Cardioidbas, hur funkar det?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav nuffe » 2019-01-21 12:16

Kalejdokom skrev:Jag säger som Pippi; det är för sorgligt (att jag inte fått till en träff för provlyssning). Och nu har jag redan tagit isär ena basmodulen... :)
Jag är nog hemma mest hela dagen imorgon lördag om du vill komma förbi. Då går det även att lyssna på den provisoriskt ihopsatta Legacy-Whisper-inspirerade compoundbasen, som jämförelse mot den trekantiga i moraklockan. Topparna är ännu intakta.

På söndag är jag tyvärr upptagen hela dagen. Annars kan det säkert funka någon helg framöver - jag lär inte komma så långt med nybyggen (om jag känner mig själv rätt) på ett bra tag. Det finns ju inte ens en ritning. :?


Jag var bortrest i helgen så det först nu jag läser din inbjudan. Ber om ursäkt för att du inte fick svar....
Men finns möjligt senare kommer jag gärna.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-21 12:28

Det är lugnt - jag satt inte och rullade tummarna. Slängde bara ut en inbjudan eftersom jag ändå var hemma. Man måste ju inte städa huset och fintweaka alla filter och EQ bara för provlyssning. :)
Nu har jag dock rivit ut halva garderoben med ljudprylar för de tester och mätningar som pågått. Och som jag skrev i föregående post sa har jag tappat bort DSP-inställningarna, så just nu är det tyvärr tyst ett tag.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav nuffe » 2019-01-21 12:41

Har lyckats göra det en gång jag med. Just på den biten med att spara o överföra olika inställningar kunde Minidsp vara bättre.
Var ska du ha Celestion elementet? Det var inte med i den lista innan.

Henrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Nattlorden » 2019-01-21 12:57

Surt.

Inga nedtecknade/avfotograferade inställningar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-21 14:17

Delningsfrekvenserna har jag koll på, men jag minns att jag jobbat lite med finjustering av mellanregistret. Dessutom hade jag nördat ner mig på lite delay mellan registren för optimal faslinjäritet.
Nåväl, det finna andra högtalare i stugan och detta sätter väl bara en extra spark i baken.

Nuffe, Celestion-elementen dök upp som en joker när jag städade garaget. Eftersom jag är tilltalad av PA-sound från andra erfarehnheter, och sett många PA-element i öppen baffel vill jag helt ekelt testa. Nu visar det sig dock att den montering jag tänkt mig med baksidan delvis dold mellan de båda främre bafflarna genererar vådliga resonanser som jag inte tror på att fixa med EQ. Återigen - högtalarna blir för stora med en tolva, två 10-tummare och diverse midbasar och diskant i en och samma baffel, så tolvan åker nog tillbaka till garaget (om ingen annan är i behov av dem :wink: ).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Nattlorden » 2019-01-21 17:55

Ok... lärdom för framtiden då... dokumentera det i detalj!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-21 21:44

Sådärja, då var ordningen återställd - förmodligen med helt nya DSP-settings, men det låter bra! Backupfil med datum och klartext sparad.

Celestion-tolvan är återbördad till garagehyllan och jag kan fortsätta designstudien för nya dipolfronter, med nämnda elementarrangemang. Kanske kommer en första skiss till byggritning upp inom kort...

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav nuffe » 2019-01-21 22:54

Då kanske ett besök inte är uteslutet.... :?:

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-21 23:30

Nä, jag är vaken och frugan är på konferens med jobbet. :)

För att förtydliga mina planer postar jag en skiss, så som mina tankar går just nu. Slutna kaviteter för midbas och mellanregister. Dipolbasar i öppen dubbelbaffel och en sluten subbas, riktad bakåt. Jag skulle även vilja få till bakåtriktad mellanregister/diskant för dipolverkan i hela registret, men jag har ingen bra lösning på det ännu. Kanske att jag nöjer mig med en liten bakåtriktad diskant på toppbaffeln (T22oa).

Bafflar och sockel i 27 mm stavlimmad bok, mellanliggande sidor i MDF med bokfanér.
Bilagor
Dipol2019.jpg
Dipol2019.jpg (117.46 KiB) Visad 4989 gånger

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav nuffe » 2019-01-22 10:14

Ska den nedersta "inre" XLS 12an jobba i sluten låda? Eller ser det bara så ut på ritningen.
Ser betydligt smäckrare ut än "originalet".

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-22 13:18

Nej, det framgår på bilden längst till höger att det är öppet även bakåt - alltså öppet åt alla sidor runt om. Det är bara två "stödben" man ser på baksidan som går ner till sockeln.
XLS-12 hade varit en önskan, men det är "bara" 10-tummare. :)

Skissen är dock redan under omarbetning. To be continued...

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav IngOehman » 2019-01-22 14:07

Ett litet tips:

Mät (tonkurva) från ett par meter på ETT baselement på liten baffel (stående på golvet).

Mät sedan på två likadana elektriskt parallellkopplade element, på golvet och placerade i akustisk serie (som i dina konstruktioner) och...

Mät avslutningsvis på samma två elektrisk parallellkopplade element på sina små bafflar, nu placerade på golvet bredvid varandra.

Samma signalnivå, samma känslighet på mätsystemet. Jämför.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-22 16:33

Tack för tipsen! Mätning är verkligen ett svårgreppat område. Dock blev jag mycket varse om rummets påverkan då jag första gången gjorde en mätning utomhus, med endast gräs och grönska i omgivningen. Minns att jag då skrev i ett inlägg att jag aldrig mer skulle mäta inomhus...

"Problemet" med dessa pjäser är att de kommer väga runt 40 kg styck. Tidigare hade jag som designbegränsning att en högtalare inte får vara större eller tyngre än att en person kan bära den. Den regeln är numera avskaffad. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav IngOehman » 2019-01-22 16:40

Okej, men mät på kortare avstånd då. Mitt inlägg hade ingenting med rummet att göra.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-22 17:16

Jag reflekterade bara över hur "fel" det kan bli att mäta på två meters avstånd inomhus - då får ju rummet (alltför) stor påverkan på resultatet.
Men jag förstod förstås principen för mätning som du syftade på. Jag kommer lägga stor tid/energi på att mäta på alla möjliga sätt och vis för att försöka förstå vad jag upplever genom att också lyssna "med öronen".

För att vässa mätutrustningen har jag nyligen kompletterat med ett par Line Audio OM1, som ju är fabrikskalibrerade till hög mätnoggrannhet över hela hörbara registret.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-22 17:29

IÖ, jag läste ditt inlägg nu lite noggrannare och ser att du i sista stycket skriver att jag ska mäta på elementen bredvid varandra och alltså jämföra med att ha elementen framför/bakom varandra.
Jag antar att du med detta har en tanke om resultatet (för det är ju inte så jag tänkt bygga). Du får gärna dela dina tankar om vad du tror att mätningarna kommer att visa.

Jag är medveten om att inga andra (mig veterligen) kommersiella högtalare (förutom Legacy Whisper) nyttjar denna konstruktion och det kanske är ett slöseri med element. Men det borde väl ge någon form av ökad SPL?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-22 20:41

Eftersom jag har tre lösa bafflar med element monterade så var det ju enkelt att faktiskt göra mätningarna som IÖ föreslog. För att vara tydlig visar jag en bild på hur jag riggat mätningen. Mikrofonen står ca 1,5 meter rakt framför centrum av elementet/elementen. Jag placerade ut en tjock filt på golvet för att möjligen lugna ner golvreflexerna. På bilden står två bafflar bredvid varandra. Jag gjorde även mätningar med bara en baffel och med två bafflar rakt framför/bakom varandra (som på bild jag redovisat tidigare). Jag har inte rört inställningarna i REW, ljudkortet eller slutsteget - allt lika vid samtliga mätningar. Ingen EQ eller filter inkopplat. Mätning 20-200 Hz.

Dipoltest 3.jpg
Dipoltest 3.jpg (251.8 KiB) Visad 4905 gånger

Grön kurva: ett enkelt element
Blå kurva: två element framför/bakom varandra (elektriskt parallellkopplade)
Lila kurva: två element bredvid varandra (elektriskt parallellkopplade)

Dipoltest 1.jpg
Dipoltest 1.jpg (110.29 KiB) Visad 4905 gånger

Kurvans utseende ändrar sig inte alls - man får alltså inte djupare bas med fler element. Däremot får man olika ljudnivå. "Mest ljud" får man alltså med elementen bredvid varandra. Kanske förväntat...?

Nyfiken gjorde jag även en mätning med elementen bredvid varandra, men elektriskt seriekopplade (se kurva för jämförelse nedan - grön: seriekopplade, lila: parallellkopplade). Då sjunker kurvan. Jag förstår att detta beror på att impedansen ändras från 2 till 8 ohm (elementen är på 4 ohm) men hur det påverkar slutstegets kapacitet kan jag just nu inte klura ut. Det är ju lätt att få kurvorna lika starka genom att öka gain till slutsteget, men får jag alltså lägre max SPL genom seriekoppling vs parallellkoppling? Kanske trivialt, men just nu orkar jag inte tänka och räkna på det...

Dipoltest 2.jpg
Dipoltest 2.jpg (101.01 KiB) Visad 4905 gånger

Slutsats: case still open, men jag funderar vidare på lämplig design. Det är ju inte så lätt att rymma fyra basar i baffeln om höjden inte får överstiga 115 cm. :| (Att bygga på bredden är heller inget alternativ).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Nattlorden » 2019-01-22 21:00

Kalejdokom skrev:Kurvans utseende ändrar sig inte alls - man får alltså inte djupare bas med fler element. Däremot får man olika ljudnivå.


Om du väljer att dämpa den övre delen så får du relativt sätt mer djup bas.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-22 22:31

Ja, det såklart. Jag syftade bara på att ingen av mätningarna gav någon avvikande respons på kurvans form. Att jämna till kurvan kan ju (och kommer att) ske med både höjning och sänkning i olika register (PEQ).

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav nuffe » 2019-01-23 12:35

Med den uppställning kunde du även lätt mäta hur en större baffel påverkar.
Bara ställa en skiva bakom o testa.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-27 12:13

nuffe skrev:Bara ställa en skiva bakom o testa.

Tack för tipset! Men du menar förmodligen inte det du skriver - du tänkte väl på att göra en större baffel och då handlar det ju mer om att öka ytan på just baffeln där elementet sitter monterat.

Jag har dock klurat vidare och faktiskt satt en skiva bakom elementen - och då händer det roliga saker. Kurvan blir mycket jämnare och går dessutom avsevärt lägre i frekvens. Det verkar som att man får delar av responsen som från en sluten låda och öppen baffel på en och samma gång! :) Med denna montering vinnar jag dessutom andra fördelar som gör mig mer nöjd med totaldesignen, då jag kan sätta den slutna subbasen med ryggen mot de framåtriktade elementen. Två bilder nedan för att visa hur jag tänker och provat:

11.jpg
11.jpg (240.79 KiB) Visad 4823 gånger

12.jpg
12.jpg (243.97 KiB) Visad 4823 gånger

Och som sagt, så mäter det jättefint, med lite EQ-boost i botten ser det ut så här (OBS - det är bara de främre elementen inkopplade, inte subben). Att det rullar av uppåt i frekvens beror på att jag just nu kör basarna via LP-filtret i receivern som inte går att ställa högre än 180Hz.

13.jpg
13.jpg (58.24 KiB) Visad 4823 gånger

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav nuffe » 2019-01-28 10:39

Jo du har helt rätt, jag tänkte bara på att göra en större baffel. När du ändå mäter kan du få med nyttan av en större baffel.
Inte för att det ska användas bara att det var kul att se resultat av den stora baffeln.

Kul att du fick ett bra resultat med denna lösning. Kan du leva med dubbel bredd på basen?
Din uppsättning kanske kan ha nytta av att du dämpar mellan dipol o låda som det ser ut nu.
Då går det möjligtvis lite djupare o blir något "renare" bas (färre resonanser mellan baffel o låda)
Det borde gå bra att spänna högtalartyg runt låda o öppning så slipper du se fluffet,
och det påverkar inte basen är min erfarenhet.

Kör hårt :!:

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-28 11:46

Basarna ligger ner mest för att det var praktiskt vid test och mätning. Om jag bygger med två basar ihop så blir det på höjden (inte på bredden).
Dämpning kan bli svårt att få till då jag tänker mig en helt öppen "dubbelbaffel", men eftersom arbetsområdet inte är tänkt att komma i närheten av någon resonanspeak så tror jag inte det behövs någon dämpning. Dessutom ska dom ju inte gå hela vägen ner heller så jag behöver inte djupare bas från dipolerna (den bakåtriktade subbasen ska ta vid allra längst ner i frekvens).

Mätningen verkar visa att det finns rejäl utsträckning ner i frekvens (jag mätte från 10Hz) men då blir ju konutslaget den begränsande faktorn, så jag tror inte att de ska gå så mycket lägre än ca 40 Hz.

Faktum är att jag är så nöjd med detta resultat att jag överväger att nöja mig med två dipolbasar i varje högtalare plus subbasen. Jag behöver verkligen inte mer bas! Då kan jag istället ge lite mer plats för övriga register och fullfölja en tanke jag har om att mixa sluten låda och öppen baffel även i övre midbasen. För den intresserade har jag hämtat inspiration från Nola by Accent. Dom har flera modeller där dom blandar öppen baffel med slutna lådor för att få båda fördelarna; den slutna lådans värme och jämna tonkurva OCH den öppna baffelns luftiga spridning och ofärgade återgivning (säljargument som man faktiskt kan köpa!). Konkret så har jag tittat på den lilla Nola Brio Trio som förlaga med mina 15W Revelator i åtanke. Nedre elementet spelar i sluten låda, övre i öppen baffel. Båda matas med samma signal parallellt (utan EQ). Brio Trio är förvisso tänkt som fullrange varför det finns en 20uF konding i serie med det övre elementet. Jag tänker dock köra dessa från ca 100Hz så något HP-filter lär inte behövas.

http://www.nolaspeakers.com/products/brio_b.php
Bilagor
Nola_Brio_Trio.jpg
Nola_Brio_Trio.jpg (55.36 KiB) Visad 4782 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-28 20:26

Jag fortsätter väl min monolog om stundande bygge. Idag har jag ägnat en stund åt en ny bekantskap; Dayton RSS265HO-4 (som varit på REA hos BRL ett tag):

14.jpg
14.jpg (147.34 KiB) Visad 4753 gånger

Tanken var att använda denna som sluten subbas ihop med mina XLS10 i öppen baffel. Men när jag tittar på drivern och stämmer av t/s med XLS10 blir jag nyfiken på att testa denna med slavbas (jag har ju två XLS-slavar som nu blir över om dom inte kommer till användning i detta projekt). I Woofer Box visar sig RSS265 simulera riktigt bra ihop med XLS-slaven. Så sagt och gjort, jag provar att mäta på denna kombo i befintliga slavbaslådor som jag byggt tidigare (korg och magnet är så biffiga att de inte ryms med normal montering, så jag vänder den ut-och-in):

15.jpg
15.jpg (216.81 KiB) Visad 4753 gånger

Och så här mäter dom vid närfält (bortse från vad som händer över 100Hz, av skäl angivna i tidigare post):
Röd: aktiv bas
Grön: slavbas
Blå: Röd+Grön (ihoplagd i REW).

Jag är lite osäker på hur jag ska tolka mätningen, men det verkar ju visa på en avstämning runt 20Hz. Jag ska göra lite mer tester och lyssna kritiskt på olika typ av musik innan jag eventuellt väljer denna konfig. Alternativet är ju att köra slutet med erforderlig EQ-boost i botten.

16.jpg
16.jpg (82.5 KiB) Visad 4753 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-09 00:32

Bump! :D

Våren har passerat och sommaren är här! Yra fåglar kvittra och vädret växlar från värmebölja till höstrusk från dag till annan...
Men här i tråden är allt sig likt, mina tester med öppna bafflar, slavbasar och nu senast även bandpasslådor i kombination med dipol, har fortgått men jag har tyvärr inte uppdaterat något av detta sedan i vintras.

Idag har jag emellertid kommit i mål med mina funderingar - och landat i en tämligen konventionell design. Ritningar och sågplaner är klara. Det blir ett par hybrider i mörkgrå Valchromat med gavlar i fingerskarvad limträ i bok. Basar i dubbla ripoler, midbasar i dämpad TL, toppar i MTM med ett element i sluten låda och ett i öppen baffel. Ja, heltokigt och ovetenskapligt, som vanligt - men väldigt skönt att nu kunna gå vidare och avsluta detta segdragna projekt. Ja, ja, det skall byggas också men det ska väl inte va så svårt...? Kanske blir det klart till kräftpremiären! 8)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav NADifierad » 2019-06-09 00:44

Blev lite orolig att du tröttnat :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-09 00:54

Flera gånger...

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-09 08:15

Det skall bli kul att se det färdiga resultatet. :)

Ps. Var köper du Valchromat?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-09 11:06


Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Cardioidbas, hur funkar det?

Inläggav EmuMannen » 2019-06-09 12:11

Kalejdokom skrev:https://calexicowood.se/mdf

Rätt bra priser men sen tillkommer väl frakt osv. :(
Annars har Bauhaus ett rätt stort urval (men av någon underlig anledning så har de inte orange): https://www.bauhaus.se/varumarken/valchromat
Sen säljer Hornbach 19 mm svart MDF till vettiga priser om man bara skall ha till en baffel; Hobbyskiva MDF svart 19x300x1500 mm, Hobbyskiva MDF svart 19x400x1500 mm och Hobbyskiva MDF svart 19x300x900 mm.
Hornbach har dessutom en rätt stor katalog med skivmaterial som de kan ta hem på beställning, björkplywood (och poppel) bland annat.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster