högtalare byggnation

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

högtalare byggnation

Inläggav jonny1 » 2018-09-19 22:12

Håller på att testa flera olika centerlådor,då en sluten med skiljevägg,samt en basreflex med skiljevägg.

Tycker jag fått grymt bra tryck i den slutna och samt bra detaljer med ett eget filter,men i vissa fall tycker jag de blir burkigt(har 3cm dämpning i lådan,dvs i hela lådan utan hgt baffeln).
hur kan jag dämpa för att bli av med detta fenomen? och vilket material bör man använda?
Kör på dämpmatta på rulle,kanske är fel material?
Samt gäller detta med på basreflex lådan,bra tryck där med...
Kör med rätt lådvolymer enligt fabriksspecarna,dock lite över tanke på element,port,,mm tar plats!

mvh jonny

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: högtalare byggnation

Inläggav Kalejdokom » 2018-09-20 07:45

En sluten låda kan/bör man i regel fylla med dämpmaterial, ganska löst packat.
En basreflex är svårare, men kräver oftast lite mer "ledig" plats och fria luftvägar från baksida element till röret.

Du får väl prova dig fram tills du är nöjd. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: högtalare byggnation

Inläggav paa » 2018-09-20 10:05

jonny1 skrev:Håller på att testa flera olika centerlådor,då en sluten med skiljevägg,samt en basreflex med skiljevägg.

Tycker jag fått grymt bra tryck i den slutna och samt bra detaljer med ett eget filter,men i vissa fall tycker jag de blir burkigt(har 3cm dämpning i lådan,dvs i hela lådan utan hgt baffeln).
hur kan jag dämpa för att bli av med detta fenomen? och vilket material bör man använda?
Kör på dämpmatta på rulle,kanske är fel material?
Samt gäller detta med på basreflex lådan,bra tryck där med...
Kör med rätt lådvolymer enligt fabriksspecarna,dock lite över tanke på element,port,,mm tar plats!

mvh jonny

Du behöver tjockare dämpning än 3 cm. Om det är vit mjukfiber som du använder kan du rulla ihop en cylinder och ställa från golv till tak, förutom det du redan har på väggarna.
Annars gerr mineralullsmattor (typ Gullfiber/Rockwool) bra dämpning. En 95 mm skiva som står bakom högtalarelementen borde lösa problemet. Packa inte för hårt mot själva elementkorgen, och om basen har ett ventilationshål mitt i magneten så skall det inte täckas av dämpmaterial.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: högtalare byggnation

Inläggav Perfector » 2018-09-20 10:41

60 mm profilskum runt väggarna och sedan fårull, så mycket du kan knyta i näven i den fria yta som blir kvar brukar fylla precis så mycket som behövs.
Burkighet försvinner med profilskummet, och ullen gör att lådan blir skenbart större då lufthastigheten dämpas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: högtalare byggnation

Inläggav Tarzan » 2018-09-21 07:12

Perfector skrev:60 mm profilskum runt väggarna och sedan fårull, så mycket du kan knyta i näven i den fria yta som blir kvar brukar fylla precis så mycket som behövs.
Burkighet försvinner med profilskummet, och ullen gör att lådan blir skenbart större då lufthastigheten dämpas.
Hur går du till väga för att avgöra precis hur mycket som behövs? Här på forumet har jag sett att man kan mäta impedanstoppen i basen. Bäst mängd dämpmaterial är när toppen blir så låg som möjligt, har jag för mig.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: högtalare byggnation

Inläggav Perfector » 2018-09-21 08:06

Tarzan skrev:
Perfector skrev:60 mm profilskum runt väggarna och sedan fårull, så mycket du kan knyta i näven i den fria yta som blir kvar brukar fylla precis så mycket som behövs.
Burkighet försvinner med profilskummet, och ullen gör att lådan blir skenbart större då lufthastigheten dämpas.
Hur går du till väga för att avgöra precis hur mycket som behövs? Här på forumet har jag sett att man kan mäta impedanstoppen i basen. Bäst mängd dämpmaterial är när toppen blir så låg som möjligt, har jag för mig.

fyllnad men inte packat, är det begripligt?
Man får in en massa ull i en näve.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: högtalare byggnation

Inläggav jonny1 » 2018-09-30 11:39

Har nu testat tillräckligt och de blev 30mm äggformad skum i bottenlagret,och lite löst,blev bra detta!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: högtalare byggnation

Inläggav Perfector » 2018-09-30 11:53

Snyggt jobbat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Empa, PAL14 och 6 gäster