Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-09-10 11:33

Har ett huvud till en Thorens tonarm (TP13A) med en skruv som inte biter längre på grund av att hålet gått sönder.
Den lilla inbuktningen har lossnat och dessutom har de kvarvarande gängorna blivit dåliga, se hålet till vänster på bilden och jämför med det till höger:

headshell.jpg
headshell.jpg (254.56 KiB) Visad 2990 gånger



Ser tre vägar ut just nu:
1. Limma fast befintlig skruv med epoxy eller dylikt. Kommer göra det svårt/omöjligt att justera huvudet senare om jag vill byta pickup.
2. Gänga om hålet med gängtapp från M3 till M4 och fästa en mutter på insidan som ersättning för den saknade inbuktningen. Jobb/krångel/risk att saker går sönder.
3. Behålla befintlig skruv och sätta en mutter som ersättning för den saknade inbuktningen. Eventuellt applicera lite loctite eller dyligt för extra stabilitet.

OBS Skruven som ska sitta där håller inte bara själva huvudet på plats, dessutom sitter "flärpen" som man håller i
då man lyfter tomarmen fast i den. Så det krävs att den sitter hyfsat bra.

Vad tror ni? Tacksam för alla goda råd jag kan få!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav Morello » 2018-09-10 11:34

Skruv och mutter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav Perfector » 2018-09-10 11:36

Köp ett nytt huvud direkt istället.
Det fInns om man letar lite.
Att sätt större skruv med mutter ger annan vikt och tröghet tonarmen.
Är det standard bajonettfäste till tonarmen så passar ju i princip vad som helst, så det borde inte vara något problem att hitta lämpligt skal att sätt pickup'en i
Annars kollar du med ReHiFi.
Lennart finns på forumet och kan nog skaka fram det du behöver, för han e duktig han.
Senast redigerad av Perfector 2018-09-10 11:38, redigerad totalt 1 gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav Almen » 2018-09-10 11:37

Finns ju låsmutter också, så skruv och mutter är nog bästa lösningen.

Bild
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-09-10 11:51

Tack för snabba svar :)

Nytt huvud går lös på en hel del på ebay, men om man väntar ett tag kanske det dyker upp något fynd nånstans.
Vill gärna ha ett orginalhuvud.

Tycker ändå att det är värt att prova att laga eftersom jag inte har så mkt att förlora.
Muttrar finns ju i nylon också om man nojar över vikt

https://www.electrokit.com/produkt/mutt ... gLsKPD_BwE

EDIT:
Sorry Perfector missade ditt tips om ReHifi. Ska kolla med dom isf!

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav EmuMannen » 2018-09-10 12:34

NeatNeatNeat skrev:Den lilla inbuktningen har lossnat och dessutom har de kvarvarande gängorna blivit dåliga, se hålet till vänster på bilden och jämför med det till höger...

Huvudet heter TP-50 och jag har ett precis likadant till min TP-13A. Nu är jag inte hemma så jag kan kontrollera men är det verkligen en "inbuktning" på den sidan som håller "fingerstödet"? Eller är den gängad i en platta som sitter med ytterligare en liten skruv ("plattan", den del jag lite taffligt försökt markera med gult i bilden)? I så fall kanske du kan tillverka en ny "platta" med nyborrade och gängade hål (kanske i något mer hållbart material än aluminium?). Min svåger är guldsmed och detta är den typ av jobb jag brukar be honom om...

Jag har köpt NOS-delar till Thorens från Shopper AG men NOS TP-50 är sjukt dyr! Nästan billigare att köpa något begagnat (typ en hel spelare eller tonarm) och plocka reservdelar. Var försiktig med vertikallagren i din TP-13A för de går lätt sönder och kostar som om de vore gjorda i rent guld. För övrigt tycker jag att TP-50 är snygg och TP-13A underskattad...

InkedTP-50.jpg
TP-50
InkedTP-50.jpg (799.72 KiB) Visad 2963 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav PerStromgren » 2018-09-10 12:39

Det är klart att det är trevligast med originalskal, men vill du lösa problemet med ett nytt skal är det ju inte jättedyrt:

https://www.ebay.com/itm/New-SILVER-UNI ... 2057202770
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav Morello » 2018-09-10 12:43

PerStromgren skrev:Det är klart att det är trevligast med originalskal, men vill du lösa problemet med ett nytt skal är det ju inte jättedyrt:

https://www.ebay.com/itm/New-SILVER-UNI ... 2057202770


SME-skal passar inte på denna arm!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-09-10 13:41

Se på fasen Emu, det verkar ju som att det ska vara en platta där!

Jag gick efter den här bilden där jag tyckte mig se en inbuktning:

tp50.JPG
tp50.JPG (148.12 KiB) Visad 2937 gånger

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-09-10 13:52

Och jag har ju en platta också... syns ju tydligt på min bild :) Hade helt missat den.
Isf är problemet "bara" att gängorna är väck. Någon inbuktning fattas troligen inte.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav EmuMannen » 2018-09-10 14:07

NeatNeatNeat skrev:Och jag har ju en platta också... syns ju tydligt på min bild :) Hade helt missat den.
Isf är problemet "bara" att gängorna är väck. Någon inbuktning fattas troligen inte.

Jag kommer inte ihåg exakt hur alla delar ser ut men om "plattar" lossar när båda skruvarna är lossade så kanske det är relativt enkelt att tillverka en ny platta tänkte jag. "Plattan" är så liten att det borde gå att tillverka i rostfritt i stället om du vill ha starkare gängor. Den lilla extra vikt det innebär måste gå att kompensera med motvikterna.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-09-10 14:35

Plattan lossnade när man tog loss alla skruvar, men det visade sig att skruvhålet har en inbuktning trots allt.
Känns som att den är gjord av stål för övrigt.

IMG_2228.JPG
IMG_2228.JPG (133.39 KiB) Visad 2923 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav EmuMannen » 2018-09-10 14:54

NeatNeatNeat skrev:Plattan lossnade när man tog loss alla skruvar, men det visade sig att skruvhålet har en inbuktning trots allt.
Känns som att den är gjord av stål för övrigt.

Ok, då finns det en lösning så du inte behöver modda någon av originaldelarna. Tillverka en ny "platta", till exempel av mässing. Gör den lika tjock som utbuktningen. Borra hålen som på originalet och sen hårdlöder du en tunn mässingsmutter över det stora hålet i den nya "plattan". Lägg undan original-"plattan" och använd din nytillverkade adapter. Hoppas du förstå hur jag menar. Om du bor i Stockholmsområdet så har Flinks Järn vid Thorildsplan en stor avdelning med bland annat mässingsskruv (och mutter) som du kan köpa styckevis. Om inte så kan du messa mig så kan jag gå förbi och se vad de har. Är originalhålet gängat för 3mm?

Ps. Eftersom det är så lite gods och små påfrestningar så kanske du till och med kan löda med en vanlig lödkold i stället för med silverlod och gassvets...

Pps. RCFlight har mässingsmutter i både M2 och M3.
Senast redigerad av EmuMannen 2018-09-10 15:05, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav phon » 2018-09-10 15:02

Kan man inte gå upp en dimension och gänga M4 i originalplattan om det är M3 från början?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav EmuMannen » 2018-09-10 15:15

phon skrev:Kan man inte gå upp en dimension och gänga M4 i originalplattan om det är M3 från början?

I så fall kanske det är enklare att skruva i en kort skruv av originalstorlek i det som finns kvar av gängorna från insidan (kapa skruven om den är för lång) och fixera med en mutter från utsidan? Lite yxigare att justera och inte lika snyggt som originalet men full funktion utan att behöva modda originaldelarna. Använd en kupolmutter om du inte vill se änden av skruven. Finns i nylon om du oroar dig för den extra vikten...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-09-10 15:20

Phon:
Nej, hålet sitter inte i plattan utan i en inbuktning i själva huvudet. Tror den går sönder om man försöker utvidga.

Emu:
Brilliant ide! Antar att jag då måste fila bort inbuktningen först?
Och om jag inte bryr mig om att spara orginaldelar, skulle jag inte kunna löda fast en mutter i den befintliga stålbiten?
Jobbar vid Thorildsplan för övrigt så jag ska definitivt kolla in Filnks :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav EmuMannen » 2018-09-10 15:26

NeatNeatNeat skrev:Emu:
Brilliant ide! Antar att jag då måste fila bort inbuktningen först?

Nej (jag är allergisk mot att modda originaldelar). Om du gör en adapter så kan du borra hålet lika stort som ytterdiametern på "inbuktningen". Då går "plattan" över "inbuktningen" och om plattan är lika tjock eller tjockare än "inbuktningen" är hög så kan du lägga en mutter på "plattan" och "inbuktningen" kommer gå fri. Förstår du hur jag menar (kan tyvärr inte rita en ritning just nu)?
NeatNeatNeat skrev:Och om jag inte bryr mig om att spara orginaldelar, skulle jag inte kunna löda fast en mutter i den befintliga stålbiten?

Absolut men jag vet inte exakt vad det är för material så det är svårt att veta vad som krävs för att det skall sitta? Mässing är lätt att bearbeta och löda. Det var därför jag tänkte på mässing...

Ps. Med tanke på hur lite belastning det är på det där skruvförbandet så kanske du kan limma dit en mutter med tvåkomponentslim över hålet i originalplattan (om muttern hänger ut över kanten på plattan så kan du fila ned muttern innan du limmar dit den)? Det borde även gå att återställa i efterhand om du så önskar (pilla bort mutter och lim utan att förstöra originalplattan). Men ett alternativ är som sagt att göra tvärt om. Sätta en skruv från insidan med en mutter på utsidan.
Senast redigerad av EmuMannen 2018-09-10 15:35, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-09-10 15:33

Ah förstår precis nu. Trodde muttern skulle lödas fast inuti hålet av någon anledning...

Dock var ju iden med att bara vända på skruven VÄLDIGT enkel och tilltalande. Kommer nog att köra på den. Att det syns en mutter på utsidan kommer inte att störa mig nämnvärt.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav rolfzetterberg » 2018-09-10 17:20

Lite lustigt byggda de här...
Det här fann jag på min TP50 och har hittat det på nätet också.
På "lyftsidan" sitter det en extra tunn förnicklad plåtbit(se pilen)mellan de två skalhalvorna.Troligen avsedd som friktionsplatta och så långt är allt gott och väl,men det finns ingen motsvarande platta på den andra sidan?
På min sitter det också(på andra sidan)två brickor under skruven -en vanlig och en tunn fjädrade bricka.
Original?
Bilagor
thorens-headshell-tp-50.jpg
thorens-headshell-tp-50.jpg (187.84 KiB) Visad 2880 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav EmuMannen » 2018-09-10 19:10

rolfzetterberg skrev:På "lyftsidan" sitter det en extra tunn förnicklad plåtbit(se pilen)mellan de två skalhalvorna.

På lyftsidan har jag en också.
rolfzetterberg skrev:Troligen avsedd som friktionsplatta och så långt är allt gott och väl,men det finns ingen motsvarande platta på den andra sidan?

Jag har inte heller någon på andra sidan. Bara en platta på insidan likt den NeatNeatNeat postade bild på.
rolfzetterberg skrev:På min sitter det också(på andra sidan)två brickor under skruven -en vanlig och en tunn fjädrade bricka.
Original?

Under skruvskallen på den stora skruven har jag en bricka. Den sitter inte på andra sidan där fingerlyften verkar fylla samma funktion.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav PerStromgren » 2018-09-10 19:15

Morello skrev:
PerStromgren skrev:Det är klart att det är trevligast med originalskal, men vill du lösa problemet med ett nytt skal är det ju inte jättedyrt:

https://www.ebay.com/itm/New-SILVER-UNI ... 2057202770


SME-skal passar inte på denna arm!


Å tusan! Jag ber om tillgift för missledningen.

PS. Jag tittade uppenbarligen inte ens, det är ju alldeles uppenbart att det inte passar. :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav paa » 2018-09-11 15:20

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav rolfzetterberg » 2018-09-11 23:24

Kan inte öppna dokumentet.Däremot går det här att öppna och jag kollade lite igår--patent är ju lite jobbiga att läsa.
https://patentimages.storage.googleapis ... 369816.pdf

Det är ett lite annorlunda skal som är patenterat.Man har tydligen tänkt sig att det ska gå att höja och sänka nosen så det sitter lite annorlunda hål och andra brickor.På den som tillverkades är det inte möjligt alls,bara att förkorta eller förlänga skalet så att det ska passa olika pickuper.
Det är där jag tycker att det är lite underligt konstruerat-varför har man en liten styrning(den minsta skruven) bara på lyftsidan?På den andra sidan finns det inga gängor ens för den lilla skruven.
En annan kuriositet-varför finns det uttag på insidan(mot skivan)för ett lyfthandtag?
Lite knepigt att ha handtaget där eller har jag missat någon finess??

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-09-12 08:12

Så här står det i manualen. Är rätt säker på att man kan höja och sänka nosen. Ska kolla då jag skruvat ihop min igen.

Skärmavbild 2018-09-12 kl. 08.08.02.png
Skärmavbild 2018-09-12 kl. 08.08.02.png (331.23 KiB) Visad 2748 gånger

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-09-13 22:35

Spana in!

IMG_2241.JPG
IMG_2241.JPG (67.32 KiB) Visad 2707 gånger


Fick så många bra tips att jag missade det bästa, att bara epoxylimma fast en mutter i plast ovanför hålet i metallbiten. Tack Emu och alla andra, nu sitter allt på plats och inga originaldelar har kommit till skada :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav EmuMannen » 2018-09-13 22:50

NeatNeatNeat skrev:Spana in!

Bra jobbat! :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Problematiskt skruvhål till tonarmshuvud.

Inläggav rolfzetterberg » 2018-09-14 20:12

Jag plockade isär mitt skal i småbitar och satte ihop det med ledning av bilder på nätet och nu fungerar det.
Ber om ursäkt om jag har stört nattsömnen för någon.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster