Lådor på 37L har fått nya kompisar.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lådor på 37L har fått nya kompisar.

Inläggav Perfector » 2018-10-08 19:23

RSG skrev:Perfector jag tror att du har missat lite i tråden.
Och jag förmodar att det var detta som Gopnik försökte säga, men det missade målet lite granna.
Omskrivning av Gopniks ord till mina ord tror jag kan te sig typ så här.

Element/låda/avstämning bestämdes med simulering, lådan var befintlig och föreföll vara lämligt till elementet/röret som var ett förslag från Gopnik.
Den visuella inspektionen var endast en (Quick And Dirty) verifiering av att verkligheten stämde ( någorlunda) med simulering så att jag inte var helt ute och cyklade på avstämningen av basreflexen (blev faktiskt väldigt förvånad över att avstängningen stämde såpass bra som den gjorde gentemot simuleringen, hade förväntat mig en större avvikelse).

Detta förfarande är väl inte riktigt det som du förespråkar?
Men jag kan ha fel, för jag har inte läst allt som skrivs på detta forum :D

Sammanfattningsvis kan jag avsluta med att säga att detta på intet sätt var ett ambitiöst projekt, utan ett snabbt och billigt sätt att få loss mina resurser som hade hamnat i grabbens boende. Men resultatet tyckte jag absolut blev prisvärt, och jag sitter nu med 4 st SLS10 på bänken redo att komplettera mina 4 st befintliga.

Återigen.
Stort tack till Gopnik som gav mig förslagen som slog väl ut!

Hepp/Johan

Jodå jag har fattat, men inte ni tydligen :-)
Du skrev ju att röret blev som det blev med minsta konutslag och mest rörblås (belastning) vilket jag alltid har sysslat med.
Det var ett missriktad försök till humor men det ska jag låta bli i framtiden
Bra jobbat är det oavsett.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Lådor på 37L har fått nya kompisar.

Inläggav gopnik » 2018-10-08 19:33

Perfector skrev:Jodå jag har fattat, men inte ni tydligen :-)
Du skrev ju att röret blev som det blev med minsta konutslag och mest rörblås (belastning) vilket jag alltid har sysslat med.

Nej, det skrevs inte alls. Vad som skrevs var att avstämningen blev som den blev, och att det var ungefär som beräknat och avsett.

Att du fortfarande inte kan ta till dig att det här med minsta konutslag, eller största belastning eller vad du vill kalla det, bara är själva definitionen av avstämningsfrekvens - det är både häpnadsväckande och lite sorgligt.
Det är alltså ingen speciell avstämningsmetod du upptäckt. Du klarar uppenbarligen inte av att skilja mellan metoden för att utröna vilken avstämningen är, och de beräkningar som krävs för att komma fram till vad den borde vara. Det förra har alla andra redan förstått. Det senare drar du ur arslet med tramsformler som tar avstamp i korgdiametern och annat hittepå.

Det är detta senare, och ditt idoga propagerande därför, som du fått välförtjänt kritik för. Att man kan avgöra aktuell avstämning genom att söka konrörelseminimum är småskolekunskap i sammanhanget. Frågan är hur man avgör börvärdet,
Senast redigerad av gopnik 2018-10-08 19:48, redigerad totalt 1 gång.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lådor på 37L har fått nya kompisar.

Inläggav Perfector » 2018-10-08 19:47

gopnik skrev:
Perfector skrev:Jodå jag har fattat, men inte ni tydligen :-)
Du skrev ju att röret blev som det blev med minsta konutslag och mest rörblås (belastning) vilket jag alltid har sysslat med.

Nej, det skrevs inte alls. Vad som skrevs var att med givet rör blev avstämningen som den blev, och att det var ungefär som avsett.
Att du fortfarande inte kan ta till dig att det här med minsta konutslag, eller största belastning eller vad du vill kalla det, bara är själva definitionen av avstämningsfrekvens - det är både häpnadsväckande och lite sorgligt.
Det är alltså ingen speciell avstämningsmetod du upptäckt. Du klarar uppenbarligen inte av att skilja mellan metoden för att utröna vilken avstämningen är, och de beräkningar som krävs för att komma fram till vad den borde vara. Det förra har alla andra redan förstått. Det senare drar du ur arslet med tramsformler som tar avstamp i korgdiametern och annat trams.

Det är detta senare, och ditt idoga propagerande därför, som du fått välförtjänt kritik för. Att man kan bedöma aktuell avstämning genom att söka rörelseminimum är småskolekunskap i sammanhanget.

Jag stämmer inte, jag belastar.
DET har inte varken du eller nå'n annan fattat.
Därmed gick mitt försök till lustighet upp i rök.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Lådor på 37L har fått nya kompisar.

Inläggav gopnik » 2018-10-08 19:53

Perfector skrev:Jag stämmer inte, jag belastar.
DET har inte varken du eller nå'n annan fattat.

Jo, det har vi fattat. Vad alla vi andra därutöver också fattar, är att det är samma sak!

Allt som diskuteras i tråden ligger tydligen fortfarande långt över din nivå. Tyvärr. Läs gärna men kommentera inte, för du kan inte tillföra något med dina konstruktionsprinciper. Du fick inte pannkaksepitetet utan skäl.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lådor på 37L har fått nya kompisar.

Inläggav Perfector » 2018-10-08 20:08

gopnik skrev:
Perfector skrev:Jag stämmer inte, jag belastar.
DET har inte varken du eller nå'n annan fattat.

Jo, det har vi fattat. Vad alla vi andra därutöver också fattar, är att det är samma sak!

Allt som diskuteras i tråden ligger tydligen fortfarande långt över din nivå. Tyvärr. Läs gärna men kommentera inte, för du kan inte tillföra något med dina konstruktionsprinciper. Du fick inte pannkaksepitetet utan skäl.

Jag har inte bedömt eller kommenterat nå't annat än konrörelse vs rörlängd.
Och den som gav mig pannkakan är nog ledsen för den är borttagen.
Tänk att en kommentar i lustighetens namn kan skapa sån't rabalder.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Lådor på 37L har fått nya kompisar.

Inläggav gopnik » 2018-10-08 20:22

Perfector skrev:Jag har inte bedömt eller kommenterat nå't annat än konrörelse vs rörlängd.

Precis. Var snäll och låt bli sånt nu. Du saknar helt den kompetensen. Det är irriterande att du ständigt ska göra dig och dina idéer påmind i alla de sammanhang du redan straffat dig ut ur.
Du förstår inte ämnet. Du var inte lustig. Du försöker bara plocka poäng i ett spel du sedan länge förlorat, även om du vägrar inse det.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Lådor på 37L har fått nya kompisar.

Inläggav Perfector » 2018-10-08 20:27

gopnik skrev:
Perfector skrev:Jag har inte bedömt eller kommenterat nå't annat än konrörelse vs rörlängd.

Precis. Var snäll och låt bli sånt nu. Du saknar helt den kompetensen. Det är irriterande att du ständigt ska göra dig och dina idéer påmind i alla de sammanhang du redan straffat dig ut ur.
Du förstår inte ämnet. Du var inte lustig. Du försöker bara plocka poäng i ett spel du sedan länge förlorat, även om du vägrar inse det.

Surputte.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Lådor på 37L har fått nya kompisar.

Inläggav Kraniet » 2018-10-09 13:14

Jag får också gratulera till ett bra resultat.

Jämför man simuleringarna mellan sb i basreflex och sls 10 i sluten låda (35 liter) så ger de mer eller mindre samma ljudtryck. SB kan spela lika högt eller högre i området ca 25-50 Hz medan sls kan spela något högre i området 60-250 Hz. Ca 2 dB som mest i båda fallen.
Känns som ganska prisvärt element för 35 liter låda med andra ord. :)
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Conny och 6 gäster