhållande till basporten

Tick, tack.
Jag hade en halv om att det kunde vara åt skogen, därav den försiktiga skrivningen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Cardiodbas, hur funkar det?

Inläggav DQ-20 » 2018-08-29 16:30

JM skrev:
Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:I det svåra området ca 80-300 Hz kan med lite tur beroende på rum, högtalarplacering och lyssningsposition en cardioidlösning vara bra då här finns inte bara stående ljudvågor utan även vandrande ljudvågor.
Under 80 Hz är 4 subbasar (ej cardiod/dipol) i hörnen svårslaget närt ljudet endast består av stående vågor.

JM


Vad avses med "vandrande ljudvågor? Ett tips är att använda vedertagen nomenklatur.

Ett annat faktafel i din text är att en stående våg kan aldrig existera sin enskildhet. Ljud kan inte bestå av "endast" stående vågor. Den stående vågen behöver exciteras ( "drivas") av en ljudvåg. Men du kanske kan förtydliga dig med vad du egentligen menar så blir det lättare att förstå vad du vill framföra.


Lite fysik kan möjligen hjälpa.

Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor. Dessa vågor har en riktning. Vågorna har endast kinetisk energi.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.

I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamisk volym där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.

Således kan möjligen uppfattad lokalisation av ljud minska med sjunkande frekvens i lyssningsrummet pga rummet allt mer uppfyller termodynamiskens lagar?

The law of conservation of energy.

This states that energy can be neither created nor destroyed. However, energy can change forms, and energy can flow from one place to another. A particular consequence of the law of conservation of energy is that the total energy of an isolated system does not change.

The concept of internal energy and its relationship to temperature.

If a system has a definite temperature, then its total energy has three distinguishable components. If the system is in motion as a whole, it has kinetic energy. If the system as a whole is in an externally imposed force field (e.g. gravity), it has potential energy relative to some reference point in space. Finally, it has internal energy, which is a fundamental quantity of thermodynamics. The establishment of the concept of internal energy distinguishes the first law of thermodynamics from the more general law of conservation of energy.

The two types of waves dealt with in thermoacoustics are the standing wave and the traveling wave.
The standing wave looks like it’s standing still because it is vibrating at the resonant frequency, or mode, of the tube.
The traveling wave is a moving wave, when it hits one end it is reflected back. This reflection can either weaken or strengthen its amplitude. Air travels in a compression wave and as air is heated it wants to move in accordance with natural laws.


http://slideplayer.com/slide/6103183/
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics

JM


Driver du med oss?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-29 16:40

Oj, här händer det grejer medans man uträttar lite redigt arbete. :D

Jag är väl inte med helt 100 på de djuplodande teoretiska resonemangen, men tar fasta på detta, som Mats skriver (det är i grunden detsamma som jag planerar att åstadkomma):

matssvensson skrev:Själv funderar jag på att någon gång försöka komplettera mina dipoler med en monopol subbaslösning under 40 Hz, där jag konstaterar att mina huvudhögtalare skulle behöva få lite extra hjälp för att kunna återge inspelningar med full dynamik i mitt vardagsrum. Men då har jag alltså inte tänkt att de ska spela i samma register, utan i var sitt eget register.


Grejen är att jag redan har ett par dipoler och ett par monopoliska (?) subbasar, men dipolerna är i praktiken så bra att jag sällan använder subbarna och dessutom tycker jag inte att jag fått till integreringen särskilt bra. Alltså funderar jag på att bygga ihop dipolerna och subbarna i ett kabinett - därav mina funderingar på hur det kommer påverka och eventuellt resultera i någon form av cardioid. Det är alltså inte cardioidbasen i sig som jag är ute efter att skapa. Så här ser det ju ut i mitt lyssningsrum (med subbarna längst ner i bokhyllan, ett par meter bakom dipolerna):

Bild

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav matssvensson » 2018-08-29 18:59

Kalejdokom skrev:Grejen är att jag redan har ett par dipoler och ett par monopoliska (?) subbasar, men dipolerna är i praktiken så bra att jag sällan använder subbarna och dessutom tycker jag inte att jag fått till integreringen särskilt bra.

Ja, element i en låda (sluten, basreflex/ljudledning eller horn) bildar en monopolisk (?) ljudkälla :). Och ja, integrationen mellan subbasar och huvudhögtalarna är också ett huvudbry som behöver utredas för att hitta bästa möjliga lösning i ett givet rum.

En utmaning eller möjlighet är att dipoler och monopoler exiterar rumsnoder på olika sätt, så resultatet blir annorlunda när du ställer en monopol eller en dipol på samma ställe i ett rum. Det vill säga du behöver fundera igenom var respektive ljudkälla/ljudkällor bör placeras i ett rum för att nå bästa möjliga resultat. Inte säkert att de ska stå på samma ställe, eller separerade.

Om du inte tänkt köra dipolerna och subbasarna genom samma register behöver du egentligen inte fundera på möjligheter/besvär med njurformad ljudstrålning, utom möjligen genom själva delningsområdet där de eventuellt påverkar varandra beroende på brantheten i filtren.

Det finns en hel mängd intressanta trådar här på Faktiskt om dimensionering av bassystem, som kan tjäna som inspiration. Och jag tror Inos nya trevägare innehåller en hel del finurliga lösningar på samspel mellan element genom registren.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-29 19:10

Ok. På vägen hem från kneget idag lastade jag in lite MDF-skivor i bilen. Det blir att yxa till lite testlådor.
Here we go again. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Nattlorden » 2018-08-29 19:12

Kalejdokom skrev:Ok. På vägen hem från kneget idag lastade jag in lite MDF-skivor i bilen. Det blir att yxa till lite testlådor.
Here we go again. :)


It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-29 19:52

Tänkte snarare på denna: :wink:


Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav darkg » 2018-08-29 19:55

Inte denna alltså?

Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Emanuelgbg » 2018-08-30 07:42


Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-30 10:43

Nu har vi snart en komplett playlist för kommande test och demo. :)


Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Cardiodbas, hur funkar det?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-08-31 11:38

JM skrev:
Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:I det svåra området ca 80-300 Hz kan med lite tur beroende på rum, högtalarplacering och lyssningsposition en cardioidlösning vara bra då här finns inte bara stående ljudvågor utan även vandrande ljudvågor.
Under 80 Hz är 4 subbasar (ej cardiod/dipol) i hörnen svårslaget närt ljudet endast består av stående vågor.

JM


Vad avses med "vandrande ljudvågor? Ett tips är att använda vedertagen nomenklatur.

Ett annat faktafel i din text är att en stående våg kan aldrig existera sin enskildhet. Ljud kan inte bestå av "endast" stående vågor. Den stående vågen behöver exciteras ( "drivas") av en ljudvåg. Men du kanske kan förtydliga dig med vad du egentligen menar så blir det lättare att förstå vad du vill framföra.


Lite fysik kan möjligen hjälpa.

Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor. Dessa vågor har en riktning. Vågorna har endast kinetisk energi.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.

I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamisk volym där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.

Således kan möjligen uppfattad lokalisation av ljud minska med sjunkande frekvens i lyssningsrummet pga rummet allt mer uppfyller termodynamiskens lagar?

The law of conservation of energy.

This states that energy can be neither created nor destroyed. However, energy can change forms, and energy can flow from one place to another. A particular consequence of the law of conservation of energy is that the total energy of an isolated system does not change.

The concept of internal energy and its relationship to temperature.

If a system has a definite temperature, then its total energy has three distinguishable components. If the system is in motion as a whole, it has kinetic energy. If the system as a whole is in an externally imposed force field (e.g. gravity), it has potential energy relative to some reference point in space. Finally, it has internal energy, which is a fundamental quantity of thermodynamics. The establishment of the concept of internal energy distinguishes the first law of thermodynamics from the more general law of conservation of energy.

The two types of waves dealt with in thermoacoustics are the standing wave and the traveling wave.
The standing wave looks like it’s standing still because it is vibrating at the resonant frequency, or mode, of the tube.
The traveling wave is a moving wave, when it hits one end it is reflected back. This reflection can either weaken or strengthen its amplitude. Air travels in a compression wave and as air is heated it wants to move in accordance with natural laws.


http://slideplayer.com/slide/6103183/
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics

JM


Jag har varit lite för paff för att orka bemöda mig att kommentera, då jag är en förespråkare för korrekt information och fakta. Anledningen är att jag din text ovan ger mig orsak att undra över dina kunskaper inom akustik. Jag kan tipsa dig om några saker du skulle kunna lära dig. Det första, men inte allra enklaste är vågekvationen. Det andra mer enkla att förstå och lära sig är begreppet stående våg. Av din text att döma har du missuppfattat vad en stående våg är. Det är bland annat dessa skaer som jag vid flera tidigare tillfällen har skrivit om att du skulle behöva läsa en akustikkurs "1A", innan du gör anspråk på att förklara för andra olika saker inom det akustiska området. Jag har noterat att du gärna läser och förmedlar olika texter du hittat på nätet, vilket kan vara både kul och lärorikt. Men det framgår för mig och andra som kan ganska mycket akustik, att du har ofta läst och missuppfattat innehållet som du sedan tolkar om i en egen (felaktoig) kontext. Det blir så pass märkligt i många fall att det framstår som ren desinformation, vilket jag vet att du själv brukar vilja föra fram att det är viktigt för dig med fakta.

Jag skulle kunna tipsa dig om riktiga kurser, till exempel på KTH; en kurs som heter "SD2111 Teknisk akustik 6,0 hp". Det kan man säga är grundkurs 1A i akustuik som behandlar grunderna inom akustik. Även om du inte ämnar gå kursen, kan examinatorn ofta hjälpa till om man som utomstående skulle vilja skaffa sig undervisningslitteraturen. En annan bra bok av enklare slag är kompendiet till kursen "Elektroakustik" (2F1400 (EK139), ISSN 0280-9850) som jag tror tyvärr är nedlagd i detta nu. Kompendiet är skrivet av framlidne Johan Liljencrants och är mycket lärorikt och även underhållande då det är skrivet med ett trevligt språk. Här skulle du kunna fråga forummedlemmen "Svante" kunna hjälpa dig då han kan ha något exemplar över eftersom han har undervisat i den kursen. Jag skulle rekommendera dig att läsa litteratur på svenska, för jag har noterat att du ibland saknar den svenska nomeklaturen då du väljer helt felaktiga termer. Jag funderade nämligen ett slag på vad jag tror du menar med "vandrande vågor", och jag misstänker att du bara har (felaktigt) översatt från den engelska termen "travelling wave". Det mer korrekta ordet på svenska skulle i detta fall vara (ljud)vågutbredning eller alternativt bara skriva en (ljud)våg som utbreder sig. "Vandrande vågor" blir väldigt fel på teknisk svenska. Är det så du menade?

Sedan till det du skrivit (hittat på nätet) om termodynamik är i sammanhanget olämpligt och vilseledande för att läsaren ska kunna förstå vad du framföra. Här vore det lämpligaste valet att hänvisa vågekvationen (för materia).


Sedan det här med höga och låga frekvenser du skriver om, din text på svenska alltså. Du skriver:
Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor. Dessa vågor har en riktning. Vågorna har endast kinetisk energi.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.

Varför tror att att en ljudvåg som reflekteras inte ger en stående våg? Tänk nu här inte på om frekvensen är "hög" eller "låg". Tänk oavsett frekvens! Vet du vad begreppet en stående våg är? Varför tror du att en ljudvåg endast har kinetisk energi? Varför tror du att en ljudvåg på ett öppet fält (låt oss anta att du menar fri rymd) ens kan reflekteras?

Och ditt nästa stycke:
I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamisk volym där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.

Vad menar du här att "antalet stående vågor ökar" (med sjunkade frekvens)? Menar du möjligtvis att det sätt som vi människor uppfattar frekvenser (ungefär logaritmiskt), att rumsresonanser framstår som glesare (och därmed uppfattas som mer störande)? Sedan är det väldigt svårt att följa vad du menar när du blandar in termodynamik som i vanliga fall brukar använda i extremt långsamma förlopp om man jämför med ljud, till exempel ett rum som värms upp. Det är inte precis ljud man brukar prata om i termodynamiska fall. Du skriver om kinetisk energi och termodynamik, olika punkter i rummet, m.m. Du skulle behöva utveckla detta mera om någon ska kunna begripa vad du avser med kopplingen till stående våg (som jag undrar om du verkligen känner till vad det är).


Sammanfattningsvis
Fysikaliska fakta i det ovan citerade är vilseledande och det har används felaktig nomeklatur. Detta gör att det citerade inte kan anses som fakta. Vad jag vill är inte att klanka ned på dig som person. Jag vill bara påpeka att det du skrivit är vilseledande och innehåller sakfel, så pass grava att det närmar sig faktaförfalskning. Jag vill inte heller bara skriva dig på näsan och slänga ut en massa formler. Jag vill istället uppmuntra dig att lära dig på riktigt, på djupet, och där börja från början med baskunskaperna inom akustik som du sedan kan bygga vidare på. Grunderna inom ljudutbredning och stående vågor (med mera) finns att lära sig i grundkurser i akustik.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav matssvensson » 2018-08-31 14:19

Tack Johan, för att du tog dig tid att skriva detta. Inget går upp mot grundläggande kunskaper som du själv sen kan försöka bygga vidare på och utveckla med egna och andras studier samt erfarenheter. Mitt exemplar av Elektroakustik är sönderläst vid det här laget. Det är verkligen ett bra ställe att börja på, som kanske kräver viss grundkunskap i högskolematematik för att kunna utnyttjas fullt ut. Men texten och illustrationerna kan man ta till sig som de är.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Cardiodbas, hur funkar det?

Inläggav JM » 2018-08-31 15:22

Johan_Lindroos skrev:[ "SD2111 Teknisk akustik 6,0 hp". Det kan man säga är grundkurs 1A i akustuik som behandlar grunderna inom akustik. Även om du inte ämnar gå kursen, kan examinatorn ofta hjälpa till om man som utomstående skulle vilja skaffa sig undervisningslitteraturen. En annan bra bok av enklare slag är kompendiet till kursen "Elektroakustik" (2F1400 (EK139), ISSN 0280-9850) som jag tror tyvärr är nedlagd i detta nu. Kompendiet är skrivet av framlidne Johan Liljencrants och är mycket lärorikt och även underhållande då det är skrivet med ett trevligt språk.

Tack Johan för ditt utförliga svar.
Jag tar till mig det du skriver.
Har någon ovanstående litteratur så vore jag tacksam om möjlighet att köpa ett exemplar eller att få kopiera ett exemplar.
Möjligen har någon en digital kopia.
Jag arbetar invid SVTs lokaler på Östermalm.
Tacksam för PM.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-31 16:00

Tack för alla kloka ord och respekt för den goda tonen i samtalet!

Projektet kommer att fortskrida med testlådor inom kort. Helgen är dock vikt för vandring i Bohuslän. Trevlig helg!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2018-09-04 20:02

Att ha nya professionella verktyg till hand när man snickrar är ju en fröjd. :)
Man kan t.ex. göra väldigt fatala fel med mycket hög precision! :evil: :evil: :roll:

Hur är det ens möjligt att misslyckas med en rektangulär liten låda i MDF?!
Gör om - gör rätt! En annan dag...

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav EmuMannen » 2018-09-05 06:49

Kalejdokom skrev:Hur är det ens möjligt att misslyckas med en rektangulär liten låda i MDF?!

Oj, det har jag också undrat många gånger. Det tycks gå lika bra att misslyckas med lådor i såväl MDF som spån och plywood... ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav nuffe » 2018-09-05 12:28

Kalejdokom skrev:Att ha nya professionella verktyg till hand när man snickrar är ju en fröjd. :)
Man kan t.ex. göra väldigt fatala fel med mycket hög precision! :evil: :evil: :roll:

Hur är det ens möjligt att misslyckas med en rektangulär liten låda i MDF?!
Gör om - gör rätt! En annan dag...


:D Därför kan det vara bra använda handsågen till provlådan, då accepterar men att det blir sisådär...
Och det som är lurigt har man fått fundera på en extra gång.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2018-09-05 13:19

Handsågen har inte synts till på ett tag... har funderat på en ny fogsvans, men det har inte blivit av ännu. :oops:

Tyckte att detta var ett lagom projekt för att testa nya sänksågen - och visst blev det bra snitt och vinklar, men med fel mått. :( .
Som lök på laxen fräste jag ur för försänkning i två lister som förväxlades så dom fick jag kasta.
Det är bara att bryta ihop och komma igen! :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2018-09-07 10:13

I avvaktan på tid att få till en testlåda funderar jag lite generellt kring sluten eller portad subbas. Förutsättningarna för detta projekt är som följer:
Jag har dessa kompisar att spela med, två st Peerless XLS-10 och en slavbas (per låda):

Bild Bild

XLS-10 har ju parametrar som simulerar extremt små lådor. En sluten låda med q=0,7 blir bara dryga 6 liter!
För att få plats i den högtalare jag tänker mig får lådan inte bli mer än ca 25 liter. Sätter jag då två XLS-10 i en sluten låda på 25 liter blir q=0,5 som ger -12dB@30Hz (som jag kompenserar med LT-filter):

2xXLS10.jpg
2xXLS10.jpg (136.68 KiB) Visad 5598 gånger


Ett alternativ som blir intressant att testa är annars att sätta basarna i isobarik och med slaven tvinga ner avstämningen rejält. 25 liter isobarik med den aktuella slaven renderar en rejält underavstämd låda (ca 18Hz), men som gräver ganska djupt i basen:

XLSisobaric.jpg
XLSisobaric.jpg (136.59 KiB) Visad 5598 gånger


Dessa båda alternativ ska jag förstås testa i låda, men vad säger mobben om förutsättningarna? Spontant känns det vanskligt med isobarik+slavbas. Enligt Woofer Box får jag ut ca 100dB@20Hz med 150W innan slaven når sitt X-max. Men om jag lägger in ett brant HP-filter under 20Hz så verkar slaven inte utgöra någon direkt begränsning. Mina preferenser säger också att det inte är aktuellt med de nivårna så lågt ner i frekvens.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster