högtalarmeck!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

högtalarmeck!

Inläggav jonny1 » 2018-09-23 14:18

Testbygger en låda med

1st seas 1396 diskant

1st rs225 dayton audio kör på 15 liter sluten.
1st rs225 dayton audio kör på 51 liter portad 21 cm port) kör som bas.
alla element är 4 ohm,kör detta via en yamaha rx-a3030


tänkte kolla vad ni tror om detta filter upplägg?
Bilagor
testing nu.jpg
testing nu.jpg (397.81 KiB) Visad 3587 gånger
rs225.jpg
rs225.jpg (152.61 KiB) Visad 3705 gånger
Senast redigerad av jonny1 2018-09-24 20:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: högtalarmeck!

Inläggav DanNorman » 2018-09-23 14:49

Du borde dela mellanregistret neråt. Annars får du en kraftig boost i det område där båda rs225 jobbar samtidigt. Om du ska köra trevägare borde du nog välja ett annat (mindre) mellanregister för att inte få spridningsproblem i delningen mellanregister - diskant. Om du ändå vill köra på två rs225 borde båda elementen jobba i samma basreflexlåda, helst som 2,5v, där du delar av det undre elementet uppåt och låter det övre spela ända upp till delningen mot diskanten.
För att inte fullständigt famla i mörkret måste du mäta elementens tonkurvor samt impedans.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: högtalarmeck!

Inläggav jonny1 » 2018-09-23 15:20

DanNorman skrev:Du borde dela mellanregistret neråt. Annars får du en kraftig boost i det område där båda rs225 jobbar samtidigt. Om du ska köra trevägare borde du nog välja ett annat (mindre) mellanregister för att inte få spridningsproblem i delningen mellanregister - diskant. Om du ändå vill köra på två rs225 borde båda elementen jobba i samma basreflexlåda, helst som 2,5v, där du delar av det undre elementet uppåt och låter det övre spela ända upp till delningen mot diskanten.
För att inte fullständigt famla i mörkret måste du mäta elementens tonkurvor samt impedans.


Anledningen för att jag vill testa detta är att jag redan har högtalare med denna uppsättning,förrutom basen som är ett rent subwooferelement.(trögdrivet+kör bi-amp på front) och nuvarande filter är dämpat runt 5db på disk och rs225.
+ att jag redan har en uppsättning av rs225 till

Så frågan är om filtrets delning på (bild) och impedans blir bra för stärkaren.
Vill kunna köra på enbart på frontkanalerna istället för biamp som är lösningen nu.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: högtalarmeck!

Inläggav jonny1 » 2018-09-24 19:28

DanNorman skrev:Du borde dela mellanregistret neråt. Annars får du en kraftig boost i det område där båda rs225 jobbar samtidigt. Om du ska köra trevägare borde du nog välja ett annat (mindre) mellanregister för att inte få spridningsproblem i delningen mellanregister - diskant. Om du ändå vill köra på två rs225 borde båda elementen jobba i samma basreflexlåda, helst som 2,5v, där du delar av det undre elementet uppåt och låter det övre spela ända upp till delningen mot diskanten.
För att inte fullständigt famla i mörkret måste du mäta elementens tonkurvor samt impedans.


Vad tror du om denna komponeringen då? kör ett 6" rs1504 istället då,och rs225 som baselement.

Frågan är hur basen blir,den ska krypa ner till 30hz typ(med lådvolym och port sec.),men är ju inget rent baselement.

vad tror du om delningsfiltret i ren allmänhet? kan de funka? tänkter på belastningen på stärkaren..
Bilagor
testing nu.jpg
testing nu.jpg (397.81 KiB) Visad 3586 gånger

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: högtalarmeck!

Inläggav jonny1 » 2018-09-24 21:33

Så skulle kurvan för rs225(som bas)se ut separat.
Bilagor
23BE16BC-BEE4-44AB-9E9B-E4AC765CE0E9.jpeg
23BE16BC-BEE4-44AB-9E9B-E4AC765CE0E9.jpeg (1009.14 KiB) Visad 3566 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: högtalarmeck!

Inläggav Cortado » 2018-09-24 23:00

Vilken kurva är det du syftar på?

Tonkurvan, som är mest intressant har du inte synlig. Antagligen behöver du justera "vertical center" i Scale-menyn så att tonkurvan kommer fram. Sänk den tills tonkurvan kommer fram.

Sen vet jag inte vad du tänkt med ditt filter där, 3mH med en 75uF kondensator.. ser okonventionellt ut. Hur kom du fram till det?

.. vilken RS225 är det du har exakt?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: högtalarmeck!

Inläggav Cortado » 2018-09-24 23:03

En till grej, kanske livsändrande!

Skärmklippverktyget:
https://www.youtube.com/watch?v=DwMfgNwN6LI

Nu kan du ta skärmdumpar utan att hålla på med mobilkameran.

Använd disketten för att spara bilden som en fil.. såklart. PNG är bra.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: högtalarmeck!

Inläggav gopnik » 2018-09-24 23:15

jonny1 skrev:tänkter på belastningen på stärkaren..

Nej, 2 Ω blir inte bra. Dessutom är det som DanNorman säger att du måste dela av mellanregisterelementet med både hög- och lågpass. Elektriskt. Gör du det löser du även förstärkarbelastningen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: högtalarmeck!

Inläggav DVD-ai » 2018-09-25 06:16

Hej ! :)

Men jag tror du missade att DanNorman tippsade om 2,5vägs konstruktion nu när eu har 4st lika element, det är en smart ide för att få upp känsligheten på högtalaren som helhet.
Du delar då den undra basen uppåt med en LP filter i närheten av där baffelsteget går in, brukar bli ca 500-700Hz för en golvhögtalare.
Mellanbasen delar du inte ner alls, du delar denna uppåt mot diskanten på lämpligt ställe och diskanten delar du nedåt i samma område.
Båda basarna kan du montera i var sin kavitet, gemensam låda med avskiljande vägg går bra. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: högtalarmeck!

Inläggav jonny1 » 2018-09-25 20:54

Cortado skrev:Vilken kurva är det du syftar på?

Tonkurvan, som är mest intressant har du inte synlig. Antagligen behöver du justera "vertical center" i Scale-menyn så att tonkurvan kommer fram. Sänk den tills tonkurvan kommer fram.

Sen vet jag inte vad du tänkt med ditt filter där, 3mH med en 75uF kondensator.. ser okonventionellt ut. Hur kom du fram till det?

.. vilken RS225 är det du har exakt?

så man ser kurvan såhär ;-)

Fick filter specen på ett amerikanskt forum om en som testat r225-4,för att få en effektiv bas enligt honom l= 3mh c=75uf.
Nuvarande filter till min rss210hf bas är l= 2mh c=47uf


Hittade en filterlista! 2:a ordningens så bör( l 3mh c=75uf )ligger på 400hz enligt tabell.
Då borde väl mitt nuvarande på (l=2mh c=47uf ) ligger på typ 600-700hz enligt tabell. så då borde nuvarande filter vara bättre
Bilagor
111.PNG
111.PNG (118.49 KiB) Visad 3450 gånger

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: högtalarmeck!

Inläggav jonny1 » 2018-09-26 18:37

DVD-ai skrev:Hej ! :)

Men jag tror du missade att DanNorman tippsade om 2,5vägs konstruktion nu när eu har 4st lika element, det är en smart ide för att få upp känsligheten på högtalaren som helhet.
Du delar då den undra basen uppåt med en LP filter i närheten av där baffelsteget går in, brukar bli ca 500-700Hz för en golvhögtalare.
Mellanbasen delar du inte ner alls, du delar denna uppåt mot diskanten på lämpligt ställe och diskanten delar du nedåt i samma område.
Båda basarna kan du montera i var sin kavitet, gemensam låda med avskiljande vägg går bra. :)

Jodå,läste allt detta!
Funderar själv på om man kan köra 2st 6" till mid? har en massa 4ohm element liggandes,och seriekopplar man 2 blir de ju 8ohm(så man får upp impedansen,vill köra ett steg per högtalare,inte bi-amp som nu)
Frågan är bara hur de påverkar resten av filtret
Man kanske kan byta diskanten till en 8ohm med,man ska väl helst inte blanda impedansen på hgt,men men..

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: högtalarmeck!

Inläggav jonny1 » 2018-09-27 09:04

Synpunkter på detta filter? har ju bara 4ohms element hemma,impedanskurvans verkar ju bra.

frågan är om min lilla yamaha rx-a3030 orkar driva riktigt isåfall,vad tros om detta?

Tonkurvan vet jag själv inget om,grekiska för mig!
Bilagor
speaker test.PNG
speaker test.PNG (82.54 KiB) Visad 3335 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: högtalarmeck!

Inläggav Cortado » 2018-09-27 10:22

jonny1 skrev:Synpunkter på detta filter? har ju bara 4ohms element hemma,impedanskurvans verkar ju bra.

frågan är om min lilla yamaha rx-a3030 orkar driva riktigt isåfall,vad tros om detta?


Impedansen ser bra ut, den sjunker ju aldrig lägre än 4ohm och borde vara safe för alla vettiga förstärkare. Din förstärkare verkar ge sådär 150-160W vid 8ohm så fyraohmseffekten borde räcka till under normala omständigheter. Om du inte lyssnar väldigt högt på väldigt dynamisk musik.

jonny1 skrev:Tonkurvan vet jag själv inget om,grekiska för mig!


Det ser lite tokigt ut. :)

Det där (den feta blåa kurvan) representerar alltså ljudnivån för varje frekvens när man matar in 2.828V i högtalaren. Om tonkurvan skulle vara linjalrak så skulle det innebära att högtalaren spelar alla frekvenser lika högt med en given inspänning. I en lite förenklad teori skulle man kunna säga att musiken du då skickar in i högtalaren kommer komma ut exakt så som det är på skivan/filen/bandet etc.

Alla dippar och toppar som avviker från det där teoretiska raka strecket kommer att färga ljudet. Ju större dem är desto mer hör man dem, såklart. Det kan t.ex innebära att man i ett visst område har en topp som då gör att vissa instrument blir påträngande och jobbiga eller en dipp i diskantområdet gör att S-ljud blir dämpade så att sångare låter "läspiga". Man har ju sett i en högtalare specifikation att den har ett frekvensomfång på 20Hz - 20kHz +/-3dB. I ett sådant fall ligger hela det spannet inom ett 6dB område, vilket det i vissa kretsar menas vara otillräckligt eller "för krokigt". Det är nog safe att säga att koncensus är att en någorlunda rak och jämn tonkurva upplevs som "naturlig" och en som föredras av de flesta. Det ska också sägas att det är en förenkling att det ska vara spikrakt över hela omfånget - det finns goda skäl till vissa specifika avvikelser.

Mitt tips just nu skulle vara att testa att i X-Sim labba fram ett filter för en tvåvägare där målet är att få dem att tillsammans bli så jämna som möjligt. Sen är det bra att mata in frågor här vartefter.

Den här kanske kan vara något för dig;
https://www.youtube.com/watch?v=Ccqij1DZafs

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: högtalarmeck!

Inläggav Cortado » 2018-09-27 13:06

Eftersom jag inte längre kan redigera inlägget ovan så ber jag om ursäkt för alla språkliga slarvfel. :oops:

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: högtalarmeck!

Inläggav jonny1 » 2018-09-27 21:12

Cortado skrev:Vilken kurva är det du syftar på?

Tonkurvan, som är mest intressant har du inte synlig. Antagligen behöver du justera "vertical center" i Scale-menyn så att tonkurvan kommer fram. Sänk den tills tonkurvan kommer fram.

Sen vet jag inte vad du tänkt med ditt filter där, 3mH med en 75uF kondensator.. ser okonventionellt ut. Hur kom du fram till det?

.. vilken RS225 är det du har exakt?


En american som testat med denna spec på filter till rs225-4 (på bild)
kör jag samma spec i mitt xsim blir kurvan tokig
Bilagor
rs225 america.jpg
rs225 america.jpg (100.82 KiB) Visad 3256 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: högtalarmeck!

Inläggav Cortado » 2018-09-27 21:35

jonny1 skrev:kör jag samma spec i mitt xsim blir kurvan tokig


Det var denna jag tyckte var tokig:

tokigt.PNG
tokigt.PNG (67.41 KiB) Visad 3243 gånger


Bortsett från det, läste du det andra inlägget jag skrev?

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: högtalarmeck!

Inläggav jonny1 » 2018-09-27 21:51

Cortado skrev:
jonny1 skrev:kör jag samma spec i mitt xsim blir kurvan tokig


Det var denna jag tyckte var tokig:

tokigt.PNG


Bortsett från det, läste du det andra inlägget jag skrev?


Jodå,ska köra på en 2-vägare så länge,vilket är lite enklare! blir rs225-4 med diskant.

Bättre att lära sig mer av grunden,jag snöade in mig mycket på inpedansen,och med alla 4ohms element blir de struligt och onödigt mkt element.

Har svårt att förstå bara hur amerikanen kan få till en mer normal kurva mot min"going crazy" kurva he he...
Kör ju på samma upplägg i filtret... kankse fel värden inställda i frd zma.
Första delen kan man välja frd 0-45,sedan zma filen,och sedan frd 0

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: högtalarmeck!

Inläggav Cortado » 2018-09-27 23:00

jonny1 skrev:Jodå,ska köra på en 2-vägare så länge,vilket är lite enklare! blir rs225-4 med diskant.


Du behöver ju inte nödvändigtvis bygga något än, men simulering av dels låda och filter kan vara saker som tänder lampor. Kompletterar man det sedan med att bygga och även att MÄTA det man bygger så kommer både lampor att tändas och polletter att trillas, så att säga.


jonny1 skrev:Bättre att lära sig mer av grunden,jag snöade in mig mycket på inpedansen,och med alla 4ohms element blir de struligt och onödigt mkt element.


Jo, exakt - det är lätt att bli överengagerad och liksom vilja springa innan man kan stå.. :)

jonny1 skrev:Har svårt att förstå bara hur amerikanen kan få till en mer normal kurva mot min"going crazy" kurva he he...
Kör ju på samma upplägg i filtret... kankse fel värden inställda i frd zma.


Inte helt säker på om jag är med på vilken amerikan vi pratar om, han på nått forum eller den där i youtubeklippet jag skickade?

I vilket fall - skulle nog strunta i dem tillsvidare och fylla på grunderna.. sen kommer du säkert att hajja det du frågar om.

jonny1 skrev:Första delen kan man välja frd 0-45,sedan zma filen,och sedan frd 0


Det där med 0-45 är vinkeln på mätningen. Ställer du mätmikrofonen rakt framför högtalaren, så är den on axis eller 0 grader mot högtalaren. Vinklar du sedan högtalaren t.ex. 15 grader åt sidan och mäter igen så har du en annan tonkurva. Högtalare mäter nämnligen inte likadant åt alla håll. Det finns mängder av faktorer som spelar in här.

Du kan ju bara på skoj ladda in 4 element och ladda varsin FRD-data på varje element, iom att Daytons data innehåller fyra mätningar 0, 15, 30 och 45. Typ såhär:

FyraMätningarEnHögtalare.PNG
FyraMätningarEnHögtalare.PNG (44.39 KiB) Visad 3229 gånger


Sedan ska det nämnas att dessa mätningar är med en "oändlig" baffel, vilket innebär att när du monterar elementet i en låda så kommer den mäta annorlunda eftersom baffels form/storlek påverkar det utstrålade ljudet genom diffraktion. Mer om det senare, om du fortfarande orkar. :D

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: högtalarmeck!

Inläggav jonny1 » 2018-10-03 22:03

Nu fick jag kurvorna att funka mer normalt,programmet måste hängt sig...haha haha

Om man bara tänker på basens effektivitet! hur ser kurvan ut då? är de bu eller bäh? eller helt enkelt inte katastrof? kör på 2mh och 47 till min nuvarande basdel(dayton rss210hf) men tänker köra med rs225-4 elementet!

Ska till hifipunkten och prata med dom ändå,men kul med åsikter ;-)
Bilagor
daytontesting.PNG
daytontesting.PNG (191.93 KiB) Visad 3148 gånger

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: högtalarmeck!

Inläggav Morgan » 2018-10-04 04:23

Filtret ser lite konstigt ut när du har en kondensator bara hängande i luften utan att vara inkopplad. Är det en synvilla, eller ska det verkligen se ut sådär i schemat?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: högtalarmeck!

Inläggav jonny1 » 2018-10-04 08:18

Morgan skrev:Filtret ser lite konstigt ut när du har en kondensator bara hängande i luften utan att vara inkopplad. Är det en synvilla, eller ska det verkligen se ut sådär i schemat?

Jo,jag tabbade mig där,jag läst och surfat om delningsfilter så ögona blev trötta! he he
Bilagor
daytontesting.PNG
daytontesting.PNG (170.62 KiB) Visad 3106 gånger


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster