Ta bort lack på fanér

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Ta bort lack på fanér

Inläggav danfra » 2018-09-22 20:33

Förslag på hur man tar bort lack på faner (körsbär i det här fallet). Är inte helt vän med körsbär så jag vill ta bort lacken och olja/vaxa dem svarta. Först kom jag att tänka på färgborttagningsmedel men sen slog det mig att det kanske löser upp limmet så satt fanéret släpper. Förslag och tips emottages!

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ta bort lack på fanér

Inläggav gopnik » 2018-09-22 21:09

Spraya ovanpå lacken i stället. Stor risk att du slipar genom faneret om det inte är väldigt tjockt och lacken inte trängt ner.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ta bort lack på fanér

Inläggav Perfector » 2018-09-22 21:18

en sickling och skrapa bort lacken eller göra som Gopnik säger, måla direkt på faneren.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ta bort lack på fanér

Inläggav peterh » 2018-09-22 21:18

danfra skrev:Förslag på hur man tar bort lack på faner (körsbär i det här fallet). Är inte helt vän med körsbär så jag vill ta bort lacken och olja/vaxa dem svarta. Först kom jag att tänka på färgborttagningsmedel men sen slog det mig att det kanske löser upp limmet så satt fanéret släpper. Förslag och tips emottages!

värmepistol och skrapa. Värm inte för mycket bara!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Ta bort lack på fanér

Inläggav EmuMannen » 2018-09-22 22:14

Den moderna varianten av Bums (dvs lackborttagare) och sickel. Så många gånger som krävs, låt torka (slipa lätt om så behövs) och sedan olja.

Ps. Du kan ju ta en titt i tråden där jag moddade ett par gamla Ferguson. Färgbortagare, sickel och skurnylon. Funkade utmärkt och jag kände aldrig att det var risk för att limmet skulle släppa.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

danfra
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 2005-06-13

Re: Ta bort lack på fanér

Inläggav danfra » 2018-09-23 20:47

Lutar åt att lämna in dem hos en lackerare. Vi får se. Fortsättning följer.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster